direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Empel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002142-1401

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Ruimtelijk beleid
3.3.1.1 Ruimtelijke StructuurVisie ’s-Hertogenbosch 2003 'Stad tussen stromen'

In 2003 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch de Ruimtelijke StructuurVisie (RSV) 's-Hertogenbosch 2003 'Stad tussen stromen' vast. De RSV is een basisdocument waarin de ontwikkelingen in en om de stad in een ruimtelijk en functioneel kader worden geplaatst. Voor de totale stad is het zogenaamde 'vleugelmodel' opgesteld. 's-Hertogenbosch is volgens deze visie opgebouwd uit een historisch centrum, een centrum aan de A2 en een viertal (woon)vleugels die ieder een eigen verbindingsas hebben.

Ten aanzien van de ontwikkeling van Empel wordt in de RSV het volgende gemeld: Empel vormt één van de belangrijkste uitbreidingslocaties van de stad. De Brink in het centrum van het dorp wordt, gelijktijdig met de huidige uitbreidingen, ontwikkeld tot het wijkcentrum van dit dorp. De continuïteit en kwaliteit van de fietsroute door Maaspoort en richting Empel dienen te worden verbeterd. Vanuit de Brink zal ook een fietsverbinding met De Groote Wielen worden aangelegd.

Inmiddels is conform de RSV de uitbreiding van Empel vrijwel voltooid. Vanaf 2003 is met bestemmingsplan 'Kom Empel / Brink en omgeving' de Brink herontwikkeld en heringericht. De doorgaande fietsroutes richting Maaspoort en De Groote Wielen zijn in de bestemmingsplannen Empel 2e fase en Empel 3e fase op de plankaart vastgelegd. Waar nodig zijn ze in bestemmingsplan Empel expliciet aangeduid.

3.3.2 Woonbeleid
3.3.2.1 Nota Wonen 2012

Op 11 september 2012 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch de Nota Wonen 2012 vast. Conform deze nota streeft de gemeente naar een evenwichtige woningmarkt met voldoende, goede, betaalbare en passende woningen, nu en in de toekomst, en naar sterke en leefbare buurten waar mensen zich thuis voelen. In het licht van de economische omstandigheden ten tijde van de vaststelling en de verwachte groei van het inwonertal is de ambitie geformuleerd om de positie van 's-Hertogenbosch als een van de aantrekkelijkste woonsteden te behouden. Tot 2030 moeten nog zo'n 9.800 woningen worden toegevoegd.

De problemen op de woningmarkt ten tijde van de vaststelling van de nota kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt, samen met bouwbedrijven, woningcorporaties, maatschappelijke organisaties en met inwoners en bedrijven uit de stad: het belangrijkste uitgangspunt van de Nota Wonen 2012. In de nota zijn vier speerpunten geformuleerd: voldoende woningen bouwen, inzetten op betaalbaar wonen én op passend wonen en het maken van sterke en leefbare buurten. De vier speerpunten zijn vertaald in een aantal concrete doelen, waaronder:

  • een woningproductie van gemiddeld 700 woningen per jaar voor de periode tot 2030, met een bandbreedte van 500 tot 800 woningen per jaar;
  • minimaal 25% woningen in de sociale sector (huur en koop);
  • stimulering van het particulier opdrachtgeverschap (C)PO;
  • herintroductie van de starterslening voor bestaande koopwoningen;
  • nieuwbouw, omzetting van bestaande verzorgingsplaatsen en ambulante zorgverlening ten behoeve van de groeiende behoefte aan woonzorgarrangementen voor ouderen en mensen met een beperking;
  • verbetering van de woningkwaliteit in buurten door onder meer renovatie, groot onderhoud en energiebesparende maatregelen.

