direct naar inhoud van 4.6 Juridische planbeschrijving
Plan: Oude Westen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1012OudeWesten-oh01

4.6 Juridische planbeschrijving

4.6.1 Detailhandel

In het plangebied komen er twee soorten bestemmingen "Detailhandel" voor: "Detailhandel - 1" en "Detailhandel - 2". In beide bestemmingen is detailhandel uitsluitend toegestaan op de begane grond exclusief een aantal uitzonderingen die in de regels vastgelegd zijn. Deze bestemmingen komen voor in de winkelstraten Nieuwe Binnenweg en 1e Middellandstraat/West Kruiskade. Het beleid is erop gericht om vooral in deze gebieden de winkels te concentreren. Binnen de bestemmingen ''Detailhandel - 1 en -2" is uitsluitend op de begane grond ook dienstverlenging toegestaan. Dit sluit aan bij de uitstraling van deze winkelstraat.

De bovenverdiepingen zijn bedoeld voor woningen. In "Detailhandel - 1" zijn met enige flexibiliteit horecavestigingen mogelijk. De bestemming "Detailhandel - 1" komt overeen met de horecazones langs de West-Kruiskade. Deze zones en het aantal daarin toegestane horecavestigingen zijn vastgelegd in de regels (over horeca).

In "Detailhandel - 2" kan ook sprake zijn van horeca. De toegestane horeca is binnen deze bestemming met een aanduiding "Horeca toegestaan" aangegeven op de plankaart.

4.6.2 Gemengde bebouwing

In dit bestemmingsplan zijn bestemmingen uit het huidig bestemmingsplan zo veel mogelijk omgezet naar bestemmingen conform de Rotterdamse standaard binnen de verplichte Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen, de SVBP2008.

De eerste drie gemengde bestemmingen (GD-1 t/m GD-3) komen overeen met de drie gemengde bestemmingen uit het voorlopende bestemmingsplan. Het oude plan kent wel meerdere, uiteenlopende vrijstellingsmogelijkheden die in de afgelopen jaren voor een belangrijk deel zijn benut. De tot nu toe bestaande mogelijkheid tot realisatie van maatschappelijke voorzieningen op de begane grond, via een vrijstelling van BenW, is in het nieuwe plan weggelaten. In alle gevallen waarin gebruik is gemaakt van de vrijstelingsmogelijkheid zal het vrijgestelde gebruik in het nieuwe plan met een functieaanduiding positief bestemd worden.

De overige gemengde bestemmingen zijn tot stand gekomen door middel van een vertaling van de werkelijke, vergunde situatie naar het bestemmingsplan.

In de bestemmingen 'Gemengd - 1 t/m 10' is het mogelijk om de begane grondlaag voor een andere bestemming dan wonen te gebruiken, de verdiepingen zijn doorgaans bestemd voor woningen. Er zijn in dit plan 10 variaties van 'Gemengd' opgenomen. Binnen de variaties worden de flexibele gebruiksmogelijkheden geboden die toegespitst zijn op de specifieke planologische situatie.

Het vigerend bestemmingsplan biedt ruimte aan B&W om binnen de bestemming 'Wonen' vrijstelling te verlenen om ook andere functies toe te staan. Zo is een aantal m2 bedrijven in categorie 1 en 2 toegestaan. In het nieuwe plan is een aantal van die panden direct bestemd als 'Gemengd'.

"Gemengd - 1" is bestemd voor woningen, zowel op de begane grond als op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond winkels, praktijkruimten, kantoren, maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan;

"Gemengd - 2" is bestemd voor woningen, zowel op de begane grond als op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond: winkels, praktijkruimten, kantoren en bedrijven categorie 1 en 2 zijn toegestaan;

"Gemengd - 3" is bestemd voor woningen, zowel op de begane grond als op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond praktijkruimten, kantoren en bedrijven categorie 1 en 2 zijn toegestaan;

"Gemengd - 4" (Odeon) is bestemd voor woningen, uitsluitend op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond podiumkunsten, theater e.d. en kinderdagverblijf zijn toegestaan.

