direct naar inhoud van 5.6 Verkeer en veiligheid
Plan: Buitengebied Zuid-Oost
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0612.BP00021-4001

5.6 Verkeer en veiligheid

Nieuwe en Oude Uitslag van Putten

De wegen in de Nieuwe Uitslag van Putten en Oude Uitslag van Putten blijven gehandhaafd. De gemeente heeft wel plannen om aan de oostzijde van de Nieuwe Zandweg een buslus aan te leggen tussen de Zandweg en de Nieuwe Zandweg. Deze plannen zijn in het ontwerp ingepast. Daarnaast is het grootste verschil met de huidige situatie dat diverse wandel- en fietspaden de wegen gaan kruisen. Het gaat om de Zandweg, de Nieuwe Zandweg, de Drogendijk en de Aaldijk. Op plaatsen waar dat vanuit verkeerstechnisch oogpunt noodzakelijk is worden de oversteekvoorzieningen verkeersveilig ingericht met een verkeersplateau.

De agrarische bedrijven in dit gebied worden ontsloten via de Aaldijk en Kerkhofsdijk. Door de realisatie van het plan zal een deel van de agrarische gronden die in eigendom zijn van de gemeente Spijkenisse en worden verpacht in de polder Oude Uitslag van Putten worden doorsneden door de nieuw aan te leggen hoofdwatergang. De agrarische gronden ten noorden van deze watergang zijn na aanleg van de hoofdwatergang bereikbaar via de Sportpolderweg.

In dit gebied kunnen beperkt nieuwe parkeerplekken worden gerealiseerd die een directe relatie hebben met de nieuwe te realiseren functies. Extra parkeerplekken voor recreanten zullen niet worden aangelegd, omdat de gebruikers van het nieuwe plangebied vooral inwoners van de omliggende wijken zullen zijn. Deze recreanten zullen veelal wandelend of fietsend naar het gebied gaan. Overige recreanten uit Spijkenisse, die mogelijk wel met de auto komen, kunnen in de omliggende wijken parkeren. De verwachting is dat dit aandeel vrij beperkt blijft. Vanuit de aanleg van meer dan de noodzakelijke parkeerplaatsen voor de nieuwe functies in het gebied gaat ook een verkeersaantrekkende werking uit en dat wil de gemeente Spijkenisse voorkomen.

Wolvenpolder

De ontsluitingsweg dwars door het midden van de Wolvenpolder wordt opgeruimd omwille van de natuurontwikkeling; de fundering hiervan is deels sterk verontreinigd en dient daarom gesaneerd te worden. Om de bewoners aan de oostzijde van de Wolvenpolder te ontsluiten wordt naast het bestaande fietspad op de Wolvendijk naar de Kerkhofsdijk een vrijliggende toegangsweg aangelegd in de Willemspolder. Het betreft een erftoegangsweg type 2.

Bestemmingsverkeer voor Evides rijdt in de toekomst via de nieuwe ontsluitingsweg door de Willemspolder. Hierdoor neemt het verkeer op de Aaldijk en de Kerkhofsdijk af. De Kerkhofsdijk kan hierdoor zelfs afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. De Kerkhofsdijk wordt afgesloten net ten oosten van de Zanddijk tot net ten westen van de Wolvendijk. Lokaal bestemmingsverkeer behoudt daarmee de benodigde ontsluiting; beheerverkeer heeft nog wel toegang tot dit wegdeel.

Willemspolder

In de Willemspolder wordt een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd voor met name Evides. Deze weg zal gelijk dienst doen als ontsluitingsweg voor bestaande bebouwing en nieuwe recreatieve voorzieningen (waaronder de toekomstige golfclub).

De nieuwe ontsluitingsweg wordt aan de noordzijde van de Willemspolder aangelegd en aangetakt op de Maaswijkweg via de Papendijk. Dit houdt in dat de nieuwe ontsluitingsweg vanuit de Willemspolder het bestaande fietspad kruist, en in de lager gelegen Nieuwe Uitslag van Putten parallel aan hetzelfde fietspad aantakt op de Papendijk. Aan de andere kant van de Willemspolder sluit de nieuwe ontsluitingsweg aan op de bestaande toegangsweg naar de grienden. Hier wordt een extra aftakking gemaakt opdat gemotoriseerd verkeer eenvoudiger naar het griend kan. In verband met de mogelijke verstoring van de Noordse Woelmuis in aangrenzend Natura-2000 gebied de Oude Maas wordt langs de nieuwe weg geen verlichting toegepast.

Aangezien de Willemspolder een recreatief karakter krijgt (golfbaan, ruiterpaden, wandelpaden, mountainbikeparcours en fietspad) en redelijk afgelegen ligt van de bebouwing, worden meerdere parkeerplaatsen aangelegd.

Toename verkeer

De verkeersintensiteiten, de wegdekverhardingen en de maximumsnelheden zijn bekend bij de gemeente Spijkenisse. Voor de ontwikkeling van een deel van het plangebied is bepaald op welke wegen er een verkeerstoename zal zijn als gevolg van de uitvoering van het Definitief Ontwerp van de Dienst Landelijk Gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00021-4001_0025.png"

Afbeelding 22: Overzicht onderzochte wegen

Deze verandering in de verkeersintensiteit vormt tevens de basis voor het akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai en luchtkwaliteitsonderzoek. De toename van het verkeer is onderstaand in tabelvorm opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0612.BP00021-4001_0026.png"

In bovenstaande tabel zijn de wegvakgegevens voor de huidige situatie en de situatie in 2020 zowel inclusief als exclusief de ontwikkelingen weergegeven.