Bestemmingsplan Empel maakt geen nieuwe woningen mogelijk, met uitzondering van de vervanging van drie woonwagenstandplaatsen door twee reguliere woningen, al dan niet na wijziging. Woningbouwlocaties die al in de bestemmingsplannen Empel 1e fase, Empel 2e fase en Empel 3e fase mogelijk zijn gemaakt en die nog niet zijn ontwikkeld, zijn in bestemmingsplan Empel conform deze bestemmingsplannen flexibel bestemd. In de bestemming Wonen zijn woningen en bijzondere woonvoorzieningen toegestaan (zie paragraaf 4.3), aansluitend op de doelstelling om het woningaanbod voor ouderen (met een zorgbehoefte) en bijzondere doelgroepen te vergroten.

3.3.3 Economisch beleid
3.3.3.1 Kantoren en bedrijvenbeleid 2010-2020

Op 25 januari 2011 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch de nota Kantoren- en bedrijventerreinenbeleid 2010-2020 vast. De nota herziet het gemeentelijk kantoren- en bedrijventerreinenbeleid en scherpt het aan. Ten aanzien van de ontwikkeling van nieuwe kantorenlocaties en bedrijventerreinen stelt de gemeente 's-Hertogenbosch zich terughoudend op. Ze wil meer aandacht besteden aan herontwikkeling van bestaand vastgoed. Op basis van inzichten in de kwalitatieve en kwantitatieve behoefte is een programma bedrijventerreinen en kantorenlocaties vastgesteld.

Bestemmingsplan Empel maakt geen nieuwe bedrijventerreinen mogelijk. De bestaande bedrijventerreinen worden positief bestemd: bedrijventerrein Maasakker en de uitbreiding ervan in bestemmingsplan Empel 1e fase. Hetzelfde geldt voor de bestaande kantoren en solitaire bedrijfskavels in de kom van Empel (zie paragraaf 4.4).

3.3.3.2 Nota detailhandel 's-Hertogenbosch 2011

Op 11 oktober 2011 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch de Nota detailhandel 's-Hertogenbosch 2011 vast. In deze nota blijven de uitgangspunten van het detailhandelsbeleid dat door de gemeenteraad op 14 februari 2006 werd vastgesteld, dezelfde. Dit beleid is restrictief ten aanzien van perifere, grootschalige detailhandelsvestigingen om overaanbod te voorkomen en om het goed functioneren van de binnenstad te waarborgen maar het is ook restrictief in het verlenen van medewerking aan (grootschalige) uitbreiding van winkelcentra ter bescherming van de fijnmazige winkelstructuur.

De uitgangspunten van het detailhandelsbeleid zijn de volgende:

  • a. binnenstad: het primaat voor vestiging van grootschalige non-foodwinkelformules met niet-volumineuze artikelen (megastores) ligt bij de binnenstad.
  • b. periferie: streven naar clustering in winkelgebieden. Solitaire winkelvestiging en verspreide bewinkeling doen daaraan afbreuk.
  • c. winkelcentra in wijken: de fijnmazige, hiërarchische winkelstructuur voor de dagelijkse boodschappen moet in stand blijven; megasupermarkten verstoren die structuur.

Deze indeling volgt de lijnen van het drieslagmodel, gebaseerd op koopgedrag en koopmotief van de consument: recreatief winkelen (binnenstad), doelgericht winkelen (periferie), boodschappen doen (woonwijken).

De enige detailhandel in Empel ligt in het dorpscentrum. De supermarkt en de winkels aan de Brink en de Burgemeesters Godschalxstraat zijn onderdeel van de bestemmingen Gemengd-1 en Gemengd-2 (zie paragraaf 4.6). Bestemmingplan Empel biedt, conform de Nota detailhandel 's-Hertogenbosch 2011, ten opzichte van bestemmingsplan 'Kom Empel / Brink en omgeving' geen mogelijkheden om het aantal m2  verkoopvloeroppervlakte uit te breiden.