"Gemengd - 5" is bestemd voor woningen, zowel op de begane grond als op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond winkels, kantoren, praktijkruimten, maatschappelijk-educatieve voorzieningen, sociaal-culturele voorzieningen en gebouwde parkeervoorzieningen zijn toegestaan.

"Gemengd - 6" is bestemd voor praktijkruimten, kantoren, zowel op de begane grond als op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond winkels en bedrijven in milieucategorie 1 en 2 zijn toegestaan.

"Gemengd - 7" is bestemd voor woningen, uitsluitend op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond praktijkruimten, kantoren en bedrijven in milieucategorie 1 en 2 en maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan.

"Gemengd - 8" is bestemd voor woningen, uitsluitend op de verdiepingen.
Terwijl uitsluitend op de begane grond winkels, praktijkruimten, kantoren en bedrijven in milieucategorie 1 en 2 zijn toegestaan.

"Gemengd - 9" is bestemd voor woningen, uitsluitend op de verdiepingen, terwijl uitsluitend op de begane grond horeca, bedrijven (cat 1 t/m 2) en cultureel-educatieve voorzieningen musea, galeries, verenigingsgebouwen, onderwijsinstellingen, cursusruimtes, e.d., zijn toegestaan”. Deze variant beoogt een gedeeltelijke uitwerking te zijn van de 1e Herziening van het oude bestemmingsplan.

"Gemengd - 10" is bestemd voor podiumkunsten, theater, bioscoop, galeries; horeca tot een maximum van 1245 m2 b.v.o; "Horeca-Hotel", "Detailhandel - 1". Ter plaatse van de functieaanduiding "wonen", is uitsluitend op de verdiepingen wonen toegestaan, dit betreft de West-Kruiskade 30 en de Gouvernestraat 2 en 4.

Ook hoofdbestemming "Kantoor - 2" is een gemengde bestemming. Deze is bestemd voor kantoren uitsluitend op de begane grond en laat woningen uitsluitend op de verdiepingen toe.

4.6.3 Horeca

In de "Horecanota Rotterdam 2012 - 2016" worden de hoofdlijnen van het horecabeleid beschreven. Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan.

Horeca omvat een breed scala aan ondernemingen. De bekendste vormen zijn café, restaurant en hotel. Naast de klassieke horecabedrijven ontstaan er steeds meer nieuwe ondernemingen waarbinnen horeca niet de hoofdactiviteit is. Detailhandel of dienstverlening wordt dan gecombineerd met horeca. Voorbeelden hiervan zijn de slager die ook belegde broodjes verkoopt of een winkel met kookstudio die ook zwak alcoholische dranken schenkt.

Vergunningvrij exploiteren

Rotterdam biedt een groot aantal bedrijven, waarbij horeca ondergeschikt is aan de primaire detailhandelfunctie en bedrijven waar het exploiteren van horeca een minimale weerslag heeft op de omgeving, de mogelijkheid om vergunningvrije horeca te exploiteren. Dit betreft bijvoorbeeld het koffiehoekje in de supermarkt, de bakkerij waar ook een gebakje gegeten kan worden en het restaurant in ouderenhuisvesting. Vergunningsvrij betekent dat geen vergunning hoeft te worden aangevraagd en derhalve ook geen leges verplicht zijn. De exploitatie van de volgende inrichtingen kan zonder vergunning plaatsvinden:

1. inrichtingen die:

  • geopend zijn tussen 07.00 en 22.00 uur;
  • geen (zwak of sterk) alcoholische drank schenken;
  • geen versterkt geluid ten gehore brengen;
  • geen vergunningplichting terras exploiteren (gevelzitplaats wel mogelijk);
  • geen speelautomaten hebben;

2. bedrijfskantines, voor zover deze uitsluitend als zodanig in gebruik zijn;

3. inrichtingen in musea, crematoria, begraafplaatsen en rouwcentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering;

4. inrichtingen in ziekenhuizen, ouderenhuisvesting en verpleegtehuizen, voor zover deze uitsluitend gericht zijn op de bewoners/patiënten en hun bezoekers;

5. horeca in tuincentra en congrescentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering en uitsluitend gericht zijn op hun bezoekers.

