direct naar inhoud van 3.3 Verkeer en vervoer
Plan: Zorghart
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00013-0004

3.3 Verkeer en vervoer

3.3.1 Autoverkeer

Het Zorghartgebied wordt, zoals gezegd, ontsloten door de Toneellaan. Deze weg heeft een belangrijke ontsluitingsfunctie voor de wijk De Leyens. De ontsluiting van De Leyens is via de Zijdewerf naar De Leyens-Noord en via de Brechtzijde naar De Leyens-Zuid. De grootste autoverkeersstromen bevinden zich hierdoor hoofdzakelijk in het noorden van het plangebied. De Toneellaan geeft aansluiting op de Aziëweg welke onderdeel uitmaakt van de hoofdwegenstructuur van Zoetermeer. De Aziëweg geeft verbinding met de Europaweg en Australiëweg in zuidelijke richting. Het plangebied is dan ook goed ontsloten voor het autoverkeer.

Duurzaam Veilig

Op basis van het concept 'Duurzaam Veilig' (1998) worden de wegen in Zorghart in verschillende categorieën opgedeeld. De categorisering is gebaseerd op functie, verkeersintensiteiten, gebruik en vormgeving van de wegen. Door de categorisering te versterken kan de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid van en in de wijk toenemen en daarmee ook de voorspelbaarheid (wat op een weg verwacht kan en mag worden). Hierdoor kan een duurzame basis gelegd worden voor een verkeersveilige wijk. De verschillende typen wegen zijn: stroomwegen, (intensieve en extensieve) gebiedsontsluitingswegen en erftoegangsweg. In en nabij het plangebied zijn alle genoemde typen, met uitzondering van extensieve gebiedsontsluitingswegen, aanwezig. Figuur 3.3 geeft de wegencategorisering van de wegen weer in en nabij het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00013-0004_0006.jpg"Figuur 3.3: Kaart plangebied met wegencategorisering

Stroomwegen
Stroomwegen zijn wegen die deel uitmaken van het hoofdwegenstructuur van Zoetermeer. De maximum snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur en op deeltrajecten 50 km/uur. In het plangebied is de Aziëweg gelegen. Op het gedeelte van de Aziëweg binnen het plangebied geldt een maximale snelheid van 50 km/uur. De maximale snelheid op het gedeelte van de Aziëweg ten noorden van de Toneellaan bedraagt 70 km/uur.

Intensieve/drukke gebiedsontsluitingswegen
Intensieve oftewel drukke gebiedsontsluitingswegen zijn wegen, die in intensiteit of in betekenis van dusdanig belang zijn, dat hierop geen langzaam verkeer is toegelaten. De wegen hebben als functie de wijkdelen vlot bereikbaar te maken. Fietsers en voetgangers moeten gebruik maken van de naast de rijbaan gesitueerde en door markering gescheiden fietsstroken en vrijliggende fiets- en voetpaden. Er is langs deze wegen bij voorkeur geen parkeergelegenheid op of naast de rijbaan aanwezig. Op de wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. De Toneellaan binnen het plangebied is gecategoriseerd als een intensieve/drukke gebiedsontsluitingsweg.

Extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen
Deze wegen hebben tot doel woningen, winkels, voorzieningen en bedrijven bereikbaar te houden. In het plangebied zijn de Brechtzijde (tussen Sartrezijde en Toneellaan en de Zijdewerf) gecategoriseerd als extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen. In principe dienen langzaam verkeersstromen ook op deze gebiedsontsluitingswegen te beschikken over vrijliggende fiets- en voetpaden of fietsstroken. Op het gedeelte van de Brechtzijde tussen de Sartrezijde en de Toneellaan ontbreekt een dergelijke voorziening voor fietsers. In 2012 wordt hier dan ook een vrijliggende fietspad gerealiseerd, dat zal doorlopen naar het fietspad richting de Salomeschouw ter hoogte van Vivaldi. Op de extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen geldt eveneens een maximumsnelheid van 50 km/uur.

