Plan: | Krabbendijke |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02 |
Inleiding
Ter beperking van milieuhinder voor de omgeving worden grenzen gesteld aan de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten. Dit gebeurt aan de hand van een milieuzonering. Deze milieuzonering geeft aan:
Het is algemeen gebruik om te zoneren op basis van richtafstanden voor de verschillende milieuaspecten (geluid, geur, stof, risico). Deze richtafstanden kunnen worden ontleend aan de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) van 2009.
Basisreferentie rustige woonwijk
Het uitgangspunt bij de bepalingen van de afstanden volgens de VNG systematiek is dat het gaat om woningen gelegen in het omgevingstype 'rustige woonwijk'. Dit is een basisreferentietype woonwijk, zonder functiemenging en met weinig verkeer.
Niet elke omgeving is te typeren als rustige woonwijk. Dit maakt dat een nader onderzoek naar de feitelijke omgeving (plangebied en omgeving) nodig is.
Indien de omgeving in de specifieke situatie dit rechtvaardigt, kunnen gemotiveerd kleinere richtafstanden worden aangehouden. In het bestemmingsplan wordt dit onderbouwd. Beoordeeld wordt van welke omgeving sprake is en voor welke milieuaspecten die correctie aanvaardbaar wordt geacht.
Staat van bedrijfsactiviteiten 'bedrijventerrein' voor Zuidweg en Oostpolderweg
Voor de zonering op basis van richtafstanden wordt in voorliggend bestemmingsplan voor de bedrijventerreinen Zuidweg en Oostpolder gebruikgemaakt van de zogenoemde Staat van Bedrijfsactiviteiten 'Bedrijventerrein' (zie ook bijlage 3). Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten aan de hand van milieucategorieën zijn gerangschikt naar de mate van belasting van het milieu. Hoe hoger de milieubelasting van het bedrijf, hoe hoger de categorie is waaronder het bedrijf valt. Iedere milieucategorie kan worden vertaald naar een minimaal aan te houden richtafstand ten opzichte van milieugevoelige functies in de omgeving. Het gaat hierbij uitdrukkelijk om indicatieve afstanden. In een concrete situatie wordt de werkelijk aan te houden afstand bepaald.
Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' voor kern Krabbendijke
Voor de kern Krabbendijke wordt gebruikgemaakt van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging'. Deze staat is onder andere bedoeld voor functiemengingsgebieden zoals dorpskernen. In deze gebieden is geen sprake van een rustige woonwijk. Er is een zekere menging met andere functies. Enige hinder is aanvaardbaar. Deze specifieke staat houdt rekening met het feit dat activiteiten in dergelijke functiemengingsgebieden qua schaal sterk kunnen verschillen van de activiteiten op een bedrijventerrein.
Met behulp van deze staten wordt ook de mate van milieubelasting van de reeds op de bedrijventerreinen en in de kern aanwezige bedrijven en bedrijfsactiviteiten globaal beoordeeld. Dit heeft geresulteerd in een inschaling van de verschillende bedrijven (zie bijlage 4).
Uitgangspunten
Aanbod en situering
Bedrijvigheid
In en rond de kern Krabbendijke is relatief veel bedrijvigheid aanwezig.
De bedrijven zijn voor het merendeel lokaal van karakter. Voor verdere groei van lokale bedrijvigheid is bedrijventerrein de Poort bij Rilland beschikbaar.
Agrarische bedrijven
In het plangebied komen ook een aantal (semi-)agrarische bedrijven voor.
Milieuzonering
Algemeen
Het hanteren van een milieuzonering betekent niet dat alle bedrijven die passen binnen het geformuleerde toelatingsbeleid daadwerkelijk kunnen worden toegestaan. Het bestemmingsplan biedt een globaal kader voor de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten.
Kern Krabbendijke
Bedrijventerrein Zuidweg
Het terrein is van noord naar zuid oplopend gezoneerd.
Bedrijventerrein Oostpolder
Staat van Horeca-activiteiten
Voor het reguleren van horecabedrijven is een Staat van Horeca-activiteiten beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruikgemaakt. Vergelijkbaar met de Staat van Bedrijfsactiviteiten worden bij de uitwerking van ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten drie stappen onderscheiden:
In de Staat van Horeca-activiteiten worden de volgende categorieën horeca-activiteiten onderscheiden:
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 5.
Inschaling en toelaatbaarheid
Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied ter plaatse van horecafuncties horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1c rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden.
Cafés, bars en zaalverhuur en dergelijke vallen in categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten, dancings en discotheken vallen in categorie 3 van de staat. Categorie 2 en 3 horecabedrijven passen niet in de algemene toelaatbaarheid.
De horecavestigingen in het plangebied zijn op korte afstand van woningen gelegen. Waar nodig worden horecabedrijven voorzien van een toegesneden aanduiding.
Logies, hotel, pension
Logies
Logies is het aanbieden van bedrijfsmatig verblijf of (nacht) verblijf (altijd voor meerdere nachten), waarbij de betreffende personen het hoofdverblijf elders hebben.
Hotel
Een hotel is een horecabedrijf, dat tot hoofddoel heeft het verstrekken van logies (per nacht) met als nevenactiviteiten het verstrekken van maaltijden en dranken voor consumptie ter plaatse.
Hotels hebben de volgende kenmerken:
Pension
In een pension kan men per nacht of voor een langere periode verblijven. In Reimerswaal zijn pensions uitdrukkelijk niet opgenomen in de Staat van Horeca-activiteiten.
Krabbendijke en huisvesting arbeidsmigranten
De gemeente heeft zich op het standpunt gesteld dat binnen de bestemming 'Centrum' en 'Horeca' een pension niet is toegestaan. De toelaatbaarheid van horecabedrijven volgt uit de Staat van Horeca-activiteiten. Pensions komen in deze staat niet voor en zijn thans niet in de kern aanwezig.
Huisvesting arbeidsmigranten
De gemeente wenst de huisvesting voor arbeidsmigranten op een goede wijze te regelen (zie ook 6.2.2). Locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten kunnen worden toegestaan door toepassing van een wijzigingsbevoegdheid.
Logies voor arbeidsmigranten wordt daarbij gedefinieerd als:
'het bedrijfsmatig verblijf en/of nachtverblijf (altijd voor meerdere nachten) aanbieden, waarbij de betreffende persoon het hoofdverblijf elders heeft, waarbij geen sprake is van continuïteit in de samenstelling ervan en onderlinge verbondenheid, ongeacht of arbeidsmigranten hetzelfde werk verrichten, dezelfde nationaliteit delen en gezamenlijk de huishouding doen.'
Algemeen
Binnen het plangebied worden geen nieuwe functies mogelijk gemaakt.
Voor functies waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen, vindt in later stadium een afweging plaats. Voor andere locaties geldt dat vanuit het oogpunt van milieuhinder geen belemmeringen gelden, aangezien bestaande bedrijven worden beëindigd of op voldoende afstand van de locatie zijn gesitueerd.