Plan: | Voorweg 66, 68 en 96 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00022-0004 |
De Wet geluidhinder en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van onder meer wegverkeerslawaai, spoorweglawaai, industrielawaai. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen, verpleeghuizen en psychiatrische ziekenhuizen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidsgevoelig terreinen.
Het bestemmingsplan bevat vier bouwpercelen voor woningbouw. De bouwpercelen liggen aan de Voorweg 66, 68 en 96 ('voor' en 'achter'). Voor perceel Voorweg 96 'voor' is reeds een bouwvergunning verleend. De overige drie geprojecteerde bouwpercelen liggen in de geluidzone van de Amerikaweg, Afrikaweg en de Europaweg alsmede in de zone van een spoorlijn (RandstadRail). Daarnaast liggen de percelen in de nabijheid van de Voorweg en het Abdissenbos. Deze wegen zijn ingericht als 30 km/uur zone en hebben op grond van de Wet geluidhinder geen zone.
Akoestisch onderzoek
Om te bezien of voldaan kan worden aan de normen uit de Wet geluidhinder is een akoestisch onderzoek verricht. De resultaten daarvan zijn opgenomen in het rapport "M.2011.1588.15.R001, Akoestisch onderzoek weg- en railverkeerslawaai Bestemmingsplan Voorweg 66, 68 en 96" d.d. 20 september 2012, (opgenomen als bijlage 1).
Het peiljaar voor de onderzoeken is 2022. De verkeersintensiteiten zijn afkomstig uit het akoestisch basismodel 2022 van gemeente Zoetermeer.
De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn hieronder beschreven per type geluidsbron (wegverkeer dan wel railverkeer).
Wegverkeerslawaai
Zoneplichtige wegen
Onderstaande tabel geeft de geluidbelasting op de gevels van de woning weer zoals die veroorzaakt wordt door de Afrikaweg, Amerikaweg en Europaweg (wegen die op grond van de Wet geluidhinder een zone hebben).
Hoogste berekende geluidbelasting Lden (dB) vanwege: | |||
Bouwperceel | Afrikaweg | Amerikaweg | Europaweg |
Voorweg 66 | 49 | 50 | <48 |
Voorweg 68 | <48 | 51 | <48 |
Voorweg 96 (achterste kavel) | <48 | 54 | <48 |
-Waarden zijn inclusief aftrek, zoals aangegeven in artikel 110g Wgh.
De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai is 48 dB, de maximale ontheffingswaarde is 63 dB.
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de Europaweg nergens wordt overschreden. Ten gevolge van de Amerikaweg en de Afrikaweg wordt de voorkeurswaarde wel overschreden. De maximale ontheffingswaarde wordt echter niet overschreden.
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van de Amerikaweg bedraagt 54 dB op de gevel van locatie Voorweg 96. Dit is meer dan de in 2002 reeds vastgestelde hogere grenswaarde van (52 dB). Hier dient - als maatregelen niet mogelijk zijn om de geluidsbelasting te verminderen – een nieuwe hogere waarde ten gevolge van de Amerikaweg te worden vastgesteld.
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van de Afrikaweg is 49 dB op de gevel van locatie Voorweg 66. Dit is minder dan de in 2002 reeds vastgestelde hogere grenswaarde van (56 dB). Hier kan de hogere grenswaarde naar beneden worden bijgesteld.
Omdat bron- en overdrachtsmaatregelen niet haalbaar zijn, moeten hogere waarden voor geluid worden vastgesteld. Voor de afwegingen met betrekking tot de te verlenen van hogere waarden wordt verwezen naar het (ontwerp) besluit hogere waarden geluid, Bijlage 10.
Niet zoneplichtige wegen
De bouwpercelen liggen ook op korte afstand van de Voorweg en het Abdissenbos. Aangezien deze wegen zijn aangewezen als 30 km/uur zone geldt voor deze wegen geen zone als bedoeld in de Wet geluidhinder. Toch dient vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening beoordeeld te worden of de geluidbelasting veroorzaakt door deze wegen geen onaanvaardbaar woon- en leefklimaat tot gevolg heeft. Uit berekeningen blijkt dat de combinatie afstand-intensiteit van de 30 km/uur wegen niet leidt tot een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. Daarmee past de ontwikkeling in de omgeving van deze wegen.
Railverkeerslawaai
De bouwpercelen zijn geprojecteerd in de zone van een spoorlijn Den Haag - Zoetermeer (spoortraject 541). Deze spoorlijn wordt gebruikt door de lijnen 3 en 4 van RandstadRail. In onderstaande tabel zijn de resultaten uit het akoestisch onderzoek opgenomen.
Bouwperceel | Spoorlijn (RandstadRail) |
Voorweg 66 | < 55 dB |
Voorweg 68 | < 55 dB |
Voorweg 96 (achterste perceel) | 56 dB |
De voorkeursgrenswaarde voor Railverkeerslawaai is 55 dB, de maximale ontheffingswaarde is 68 dB.
Uit bovenstaande tabel volgt dat locatie Voorweg 96 ten gevolge van de RandstadRail een kleine overschrijding heeft van de voorkeursgrenswaarde. Omdat het niet doelmatig is om maatregelen te treffen aan het spoor om de geluidsbelasting op één woning te reduceren met 1 dB, moet een hogere waarden worden verleend. Voor de verdere afweging wordt verwezen naar het (ontwerp) besluit hogere waarden geluid, bijlage 10.