direct naar inhoud van 5.3 Milieuhinder bedrijfsfuncties
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

5.3 Milieuhinder bedrijfsfuncties

5.3.1 Milieuhinder bedrijven

Inleiding

Ter beperking van milieuhinder voor de omgeving worden grenzen gesteld aan de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten. Dit gebeurt aan de hand van een milieuzonering. Deze milieuzonering geeft aan:

  • welke activiteiten voor de huidige en toekomstige bedrijven mogelijk zijn;
  • welke bedrijven in de toekomst binnen het plangebied uit milieuoogpunt toelaatbaar zijn, indien bestaande bedrijvigheid verdwijnt.

Het is algemeen gebruik om te zoneren op basis van richtafstanden voor de verschillende milieuaspecten (geluid, geur, stof, risico). Deze richtafstanden kunnen worden ontleend aan de publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) van 2009.

Basisreferentie rustige woonwijk

Het uitgangspunt bij de bepalingen van de afstanden volgens de VNG systematiek is dat het gaat om woningen gelegen in het omgevingstype 'rustige woonwijk'. Dit is een basisreferentietype woonwijk, zonder functiemenging en met weinig verkeer.

Niet elke omgeving is te typeren als rustige woonwijk. Dit maakt dat een nader onderzoek naar de feitelijke omgeving (plangebied en omgeving) nodig is.

Indien de omgeving in de specifieke situatie dit rechtvaardigt, kunnen gemotiveerd kleinere richtafstanden worden aangehouden. In het bestemmingsplan wordt dit onderbouwd. Beoordeeld wordt van welke omgeving sprake is en voor welke milieuaspecten die correctie aanvaardbaar wordt geacht.

Staat van bedrijfsactiviteiten 'bedrijventerrein' voor Zuidweg en Oostpolderweg

Voor de zonering op basis van richtafstanden wordt in voorliggend bestemmingsplan voor de bedrijventerreinen Zuidweg en Oostpolder gebruikgemaakt van de zogenoemde Staat van Bedrijfsactiviteiten 'Bedrijventerrein' (zie ook bijlage 3). Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten aan de hand van milieucategorieën zijn gerangschikt naar de mate van belasting van het milieu. Hoe hoger de milieubelasting van het bedrijf, hoe hoger de categorie is waaronder het bedrijf valt. Iedere milieucategorie kan worden vertaald naar een minimaal aan te houden richtafstand ten opzichte van milieugevoelige functies in de omgeving. Het gaat hierbij uitdrukkelijk om indicatieve afstanden. In een concrete situatie wordt de werkelijk aan te houden afstand bepaald.

Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' voor kern Krabbendijke

Voor de kern Krabbendijke wordt gebruikgemaakt van de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging'. Deze staat is onder andere bedoeld voor functiemengingsgebieden zoals dorpskernen. In deze gebieden is geen sprake van een rustige woonwijk. Er is een zekere menging met andere functies. Enige hinder is aanvaardbaar. Deze specifieke staat houdt rekening met het feit dat activiteiten in dergelijke functiemengingsgebieden qua schaal sterk kunnen verschillen van de activiteiten op een bedrijventerrein.

Met behulp van deze staten wordt ook de mate van milieubelasting van de reeds op de bedrijventerreinen en in de kern aanwezige bedrijven en bedrijfsactiviteiten globaal beoordeeld. Dit heeft geresulteerd in een inschaling van de verschillende bedrijven (zie bijlage 4).

Uitgangspunten

  • Randvoorwaarde is dat de milieuhinder voor de omgeving tot een minimum moet worden beperkt.
  • Op de bedrijventerreinen geldt als uitgangspunt voor de milieuzonering dat bestaande en nieuw te vestigen bedrijven maximale ontwikkelingsmogelijkheden worden geboden.
  • Voor de bedrijven in de kern, die voornamelijk te midden van woningen zijn gevestigd, wordt de bestaande situatie bevestigd.

Aanbod en situering

Bedrijvigheid

In en rond de kern Krabbendijke is relatief veel bedrijvigheid aanwezig.

  • Bedrijvigheid is gesitueerd op de daartoe ontwikkelde bedrijventerreinen Zuidweg en Oostpolder.
  • In de kern zijn diverse bedrijven gevestigd.

De bedrijven zijn voor het merendeel lokaal van karakter. Voor verdere groei van lokale bedrijvigheid is bedrijventerrein de Poort bij Rilland beschikbaar.

Agrarische bedrijven

In het plangebied komen ook een aantal (semi-)agrarische bedrijven voor.

