direct naar inhoud van 5.5 Geluidhinder
Plan: Boschveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002120-1402

5.5 Geluidhinder

De geluidbelasting is in Boschveld relatief hoog. De wijk wordt omsloten door een aantal belangrijke binnenstedelijke wegen die leiden tot wegverkeerslawaai in de wijk. Met name het spoor en de huidige en toekomstige Parallelweg hebben veel invloed op het geluidniveau. In de wijk zelf ligt een beperkt aantal drukke erftoegangswegen, in het bijzonder de Copernicuslaan die functioneert als verzamelstraat voor de wijk. In de tweede plaats grenst de wijk aan industrieterrein De Rietvelden, wat leidt tot industrielawaai. Ook bedrijfsfuncties en andere activiteiten in de wijk, zoals scholen en winkels, zijn geluidbronnen. Er worden binnen het plangebied geen nieuwe geluidgevoelige functies bestemd of nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt die geluid kunnen veroorzaken en daarmee een bijdrage kunnen leveren aan een verslechtering van het woon- en leefklimaat. De eisen uit de Wet geluidhinder zijn voor dit bestemmingsplan dan ook niet aan de orde.

Geluidzonering industrieterrein De Rietvelden

Het plangebied grenst aan de westzijde aan industrieterrein De Rietvelden. Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) moet een geluidzone worden vastgesteld rondom een industrieterrein waarop bepaalde soorten lawaaiproducerende bedrijven zijn gevestigd of kunnen worden gevestigd. Zo'n geluidzone vormt een buffer tussen de bedrijven op het industrieterrein en de geluidgevoelige bestemmingen in de omgeving. Ze beschermt enerzijds de woningen en beperkt anderzijds de geluidruimte van de bedrijven op het industrieterrein. Buiten de aangewezen zone mag de geluidbelasting vanwege alle bedrijven op het industrieterrein tezamen niet hoger zijn dan 50 dB(A). Binnen de zone gelden beperkingen voor geluidgevoelige bestemmingen. Rond industrieterrein De Rietvelden en industrieterrein Het Ertveld is op 14 mei 1990, bij KB nr. 90.011653, een geluidzone aangewezen. Een deel van Boschveld ligt binnen deze geluidzone.

Omdat de geluidzone rond industrieterrein De Rietvelden op een aantal plaatsen werd overschreden en om aan deze bestaande situatie recht te doen, is op 13 september 2011 door de gemeenteraad in bestemmingsplan 'Geluidzone bedrijventerrein De Rietvelden-Ertveld' een nieuwe geluidzone vastgesteld. Ook deze verruimde geluidzone ligt over een deel van Boschveld. Dit bestemmingsplan neemt voor wat betreft het plangebied de werking van bestemmingsplan 'Geluidzone bedrijventerrein De Rietvelden-Ertveld' over (zie paragraaf 7.4).

Doortrekking Parallelweg

Ook de doortrekking van de Parallelweg heeft in principe invloed op de geluidbelasting van Boschveld. De toetsing van deze ontwikkeling vindt plaats in het kader van bestemmingsplan 'Parallelweg 2e fase' en niet in het kader van dit beheerbestemmingsplan. Ten behoeve van de doortrekking zijn geluidonderzoeken uitgevoerd en is bekeken welke maatregelen kunnen worden genomen om de geluiduitstraling te verminderen. Zo zal op de hele Parallelweg, met uitzondering van de kruisingsvlakken, geluidarm asfalt worden toegepast. Ook is de cumulatie van het spoorweg- en wegverkeerslawaai beschouwd.

De toekomstige ontwikkelingen in Boschveld conform Wijkplan Boschveld Beweegt worden aangegrepen om de geluidsituatie in de wijk te optimaliseren. Er wordt aan de rand van de wijk een zoveel mogelijk aaneengesloten wand beoogd waarvan de bouwhoogte met circa vijf à zes bouwlagen in elk geval één à twee bouwlagen hoger zal zijn dan die van de achterliggende bebouwing. Zo moet de nieuwbouw het achterliggende gebied zoveel mogelijk afschermen voor het spoorweg- en wegverkeerslawaai. Bij elk bouwplan wordt met behulp van akoestische berekeningen gestreefd naar een optimale geluidsituatie.