Plan: | Dillenburg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01 |
Uitgangspunten
Uitgangspunt van de stedenbouwkundige visie is:
Naast sporten en recreëren vormen het park en de aansluitende groenstructuren de dragers voor het totale plan (zie figuur 4.1). De volgende ruimtelijke elementen zijn voorzien:
Figuur 4.1. Ruimtelijke visie Dillenburglocatie (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & P- architecten, november 2010)
Verplaatsen tracé Prins Hendrikstraat
De Prins Hendrikstraat vormt momenteel een barrière tussen ondermeer de school en het park en daardoor ook tussen het park en de te ontwikkelen Dillenburglocatie. De weg heeft een 50km/h-regime, met een breed profiel met vrijliggende fietspaden en aan beide zijde hagen. Hierdoor is de weg maar op een beperkt aantal plaatsen oversteekbaar.
De belangrijkste ingreep om het beoogd eindbeeld te bereiken is het in zuidelijke richting verleggen van het tracé van de huidige Prins Hendrikstraat. Op de Lipsstraat zal een nieuwe rotonde worden aangelegd, die tevens de nieuwe aansluiting voor bedrijventerrein Groenewoud vormt. De nieuwe weg loopt vervolgens tussen de bestaande school en het politiebureau door, deels over het profiel van de huidige Tinie de Minnukstraat, en sluit aan op de Dillenburgstraat.
Deze ontwikkeling is voorzien op het moment dat het woongebied (zie hierna) wordt gerealiseerd. Tot die tijd blijft de huidige situatie behouden.
Realisering nieuwe functies in park
Met het verleggen van de weg wordt het park ruimtelijk vergroot in zuidelijke richting. Er ontstaat een zone met een campusachtige opzet, waarin de verschillende functies in een parkachtige setting zijn gesitueerd en een directe relatie hebben met het sportpark en recreatiepark.
Woonfuncties
Ten zuiden van de nieuwe weg wordt (op termijn) het nieuwe woongebied gerealiseerd.
Gemengde zone (bedrijven en kantoren) Lipsstraat
De komende periode wordt langs de Lipsstraat een zone met kleinschalige kantoren en bedrijven ontwikkeld. Ten zuiden van de nieuwe weg worden, naast de nieuwe maatschappelijke voorzieningen, ook enkele bedrijfspercelen beoogd. Ook in deze plandelen is het landschap (groen en water) de drager. De structuren sluiten binnen de openbare ruimte zowel visueel als fysiek aan op het park.
Uitwerking stedenbouwkundige visie
Sport en onderwijs
Ruimtelijke opzet
De sporthal Onder de Bogen wordt in de toekomst gesloopt en wordt vervangen door een nieuwe sporthal (ten oosten van de school). Voorts wordt ruimte geboden voor (beperkte) uitbreiding van de school.
In het stedenbouwkundig plan is de maximale ruimte aangeven. De volgende uitgangspunten worden gehanteerd.
Zorgcluster
Ten oosten van de school is ook het zorgcluster gepositioneerd. Hiervoor gelden de zelfde set stedenbouwkundige criteria als voor de sporthal. De volgende uitgangspunten zijn geformuleerd.
Programma
Het gezondheidscentrum heeft een footprint van ongeveer 2.000 m2. De parkeerbehoefte bedraagt 80-120 parkeerplaatsen en wordt (in principe) op eigen terrein opgelost. Dubbelgebruik van een deel van de parkeerplaatsen met de naastgelegen functies wordt nagestreefd. De gemeente hanteert de kentallen van het CROW en de gemeentelijke nota Parkeernormen Heusden voor het bepalen van de parkeervraag.
Woongebied
Algemeen
Ten zuiden van de nieuw te ontwikkelen ontsluiting wordt op termijn een nieuw woongebied voor 130 woningen ontwikkeld. Door Van den Oever, Zaaijer & Partners architecten (OZ&P) is een stedenbouwkundig Masterplan vervaardigd en zijn de beeldregiekaders voor de ontwikkeling van Dillenburg opgesteld. Deze stukken dienen als grondslag voor het voorliggende bestemmingsplan. Navolgend wordt de kern van deze stedenbouwkundige visie aangehaald. Uitdrukkelijk wordt vermeld dat gekozen is voor een wijzigingsbevoegdheid om te komen tot uitvoering van het plan (woningbouw en de ontsluiting van het woongebied).
De hierna vermelde uitgangspunten zijn op hoofdlijnen vertaald in de wijzigingsregels. Afwijkingen ten opzichte van het hieronder geschetste ruimtelijke beeld in de realisering zijn hierdoor mogelijk.
Raamwerk
De nieuwe woonwijk zal worden gekenmerkt door verschillende lineaire structuren, gebaseerd op de huidige structuur van het landschap. De lineaire structuur wordt gevormd door de openbare ruimte (verkeer, parkeren en groen) en vormt hierdoor een ruimtelijk raamwerk (figuur 4.2). Dit raamwerk is zodanig opgezet dat hierbinnen ‘woonvelden’ ontstaan die min of meer vrij (binnen bepaalde randvoorwaarden, zie paragraaf 4.3) met diverse woningtypen kunnen worden ingevuld.
Figuur 4.2. Raamwerk Dillenburglocatie (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & Partners- architecten, november 2010)
Ontsluiting
Vrijwel alle woningen worden door middel van een lusvormig stratenpatroon ontsloten vanaf de nieuwe hoofdontsluiting. Daarmee zijn aansluitingen op bijvoorbeeld de Hogeweg en de Dillenburgstraat niet nodig, waardoor deze straatprofielen onaangetast kunnen blijven. Tevens wordt ‘sluipverkeer’ door de wijk voorkomen.
