direct naar inhoud van 3.3 Verkeer en vervoer
Plan: De Leyens en Noordhove
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00021-0004

3.3 Verkeer en vervoer

3.3.1 Autoverkeer


In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vormgegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorisering zijn vorm, functie en gebruik van de weg gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid. In het plangebied komen de volgende categorieën voor:

Stroomwegen
Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel afwikkelen van grote hoeveelheden doorgaand verkeer. Deze wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De maximum toegestane snelheid op stroomwegen bedraagt 70 km/uur waar dat mogelijk is en 50 km/h waar vanuit verkeersveiligheid of anderszins een maximum snelheid van 70 km/h niet is toegestaan. Langzaam verkeer wordt niet via de stroomwegen afgewikkeld en kruist de stroomwegen uitsluitend ongelijkvloers of via verkeerslichten.

De gemeentelijke stroomwegen ten behoeve van de ontsluiting van De Leyens en Noordhove zijn de Europaweg, Zwaardslootseweg en Aziëweg (tussen de Europaweg en de Planbaan).

Gebiedsontsluitingswegen
Gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer. Het langzaam verkeer moet gebruik maken van (vrijliggende) fietspaden of fietsstroken en voetpaden. De maximum snelheid bedraagt 50 km/uur. Als indicatie voor de intensiteit kan men tussen de 6.000 en 15.000 motorvoertuigen per etmaal aanhouden.

In 1998, bij het vaststellen van de nota 'Duurzaam Veilig 1e fase' is een onderscheid gemaakt tussen stille en drukke gebiedsontsluitingswegen. Bij stille gebiedsontsluitingswegen ligt de nadruk wat meer op de verblijfsfunctie en bij drukke gebiedsontsluitingswegen ligt de nadruk wat meer op de verkeersfunctie.

De drukke gebiedsontsluitingswegen in het plangebied is het gedeelte van de Planbaan tussen de Aziëweg en de Lijnbaan.

De stille gebiedsontsluitingswegen in het plangebied zijn:

  • Filmlaan;
  • Bert Haanstrastrook tussen de Filmlaan en de Bunuelstrook;
  • Brechtzijde tussen de Toneellaan en de Sartrezijde;
  • Zijdewerf;
  • Werflaan;
  • Kadelaan;
  • De Redelaan tussen Aziëweg en Het Lange Land;
  • Planbaan tussen de Lijnbaan en de Schansbaan;
  • Lijnbaan;
  • Haussmannruimte;
  • Schansbaan;
  • Ruimtebaan tussen de Lommerbaan en de Spruitkoolakker.


Erftoegangswegen
Dit type wegen zijn onderdeel van een woon- of verblijfsgebied en heeft als belangrijkste functie het bereikbaar maken van particuliere en openbare percelen. Op erftoegangswegen staat de verblijfsfunctie voorop en niet de verkeersfunctie. Er bevindt zich geen doorgaand verkeer. Fietsers rijden in principe over de rijbaan.

Alle wegen binnen het plangebied die niet genoemd zijn bij de stroomwegen of gebiedsontsluitingswegen behoren tot deze categorie.

3.3.2 Fietsverkeer

Het fietsnetwerk wordt onderverdeeld in drie netwerken: regionaal/hoofdnetwerk, verbindend netwerk en ontsluitend netwerk. (zie § 2.4.15). Overigens is het mogelijk dat waar hier gesproken wordt over 'fietsroutes' of 'fietsnetwerk', op een aantal locaties tevens medegebruik plaatsvindt door bromfietsers. Of dit wel of niet is toegestaan, is afhankelijk van de functie van de naastgelegen weg: op een stroomweg mogen geen bromfietsers komen en op sommige drukke gebiedsontsluitingswegen ook niet. Daarnaast is het afhankelijk van de directheid van de fietsroute (omrijdfactor). Voor de eenvoud wordt in de rest van dit stuk gesproken over 'fietsroutes' of 'fietsnetwerk'.

Tot het regionaal/hoofdnetwerk behorende volgende fietsroutes:

  • fietspad/ventweg ten noorden van Europaweg;
  • Zwaardslootseweg;
  • Broekwegschouw - Broekwegkade;
  • (brom)fietspad Aziëweg;
  • Ruimtebaan - Planbaan - Marotplan - Vestingpad.

Tot het verbindend netwerk behoren de volgende fietsroutes:

  • Filmlaan - Bert Haanstrastrook - Stan Laurelstrook;
  • Sartrezijde - Brechtzijde - Saloméschouw - Europaweg;
  • Brechtzijde - Zijdewerf;
  • Zijdewerf - tussen Toneellaan en Randstadrail naar (brom)fietspad langs Azieweg.

Tot het ontsluitende fietsnetwerk behoren alle niet genoemde wegen en paden voor zover deze zijn opengesteld voor fietsverkeer.

3.3.3 Openbaar vervoer

RanstadRail
De dragers van het openbaar vervoer in Zoetermeer zijn de spoorlijn Den Haag - Gouda en de RandstadRail 3 en 4. RandstadRail is een netwerk van sneltramverbindingen in de regio Haaglanden/Rotterdam. Lijnen 3 en 4 rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam.

De haltes aan de spoorlijn Den Haag - Gouda liggen buiten De Leyens en Noordhove maar via de halte Driemanspolder kan overgestapt worden op RandstadRail. De halte 'De Leyens' ligt in het plangebied. Voor de wijk De Leyens is deze vorm van openbaar vervoer concurrerend met ander vervoersmodaliteiten, voor Noordhove is dit vanwege de grotere afstand minder het geval.

Busvervoer
Er loopt een aantal lijnbusverbindingen met meerdere haltes in het plangebied. De aanwezige busverbindingen zijn dan ook een concurrerende vorm van vervoer. Overigens is het lijnennet van de busverbindingen continu aan verandering onderhevig en kan om deze reden niet uitgebreid worden benoemd.

Deeltaxi vervoer
Regio Taxi Haaglanden is een taxi voor een prijs die tussen die van het gewone openbaar vervoer en de taxi ligt. Regio Taxi haalt mensen op bij de voordeur en brengt ze tot de deur van hun bestemming. Regio Taxi Haaglanden is voor iedereen beschikbaar, maar is speciaal opgezet voor reizigers met een mobiliteitsbeperking.

De treintaxi verzorgt het vervoer van en naar NS-station Zoetermeer op de spoorlijn Den Haag / Utrecht.

3.3.4 Parkeren

Het gemeentelijk parkeerbeleid is vastgelegd in de Integrale kaderstellende beleidsnotie parkeren Zoetermeer en de bijbehorende Nota parkeernormen en uitvoeringsregels 2012 . Zie paragraaf 2.4.17 en 2.4.18 voor een beschrijving van het parkeerbeleid. Uitgangspunt is dat zo veel mogelijk op eigen terrein wordt voorzien in de parkeerbehoefte van bedrijven en voorzieningen.