direct naar inhoud van 3.4 Functionele analyse van het plangebied
Plan: Noordelijke Bedrijventerreinen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00023-0004

3.4 Functionele analyse van het plangebied

Onderstaand worden in hoofdlijnen de bestaande functies in het plangebied omschreven.

3.4.1 Bedrijvigheid en werkgelegenheid

De drie bedrijventerreinen binnen het plangebied lijken qua functionaliteit sterk op elkaar. Alle drie kunnen ze getypeerd worden als gemengde bedrijventerreinen. Dit betekent dat er een mix van bedrijfssectoren in verschillende milieucategorieën is gevestigd. Van oorsprong zijn de bedrijventerreinen hoofdzakelijk ontwikkeld voor de sectoren industrie, bouwnijverheid en handel. Dit type bedrijvigheid is ook nu nog het meest aanwezig op de Noordelijke Bedrijventerreinen. Op het bedrijventerrein Zoeterhage, en in mindere mate Hoornerhage, heeft zich in de loop der jaren ook een aantal niet-traditionele bedrijfsmatige gebruikers gevestigd, zoals een kerkgenootschap, een kartbaan, perifere detailhandelsvestigingen en kringloopwinkels.

3.4.2 Verkeer en vervoer
3.4.2.1 Autoverkeer

In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid, gebruik en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid. De volgende categorieën worden onderscheiden:

Stroomwegen

Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel afwikkelen van grote hoeveelheden doorgaand verkeer. Deze wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De maximum toegestane snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur. De gemeentelijke stroomwegen ten behoeve van de ontsluiting van de Noordelijke Bedrijventerreinen zijn de Oostweg en de Australiëweg. Daarnaast fungeert de Rijksweg A12 als stroomweg op het schaalniveau van het Rijk. Langzaam verkeer wordt niet via de stroomwegen afgewikkeld en kruist de stroomwegen uitsluitend ongelijkvloers of via verkeerslichten.

Gebiedsontsluitingswegen

Het merendeel van de wegen in het plangebied is een gebiedsontsluitingsweg. Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer. Doel is woningen en bedrijven bereikbaar te maken. Het langzaam verkeer moet zoveel mogelijk gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. De maximum snelheid bedraagt 50 km/uur. De gebiedsontsluitingswegen in het Noordelijke Bedrijventerreinen zijn alle wegen die niet genoemd worden onder de kopjes de stroomwegen of erftoegangswegen.

Erftoegangswegen 

Dit type wegen is onderdeel van een woon- of verblijfsgebied en heeft als belangrijkste functie het ontsluiten van woningen en bedrijven. Op erftoegangswegen staat de verblijfsfunctie voorop, zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. Fietsers rijden in principe over de rijbaan. Met name de Zegwaartseweg behoort tot deze categorie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00023-0004_0008.jpg"  
Afbeelding 8 Wegencategorisering  
3.4.2.2 Fietsverkeer

Het fietsnetwerk is opgebouwd uit drie onderdelen: regionaal/hoofdnetwerk, verbindend netwerk en ontsluitend netwerk.

Tot het regionaal/hoofdnetwerk behorende volgende fietsroutes:

  • Het fietspad direct ten noorden van de A12;
  • De Rokkeveenseweg / Zegwaartseweg;
  • De Bleiswijkseweg;
  • De route Kangoeroepad – Edisonstraat – Franklinstraat.

Het verbindend netwerk ondersteunt het hoofdnetwerk en verdeelt het fietsverkeer verder de wijk in. Dit verbindend netwerk draagt ertoe bij dat voorzieningen ook per fiets vlot en veilig bereikbaar zijn.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00023-0004_0009.jpg"  
Afbeelding 9 Fietspadennetwerk  
3.4.2.3 Openbaar vervoer

Railgebonden openbaar vervoer

De dragers van het openbaar vervoer in Zoetermeer zijn de spoorlijn Den Haag – Gouda en de Randstadraillijnen 3 en 4. RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen in de regio Haaglanden/Rotterdam. De lijnen 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam.

Zowel de stations aan de spoorlijn Den Haag – Gouda als de haltes van RandstadRail liggen buiten het bestemmingsplangebied. Het dichtstbijzijnde station aan de spoorlijn Den Haag - Gouda is station Zoetermeer-oost. De dichtstbijzijnde RandstadRailhaltes zijn de haltes Seghwaert en Willem Dreeslaan. De loopafstand (hemelsbreed gemeten) naar de dichtstbijzijnde bedrijven op de Noordelijke Bedrijventerreinen varieert van 450 meter (RandstadRailhaltes) tot 750 meter (Zoetermeer-oost).

