direct naar inhoud van 4.2 Geluidhinder
Plan: Kern Borssele 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0654.BPBS2012-vo02

4.2 Geluidhinder

4.2.1 Wegverkeerslawaai en spoorweglawaai

Toetsingskader

Wegverkeerslawaai

Ingevolge artikel 74 Wet geluidhinder (Wgh) zijn in principe alle wegen gezoneerd. Uitzondering op deze regel zijn wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt en woonerven. Voor gezoneerde wegen geldt een grenswaarde van 48 dB. Deze waarde wordt berekend op basis van Lden. Als een geluidzone geheel of gedeeltelijk binnen het plangebied valt, moet bij de voorbereiding van een bestemmingsplan akoestisch onderzoek worden verricht naar de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen binnen die geluidszone (artikel 77 Wgh). Dit heeft echter slechts betrekking op nieuwe ontwikkelingen die binnen 10 jaar worden voorzien. Woningen en appartementen worden door de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidsgevoelige functie aangemerkt. Een nieuwe geluidsgevoelige bestemming dient te voldoen aan bepaalde wettelijke normen uit de Wgh.

Spoorweglawaai

Voor het realiseren van nieuwe wooneenheden en/of functiewijzigingen naar de bestemming wonen is akoestisch onderzoek naar railverkeerlawaai volgens de Wgh verplicht indien deze worden geprojecteerd binnen de geluidszone van een spoorweg. De kern ligt niet binnen de geluidzone van een spoorweg. Onderzoek is dan ook niet noodzakelijk en uitgevoerd.

Onderzoek wegverkeerslawaai Troyeweg

Met het oog op de actualisering van het bestemmingsplan wordt het volgende geconstateerd:

  • voorliggend bestemmingsplan voorziet in het rechtstreeks mogelijk maken van de herontwikkeling Troyeweg (gemengde bestemming, onder andere 4 woningen) binnen de bestaande voormalige school. Ter plaatse geldt een maximum snelheid van 30 km/uur.

Troyeweg 30 km/uur

Voor straten die zijn ondergebracht in een 30 km/uurgebied (gedezoneerde wegen) geldt geen wettelijke geluidszone en is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai in nieuwe situaties op grond van de Wgh niet verplicht. Op basis van jurisprudentie (Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 3 september 2003, nummer: 200203751/1) dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau, met name binnenshuis. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Omdat er geen wettelijke grenswaarden zijn voor gedezoneerde wegen is er voor gekozen aan te sluiten bij de grenswaarden die zijn gesteld in de Wgh. Voor het akoestisch onderzoek is de gedezoneerde Troyeweg relevant.

Normstelling: voorkeurs- en uiterste grenswaarde

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidgevoelige functies binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Onderscheid wordt gemaakt in:

  • maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt);
  • maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen);
  • maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels).

Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend dan mag de geluidsbelasting in deze situatie de uiterste grenswaarde van 63 dB niet te boven gaan. Daarnaast is van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat de maximaal aanvaarde binnenwaarde op grond van het Bouwbesluit ten hoogste 33 dB bedraagt.

Conclusie toetsing Troyeweg

Berekeningen die zijn uitgevoerd voor vergelijkbare situaties (geasfalteerde weg met een maximumsnelheid van 30 km / uur en een verkeersintensiteit van circa 600 mvt / etmaal) wijzen uit dat de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de beoogde ontwikkelingen niet meer zal bedragen dan de uiterste grenswaarde van 63 dB. De Troyeweg is doodlopend en heeft een lage vergelijkbare verkeersintensiteit en materialisering. Omdat de uiterste grenswaarde in vergelijkbare situaties niet wordt overschreden kan gesteld worden dat er ook in de Troyeweg sprake is van een aanvaardbare geluidsbelasting. De Wet geluidhinder vormt geen belemmering voor de beoogde ontwikkeling.

Onderzoek wijzigingsbevoegdheden

Voor de wijzigingsbevoegdheden is niet vereist dat akoestisch onderzoek nu reeds wordt verricht. In geval van het toepassen van wijzigingsbevoegdheden is in de regels bepaald dat er sprake dient te zijn van een aanvaardbaar akoestisch milieu voor de dan beoogde functies.

 

Conclusie

De Wgh staat de uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan niet in de weg.

4.2.2 Industrielawaai

Toetsingskader

De kern Borssele ligt op korte afstand van het zeehaven- en industrieterrein "Vlissingen-Oost" (verder te noemen "het Sloegebied"). Rond het Sloegebied is in 1991 bij Koninklijk besluit een geluidszone vastgesteld. Deze geluidszone valt deels over het grondgebied van de gemeente Borsele.

De geluidszone is in 2007 geoptimaliseerd en gewijzigd. Deze zone is vastgelegd in een bestemmingsplan (2007). De kern Borssele ligt bijna volledig binnen de zone.

Buiten de geluidszone mag de geluidsbelasting als gevolg van de bedrijven op het industrieterrein niet meer bedragen dan 50 dB(A). Binnen de geluidszone geldt voor nieuw te bouwen woningen een voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) en voor bestaande woningen 55 dB(A). Bij zeehaventerreinen mag de hogere waarde niet meer bedragen dan 60 dB(A), bij vervangende nieuwbouw niet meer dan 65 dB(A) en in alle andere gevallen niet meer dan 55 dB(A).

Voor een aantal woningen in de kern geldt een hogere grenswaarde. Bij realisering van nieuwe gevoelige functies is door middel van akoestisch onderzoek aan te tonen dat voldaan kan worden aan de voorkeursgrenswaarde, of dat een hogere grenswaarde noodzakelijk is.

Onderzoek Troyeweg en wijzigingsbevoegdheid Oostsingel

De locatie Troyeweg en de locatie Oostsingel 14 zijn gesitueerd binnen de geluidszone van het Sloegebied. In het geldende bestemmingsplan zijn dienstwoningen mogelijk gemaakt aan de Troyeweg en Oostsingel.

Troyeweg

Aan de Troyeweg wordt nu in plaats van een Maatschappelijke bestemming (al dan niet met dienstwoning), een bestemming Gemengd gerealiseerd binnen de voormalige school. Voor de dienstwoning bij de maatschappelijke bestemming is in 2007 een hogere waarde verleend. Bekend is reeds welke waarde op de gevel wordt waargenomen. Voor 3 van de 4 woningen die in het voorliggende bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, is een hogere grenswaarde nodig. De gemeente heeft voor deze woningen een hogere grenswaarde verleend (zie bijlage 3).

Oostsingel

Aan de Oostsingel 14 zijn, na planwijziging, 4 woningen voorzien. Voor deze woningen is een hogere grenswaarde nodig aangezien deze niet in de actualisering van geluidszone zijn betrokken. De gemeente heeft voor deze woningen een hogere grenswaarde verleend (zie bijlage 3).

Voor deze woningen zijn bij vaststelling van het bestemmingsplan hogere grenswaarden vastgesteld.

Conclusie

De volgende conclusies worden getrokken.

  • De geluidszone van het Zeehaven- en industrieterrein Vlissingen-Oost ligt over de kern van Borssele.
  • Voor de beoogde herontwikkeling van de locatie aan de Troyeweg en de herontwikkeling aan de Oostsingel is door de gemeente een hogere grenswaarde verleend.

Industrielawaai vormt derhalve geen belemmering voor de actualisering van het bestemmingsplan.