Plan: | Oranjeburgh |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0606.BP0013-0003 |
Op 28 september 2009 heeft de gemeenteraad de "Stadsvisie Schiedam 2030" als structuurvisie vastgesteld. De stadsvisie is tot stand gekomen in samenspraak met veel partijen uit de stad. In dit kader is van december 2008 tot en met april 2009 een interactief traject uitgevoerd met een grote betrokkenheid van burgers, partners, ondernemers en raadsleden. De uitkomsten van dit traject zijn opgenomen in de stadsvisie.
In de stadsvisie wordt geconcludeerd dat het onmogelijk is om alle hoofdopgaven tegelijk uit te voeren. Daarom vormen de hoofdopgaven het kader waar, binnen de periode 2010-2030, ruimtelijke werkzaamheden uit voortvloeien. In de stadsvisie worden acht ruimtelijke opgaven onderscheiden. Een van de acht ruimtelijke hoofdopgaven in de Stadsvisie richt zich op het bouwen en vernieuwen. In de Stadsvisie is aangegeven dat er de komende 20 jaar (via vervanging en toevoeging) nog 4.000 woningen gebouwd moeten worden om sociale stijgers een beter perspectief te bieden en midden- en hogere inkomens aan de stad te binden of een wooncarrière in de stad te bieden. Daarom is het gewenst toplocaties te benutten voor wonen en levensloopvriendelijke wijken te creëren. Voor de wijk 'West', waar het plangebied onderdeel van uitmaakt, ligt de nadruk op wonen met maatwerk; vernieuwing op maat. Bij het binnenstedelijk bouwen is ook voor de komende jaren de oude ziekenhuislocatie in West concreet genoemd.
Het Meerjaren ontwikkelingsprogramma Schiedam 2010-2015 (MOP) is op 19 december 2009 vastgesteld. Het MOP geeft, als uitwerking van het nationale Grotestedenbeleid (paragraaf 3.1.5) en de Stadsvisie (paragraaf 3.4.1), voor de periode van 2010 tot 2015 weer op welke wijze enkele fysieke dimensies van de Stadsvisie zullen worden uitgewerkt. Projecten uit het MOP die betrekking hebben op het plangebied zijn:
Het wijkplan West is in 2005 vastgesteld en biedt de kaders voor de ontwikkeling van de wijk. Het plan benadrukt de behoefte tot verbetering van de bestaande sociale en economische voorzieningen. Op het gebied van openbare ruimte is een kwalitatieve verbetering nodig en waar mogelijk een uitbreiding van de openbare ruimte met sport- en speelgelegenheden in of aan de rand van de wijk. Op dat openbaar gebied drukt eveneens de wens om meer parkeerplaatsen te realiseren. De dichtbebouwde traditionele (vooroorlogse) opzet van de wijk sluit niet (meer) aan op het toenemende gebruik van de auto. Ook de verkeersveiligheid vraagt aandacht.
Het uitgangspunt binnen het voorliggende bestemmingsplan is dat parkeren op eigen terrein plaatsvindt. Daarnaast wordt gezorgd voor voldoende gelegenheid tot parkeren in het openbaar gebied.
In augustus 2003 heeft het college de 'Beleidsnota Wonen' vastgesteld. Deze nota biedt de visie van de gemeente op het wonen in het algemeen en de herstructurering in het bijzonder. Voor het plangebied is herstructurering niet aan de orde, maar algemene gemeentelijke ambities op het gebied van wonen zijn wel terug te vinden in het plangebied. Met haar woonbeleid streeft de gemeente Schiedam naar:
Woonvisie 2030
Begin 2012 start de inspraak met betrekking tot de Woonvisie 2030. De Woonvisie vormt een uitwerking van de op wonen betrekking hebbende hoofdopgaven uit de Stadsvisie. In de Woonvisie staat het ontwikkelen van een meer afgewogen woningvoorraad en meer verschillende woonmilieus centraal. Doel is een levensloopvriendelijke stad, welke Schiedammers bindt aan de stad door hen de kans op een wooncarrière te bieden. Hierbij wordt ingespeeld op wijzigingen in woningbehoeften en de vergrijzing van de samenleving. Het voorliggende bestemmingsplan maakt realisering van één van de expliciet in de Woonvisie benoemde ontwikkelingen mogelijk en draagt bij aan realisering van deze doelen.
In 2008 is het Groenstructuurplan geëvalueerd. In de evaluatie zijn de beoogde maatregelen uit het Groenstructuurplan tegen het licht gehouden. Voor de wijk West zijn in het Groenstructuurplan onder meer als maatregel genoemd het versterken van het laankarakter van de Burgemeester Knappertlaan.
