Plan: | Buitengebied Zuid-Oost |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0612.BP00021-4001 |
In afbeelding 23 is de geluidbelastingkaart van de gemeente Spijkenisse weergegeven (DGMR,2007). Uit deze kaart blijkt dat de gecumuleerde geluidbelasting per etmaal in het plangebied alleen direct langs de Toldijk, Aaldijk en Oude Maas boven de 50 dB uitkomt. In de nabijheid van de Oude Maas is dit als gevolg van scheepvaart. Langs de Toldijk en Aaldijk is dit als gevolg van wegverkeer. In de geluidbelaste gebieden bevinden zich echter geen geluidgevoelige objecten.
Afbeelding 23: Geluidbelastingkaart (Lden gecumuleerd) gemeente Spijkenisse (bron: DGMR)
Wet geluidhinder
De Wet geluidhinder (verder Wgh) biedt het wettelijk kader voor de toegestane geluidbelasting vanwege een weg bij geluidgevoelige bestemmingen, waaronder woningen. De Wgh stelt eisen aan de maximaal toegestane geluidbelasting op de gevels van geluidgevoelige gebouwen binnen de zone van een weg. In de Wgh zijn de voorkeursgrenswaarden en de maximaal toelaatbare waarden op woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen vastgelegd. Andere geluidgevoelige bestemmingen zijn onder andere scholen, woonwagengebieden, ziekenhuizen en zorgcentra. Voor geluidgevoelige bestemmingen zijn de volgende begrippen van belang.
Voorkeursgrenswaarde
De voorkeursgrenswaarde is de geluidbelasting die voor de verschillende geluidgevoelige bestemmingen op basis van de Wgh in ieder geval toelaatbaar wordt geacht.
Verzoek hogere waarde
Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden kan het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) een hogere waarde vaststellen. In de Wgh zijn hieraan voorwaarden gesteld. De maximale vast te stellen hogere waarde en de voorwaarden die hieraan zijn verbonden, zijn opgenomen in de Wgh.
Binnenwaarde
De binnenwaarde is de geluidbelasting in de geluidgevoelige ruimte van bijvoorbeeld een woning ten gevolge van geluidbronnen van buiten de woning. De toegestane binnenwaarde is aan een maximum verbonden. Indien op de gevel van de woning aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan, wordt verondersteld dat de maximaal toegestane binnenwaarde niet wordt overschreden. Indien een hogere waarde wordt vastgesteld, kunnen extra gevelmaatregelen noodzakelijk zijn.
Lden-waarde
De geluidbelasting ten gevolge van wegverkeer is weergegeven in Lden (dB). De Lden is de afkorting voor Lday-evening-night en heeft als eenheid de dB. De Lden is in de Europese richtlijn voor Omgevingsgeluid (EU, 2002) opgenomen als Europese dosismaat voor de beoordeling van geluid. De geluidbelasting wordt berekend als het gemiddelde van een geheel jaar. Overeenkomstig artikel 1 van de Wgh wordt onder de Lden-waarde verstaan het energetisch en naar de tijdsduur van de beoordelingsperiode gemiddelde van den volgende drie waarden:
Met behulp van de Standaard rekenmethode 2 is in overeenstemming met het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 de geluidbelasting op de woongebieden berekend. Voor de verkeersintensiteit en - verdeling van de relevante wegen is uitgegaan van de gegevens van de gemeente Spijkenisse (zie Bijlage 8).
Bouwplan
De kavels waarop geluidgevoelige bestemmingen gerealiseerd kunnen worden zijn gelegen binnen de zone van de Drogendijk en Sportpolderweg.
Drogendijk
De hoogst berekende geluidbelasting op het bouwplan bedraagt 43 dB inclusief 5 dB aftrek conform artikel 110g Wet geluidhinder. De voorkeursgrenswaarde wordt niet overschreden.
Sportpolderweg
De hoogst berekende geluidbelasting op het bouwplan bedraagt 43 dB inclusief 5 dB aftrek conform artikel 110g Wet geluidhinder. De voorkeursgrenswaarde wordt niet overschreden.
Nieuwe weg
Onderdeel van de planontwikkeling is de aanleg van een nieuwe weg.
Willemspolderdijk
De hoogst berekende geluidbelasting op de bestaande woningen ten gevolge van de nieuw aan te leggen Willemspolderdijk bedraagt 47 dB inclusief 5 dB aftrek conform artikel 110g Wet geluidhinder. Aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan.
Omgeving
Ten gevolge van de ontwikkelingen in het gebied zullen de verkeersintensiteiten in 2020 toenemen ten opzichte van de huidige situatie 2010. Dit heeft gevolgen voor de bestaande bebouwing in de omgeving. Voor de relevante wegen (dat wil zeggen: wegen waaraan de bestaande bebouwing is gelegen) is in onderstaande tabel de reconstructiebepaling weergegeven.
De geluidbelasting op de woningen ten gevolge van de ontwikkelingen op de wegvakken C, E, J, K en M neemt met meer dan 2 dB toe, hierdoor is sprake van een reconstructie. De geluidbelasting op deze punten is evenwel lager dan de voorkeursgrenswaarde.
Aanvullende procedures zoals het vaststellen van hogere waarden is op grond van het bovenstaande niet vereist. Ook onderzoek naar de binnenniveaus en de geluidwerendheid van de gevels is niet noodzakelijk. Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de akoestische gevolgen van de ontwikkelingen op de omgeving toenemen ten opzichte van de autonome situatie, maar geen maatregelen of nader onderzoek noodzakelijk is.