direct naar inhoud van 3.9 Infrastructuur
Plan: Harmelerwaard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0632.BPHARMELERWAARD-bVA2

3.9 Infrastructuur

Huidige situatie

Wegen
Het plangebied is ontsloten door lokale wegen. Het plangebied wordt mede vanwege zijn agrarische functie ontsloten door een groot aantal verharde en onverharde wegen met een bescheiden profiel, welke tevens voor recreatief verkeer van belang zijn.

In het plangebied liggen de wegen Harmelerwaard, Dorpeldijk (deels liggend buiten het plangebied), Heldamweg, Sportlaan, Spijcklaan, Gregor Mendelweg en Hugo de Vriesweg. Ook ligt het fietspad Kasteellaan in het gebied.

De Dorpeldijk vormt de kortste verbinding tussen Harmelen en Vleuten. Daarnaast maakt het nodige bestemmingsverkeer vanuit de Harmelerwaard gebruik van deze weg.

De weg Harmelerwaard heeft een belangrijke functie als ontsluitingsweg voor aanwonenden. Daarnaast wordt deze weg door vrachtverkeer gebruikt voor de glastuinbouw- en fruitteeltbedrijven, vormt de weg een belangrijke interregionale fietsverkeerroute, ook voor leerlingen uit Utrecht-West die voor vervolgonderwijs naar Woerden gaan, en is de weg de (belangrijkste) toegangsweg voor de Harmelense sportvelden. Ook wordt de route gebruikt door doorgaand verkeer tussen Harmelen en de Meern.

De Kasteellaan is de een doorgaande fietsroute vanaf het einde van de Sportlaan, zuidwestelijk om het sportveldencomplex en langs Huize Harmelen naar de Appellaan. Het sportcomplex is voor autoverkeer alleen bereikbaar via de weg Harmelerwaard en de Sportlaan.

Net buiten het plangebied liggen de primaire ontsluitingsweg Utrechtsestraatweg. De Utrechtsestraatweg gaat in de kern Harmelen over in de Dorpsstraat. Ook liggen de verbindingswegen De Joncheerelaan en de Appellaan net buiten het plangebied.

Openbaar vervoer
In het plangebied zelf rijdt geen buslijn. Door de kern Harmelen en over de Utrechtsestraatweg (andere kant van de Leidsche Rijn) rijdt buslijn 128 van Connexxion. De bus rijdt tussen Station Woerden en Centraal Station Utrecht. Deze buslijn heeft een halte bij de Heldamweg en is bereikbaar via een voetgangersbrug over de Leidsche Rijn. De voetgangersbrug ligt in het verlengde van de Heldamweg.

Grenzend aan het plangebied, ligt ten noorden van de Harmelerwaard de spoorlijn Utrecht-Woerden met stations in Woerden en Vleuten.

Kabels en leidingen
In of in de directe nabijheid van het plangebied liggen geen kabels en leidingen die in het bestemmingsplan bescherming behoeven.

Straalpaden
In het plangebied liggen één straalpad. Straalpaden moeten vanaf een aangegeven hoogte gevrijwaard blijven van obstakels.

Toekomstige ontwikkelingen
De voormalige gemeente Harmelen heeft medewerking toegezegd aan de glastuinbouwontwikkeling in de Harmelerwaard. Eén van de voorwaarden was dat de ontsluiting van het gebied wordt verbeterd.

In de huidige situatie loopt de ontsluiting van het glastuinbouwgebied via de Dorpeldijk en Vleuten-Terwijde. In relatie tot de komst van de oostelijke randweg Harmelen (project 8 van het A12-project) wordt er onderzocht of het glastuinbouwgebied via deze weg op de A12 kan worden ontsloten. Ten tijde van de terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan bestond hier nog onduidelijkheid over. Inmiddels is de voorkeur uitgesproken voor het doortrekken van de Hugo de Vriesweg tot aan de nieuw aan te leggen rotonde op de Utrechtsestraatweg (A12 BRAVO project 8, oostelijke randweg). Voorafgaand aan de realisatie zal moeten zijn aangetoond dat de realisatie financieel haalbaar is en dat het woon- en leefklimaat niet in onaanvaardbare mate wordt aangetast. Tevens moet zijn aangetoond dat wordt voldaan aan de eisen uit de Wet milieubeheer met betrekking tot luchtkwaliteit en dat de wijziging bijdraagt aan een goede ontsluiting van het glastuinbouwgebied.

Aanbevelingen voor visie en planopzet vanuit infrastructuur

  • De bestaande wegen zullen in het bestemmingsplan moeten worden bestemd;
  • In het bestemmingsplan wordt rekening gehouden met ontsluiting van het glastuinbouwgebied door middel van het doortrekken van de Hugo de Vriesweg tot aan de nieuw aan te leggen rotonde op de Utrechtsestraatweg.