Erftoegangswegen
Deze wegen hebben net als de extensieve/rustige gebiedsontsluitingswegen tot doel woningen, winkels en bedrijven bereikbaar te maken en te houden. De erftoegangswegen bevinden zich echter binnen grote verblijfsgebieden waarbinnen een gemengde verkeersafwikkeling tussen gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer wordt voorgestaan. Kruisingen tussen erftoegangswegen zijn bij voorkeur gelijkwaardig (rechts voorrang) en voorzien van een kruispuntmaatregel. Binnen de verblijfsgebieden geldt op de erftoegangswegen een maximumsnelheid van 30 km/uur. In het plangebied zijn de Brechtzijde (ten zuiden van de Sartrezijde) en de Sartrezijde zelf (voor zover gelegen binnen het plangebied) gecategoriseerd als een erftoegangsweg.

3.3.2 Fietsverkeer

In Zoetermeer worden de volgende netwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik (Fietsplan Zoetermeer, februari 1998):

  • regionaal fietsnetwerk;
  • hoofdnetwerk en
  • verbindend fietsnetwerk.

In het zuiden van het Zorghartgebied ligt een fietsroute die onderdeel is van het verbindend netwerk. Deze route loopt vanaf het kruispunt Toneellaan - Brechtzijde over de Brechtzijde en gaat verder over de Salomeschouw richting de Europaweg. Het gaat hierbij om een fietsroute met vooralsnog een gemengde afwikkeling met het autoverkeer. Deze fietsroute heeft een functie op wijkniveau en ontsluit de voorzieningen in de wijk. Daarnaast wordt deze fietsroute gebruikt door scholieren van het Alfrink College aan de Werflaan (gelegen ten noorden van het plangebied). In 2012 zal deze fietsroute zijn voorzien van een vrijliggend fietspad tussen de Salomeschouw en de Toneellaan. Langs de Toneellaan ligt een vrijliggend fietspad dat zorgt voor een verbinding met het hoofdnetwerk dat langs de Aziëweg ligt en onderdeel is van het verbindend fietsnetwerk plus. De routes van het verbindend fietsnetwerk plus zijn over het algemeen breder dan van het verbindend fietsnetwerk en kennen hogere fietsintensiteiten. Ter hoogte van de Toneellaan is een viaduct voor langzaamverkeer (voetgangers en fietsers) over de Aziëweg aanwezig.

Bij 't Lange Land Ziekenhuis, zijn goede en voldoende fietsparkeervoorzieningen aanwezig. De fietsstructuur blijft gehandhaafd. Bij Vivaldi zullen nieuwe fietsparkeervoorzieningen gerealiseerd worden. Het plangebied is vanwege zijn centrale ligging aan het verbindend fietsnetwerk goed ontsloten voor het fietsverkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00013-0004_0007.jpg"Figuur 3.4: Kaart langzaam verkeersnetwerk

3.3.3 Voetgangers

De voetpadenstructuur in Zorghart ligt parallel aan de fietspadenstructuur. Langs de meeste wegen zijn voetpaden aanwezig. Naast de hiervoor genoemde brug voor langzaam verkeer over de Aziëweg ter hoogte van de Toneellaan, is er in het zuiden van het plangebied een voetgangersbrug over de Aziëweg die een verbinding vormt tussen de Salomeschouw en de Lissenvaart.

3.3.4 Openbaar vervoer

RandstadRail
De stad Zoetermeer kenmerkt zich door een hoogwaardig netwerk van sneltramverbindingen welke onderdeel vormen van RandstadRail. Lijn 3 en 4 van Randstadrail rijden van Zoetermeer naar Den Haag. Op de halte Leidschenveen kan overgestapt worden op de lijn naar Rotterdam. In Zoetermeer rijdt lijn 3 over de 'krakeling'. Lijn 4 rijdt naar Oosterheem. Op zowel de 'krakeling' als de tak naar Oosterheem is de frequentie hoog.

De noordzijde van het plangebied wordt begrensd door de noordelijke lus van de 'krakeling' van RandstadRail. Randstadrailhalte De Leyens ligt ten noordwesten van het plangebied op ca. 450-550 meter loopafstand van het plangebied.

Busvervoer
Het plangebied wordt ontsloten door buslijn 70, die aan de Toneellaan een halte heeft nabij de ingang van 't Lange Land Ziekenhuis. De buslijn geeft verbinding met enerzijds de wijk Noordhove en anderzijds het Stadshart, waar kan worden overgestapt op andere buslijnen en de Randstadrail. De frequentie van deze bus is hoog. Deze buslijn heeft eveneens voor de wijk De Leyens een ontsluitende functie.