Uit de evaluatie blijkt dat het versterken van het laankarakter van de Burgemeester Knappertlaan tot op heden niet is uitgevoerd: "Het idee van een laanbeplanting is nog steeds erg zwak. Bovendien heeft men te kampen met wortelopdruk. Herinrichting van de Burgemeester Knappertlaan moet worden overwogen bij de actualisatie van het Groenstructuurplan. Verder moet dit item worden opgenomen in een Bomenstructuurplan".
Sinds het verschijnen van het evaluatierapport zijn de fietspaden aan de Burgemeester Knappertlaan grootschalig aangepakt. De laanbeplanting is versterkt en de ondergrondse groeiruimte is verbeterd. De problemen met wortelopdruk zijn structureel verholpen. Deze laanbeplanting is opgenomen als stedelijke (hoofd)boomstructuur in het bomenstructuurplan.
In het plangebied hebben de bestaande structuurbepalende groengebieden een specifieke groenbestemming gekregen. Door deze gebieden als "groen" te bestemmen behouden ze hun uitstraling en blijven ze van waarde voor de uitstraling van het openbaar gebied. De kleinere groenstroken zijn over het algemeen opgenomen in de verkeersbestemmingen, omdat deze niet bepalend zijn voor de groenstructuren in het plangebied. De aanleg van groen- en speelvoorzieningen binnen deze bestemmingen is toegelaten.
In 2007 is het Speelruimteplan 'Buitenspelen, Ja Leuk!' vastgesteld. In dit beleidsplan worden de relevante richtlijnen voor het te vormen beleid, een analyse van de huidige speelruimte, het wenselijke en het huidige openbare speelvoorzieningenniveau en de te nemen maatregelen weergegeven.
In de omliggende wijk is in ruime mate informele groene speelruimte aanwezig in de vorm van de diverse parken. Deze parken bieden met name voor de jeugd (6 t/m 11 jaar) veel uitdaging. Kinderen (0 t/m 5 jaar) zullen hier doorgaans niet zelfstandig gebruik van kunnen of mogen maken. Voor de kinderen zullen vooral de trottoirs en pleinen de belangrijkste informele ruimte vormen. Daarnaast biedt een deel van de openbare ruimten door hun verkeersluwe karakter mogelijkheden om te spelen.
Dit bestemmingsplan geeft de mogelijkheid om speelvoorzieningen aan te leggen in het centrale plantsoen en biedt bij uitstek ruimte voor kinderspel voor kinderen in de leeftijdscategorieën tot 11 jaar. Aansluitend aan het plangebied kunnen ook het driehoekige plein aan de Nassaulaan aparte speelvoorzieningen ingericht worden.
Uit de kadernota parkeerbeleid is het uitgangspunt voor het voorliggende bestemmingsplan afgeleid dat parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden. Daarnaast wordt gezorgd voor voldoende gelegenheid, bijvoorbeeld voor bezoekers, tot parkeren in het openbaar gebied. Voor een concrete invulling van de norm wordt verwezen naar paragraaf 5.5.2 van de toelichting. In de regels wordt het parkeren nader geregeld.
De ruimtelijke uitgangspunten voor het plangebied zijn vastgelegd in het Stedenbouwkundig Plan Ziekenhuislocatie Burgemeester Knappertlaan Schiedam, dat inzicht geeft in de aard van de locatie en de aansluiting op de omgeving. Het stedenbouwkundig plan bestaat onder meer uit het beoogde bouwprogramma, de beoogde bouwmassa's met bouwhoogten, de verkaveling, het stratenpatroon met bijbehorende parkeermogelijkheden en de groenstructuur.
Het plan kent een grote variëteit aan woningtypes: rijwoningen, twee-onder-één-kapwoningen, vrijstaande woningen en appartementen. De geplande appartementen zijn gesitueerd aan de rand van het groene centrumgebied, alsmede als begeleiding langs de Burgemeester Knappertlaan. De waardevolle bomen op het terrein zijn in belangrijke mate ingepast in het ontwerp.
Het stedenbouwkundig plan is in nauwe samenspraak met bewoners en belanghebbenden opgesteld. Op 21 april 2011 heeft de gemeenteraad kennisgenomen van het stedenbouwkundig plan dat de basis voor het voorliggende bestemmingsplan. Daarnaast is kennis genomen van het beeldkwaliteitsplan, welke als welstandsparagraaf wordt vastgesteld en de kaders stelt voor de architectonische uitwerking in het gebied.
Daar waar de stedenbouwkundige elementen hun doorvertaling voornamelijk hebben gevonden in dit bestemmingsplan, dienen de belangrijkste eisen uit het beeldkwaliteitsplan opgenomen te worden in de welstandsnota. Om de architectonische kwaliteit van het gebied te borgen wordt gelijktijdig met dit bestemmingsplan een aanvulling op de welstandsnota voor het gebied Oranjeburgh vastgesteld conform het bepaalde in artikel 12a van de Woningwet (Bijlage 1). Daarmee kunnen aanvragen om omgevingsvergunning getoetst worden aan op dit gebied toegesneden redelijke eisen van welstand.