Plan: | Boschveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002120-1402 |
Op 23 februari 2010 heeft de gemeenteraad bij de vaststelling van het wijkplan expliciet besloten over te gaan tot ontmanteling van de stamlijn De Rietvelden (zie paragraaf 3.3.2). De stamlijn is daarom niet in het bestemmingsplan geregeld.
Handhaving en upgrading van de stamlijn zou een zware wissel trekken op de herontwikkeling van Boschveld, zowel uit ruimtelijk en financieel oogpunt als uit oogpunt van leefbaarheid. De stamlijn doorsnijdt het Waterkwartier en vormt zo een barrière in de stedenbouwkundige ontwikkeling, gericht op het creëren van meer samenhang en eenheid. Zo komt door het opheffen van de stamlijn, volgend op de verplaatsing van de Afvalstoffendienst aan de Paardskerkhofweg, een omvangrijk gebied vrij dat in de toekomst zal worden ingevuld met nieuwbouw van woningen. Deze nieuwbouwwoningen kunnen profiteren van een ligging aan en in het groene Hart (zie paragraaf 3.3.2). Ontmanteling van de stamlijn is ook nodig in het kader van de doortrekking van de Parallelweg als doorstroomas en gebiedsontsluitingsweg en in het kader van de aanleg van een tweede auto-ontsluiting van de Brabanthallen.
In 1997 werd een ontwikkelingsvisie voor bedrijventerrein De Rietvelden-De Vutter opgesteld. De ontwikkeling van een spoorterminal maakte daarvan deel uit. In de afgelopen jaren hebben zich echter geen marktpartijen aangediend met concrete plannen. De stamlijn is in de afgelopen twintig jaar slechts een enkele keer gebruikt. Vanwege de impact van de aanwezigheid van de stamlijn op de herontwikkeling van Boschveld is in 2005 door adviesbureau Logitech een verkennend onderzoek ingesteld naar het belang van de stamlijn en de spoorterminal voor de gemeente 's-Hertogenbosch. Op grond van dit onderzoek werd in april 2006 geconcludeerd dat bij intensivering van het gebruik de stamlijn volledig zou moeten worden vernieuwd, dat er vanaf De Rietvelden geen zelfstandige rendabele spoorverbinding kan worden ontwikkeld en dat alleen feedering (= regionaal vervoer naar intercontinentale overslagpunten) op intermodale knooppunten een reëel uitgangspunt is voor een spoorconcept op De Rietvelden. Echter, feedering zou per spoor naar de havens Rotterdam en Antwerpen direct concurreren met de BCT die mede met overheidsmiddelen is ontwikkeld en feedering op het achterland naar dichtbijgelegen draaischijven (Duisburg, Germersheim, Valburg) is over de weg en het water financieel aantrekkelijker dan over het spoor.
De functie van de stamlijn voor de ontwikkeling van het gevestigde bedrijfsleven is dan ook komen te vervallen. Van de vroegere gebruikers is alleen nog Heineken op het bedrijventerrein De Rietvelden gevestigd. De stamlijn is inmiddels in onbruik geraakt, het onderhoud ervan is al jaren geleden gestaakt. Spoorvervoer over deze stamlijn is op dit moment niet mogelijk, voor de volledige vernieuwing van de stamlijn heeft ProRail geen plannen. Gemeente 's-Hertogenbosch heeft op 21 april 2010 de gebruiksovereenkomst met Heineken en de stamlijnovereenkomst met ProRail opgezegd.
Bij het opstellen van bestemmingsplan 'Parallelweg, 2e fase' (zie paragraaf 3.3.13) is ervoor gekozen om de stamlijn, voor zover hij in dat plangebied ligt, niet op te nemen. Ook in dit bestemmingsplan is de stamlijn daarom niet opgenomen: de stamlijn gaat op in de aangrenzende bestemmingen (zie paragraaf 7.3).