Voor de woningen aan de Hogeweg is het mogelijk de kavels vanaf de Hogeweg te ontsluiten, om daarmee het karakter van de lintbebouwing te versterken. Het gaat slechts om een tiental woningen, waardoor de verkeerbelasting van de Hogeweg minimaal is en het karakter van de weg niet zal veranderen.
Groenstructuur
Haaks op de wegenstructuur loopt van west naar oost een groenstructuur, bestaand uit ‘groene kamers’, die het groene profiel van de Dillenburgstraat verbindt met de nieuwe water- en groenstructuur tussen de Hogeweg en het park. De groenstructuur biedt ruimte voor spelen in de buurt. Tevens zijn mogelijkheden voor wandelen in de buurt (bijvoorbeeld met de hond).
Programma
Binnen de woonwijk is aansluitend op de Woonvisie van de gemeente ruimte voor grondgebonden woningen, in verschillende categorieën en typologieën, zoals rijwoningen, 2 onder 1-kap-woningen en vrijstaande woningen.
Er is door OZ-P een proefverkaveling gemaakt, waarbij rekening is gehouden met het volgende programma (zie tabel).
aantal | gemiddelde kaveloppervlak | verdeling koop/huur | |
Grondgebonden koop | 66% | ||
geschakelde 3^1 kap (projectmatige koopwoningen) | 12 | 220 | |
geschakelde 2^1 kap (projectmatige koopwoningen) | 54 | 220 | |
vrijstaand/vrije kavels | 18 | 920 | |
Grondgebonden huur | 34% | ||
goedkoop (bereikbare huurwoningen) | 28 | 132 | |
verruimd (bereikbare huurwoningen) | 12 | 152 | |
bereikbaar (bereikbare huurwoningen) | 4 | 240 | |
totaal woningbouw | 128 |
Bedrijvenzone
Ruimtelijke opzet bedrijvenzone
Parallel aan de Lipsstraat, zowel ten noorden als ten zuiden van de nieuwe ontsluitingsweg, is de bedrijvenzone gesitueerd. Dit deelgebied wordt de komende periode gerealiseerd. Binnen de zone komen kavels voor bedrijven en kantoren met een milieucategorie A, B of C (zie ook 5.8.2 voor een toelichting op de categorieën).
De volgende uitgangspunten worden gehanteerd voor het programma.
Programma bedrijvenzone
Er is een proefverkaveling gemaakt, waarbij rekening is gehouden met circa 7 bedrijfskavels.
Groenstructuur en park
Groenstrook met waterberging
Als afscherming is tussen de bedrijvenstrook en het beoogde nieuwe woongebied een brede groenstrook met waterpartij voorzien, die in combinatie met bomenrijen en solitaire bomen in een aantrekkelijke overgangszone resulteert. De waterpartijen hebben tevens de functie van waterberging. De doorgaande fiets- en wandelroute vanaf de Hogeweg richting (sport)park loopt langs deze zone.
Park
Voor het bestaande sportpark gelden de volgende uitgangspunten.
Overige (ruimtelijke) ingrepen
Naast de genoemde stedenbouwkundige voorstellen zijn tevens enkele ondergeschikte wijzigingen in de bestaande stedenbouwkundige structuur voorzien. Het betreft de volgende.
Parkeren
Ruimtelijke uitwerking
De geparkeerde auto’s mogen geen negatieve uitstraling hebben op het openbaar gebied. Voorts wordt uitgegaan van een evenredig over het stedenbouwkundig plan verdeeld aantal parkeerplaatsen. Bovendien wordt gestreefd naar praktische en laagdrempelige oplossingen, zodat de parkeerdruk niet gaat verschuiven. Parkeren wordt op de eigen kavels, in parkeerkoffers (haaks ingestoken parkeerplaatsen) en in de vorm van langsparkeren in de straten opgelost (zie figuur 4.3).
Het parkeren in de openbare ruimte wordt, mede gezien het ambitieniveau van de inrichting van het openbaar gebied, zorgvuldig ingepast. Parkeren wordt daarom geïntegreerd met de verschillende groenoplossingen, zoals hagen en boomstructuren. Daarbij worden geen concessies gedaan aan de praktische randvoorwaarden. Als parkeerplaatsen zijn ingepast langs bijvoorbeeld het trottoir of in de groene zone, is de situatie optimaal. De ruimte wordt als het ware visueel toegevoegd aan het openbaar gebied.
Figuur 4.3. parkeren woongebied Dillenburg (Bron: Stedenbouwkundig plan Dillenburglocatie, Van den Oever Zaaijer & P- architecten, november 2010)
Programma
Bewoners parkeren grotendeels op eigen terrein. Bezoekers parkeren op openbaar gebied. Voor de parkeerbalans zijn de volgende randvoorwaarden opgenomen.
Er is een proefverkaveling gemaakt, hetgeen heeft geresulteerd in de volgende aantallen parkeerplaatsen.
woningtype | parkeerplaatsen in openbaar gebied (o.g.): | parkeerplaatsen op eigen terrein |
40 rijwoningen | 80 | - |
76 2 onder 1 kap woningen en vrijstaande woningen | 76 | 76 |
vrijstaande woningen Hogeweg | 10 | 20 |
Totaal | 166 | 96 |
In de wijzigingsregels is