3.3.3.3 Beleidsplan Horeca

In het Beleidsplan Horeca geeft de gemeente 's-Hertogenbosch aan dat de mogelijkheden voor uitbreiding van het horeca-aanbod in de wijken buiten de binnenstad beperkt zijn. De bestaande horecabedrijven moeten in staat worden geacht aan de potentiële vraag te kunnen voldoen.

De gemeente 's-Hertogenbosch voert ten aanzien van horeca in Empel een consolidatiebeleid: dit bestemmingsplan biedt geen vestigingsmogelijkheden voor nieuwe horecabedrijven. De bestaande horecabedrijven zijn als zodanig bestemd, aan de Burgemeester De Bekkerstraat, de Brink en de Burgemeesters Godschalxstraat (zie paragraaf 4.6).

3.3.4 Verkeersbeleid
3.3.4.1 Koersnota Hoofdinfrastructuur

In het verlengde van de nota ‘s-Hertogenbosch Bereikbaar uit maart 2000 sprak de gemeenteraad zich op 21 mei 2008 uit over ambities en wensen ter bevordering van de bereikbaarheid van stad, wijken en regio. Op 13 mei 2009 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch het uitwerkingsplan Koersnota Hoofdinfrastructuur vast, met daarin een analyse van en oplossingsrichtingen voor bestaande en toekomstige knelpunten. De ambitie van de Koersnota Hoofdinfrastructuur is om het autogebruik terug te dringen ten gunste van het openbaar vervoer en de fiets. Het doel is om het aandeel van de auto in de verplaatsingen terug te brengen van 70% naar 60%, ten gunste van het aandeel van het openbaar vervoer en de fiets die tot 2015 toenemen van 7% naar 10% respectievelijk van 23% naar 30%. De insteek van de Koersnota Hoofdinfrastructuur is als volgt:

  • 1. ontvlechten van hoofdinfrastructuur voor auto en openbaar vervoer/fiets;
  • 2. bundelen van verkeer op doorstroomassen met daartussen verkeersluwe verblijfsgebieden;
  • 3. optimaal benutten van de ruit van 's-Hertogenbosch;
  • 4. ontmoedigen van verkeer zonder herkomst of bestemming in de binnenstad op de binnenstadsring;
  • 5. versterken van het verblijfsklimaat in de kom Rosmalen.

De Koersnota Hoofdinfrastructuur is inmiddels uitgewerkt in:

  • 1. uitwerkingsplan Lekker Fietsen! (2009);
  • 2. uitwerkingsplan Verkeersmanagement (2010). Hierin wordt aangegeven hoe de doorstroming van het autoverkeer naar de belangrijkste werk- en bezoeklocaties in 's-Hertogenbosch op korte termijn kan worden verbeterd;
  • 3. uitwerkingsplan Openbaar vervoer. Hierin zijn meerdere assen als doorstroomassen voor het openbaar vervoer aangewezen waarop het openbaar vervoer beter gefaciliteerd moet worden.

Naast bovenstaande uitwerkingsplannen wordt gewerkt aan een uitwerkingsplan op het gebied van parkeren en transferia. Daarnaast worden twee gebiedsgerichte studies uitgewerkt: de oost-westverbinding ('s-Hertogenbosch-Rosmalen) en de binnenstad.

De Koersnota Hoofdinfrastructuur wijst de hoofdstructuren voor auto, OV en fiets aan: assen die in verkeerskundig opzicht het geraamte van de stad vormen. Het gaat om doorstroomassen voor gemotoriseerd verkeer, doorstroomassen voor openbaar vervoer en sternetroutes en hoofdfietsroutes voor fietsverkeer. Naast de doorstroomassen voor het gemotoriseerd verkeer is in de gemeentelijke wegencategorisering een aantal andere wegen aangewezen die ook een gebiedsontsluitende functie hebben. Alle overige wegen zijn verblijfsgebieden; de gemeente probeert die verblijfsgebieden verkeersluw te houden.

