direct naar inhoud van 5.4 Wegverkeerslawaai
Plan: Krabbendijke
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0703.02KrBPKom-va02

5.4 Wegverkeerslawaai

Algemeen

Actualisering

Er is met betrekking tot de actualisering van het bestemmingsplan sprake van een consolidatie van de huidige situatie. Akoestisch onderzoek is derhalve niet nodig.

Ontwikkelingen

Binnen dit bestemmingsplan worden nieuwe wooneenheden mogelijk gemaakt. Volgens de Wet geluidhinder (hierna: Wgh) worden wooneenheden als geluidsgevoelige bestemmingen aangeduid en is akoestisch onderzoek naar wegverkeers- en railverkeerlawaai noodzakelijk. Er zijn inbreidingslocaties voorzien.

Wegverkeerlawaai

Toetsingskader en analyse

Voor het realiseren van nieuwe wooneenheden en/of functiewijzigingen naar de bestemming wonen is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai volgens de Wgh verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een weg. Volgens de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/uur-gebieden. In deze situatie zijn echter geen wegen aanwezig waarvan de geluidszone over de beoogde ontwikkelingen valt. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter toch aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau ten gevolge van het wegverkeerslawaai van ook 30 km/uur-wegen.

Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan een wettelijk kader aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als richtwaarde gehanteerd en geldt de uiterste grenswaarde van 63 dB als maximaal aanvaardbare waarde.

Normstelling Wet geluidhinder

De richtwaarde van 48 dB mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze waarde wel wordt overschreden, is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in:

  • maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt);
  • maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger);
  • maatregelen bij de ontvanger (gevelmaatregelen).

Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend, dan wel ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan ingeval van een gezoneerde weg een verzoek tot vaststelling van hogere waarden worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente. Deze hogere waarde mag een de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. De uiterste grenswaarde (maximaal aanvaardbare waarde) ten gevolge van het wegverkeerslawaai bedraagt voor de realisatie van nieuwe woningen in deze binnenstedelijke situatie 63 dB.

Onderzoek en resultaten

In vergelijkbare situaties blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevels ten gevolge van 30 km/uur-wegen met relatief lage intensiteiten en open verhardingssoort tussen de richtwaarde en maximaal aanvaardbare waarde kan liggen. Verder onderzoek in de vorm van berekeningen is daarom achterwege gelaten. Omdat naar verwachting de richtwaarde overschreden zal worden is onderzoek naar maatregelen noodzakelijk. De Wgh stelt dat achtereenvolgens maatregelen aan de bron, in het overdrachtsgebied en bij de ontvanger dienen te worden overwogen.

Maatregelen aan de bron

In theorie zijn een aantal maatregelen aan de bron mogelijk. Gedacht kan onder andere worden aan stillere voertuigen. Dit is echter geen maatregel die gemeente of ontwikkelaars kunnen beïnvloeden. Dit is afhankelijk van wetgeving en technische ontwikkelingen van motorvoertuigen. Voorts kan worden gedacht aan het beperken van de verkeersomvang en de snelheid of aan het wijzigen van de samenstelling van het verkeer. Voor de 30 km/uur-wegen in de kern Krabbendijke stuiten deze maatregelen op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard. De wegen behoren namelijk al tot de laagste categorie.

Een andere maatregel aan de bron is het herasfalteren van de wegen met asfalt. Deze maatregel stuit op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard. De verkeerskundige functie (volgens de principes van Duurzaam Veilig) van deze erftoegangswegen (met daarbij horend een snelheidsregime van 30 km/u) mag niet veranderen, omdat dan de overeenstemming tussen vorm (klinkers en voor gemengd verkeer), functie (erftoegangswegen) en gebruik (lage intensiteit) niet meer aanwezig is.

Maatregelen in het overdrachtgebied

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidswallen of geluidsschermen direct langs de weg stuit op bezwaren van stedenbouwkundige aard. Een scherm is in deze situatie stedenbouwkundig niet gewenst. Tevens dient een scherm/wal ter plaatse van de perceelaansluitingen onderbroken te worden zodat de geluidsafschermende werking teniet wordt gedaan.

Een andere maatregel in het overdrachtgebied is het vergroten van de afstand tussen de woningen en de weg. Deze maatregel stuit op bezwaren van stedenbouwkundige aard.

Maatregelen bij de ontvanger

De geluidsbelasting aan de gevels bedraagt minder dan de maximaal aanvaardbare waarde. Maatregelen als het realiseren van dove of vliesgevels zijn niet genoodzaakt. De wettelijke binnenwaarde van 33 dB moet wel gegarandeerd worden. Hieraan wordt getoetst bij een bouwaanvraag.

Conclusie wegverkeerslawaai

De richtwaarde van 48 dB wordt ten gevolge van het wegverkeerslawaai van de 30 km/uur-wegen binnen de kern Krabbendijke ter plaatse van sommige gevels overschreden. Desondanks wordt toch voldaan aan een goede ruimtelijke ordening. De redenen hiervoor zijn als volgt.

  • Redelijkerwijs zijn geen maatregelen mogelijk om de geluidsbelasting aan die gevels te verlagen. Deze stuiten namelijk op bezwaren van verkeers- vervoers-, stedenbouwkundige en financiële aard.
  • De maximaal aanvaardbare waarde wordt niet overschreden.
  • In de woningen is sprake van een akoestisch aanvaardbaar klimaat.
  • Indien sprake zou zijn van de geluidsbelasting t.g.v. een gezoneerde weg zou het mogelijk zijn een hogere waarde te verlenen.

Spoorweglawaai

Voor het realiseren van nieuwe wooneenheden en/of functiewijzigingen naar de bestemming wonen is akoestisch onderzoek naar railverkeerlawaai volgens de Wgh verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een spoorweg. De breedte van de geluidszone wordt door de minister bepaald en bedraagt voor het traject 661 (Bergen op Zoom) ter plaatse van de kern Krabbendijke 500 m.

Wijzigingsbevoegdheden

Voor functies waarvoor een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen, kan in een later stadium een afweging plaatsvinden aangaande het railverkeerlawaai. In de wijzigingsregels is opgenomen dat onderzoek naar de Wgh moet worden verricht en dient te blijken dat de locatie geschikt is voor de toekomstig beoogde functies. Nieuwe geluidgevoelige bestemmingen worden niet direct mogelijk gemaakt, spoorweglawaai hoeft derhalve niet verder te worden onderzocht.

Industrielawaai

Krabbendijke is niet gelegen nabij een gezoneerd bedrijventerrein en ligt niet in een zone industrielawaai. Dit aspect is dan ook niet nader beschouwd.

Conclusie

Op basis van het voorgaande kan de conclusie worden getrokken dat de aspecten wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai geen belemmering vormt voor actualisering van het bestemmingsplan.