direct naar inhoud van 4.4 Veemarktkwartier
Plan: Boschveld
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002120-1402

4.4 Veemarktkwartier

In dit bestemmingsplan wordt in navolging van het voorbereidingsbesluit 'Boschveld' (zie paragraaf 3.3.6) ten aanzien van het Veemarktkwartier een regeling getroffen die tot doel heeft om splitsing van woningen en kamerverhuur te voorkomen. Dit, omdat splitsing van woningen en kamerverhuur steeds leidt tot een verhoging van de parkeerdruk die het gebied, in het bijzonder het Veemarktkwartier, niet kan dragen en die de kwaliteit van de woon- en leefomgeving in onevenredige mate aantast.

Het Veemarktkwartier is aangewezen als GSB-gebied. Voor een GSB-gebied hanteert gemeente 's-Hertogenbosch in haar Nota Parkeernormen 2003 specifieke parkeernormen (zie tabel). De parkeernormen zijn inclusief parkeerruimte voor bezoekers: per woning moet 0,3 parkeerplaats in de openbaar toegankelijk gebied beschikbaar zijn, de rest moet op eigen terrein worden gerealiseerd.

woningtype   bewonersparkeren
op eigen terrein  
bezoekersparkeren
in openbaar gebied  
totaal  
woning tot 80 m²   0,7   0,3   1,0  
woning > 80 m² (sociaal)   1,0   0,3   1,3  
woning > 80 m² (middelduur)   1,1   0,3   1,4  
woning > 80 m² (duur)   1,2   0,3   1,5  
studentenkamer   0,0   0,3   0,3  

In de praktijk hebben de bestaande woningen in het Veemarktkwartier niet of nauwelijks parkeerruimte op eigen terrein. Splitsing van woningen en kamerverhuur leiden dan ook steeds tot meer parkeerbehoefte in openbaar gebied, ook bij kamerverhuur. Bijvoorbeeld:

  • door splitsing van een dure woning > 80 m² in twee kleinere woningen neemt de parkeerbehoefte toe met in totaal (1,0 + 1,0 – 1,5 =) 0,5 parkeerplaats. Op eigen terrein is in plaats van 1,0 parkeerplaats nu 1,4 parkeerplaats vereist.
  • ook door kamerverhuur neemt de parkeerbehoefte toe. Omdat ingeval van kamerverhuur alleen bezoekersparkeerplaatsen worden geteld (0,3 per kamer), leidt dit in beginsel sowieso tot een toename van de parkeerdruk in het openbare gebied.

Het Veemarktkwartier is begin jaren '30 van de vorige eeuw ontstaan. In navolging van de bouw van de veemarkt werden circa 130 woningen gebouwd. De stadsuitleg van toen is niet toegesneden op de parkeerbehoefte van nu. Er is dan ook, vergelijkbaar met andere vroege uitbreidingswijken in de stad, een hoge parkeerdruk. Recent is de parkeerdruk in het Veemarktkwartier onderzocht. Parkeertellingen wijzen uit dat de parkeerdruk in het Veemarktkwartier in de avonduren hoog tot zeer hoog is. De parkeertellingen zijn in de avonduren verricht, om het effect van parkeren 'van buiten' (Brabanthallen, station et cetera) zoveel mogelijk uit te sluiten. De parkeerdruk in het Veemarktkwartier wordt echter nog verder verhoogd door de ligging ten opzichte van de Brabanthallen en het station, en in tweede instantie de binnenstad en het Paleiskwartier. In de huidige situatie parkeert een groot aantal werkers, bezoekers en treinreizigers in Boschveld, ook direct buiten het Veemarktkwartier waar het parkeren 'gereguleerd' plaatsvindt: er zijn nu reeds vanuit het Veemarktkwartier niet of nauwelijks uitwijkmogelijkheden. Splitsing van woningen en kamerverhuur zou de parkeerdruk opnieuw verder verhogen, wat voor bewoners tot onevenredig grote overlast zal leiden.