De rijksweg A2 aan de westkant van het plangebied van bestemmingsplan Empel is een belangrijke doorstroomas. In het plangebied zelf liggen alleen gebiedsontsluitingswegen. De overige wegen in het plangebied zijn 30 km/uur-wegen.

3.3.4.2 Lekker fietsen!

Tijdens de behandeling van de Koersnota Hoofdinfrastructuur in de gemeenteraad op 21 mei 2008 werd, vanwege het hoofddoel om het aantal autoritten met 10% te laten afnemen, voor het fietsverkeer een doel toegevoegd: het aandeel intern fietsverkeer moet tot 2015 groeien van 33% naar 44% en dat van het extern fietsverkeer van 7% naar 9%. De nota Lekker fietsen! is een uitwerking van het fietsbeleid in de Koersnota Hoofdinfrastructuur. In haar fietsbeleid zet de gemeenteraad in op vier pijlers:

  • 1. infrastructuur rijdende fiets: verbetering hoofdfietsnetwerk en andere fietsroutes;
  • 2. infrastructuur stilstaande fiets: uitbreiding stallingvoorzieningen en gratis maken bewaakte stallingen;
  • 3. communicatie: promotie van fietsgebruik, informatie over fietsvoorzieningen, participatie in fietsbeleid, voorlichting over fietsbeleid;
  • 4. innovatie.

Het hoofdfietsnetwerk bestaat uit sternetroutes en overige hoofdfietsroutes. De sternetroutes kennen een intensiteit van meer dan 2.000 fietsers per etmaal en zijn in het hoofdfietsnetwerk de belangrijkste routes. Naast het utilitaire fietsverkeer richt het gemeentelijk fietsbeleid zich ook op het recreatieve fietsverkeer.

In Empel liggen alleen hoofdfietsroutes: de Burgemeesters Godschalxstraat en Fluitenkruid richting Maaspoort en het noorden van De Groote Wielen en de Empelseweg alsook de verlegging ervan richting Rosmalen en het zuiden van De Groote Wielen.

3.3.4.3 Nota Parkeernormen

Op 9 december 2003 stelde de raad van 's-Hertogenbosch de nota 'Parkeernormen, inclusief een methode voor het berekenen van het aantal parkeerplaatsen met behulp van de parkeerbalans' vast. Het doel van deze rapportage is het ontwikkelen van eenduidige parkeernormen die in de hele gemeente kunnen worden toegepast, waarbij evenwicht wordt gezocht tussen de vraag naar parkeerplaatsen en de kwaliteit van de openbare ruimte. Dit evenwicht kan worden berekend met behulp van de parkeerbalans.

Bestemmingsplan Empel schrijft in het algemeen voor dat op eigen terrein in voldoende mate parkeervoorzieningen moeten worden gerealiseerd en gehandhaafd. Als het aantal parkeerplaatsen wordt gerealiseerd (en gehandhaafd) dat de Nota Parkeernormen (of haar opvolger) voorschrijft, dan wordt hieraan voldaan.

3.3.5 Openbare ruimte en groen
3.3.5.1 Bomenbeleidsplan

Op 26 januari 2010 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch het Bomenbeleidsplan vast. Met het Bomenbeleidsplan wil de gemeente haar eigen bomenbestand en dat van derden duurzaam ontwikkelen. In het Bomenbeleidsplan is een belangrijke rol weggelegd voor structurerend groen: waardevol groen dat op stadsniveau functioneert. Gemeente 's-Hertogenbosch wil deze structuren behouden, ontwikkelen en nieuw aanleggen. Het functioneel groen is het groen van de wijken, kantorenparken en bedrijventerreinen. Dit groen is in elke wijk weer anders van opzet. Gemeente 's-Hertogenbosch ziet die differentiatie als een pluspunt en speelt per plek in op de aanwezige kwaliteiten.

