Plan: | Dillenburg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01 |
Het programma, de ambitie en de visie voor de Dillenburglocatie zijn door de gemeente Heusden vastgelegd in de nota ‘Het Programma Dillenburg’ (vastgesteld april 2009) waarvan hierna een gedeelte is weergegeven.
Van ambitie naar gebiedsvisie
De gemeentelijke ambitie voor de Dillenburglocatie is uitgewerkt in een concrete gebiedsvisie. In deze gebiedsvisie zijn door middel van workshops en discussieronden richtinggevende keuzes gemaakt tussen de verschillende ambities. Voorts heeft een eerste toetsing van de ruimtelijke voorstellen plaatsgevonden.
De bouwopgave voor de Dillenburglocatie
Woningbouw
Uitgaande van het geformuleerde beleid in de gemeentelijke Nota volkshuisvesting 2030 is ingezet op de doelgroepen starters, jonge gezinnen en senioren, voor huur (40%) en koop (60%). De nadruk ligt daarbij op:
Voorts zijn enkele zogenoemde levensloop bestendige woningen voor senioren voorzien.
Het beleidsvoornemen (provinciaal en gemeentelijk beleid, zie hoofdstuk 2) om op deze locatie een woongebied te realiseren, wordt met het voorliggende bestemmingsplan bekrachtigd. Momenteel is nog geen concreet bouwplan beschikbaar. De gronden zijn in eigendom van een initiatiefnemer, waarmee de gemeente een overeenkomst heeft gesloten (zie ook hoofdstuk 7). Uitvoering van de woningbouwopgave wordt evenwel de komende jaren voorzien. Vooralsnog wordt de geldende agrarische bestemming opgenomen, voorzien van een wijzigingsbevoegdheid naar Wonen en bijbehorende bestemmingen zoals Tuin, Verkeer- Verblijfsgebied, Groen en Water. Zodra de woningbouwontwikkeling verder is uitgewerkt kan het gemeentebestuur de wijzigingsbevoegdheid effectueren en voorzien in een op de ontwikkeling toegesneden juridisch-planologische regeling. Hiervoor wordt dan een separate juridisch-planologische procedure gevoerd.
Bedrijfsvestiging op de Dillenburg
De Dillenburglocatie ligt aan de A59. Op deze locatie kunnen op basis van beleid de woonfunctie en bedrijvigheid worden geïntensiveerd. Tevens kunnen de gronden in de rode zone gebruikt worden om de maakindustrie te stimuleren. Vanuit het speerpunt bedrijvigheid is het wenselijk om meer vestigingsmogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf te realiseren en meer bedrijvigheid voor de metaal- en machine-industrie mogelijk te maken. Als de nieuwe bedrijvigheid complementair is aan de bedrijvigheid op het Groenewoud, is dat het meest ideaal. Denkbaar zijn dan bijvoorbeeld toeleveranciers van de metaal- en machine-industrie.
Uit oogpunt van de goede bereikbaarheid kan lichte bedrijvigheid op een deel van de Dillenburglocatie gerealiseerd worden. Het betreft hier de randzone aan de Lipsstraat.
Gezien het beleid van concentratie van detailhandel in de kernen, mag zich op de Dillenburglocatie geen detailhandel vestigen. Publieksaantrekkende voorzieningen, zoals een sportschool, worden wel mogelijk geacht.
Initiatieven vanuit de eerstelijnszorg
Initiatieven vanuit de eerstelijnszorg hebben behoefte aan fysieke ruimte om de plannen om tot ketenzorg te komen tot ontwikkeling te kunnen laten komen. Dit streven van de eerstelijnszorg past binnen de algemene gemeentelijke uitgangspunten.
In het bestemmingsplan wordt daarom ruimte geboden voor de realisering van een gezondheidscentrum in Drunen-Noord binnen de Dillenburglocatie. Dit gezondheidscentrum kan bestaan uit verschillende soorten zorgverlening, waaronder tevens begrepen medische dienstverlening zoals kantoorfucnties voor zorgverleners.
De onmiddellijke nabijheid van een school biedt meer dan gemiddelde mogelijkheden op het gebied van maatschappelijke stages en andere projecten. Verder biedt het aangrenzende sport- en recreatiepark De Schroef mogelijkheden om gebruik te maken van elkaars voorzieningen.
Onderwijs
Het d’Oultremontcollege wil beperkt uitbreiden. In het bestemmingsplan wordt daarvoor ruimte geboden. Uitbreiding heeft betrekking op enkele leslokalen.