Plan: | Kruiskamp - Schutskamp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002030-1501 |
De hoofdverkeersroutes in de stad leveren een belangrijke bijdrage aan de eerste indrukken van de stad. Een zo groot mogelijke continuïteit en eenduidigheid van de verschillende wegen is daarbij essentieel. De Kooikersweg is een stedelijke verbindingsas. Daarnaast is de Vlijmenseweg, die (deels direct) ten zuiden van het plangebied ligt, één van de belangrijke radialen in de stad. Dit zijn routes die al van oudsher een belangrijke verbinding vormen tussen het buitengebied en het centrum. De routes zijn niet alleen van belang voor het autoverkeer, maar ook voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer.
Belangrijke routes op wijkniveau zijn de Kooikersweg, de Helftheuvelweg en de Oude Vlijmenseweg. Andere belangrijke wegen zijn de Kruiskampsingel, Karel Doormanstraat, Admiraliteitslaan, Churchilllaan, Commissaris Bosch van Drakesteinlaan, Gouverneur van den Bogardesingel, Rijzertlaan en Boschmeersingel.
De overige wegen betreffen woonstraten. Het stratenpatroon bestaat uit een groot aantal loodrecht op elkaar staande wegen en straten.
Door de barrièrewerking van de spoorlijn heeft het plangebied Kruiskamp - Schutskamp maar via twee routes een verbinding met de binnenstad. Deze routes zijn de Vlijmenseweg en de Kooikersweg. De Helftheuvelweg vormt de belangrijkste verbinding tussen deze twee routes. Slechts via twee routes, het Kruiskamppad en de Deutersestraat, is het buitengebied bereikbaar vanuit de wijk.
In 's-Hertogenbosch is sprake van een categorisering van wegen. In paragraaf 3.3.11 wordt hier nader op ingegaan.
De openbare ruimte in de wijken Kruiskamp en Schutskamp is nu vooral ingericht voor rijdende en geparkeerde auto's. Er is weinig ruimte voor aanleg van extra parkeerplaatsen op maaiveld. Dit zou vooral ten koste van het aanwezige groen gaan. Opvallend in de wijken is de grote hoeveelheid garageboxen.