Gemeente 's-Hertogenbosch streeft naar een evenwichtige leeftijdsopbouw in haar bomenbestand waarbij kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Ze onderscheidt bomen in drie categorieën:

  • Monumentale bomen. Monumentale bomen zijn de meest bijzondere bomen van de stad die daarom zo lang mogelijk moeten worden behouden. Voor monumentale bomen geldt een strikt kapverbod, tenzij aantoonbaar sprake is van een ernstige bedreiging van de openbare veiligheid of een zwaarwegend maatschappelijk belang.
  • Boomstructuren. De verzameling van groene elementen die een bovenlokale bijdrage leveren aan de identiteit én de groene kwaliteit van de stad of een wijk vormen tezamen een boomstructuur. Er is een kapvergunning nodig voor alle bomen in een boomstructuur.
  • Sfeerbomen. Alle bomen die niet behoren tot monumentale bomen of boomstructuren zijn sfeerbomen. Gemeentelijke en particuliere sfeerbomen zijn kapvergunnigplichtig bij een omtrek van meer dan 100 cm.

Ten behoeve van het bomenbelang worden bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen een bomeninventarisatie en een bomendeskundige ingezet. De bomeninventarisatie brengt aan het begin van een planproces de bomen in beeld en leidt tot afspraken hierover.

De bomen langs de rondweg door de nieuwe schil om de kom van Empel vormen tezamen een boomstructuur: Diepteweg, Zeis, Wateringen, Breeakkers, Meerwijkweg richting de Sluisweg in Maaspoort. Een tweede boomstructuur vormen de bomen langs de Burgemeesters Godschalxstraat, de Brink en Fluitenkruid. De bomen langs het deel van de Doornkampsteeg buiten de bebouwde kom vormen een derde, kortere boomstructuur. De enige monumentale boom in het plangebied staat op de Brink. De bescherming van de (monumentale) bomen gebeurt via de Bomenverordening. De boomstructuren zijn onderdeel van de groenvoorzieningen die in de bestemmingen Groen en/of Verkeer zijn toegestaan.

3.3.5.2 Nota Spelen

De Nota Spelen is door de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch vastgesteld in januari 2004. De nota biedt het beleidskader voor buitenspelen in de gemeente 's-Hertogenbosch op de daarvoor formeel bestemde plekken in de openbare ruimte. Per wijk is/wordt hiervoor een wijkspeelplan opgesteld dat inzicht geeft in de verschillende speelplekken die in een wijk voor de verschillende leeftijdsgroepen gerealiseerd moeten worden. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met de bevolkingssamenstelling naar leeftijd en met de reeds aanwezige speelplekken in de wijk.

Voor wat betreft de speelplekken wordt onderscheid gemaakt in verschillende leeftijdscategorieën, aangezien elke categorie haar eigen behoeften en beperkingen heeft. Er wordt rekening gehouden met jonge kinderen van 0-6 jaar (spelen tot 100 meter van de eigen woning), met schoolkinderen van 6-12 jaar (spelen tot 400 meter van de eigen woning) en jongeren van 12-18 jaar (spelen tot circa 1000 meter van de eigen woning). Bij de uitgevoerde inventarisatie is een speelplek ingedeeld in één van de bovengenoemde leeftijdscategorieën, indien zich daar een speeltoestel bevindt dat geschikt is voor de overeenkomende leeftijdscategorie. Iedere speelplek is vervolgens voorzien van een cirkel, behorende bij de leeftijdscategorie, zodat een duidelijk beeld ontstaat van de spreiding van de speelplekken in de wijk.

Voor Empel is het Wijkspeelplan Empel van toepassing. De plaatsen waar bestaande speelplekken zich bevinden of nieuwe speelplekken zijn gepland zijn bestemd als Groen en Verkeer . Binnen deze bestemmingen zijn speelvoorzieningen toegestaan. Hiermee kunnen de bestaande speelplekken worden gehandhaafd en nieuwe speelplekken daadwerkelijk worden gerealiseerd.