Milieuzonering

Algemeen

Het hanteren van een milieuzonering betekent niet dat alle bedrijven die passen binnen het geformuleerde toelatingsbeleid daadwerkelijk kunnen worden toegestaan. Het bestemmingsplan biedt een globaal kader voor de toelaatbaarheid van bedrijfsactiviteiten.

  • De Wet milieubeheer vormt het concrete toetsingskader. Bedrijven die zich willen vestigen, dienen aan deze milieuregelgeving te voldoen, ongeacht de in het bestemmingsplan opgenomen toelaatbaarheid en regels.
  • De uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie is niet in alle gevallen onaanvaardbaar. De Staat van Bedrijfsactiviteiten geeft namelijk een globale inschaling van de mate van hinder van bedrijven. In geval een bedrijf door de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten of een milieuvriendelijke werkwijze, minder hinder veroorzaakt kan door een dergelijk bedrijf voor de betreffende activiteit een afwijking bij omgevingsvergunning worden verkregen.

Kern Krabbendijke

  • Voor de milieuzonering is voor de woonkern Krabbendijke uitgegaan van een gebied met matige functiemenging. Direct naast woningen komen in de bestaande situatie van oudsher andere functies voor, zoals winkels, horeca en kleine bedrijvigheid. Er is geen sprake van een omgevingstype 'rustige woonwijk', maar van gemengd gebied.
  • Op de bedrijfspercelen in de woonkern worden daarom, gegeven de ligging, te midden van woonbebouwing bedrijven tot en met categorie B1 toelaatbaar geacht. Categorie B1-activiteiten zijn bedrijfsactiviteiten die direct naast of beneden woningen/andere gevoelige functies in een daarvoor omschreven gebied met functiemenging zijn toegestaan. De activiteiten zijn zodanig weinig milieubelastend dat de eisen uit het Bouwbesluit toereikend zijn. Dit betreft bedrijven die in de Staat van Bedrijfsactiviteiten 'functiemenging' voor alle milieuaspecten een richtafstand van maximaal 30 m hebben ten opzichte van een rustige woonwijk en voor het aspect gevaar een richtafstand van 10 m. Dergelijke bedrijven worden in de bestemmingsplanpraktijk, ook onder de oude VNG-uitgave Bedrijven en milieuzonering (2001), direct naast woningen in een gemengd gebied toegestaan.
  • Voorts is van belang dat de huidige bedrijven reeds lange tijd in het plangebied gevestigd zijn. Nieuwvestiging van bedrijven op andere dan bestaande locaties in de woonkern is niet mogelijk.
  • Voor bedrijven in Wilhelminastraat en Doelstraat is geen aanduiding groothandel opgenomen, maar gekozen voor een aanduiding opslag. Groothandelsbedrijven hebben namelijk een relatief grote verkeersaantrekkende werking. De bedrijven in de Wilhelminastraat en Doelstraat zijn kleinschalig en hebben een relatief beperkte verkeersaantrekkende werking. Een aanduiding opslag is derhalve passender.

Bedrijventerrein Zuidweg

Het terrein is van noord naar zuid oplopend gezoneerd.

  • Aan de noordzijde zijn direct grenzend aan de woningen bedrijven uit milieucategorie 2 toegestaan. Op een afstand van 30 m van de woningen zijn bedrijven uit milieucategorie 3.1 toegestaan. Deze milieuzonering is gebaseerd op de woningen in het noordelijk deel van de Zuidweg. Vanwege de ligging direct langs de provinciale weg geldt voor deze woningen een verhoogde milieubelasting voor geluid. Daarom kan met 1 afstandsstap worden afgeweken (voor bedrijven uit categorie 2 en 3.1 zijn respectievelijk afstanden van 30 en 50 m ten opzichte van een rustige woonwijk aan de orde).
  • Op grotere afstand van de woningen zijn op het overige deel van het bedrijventerrein bedrijven uit milieucategorie 3.2 toelaatbaar. Deze maximale milieucategorie komt voort uit gemeentelijk beleid en heeft onder andere te maken met de toelaatbaarheid (en reeds gerealiseerde) bedrijfswoningen.

Bedrijventerrein Oostpolder

  • Bedrijventerrein Oostpolder is in twee delen gezoneerd. Op het zuidwestelijk deel, langs de provinciale weg, tot aan de Oostpolderweg, zijn bedrijven tot maximaal milieucategorie 3.1 toelaatbaar. Dit is mede gebaseerd op de strook met (bedrijfs)woningen ter plaatse.
  • Op het deel van het terrein ten oosten en noorden van de Oostpolderweg, verder van de bedrijfswoningen af, zijn bedrijven tot maximaal milieucategorie 3.2 toelaatbaar. Deze maximale milieucategorie komt voort uit gemeentelijk beleid voor kleinschalige bedrijventerreinen.