Deeltaxi vervoer
Bij zowel het ziekenhuis als het verpleeghuis bevinden zich in het plangebied haltes van de Ouderenbus. De Regiotaxi, een openbaar deeltaxisysteem met vervoer van deur tot deur ontsluit het plangebied volledig. Bovendien is er de mogelijkheid van de Hospitax, een deeltaxi die het vervoer van en naar het ziekenhuis regelt voor een vastgesteld tarief.

Het plangebied is dan ook redelijk goed ontsloten per openbaar vervoer.

3.3.5 Parkeren

Kenmerkend voor het parkeerbeleid is dat het algemeen sturend karakter van het voorgaande parkeerbeleid is vervangen door een beleid waarbij wordt uitgegaan van: 'vraagvolgend' waar dat kan en 'sturend' waar dat moet.

In het plangebied is vanwege de zorginstellingen veel parkeercapaciteit aanwezig.

Voor ziekenhuizen wordt in de Nota Parkeernormen en Uitvoeringsregels een parkeernorm gehanteerd van minimaal 1,5 en maximaal 1,7 parkeerplaats per bed. Dit komt neer op 150 tot 170 parkeerplaatsen per 100 bedden. Voor een verpleeg- of verpleeghuis geldt op grond van de nota een parkeernorm van minimaal 0,6 en maximaal 0,8 parkeerplaats per wooneenheid. De maximale acceptabele loopafstand tussen de parkeerplaatsen en de bestemmingen bedraagt voor deze voorzieningen 150 meter. Voor fietsstallingen geldt een norm van 20-40 stalplaatsen per 100 bedden voor een ziekenhuis en 5-15 per 100 wooneenheden voor een verpleeghuis.

Bij het ziekenhuis en aangrenzende zorgvoorzieningen is recentelijk (in 2011) het parkeerterrein heringericht en uitgebreid zodat deze voldoende capaciteit heeft om te kunnen voorzien in de parkeerbehoefte. Voor alle zorginstellingen geldt dat er voldoende parkeervoorzieningen aanwezig zijn op eigen terrein om te kunnen voorzien in de parkeerbehoefte. Bij de herinrichting van de parkeerterreinen is gereguleerd parkeren ingesteld (betaald parkeren).

Voor de in het bestemmingsplan toegestane beperkte uitbreidingsmogelijkheden van het ziekenhuis geldt dat wordt getoetst aan de parkeernormen uit de in voorbereiding zijnde Nota Parkeernormen en uitvoeringsregels, die in naar verwachting voor de vaststelling van dit bestemmingsplan zal zijn vastgesteld door de gemeenteraad. Door het ziekenhuis is aangegeven dat het aantal bedden (300), poliklinische behandelingen (250.000) en het aantal medewerkers (1050 fte), als gebruik wordt gemaakt van de beperkte uitbreidingsmogelijkheden, niet zullen toenemen. Naar verwachting zal het aantal medewerkers met 15 tot 20% afnemen vanwege interne herstructurering en het sluiten van afdelingen. Bij de daadwerkelijke invulling van de uitbreiding dient in beschouwing te worden genomen of er een uitbreiding van het aantal bedden plaatsvindt waardoor de parkeerbehoefte zou toenemen of dat er nieuw verkeer en daarmee een additionele parkeerbehoefte gegenereerd wordt. Deze parkeerbehoefte dient vervolgens op eigen terrein van het ziekenhuis te worden opgevangen op het bestaande parkeerterrein. Vooralsnog is er van uitgegaan dat op basis van de beperkte uitbreidingsmogelijkheden, de interne herstructurering en het sluiten van afdelingen de verkeersgeneratie alsmede de parkeerbehoefte niet verder zullen toenemen ten opzichte van de huidige situatie.

3.3.6 Aandachtspunten verkeer

De verkeerssituatie ter hoogte van de kruising Toneellaan/Brechtzijde/Zijdewerf en de positie van fietsers op de Brechtzijde tussen Sartrezijde en Toneellaan verdient vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid aandacht. De verkeersveiligheid zal verbeterd worden door de reconstructie van de kruising Toneellaan/Brechtzijde/Zijdewerf en de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Brechtzijde (zie ook paragraaf 4.2 van deze toelichting).