Busvervoer

De Noordelijke Bedrijventerreinen worden ontsloten door een drietal streekbuslijnen (de lijnen, 174, 177 en 165) en één stadsbuslijn (lijn 77), met in totaal 13 bushaltes in of direct nabij het plangebied. Het plangebied wordt niet direct ontsloten via een interliner. De dichtstbijzijnde interliner-halte is de halte 'afrit Oostweg' aan de Bleiswijkseweg.

3.4.2.4 Parkeren

Op sommige plekken binnen de Noordelijke Bedrijventerreinen is sprake van een (toenemende) parkeerdruk, zowel op eigen terrein als in het openbaar gebied. Op Rokkehage concentreert de parkeerdruk zich met name in het noordoostelijk gedeelte. Op Hoornerhage is sprake van een parkeerdruk in het openbaar gebied aan de Wiltonstraat, de Storkstraat en de Philipstraat. Daarnaast is er aan de Wiltonstraat, Storkstraat en Fokkerstraat ook sprake van een hoge parkeerdruk op eigen terrein. Door de combinatie van parkeerdruk in het 'doodlopende' gedeelte van de Philipstraat en het gebruik van die ruimte voor expeditie is de bereikbaarheid van de bedrijven op die plek onder druk komen te staan. Op Zoeterhage is eveneens op enkele plekken sprake van een parkeerdruk, zowel in het openbaar gebied als op eigen terrein. Een deel van de toegenomen parkeerdruk is het gevolg van het gebruik van parkeerplaatsen op eigen terrein voor opslag. Opslag op eigen terrein mag echter niet leiden tot een tekort aan parkeergelegenheid op eigen terrein, welke vervolgens afgewenteld wordt op het openbaar gebied. Uitgangspunt van het gemeentelijk parkeerbeleid is en blijft dat bedrijven op eigen terrein voorzien in hun parkeerbehoefte.

Een deel van de parkeerplaatsen op de Noordelijke Bedrijventerreinen wordt gebruikt als parkeerplaats voor grote voertuigen. Het gaat hierbij om parkeerplaatsen langs de Philipsstraat, Wiltonstraat, Storkstraat, Industrieweg, Wattstraat, Edisonstraat, Newtonstraat en Stephensonstraat.

3.4.3 Groen, natuur en water

Groen en natuur

Het plangebied is voor het grootste deel ingericht als bedrijventerrein. Kenmerkend voor bedrijventerreinen in het algemeen is een relatief hoge mate van verstening. Dit houdt in dat het verharde oppervlak (combinatie van terreinverharding, wegen en dakoppervlak) zeer hoog is ten opzichte van onbebouwde gronden (groen). De belangrijkste groenzones liggen langs de Zegwaartseweg en de hoofdwegen binnen de bedrijventerreinen. Deze zones behoren volgens het Stadsnatuurplan uit 1999 tot de categorie stadsnatuur. Natuur op Wijkniveau geldt voor de rest van het plangebied.

Voor gebieden die zijn aangewezen als stadsnatuur geldt dat natuur niet de hoofdfunctie is. Voor het groen langs de hoofd infrastructuur is het doel om droge natuur met een grote soortenrijkdom te creëren, onder andere door de locale variatie in bodem, vochthuishouding en reliëf optimaal te benutten. Tevens wordt ingezet op de samenhang tussen de verschillende leef gebieden. Langs de Zegwaartsewegwetering ligt de nadruk op de aan water en oevers gerelateerde natuur. Doel voor specifiek dit gebied is het versterken van het huidige karakter (afwisseling oude bebouwing, erfbeplanting, kleinschalige agrarisch gebruik) en het waar mogelijk omvormen van weilanden en tuinbouwgrond naar nat hooiland.

De gebieden met betekenis voor natuur op wijkniveau beslaat het overgrote deel van de Noordelijke Bedrijventerreinen en worden gekenmerkt een lage gebruiksdruk van het groen en een hoge gebruiksdruk van de verharding. Hier doen zich kansen voor specifieke stedelijke soorten voor. De betekenis voor de natuur zou verder kunnen worden gestimuleerd door de buitenruimte natuurlijker in te richten, verharding te vervangen door halfverharding, mogelijkheden voor groene daken en wateropvang onderzoeken, gevelbegroeiing, toegankelijk maken van groene ruimte en natuurvriendelijk beheer door bedrijven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00023-0004_0010.jpg"  
Afbeelding 10 Natuurtypologieën uit het Stadsnatuurplan  
3.4.4 Communicatieverkeer en nutsvoorzieningen

In het plangebied bevinden zich zes rioolleidingen. Vier van deze leidingen liggen langs de snelweg A12 en lopen door tot het rioolgemaal aan de Rokkeveenseweg, waarvan twee een diameter hebben van 400mm en twee een diameter van 250mm. Parallel aan de Rokkeveenseweg liggen twee rioolleidingen met een diameter van 950mm. Het betreft hier allen rioolpersleidingen.