Het Veemarktkwartier maakt deel uit van het Wijkplan Boschveld Beweegt. De ontwikkelingen in het Waterkwartier (zie paragraaf 3.3.2.4) maar ook de doortrekking van de Parallelweg (zie paragraaf 3.3.13) vergroten de (parkeer)druk op het Veemarktkwartier. Zo kan straks niet meer direct langs de Parallelweg worden geparkeerd. Parkeren zal moeten plaatsvinden op ventwegen en/of terreinen die met zelfstandige inritten op de Parallelweg worden aangesloten. De formele P&R-terreinen zullen worden gehandhaafd of elders worden ingericht. Over de informele P&R-terreinen vindt nader overleg plaats met de eigenaar van de gronden (NS Poort): een deel moet sowieso plaatsmaken voor de nieuwe weg. In de toekomst raakt het parkeren en daarmee de kwaliteit van de woon- en leefomgeving in het Veemarktkwartier dan ook verder onder druk. De ontwikkelingen in het kader van het Wijkplan Boschveld Beweegt en de nieuwe Parallelweg leiden tot vergaande intensivering van het ruimtegebruik en een veel grotere parkeerbehoefte. Er worden veel woningen en andere functies toegevoegd. Hoewel parkeren zoveel mogelijk in gebouwde voorzieningen wordt opgelost, vervalt ook veel openbaar toegankelijke ruimte als parkeergelegenheid, bijvoorbeeld langs de Paardskerkhofweg en de Parallelweg: deze ruimte wordt als verblijfsgebied ingericht of is nodig voor de aanleg van de nieuwe Parallelweg. Bovendien gelden de basisprincipes in het wijkplan ten aanzien van parkeren ook voor het Veemarktkwartier: autoluw straatparkeren, langparkeren voor bewoners en werknemers op eigen terrein, in elk geval één parkeerplaats per woning op eigen terrein of in eigen garage.

Bij toetsing van bouwplannen aan de Nota Parkeernormen 2003 moet worden overwogen of voor het parkeren op eigen terrein vrijstelling kan worden verleend als zich bijzondere omstandigheden voordoen, in de openbare ruimte uitwijkmogelijkheden bestaan, parkeerplaatsen kunnen worden uitgewisseld of als het tekort financieel kan worden gecompenseerd:

  • 1. Uit het voorgaande volgt dat in het Veemarktkwartier zelf geen uitwijkmogelijkheden zijn. Aanwenden van de beperkt beschikbaar ruimte (plantsoenen, stoepen) voor parkeren leidt tot een onwenselijk stedenbouwkundig beeld en een onevenredig grote aantasting van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving.
  • 2. Het Veemarktkwartier zelf is een woongebied: uitwisselen van parkeerplaatsen tussen avond- en dagfuncties is er niet mogelijk.
  • 3. Uit het voorgaande volgt ook dat rondom het Veemarktkwartier nu en zeker ook in de toekomst geen uitwijkmogelijkheden zijn. Het zou de gebruiksmogelijkheden van de gronden in het kader van de herstructurerings- en transformatieplannen beperken en de stedenbouwkundige opgave vanuit het wijkplan verzwaren met de al bestaande parkeerproblematiek in het Veemarktkwartier.
  • 4. Financiële compensatie ten slotte zou alleen soelaas bieden als in het openbaar toegankelijk gebied feitelijk ruimte beschikbaar zou zijn en met het geld beschikbaar zou kunnen worden gemaakt. Dit is gelet op de voornoemde stedenbouwkundige opgave rondom het Veemarktkwartier niet aan de orde.

Splitsing van woningen en kamerverhuur leidt dan ook altijd tot een verhoging van de parkeerdruk die het gebied niet kan dragen en die de kwaliteit van de woon- en leefomgeving in onevenredige mate aantast. Daarom heeft de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch in het voorbereidingsbesluit Boschveld bepaald dat het in het betreffende gebied verboden is om het gebruik van gronden of bouwwerken te wijzigen en dat hieronder mede wordt verstaan het splitsen van een woning of het verhuren van kamers in een woning, waarbij onder woning wordt verstaan: een complex van ruimten, geschikt en bestemd voor de huisvesting van niet meer dan één huishouden.

In dit bestemmingsplan is in navolging van het voorbereidingsbesluit in de eerste plaats een maximaal aantal woningen aangeduid in de bouwvlakken in het Veemarktkwartier, op basis van het aantal woningen dat aanwezig was op het tijdstip van de terinzagelegging van het ontwerp van dit plan. De inventarisatie is na de terinzagelegging van het ontwerp geactualiseerd maar dit heeft niet tot andere aantallen geleid. Bij de inventarisatie zijn illegaal gerealiseerde woningen niet meegeteld. In de tweede plaats heeft het bevoegd gezag, veelal burgemeester en wethouders, een afwijkingsbevoegdheid om een woning te splitsen, met dien verstande dat het totaal aantal woningen in het Veemarktkwartier niet meer mag bedragen dan 168: het totaal aantal woningen. Andere voorwaarden zijn dat geen onevenredige afbreuk mag worden gedaan aan het straat- en bebouwingsbeeld, de woonsituatie, de milieusituatie, de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden, dat parkeervoorzieningen in voldoende mate op eigen terrein dienen te worden gerealiseerd en dat de vloeroppervlakte van een woning die als gevolg van de splitsing ontstaat, niet minder mag bedragen dan 50 m2 (paragraaf 7.4).

Kamerverhuur wordt tegengegaan door de begripsbepaling van 'woning': een complex van ruimten, geschikt en bestemd voor de huisvesting van niet meer dan één huishouden. De Huisvestingsverordening, vastgesteld op 22 maart 2005 door de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch definieert een huishouden als 'een alleenstaande, dan wel twee of meer personen die een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren of willen gaan voeren'.