5.3.2 Milieuhinder horeca

Staat van Horeca-activiteiten

Voor het reguleren van horecabedrijven is een Staat van Horeca-activiteiten beschikbaar. In dit bestemmingsplan wordt hiervan gebruikgemaakt. Vergelijkbaar met de Staat van Bedrijfsactiviteiten worden bij de uitwerking van ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten drie stappen onderscheiden:

  • indelen van activiteiten in ruimtelijk relevante hindercategorieën;
  • onderscheiden van gebiedstypen met een verschillende hindergevoeligheid;
  • uitwerken van een beleid in hoofdlijnen: in welke gebieden zijn welke categorieën in het algemeen toelaatbaar.

In de Staat van Horeca-activiteiten worden de volgende categorieën horeca-activiteiten onderscheiden:

  • 'lichte horeca' (categorie 1);
  • 'middelzware horeca' (categorie 2);
  • 'zware horeca' (categorie 3).

Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar bijlage 5.

Inschaling en toelaatbaarheid

Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied ter plaatse van horecafuncties horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1c rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden.

Cafés, bars en zaalverhuur en dergelijke vallen in categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten, dancings en discotheken vallen in categorie 3 van de staat. Categorie 2 en 3 horecabedrijven passen niet in de algemene toelaatbaarheid.

De horecavestigingen in het plangebied zijn op korte afstand van woningen gelegen. Waar nodig worden horecabedrijven voorzien van een toegesneden aanduiding.

Logies, hotel, pension

Logies

Logies is het aanbieden van bedrijfsmatig verblijf of (nacht) verblijf (altijd voor meerdere nachten), waarbij de betreffende personen het hoofdverblijf elders hebben.

Hotel

Een hotel is een horecabedrijf, dat tot hoofddoel heeft het verstrekken van logies (per nacht) met als nevenactiviteiten het verstrekken van maaltijden en dranken voor consumptie ter plaatse.

Hotels hebben de volgende kenmerken:

  • gasten voorzien niet zelf in (het verzorgen van) maaltijden en dranken;
  • gasten beschikken (grotendeels) over eigen sanitaire voorzieningen;
  • gasten beschikken over eigen kamers;
  • het verblijf van gasten is veelal beperkt tot een korte periode.

Pension

In een pension kan men per nacht of voor een langere periode verblijven. In Reimerswaal zijn pensions uitdrukkelijk niet opgenomen in de Staat van Horeca-activiteiten.

Krabbendijke en huisvesting arbeidsmigranten

De gemeente heeft zich op het standpunt gesteld dat binnen de bestemming 'Centrum' en 'Horeca' een pension niet is toegestaan. De toelaatbaarheid van horecabedrijven volgt uit de Staat van Horeca-activiteiten. Pensions komen in deze staat niet voor en zijn thans niet in de kern aanwezig.

Huisvesting arbeidsmigranten

De gemeente wenst de huisvesting voor arbeidsmigranten op een goede wijze te regelen (zie ook 6.2.2). Locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten kunnen worden toegestaan door toepassing van een wijzigingsbevoegdheid.

  • Locaties waar tot 4 arbeidsmigranten zijn toegestaan (Wonen, Detailhandel, Kantoor) worden voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 1'.
  • Locaties waar tot 10 arbeidsmigranten zijn toegestaan (Centrum, Horeca) worden voorzien van de aanduiding 'specifieke vorm van horeca - logies - 2'.

Logies voor arbeidsmigranten wordt daarbij gedefinieerd als:

'het bedrijfsmatig verblijf en/of nachtverblijf (altijd voor meerdere nachten) aanbieden, waarbij de betreffende persoon het hoofdverblijf elders heeft, waarbij geen sprake is van continuïteit in de samenstelling ervan en onderlinge verbondenheid, ongeacht of arbeidsmigranten hetzelfde werk verrichten, dezelfde nationaliteit delen en gezamenlijk de huishouding doen.'

5.3.3 Toetsing ontwikkelingen en conclusie

Algemeen

Binnen het plangebied worden geen nieuwe functies mogelijk gemaakt.

Voor functies waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen, vindt in later stadium een afweging plaats. Voor andere locaties geldt dat vanuit het oogpunt van milieuhinder geen belemmeringen gelden, aangezien bestaande bedrijven worden beëindigd of op voldoende afstand van de locatie zijn gesitueerd.