direct naar inhoud van 5.4 Luchtkwaliteit
Plan: Boschveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002120-1402

5.4 Luchtkwaliteit

Aan de ene kant moet als gevolg van een ruimtelijk plan de toename van luchtverontreiniging worden beschouwd in het kader van de luchtkwaliteitseisen in titel 5.2 van de Wet milieubeheer. Aan de andere kant moet de realisatie van gevoelige functies in een gebied met reeds hoge concentraties luchtverontreinigende stoffen worden verantwoord in het kader van een goede ruimtelijke ordening.

Kleine projecten en ruimtelijke plannen, waarvan duidelijk is dat deze niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtkwaliteit, hoeven op grond van het 'Besluit niet in betekenende mate (NIBM)' niet te worden getoetst aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit. Voor de stoffen PM10 (fijnstof) en NO2 (stikstofdioxide) geldt sinds 1 augustus 2009 de waarde 1,2 µg/m3 als 'niet in betekende mate'. Een ruimtelijke ontwikkeling geldt als 'niet in betekenende mate' als ze leidt tot een verkeerstoename van niet meer dan 1.000 autobewegingen per etmaal. Bestemmingsplan Boschveld is een beheerbestemmingsplan zonder nieuwe ontwikkelingen: er worden geen nieuwe gevoelige functies bestemd of nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt die een bijdrage kunnen leveren aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. Dit bestemmingsplan draagt dan ook 'niet in betekende mate' bij. Toetsing aan de luchtkwaliteitseisen conform de Wet milieubeheer is niet aan de orde.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt opgemerkt dat binnen het plangebied de wettelijke grenswaarden voor PM10 (fijn stof) en NO2 (stikstofdioxide) niet worden overschreden. In de huidige situatie bedraagt de jaargemiddelde concentratie binnen het plangebied maximaal 27,2 µg/m3 voor PM10 en 34,3 µg/m3 voor NO2. De maximale concentraties treden op langs de huidige Parallelweg, ter hoogte van de Grasso. Uit het luchtkwaliteitsonderzoek in het kader van bestemmingsplan 'Parallelweg 2e fase' (zie paragraaf 3.3.13) blijkt dat ook in de toekomst, ten gevolge van de doortrekking van de Parallelweg, de grenswaarden niet worden overschreden. Als gevolg van de doortrekking van de Parallelweg treden de maximale concentraties voor PM10 en NO2 straks op ter hoogte van de Christiaan Huygensweg. De maximale concentratie PM10 bedraagt er 26,4 µg/m3 in 2015 en 25,1 µg/m3 in 2020, de maximale concentratie NO2 33,9 µg/m3 in 2015 en 27,3 µg/m3 in 2020.