Plan: | Kom Mijdrecht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BP005kommijdrecht-oh01 |
Bij het aspect geluid zijn verschillende bronnen van belang, waaronder in ieder geval verkeerslawaai. De regelgeving ten aanzien van geluidhinder is vastgelegd in de Wet geluidhinder (Wgh). Sinds 2007 is deze wet aangepast aan de Europese richtlijnen voor geluidhinder. De Wgh biedt een toetsingskader voor het geluidsniveau op de gevel van woningen. De wet kent een ondergrens, de zogenaamde voorkeursgrenswaarde. De voorkeurswaarde is de geluidbelasting die voor de verschillende geluidgevoelige bestemmingen op basis van de Wgh in ieder geval toelaatbaar wordt geacht en waarvoor het dan ook niet nodig is geluidreducerende voorzieningen te treffen. Indien de geluidbelasting hoger is dan de zogenoemde maximale ontheffingswaarde, is het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen in principe niet mogelijk. Wanneer de geluidbelasting tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximale ontheffingswaarde ligt, is het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen aan beperkingen gebonden en alleen onder voorwaarden mogelijk. Dit wordt een 'hogere waarde' genoemd en wordt via een formele procedure vastgelegd.
Om te bepalen of de nieuw te bouwen geluidgevoelige bestemmingen ter plaatse van de te ontwikkelen locatie volgens de bepalingen van de Wgh kunnen worden gerealiseerd, is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het volledige rapport is opgenomen in Bijlage 2. In het onderzoek is niet gekeken naar de wijziging van de wegen in de omgeving van het plangebied.
De nieuwe planlocatie is gelegen binnen de geluidzone van de Rondweg en de Industrieweg. De overige wegen rondom het de planlocatie hebben een 30 km/uur regime en hebben geen wettelijke geluidzone en vallen niet onder de wettelijke normering. Echter, in het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt wel de geluidbelasting afkomstig van deze wegen in beeld gebracht.
In de zin van de Wet geluidhinder is er bij het bestemmingsplan sprake van een "nieuwe situatie langs bestaande wegen". De voorkeurswaarde voor de gevelbelasting van woningen bedraagt 48 dB (artikel 82 Wgh). De ten hoogste toelaatbare gevelbelasting met ontheffing voor nieuw te bouwen woningen (in stedelijk gebied) bedraagt 63 dB (artikel 83 lid 2 Wgh). In dit onderzoek is uitgegaan van nieuwbouw in stedelijk gebied.
Over vervangende nieuwbouw is in artikel 83 lid 5 Wet geluidhinder het volgende opgenomen: "Bij toepassing van het eerste lid met betrekking tot in het stedelijk gebied nog te bouwen woningen die nog niet zijn geprojecteerd en die dienen ter vervanging van bestaande woningen of andere geluidgevoelige gebouwen, kan voor de te verwachten geluidbelasting vanwege de aanwezige weg een waarde van ten hoogste 68 dB worden vastgesteld, met dien verstande dat de vervanging niet zal leiden tot:
a. een ingrijpende wijziging van de bestaande stedenbouwkundige functie of structuur;
b. een wezenlijke toename van het aantal geluidgehinderden bij toetsing op bouwplanniveau voor ten hoogste 100 woningen".
In het onderzoek is niet uitgegaan van vervangende nieuwbouw.
Indien de voorkeurswaarde wordt overschreden moet onderzocht worden of er maatregelen getroffen kunnen worden om de geluidbelasting tot de voorkeurswaarde te reduceren. Mochten maatregelen op onoverkomelijke bezwaren stuiten dan kan een hogere waarde procedure worden gevolgd.
De gemeente heeft als bevoegd gezag regels opgesteld voor de voorwaarden waaronder een geluidbelasting hoger dan de voorkeurgrenswaarde kan worden aangevraagd. Hiervoor wordt verwezen naar 'Beleid hogere waarden, Wet geluidhinder, gemeente De Ronde Venen, d.d. 7 januari 2008. De hoofdpunten hieruit zijn:
Het onderzoek heeft geresulteerd in een aantal conclusies, waarop hieronder wordt ingegaan.
Voor een aantal woningen (circa 11) in het onderzoeksgebied wordt ten gevolge van de Rondweg de voorkeurswaarde van 48 dB overschreden met maximaal 5 dB. Voor deze woningen zullen geluidreducerende maatregelen nodig zijn om de geluidbelasting op de gevels terug te brengen tot de voorkeurswaarde. Mochten deze maatregelen niet wenselijk zijn uit financieel oogpunt of vanuit stedenbouwkundige ontwikkeling dan kan het bevoegd gezag een verzoek tot Hogere waarde aangaan.
Wanneer alleen een geluidreducerend wegdek wordt toegepast, zal de voorkeurswaarde nog worden overschreden. Aanvullende maatregelen (in de vorm van schermen) zijn nodig om de geluidbelasting tot de voorkeurswaarde te reduceren. Verder kan worden gekeken of de indeling van de bebouwing kan worden gewijzigd zodat niet-geluidgevoelige bestemmingen op de geluidbelaste locaties komen te liggen.
De woningen waar de voorkeurswaarde wordt overschreden hebben wel een geluidluwe gevel. Dit is een vereiste dat is opgenomen in het geluidbeleid van de gemeente bij het vaststellen van hogere waarden.
Ten gevolge van de Industrieweg wordt de voorkeurswaarde niet overschreden. Een onderzoek naar maatregelen of het aanvragen van hogere waarden is niet van toepassing voor deze weg.
De omliggende wegen hebben een 30 km/uur regime en worden daardoor niet getoetst aan de Wet geluidhinder. In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn deze wegen wel inzichtelijk gemaakt. De milieusituatie van deze wegen is 'stedelijk toelaatbaar' tot 'goed'.