Plan: | Dillenburg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01 |
Toetsingskader
Milieuzonering is in de ruimtelijke ordening “het rekening houden met milieuhinder van bedrijven en andere functies ten opzichte van milieugevoelige functies”. Direct ten oosten van het plangebied is het Industrieterrein Groenewoud gesitueerd. De positionering van deze functies ten opzichte van elkaar moet zodanig zijn, dat de gebruikers van de ene functie geen hinder ondervinden van de naastgelegen functie(s).
Om de gemeenten een handreiking te bieden voor een verantwoorde inpassing van bedrijvigheid in haar fysieke omgeving of van gevoelige functies nabij bedrijven, is door de VNG de publicatie “ bedrijven en milieuzonering (geactualiseerde uitgave 2009) opgesteld. In deze uitgave is een bedrijvenlijst opgenomen, die informatie geeft over de milieukenmerken van typen bedrijven.
Vervolgens wordt in de lijst op basis van een aantal factoren (waaronder geluid, gevaar en verkeer) een indicatie gegeven van de richtafstanden tussen bedrijfstypen en het omgevingstype waarmee gemeenten bij ruimtelijke ontwikkelingen rekening kunnen houden. Deze afstand is gebaseerd op de grootste indicatieve afstand. De lijst is algemeen geaccepteerd als uitgangspunt bij het opstellen van bestemmingsplannen.
Toetsing
Vanwege de nabijheid van woningen is op het industrieterrein Groenewoud een milieuzonering opgenomen.
Geluid is vaak het maatgevende milieuaspect. Voor Industrieterrein Groenewoud is het aspect geluidhinder echter afdoende geregeld door de vastgestelde geluidszone (zie onder paragraaf 5.10.2 Zone industrielawaai). Daarom zijn de andere milieuaspecten, zoals hinder door geur, stof en gevaar bepalend geweest voor de opgestelde milieuzonering en de toelaatbaarheid van een bedrijf.
Op enkele locaties zijn bedrijven gevestigd die qua milieucategorie niet passen in de zonering die gehanteerd moet worden als gevolg van de nabijheid van milieugevoelige functies. Voor deze bedrijven gelden via de milieuwetgeving nadere eisen, om hinder voor de omliggende milieugevoelige functies te voorkomen.
Voor het nieuwe woongebied op de Dillenburglocatie is de afstand van de westrand van het industrieterrein tot aan de eerste woningen in het nieuwe woongebied relevant. Deze afstand bedraagt ruim 170 m. Voor categorie 3 bedrijven is een richtafstand van maximaal 100 m aan de orde. Verwacht wordt dan ook dat er, gelet op de grote afstand tussen beide functies, ter plaatse van het nieuwe woongebied een aanvaardbaar woon- en leefklimaat kan worden gerealiseerd. Ook worden de bedrijven op het industrieterrein niet in het functioneren beperkt.
Conclusie
De afstand tussen het industrieterrein Groenewoud en de beoogde woningbouw is ruim voldoende om hinder als gevolg van geur, stof en gevaar ter plaatse van de woningen te voorkomen. Het milieuaspect geluid wordt verder behandeld in paragraaf 5.10.2. Ook worden de gevestigde bedrijven niet in het functioneren beperkt.
Toetsingskader
Afstemming van nieuwe functies gebeurt door het aanhouden van zogenaamde richtafstanden. In het ontwerpbestemmingsplan Dillenburg is daarvoor gebruik gemaakt van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' (SvB 'functiemenging'). De SvB 'functiemenging' wordt gehanteerd in gebieden waar bedrijven of andere milieubelastende functies verspreid zijn gesitueerd tussen woningen en/of andere gevoelige functies. Zo wordt in het woongebied met de MFA bewust gestreefd naar functiemenging. Het gaat om relatief kleinschalige bedrijvigheid die op korte afstand van woningen kan worden toegestaan. De toelaatbaarheid van activiteiten wordt voor dergelijke gebieden bepaald met behulp van op deze situaties toegesneden toelatingscriteria.
Door de korte afstand tussen milieubelastende en milieugevoelige functies kan niet worden gewerkt met een systematiek van richtafstanden en afstandsstappen. De SvB 'functiemenging' hanteert de volgende drie categorieën.
Toetsing
In de tabel is een overzicht gegeven van de afstanden die voor de verschillende (bestaande en nieuwe) functies in het plangebied relevant zijn ten opzichte van woningen in een woonbuurt. De in het plangebied aanwezige sporthal wordt gesloopt en is daarom niet in de tabel opgenomen.
Tabel 5.2. Bedrijven en milieuzonering, binnen het plangebied
Functies | SBI-code 2008 | categorie |
Bestaande functies | ||
Scholen voor algemeen voortgezet onderwijs | 8531 | B |
Politiebureau | 84 | A |
Veldsportcomplex (met verlichting) | Niet opgenomen in lijst | n.v.t. |
Tankstation, Met LPG < 1.000 m3 |
Niet opgenomen in lijst | n.v.t. |
Nieuwe functies | ||
Gezondheidscentrum | 8621, 8622, 8623 | A |
MFA sportzalen buitenruimte (sportveld excl verlichting) school (kantine, overblijfruimte) jeugd- en welzijnsonderwijs |
931 8531 852, 8531 8691, 8692 |
B B B A |
Bedrijven en functies randzone | divers | A, B, C |
In de randzone aan de Lipsstraat wordt lichte bedrijvigheid gerealiseerd. Het betreft bedrijven uit milieucategorie A tot en met C van de Staat van Functiemenging. Gelet op de ligging (goede bereikbaarheid aan hoofdontsluiting) is hiervoor gekozen. naast bedrijvigheid worden ook publieksaantrekkende voorzieningen, zoals een sportschool en/of kantoren mogelijk geacht. Er is daarom gekozen voor een bestemming gemengd.
Uit tabel 5.2 blijkt dat de beoogde functies alle zijn in te delen in categorie A of B, met uitzondering van het veldsportcomplex en het tankstation (niet in lijst opgenomen). Ook het gemengd gebied vormt een uitzondering. Hier zijn functies tot en met categorie C mogelijk geacht.
Woongebied (inclusief strook maatschappelijk met MFA en gezondheidscentrum)
Categorie A- en B-activiteiten kunnen direct naast of beneden woningen/andere gevoelige functies worden toegestaan. De eisen uit het Bouwbesluit zijn toereikend om eventuele hinder te voorkomen. De kleinste afstand tot gevoelige functies (woningen) bedraagt circa 20 meter (tussen het politiebureau en de nieuwe woningen). Op basis van de eisen uit het Bouwbesluit, kan een aanvaardbaar woon- en leefklimaat op de locatie Dillenburg worden gerealiseerd.
Randzone (inclusief tankstation)
Tussen de randzone aan de Lipsstraat en de beoogde woningbouw bedraagt de afstand minimaal 50 m. Bovendien ligt daar een brede waterpartij tussen. Omdat de bedrijven daarnaast worden voorzien van een goede eigen ontsluiting op de hoofdinfrastructuur, die niet langs de toekomstige woningen loopt, wordt aangenomen dat er ter plaatse van de woningen een aanvaardbaar woon- en leefklimaat kan worden gerealiseerd.
Conclusie
Door bij het verdere ontwerp van het plangebied rekening te houden met de onderlinge afstemming van de verschillende functies, kan ter plaatse van de nieuwe woningen een aanvaardbaar woon- en leefklimaat worden gerealiseerd. De verschillende functies in de MFA en in de randzone langs de Lipsstraat worden niet in de bedrijfsvoering/het functioneren worden beperkt.