3.3.6 Jeugd, onderwijs en maatschappelijke voorzieningen
3.3.6.1 Voorrang voor jeugd 2010-2014

De beleidsvisie 'Voorrang voor jeugd 2010-2014' van de gemeente 's-Hertogenbosch vormt een paraplu voor het gemeentelijk beleid voor jongeren van 0 tot 23 jaar. De gemeente 's-Hertogenbosch richt haar jeugdbeleid vooral op:

  • 1. het bevorderen van jongerenparticipatie door een breed activiteitenaanbod en door aanbod van voldoende voorzieningen zoals een Brede Bossche School;
  • 2. opvoeding en gezondheid;
  • 3. een duurzame (arbeids)participatie door het realiseren van kindcentra (voor kinderen van 0 tot 13 jaar), verbeteren van onderwijskansen voor 0- tot 23-jarigen, het voorkomen en terugdringen van voortijdig schoolverlaten en goede aansluiting op de onderwijs- en arbeidsmarkt;
  • 4. veiligheid, dat wil zeggen het bevorderen van een veilig leefklimaat (thuis, school een wijk) voor jongeren en de aanpak van risicojongeren.
3.3.6.2 ABC, beleid 0- tot 13- jarigen, in 's-Hertogenbosch 2007-2011

Op 4 september 2008 heeft de raad de nota 'ABC, beleid 0- tot 13- jarigen, in 's-Hertogenbosch 2007-2011, onderdeel voorschoolse voorzieningen' vastgesteld. De hoofddoelstelling van het integrale jeugdbeleid is een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van alle jongeren, zowel in sociaal, emotioneel als fysiek opzicht. Deze doelstelling wordt bereikt door de realisatie van een ononderbroken ontwikkelingslijn voor alle jongeren van 0 tot 23 jaar. In de periode van voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs (0-13 jaar) wordt de doorgaande lijn gekenmerkt door het hanteren van één en hetzelfde pedagogisch-didactisch concept en een gezamenlijke huisvesting van voorschoolse voorzieningen en het basisonderwijs. Hiertoe wordt in 's-Hertogenbosch in de komende jaren het basiscluster gerealiseerd; het streven is het basiscluster te huisvesten in de basisschool. Dit is een geïntegreerde voorschoolse voorziening waarin geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen peuterspeelzaalwerk en kinderopvang.

Empel telt drie basisscholen met bijbehorende voorzieningen (peuterspeelzalen, gymnastieklokalen et cetera). De laatst gebouwde basisschool ('t Wikveld II) is als basiscluster opgezet. De scholen zijn als Maatschappelijk bestemd. Jongerenontmoetingsplekken zijn mogelijk als speel- en sportvoorzieningen/wijkspeelplaats mogelijk binnen de bestemming Groen maar de grote JOP aan de Diepteweg is niettemin als zodanig aangeduid.

3.3.7 Welstandsnota

Op 17 mei 2011 stelde de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch de Actualisering Welstandsnota 2011 vast. In deze nota is voor de verschillende wijken en ook voor Empel aangegeven aan welke welstandscriteria bouwwerken moeten voldoen. Waar het bestemmingsplan de basis vormt voor de stedenbouwkundige opzet van de omgeving, wordt de architectonische verschijningsvorm van gebouwen gewaarborgd door middel van deze geactualiseerde welstandsnota. In de welstandsnota van de gemeente 's-Hertogenbosch worden op verschillende schaalniveaus beschrijvingen en welstandscriteria geformuleerd. Naast algemene welstandscriteria die altijd en overal van toepassing zijn, zijn ook bijzondere welstandscriteria geformuleerd.

3.3.8 Prostitutiebeleid

In hoofdstuk 3 van de A.P.V. is het gemeentelijk prostitutiebeleid verwoord, voor zover dat in het kader van de algemene plaatselijke verordening van toepassing is.

De vestiging van een seksinrichting is in het woongebied van Empel niet wenselijk. In de regels van het bestemmingsplan Empel is de vestiging van een seksrichting daarom uitgesloten.