Vanaf de zuidzijde van het plangebied, via de Rokkeveenseweg, Fokkerstraat, Edisonstraat richting de Van der Hagenstraat bevindt zich een waterleiding.

In het plangebied bevinden zich twee aardgasleiding. Eén leiding ligt binnen de bedrijventerreinen Hoornerhage en Rokkehage (langs de Bleiswijkseweg en Fokkerstraat/Van der Hagenstraat). Dit betreft een buisleiding met een diameter van 8,63 inch. De andere leiding ligt langs de A12 en is specifiek voor de levering van aardgas aan het bedrijf Nutricia. Dit betreft een buisleiding met een diameter van 4,5 inch.

De leidingen zijn, met inbegrip van een strookbreedte van 5 meter aan weerszijden, bestemd als 'Leiding-Water' of 'Leiding-Riool' of 'Leiding-Gas'. Binnen deze belemmeringenstrook gelden beperkingen ten aanzien van bouwen en andere activiteiten ten behoeve van andere bestemmingen dan de betreffende leiding.

In paragraaf 5.7.4 wordt nader ingegaan op de hogedruk aardgasleidingen in relatie tot het aspect externe veiligheid en op welke wijze met deze leidingen rekening is gehouden in dit bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00023-0004_0011.jpg"  
Afbeelding 11 ligging kabels en leiding  
3.4.5 (Bedrijfs)woningen

Op het bedrijventerrein zijn diverse bedrijfswoningen gesitueerd. Deze bedrijfswoningen zijn gekoppeld aan een bedrijfspand. Op Zoeterhage is tussen de Zegwaartseweg en de Edisonstraat sprake van een clustering van bedrijfswoningen. De overige bedrijfswoningen liggen verspreid over de bedrijventerreinen.

Daarnaast bevinden zich in het plangebied reguliere woningen. Het overgrote deel daarvan ligt aan de Zegwaartseweg (ter hoogte van Zoeterhage en Hoornerhage) en aan noordzijde van de Bleiswijkseweg (Hoornerhage). In Rokkehage bevindt zich drie woningen aan de Rokkeveenseweg en een woonwagenstandplaats met maximaal twaalf woonwagens aan de zuidzijde van de Bleiswijkseweg.

3.4.6 Detailhandel, horeca, kantoor en voorzieningen

Het plangebied is voor het grootste deel in gebruik als bedrijventerrein. Andere functies komen dan ook in beperkte mate in het plangebied voor. Verspreid over de Noordelijke Bedrijventerreinen zijn drie kringloopwinkels gevestigd en op de hoek Marconistraat en Edisonstraat bevindt zich een vestiging met perifere detailhandel. Verder is op enkele plekken sprake van ondergeschikte detailhandel binnen bedrijven waarvan de hoofdfunctie niet valt onder detailhandel.

De kantoor- en horecafunctie is beperkt aanwezig. Op de Noordelijke Bedrijventerreinen zijn enkele kleine zelfstandige kantoren gevestigd en aan de Zegwaartseweg bevindt zich een horeca-inrichting (ter hoogte van de Marconistraat).

Op bedrijventerrein Rokkehage bevinden zich twee maatschappelijke voorzieningen. In het zuidwestelijke gedeelte ligt een penitentiaire inrichting en aan de Binnenweg is een begraafplaats gesitueerd. Aan de Wattstraat (bedrijventerrein Zoeterhage) is met een (inmiddels verlopen) tijdelijke vrijstelling een kerkgenootschap in combinatie met een kinderdagverblijf gevestigd. Het kerkgenootschap wordt vanwege in het verleden gewekte verwachtingen positief bestemd door middel van een zogeheten 'uitsterfconstructie'. Daartoe krijgt het de specifieke aanduiding 'religie' binnen de bestemming 'Bedrijventerrein'. Na vertrek van het huidige kerkgenootschap mag ter plaatse geen nieuw kerkgenootschap van deze ruimte gebruik maken. Het kinderdagverblijf wordt niet positief bestemd. Dit betekent dat het kinderdagverblijf ter plaatse geen gebruik meer mag maken van deze ruimte.

Aan de Zegwaartseweg is ter hoogte van de Australiëweg een dansschool gevestigd en daar tegenover bevindt zich een volkstuinencomplex. Aan de Wattstraat (Zoeterhage) is een kartbaan gevestigd, waarbinnen ook activiteiten zoals lasergames plaatsvinden. Deze kartbaan heeft de bestemming 'Bedrijventerrein' met de aanduiding 'kartbaan' gekregen.

In paragraaf 4.2.6 wordt nader ingegaan op de uitgangspunten die binnen onderhavig bestemmingplan gelden voor deze functies en op welke wijze die in dit bestemmingsplan zijn vertaald.