Exploitatievergunning nodig

Voor alle overige inrichtingen, waar horeca de primaire bedrijfsfunctie betreft, is een exploitatievergunning vereist. De horeca-exploitatievergunning wordt afgegeven voor de inpandige m² alsmede voor de eventuele m² terras en heeft een looptijd van vijf jaar. Voor de beoordeling van de aanvraag van de exploitatievergunning geldt dan het bestemmingsplan van de betreffende locatie leidend is. Of een vergunning wordt toegewezen, hangt daarnaast onder andere af van afwegingen die ten aanzien van het beleid worden gemaakt (horecagebiedsplannen). Daarnaast wordt beoordeeld of het pand bouwtechnisch en geluidstechnisch geschikt is voor de door de ondernemer aangevraagde activiteiten. Voor het proces en vereisten van de vergunningverlening wordt verwezen naar paragraaf 4.3 van de horecanota 2012-2016.

Horeca toegestaan ter plaatse van aanduiding "horeca" en flexibel binnen de bestemming "Detailhandel - 1"

Horeca is buiten de bestemming ''Detailhandel - 1'' toegestaan in panden die op de plankaart zijn aangegeven met een functieaanduiding "horeca". Waar de horeca in het gehele pand is toegestaan, wordt de bestemming "Horeca" gebruikt.

Binnen de bestemming ''Detailhandel - 1'' is horeca meer flexibel toegestaan. De horeca wordt niet op de plankaart aangegeven, maar in de regels is aangegeven hoeveel vestigingen en van welke afmetingen in een bepaald straatgedeelte zijn toegestaan.

Deze regeling geldt niet voor horeca die:

  • onderdeel is van een groter geheel zoals warenhuis, bibliotheek of sportschool, op dezelfde tijden geopend is en niet rechtstreeks vanuit de straat toegankelijk is;
  • kan worden beschouwd als 'koffiehoekje' in een winkel;
  • bestaat uit het logies-gedeelte van een hotel.

Terrassen Horeca

Binnen de bestemmingen 'Verkeer-Verblijfsgebied' en Verkeer-Wegverkeer' zijn ongebouwde terrassen ten behoeve van horecavestigingen aangrenzend aan die bestemmingen toegestaan, conform de in de regels opgenomen voorwaarden en met inachtneming van andere toepasselijke regelgeving

4.6.4 Cultuur en ontspanning

In het plangebied bevinden zich drie soorten bestemmingen die cultuur en ontspanning tot hoofdactiviteit hebben. ''Cultuur en ontspanning" (CO-1), ''Cultuur en ontspanning - 2" (CO-2) en ''Cultuur en ontspanning - Speeltuin" (CO-SPT). De locatie met de ''CO-1''-bestemming bevindt zich aan de aan de Gouvernestraat 129-133. Dit betreft een locatie die al in het huidig bestemmingsplan een culturele functie heeft. De "CO-SPT" bevindt zich aan de Diergaardesingel 50 en benadrukt het huidig gebruik van een speeltuin.

De bestemming "CO-2" is geïntroduceerd aan de 's-Gravendijkwal nummer 58, ter plaatse van de voormalige HBS. Deze bestemming legt het huidig gebruik van het pand vast. De oorspronkelijke brede bestemming Bijzondere Doeleinden is ingeperkt tot een hoofdzakelijk cultureel-educatief gebruik.

4.6.5 Maatschappelijke voorzieningen

Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve, levensbeschouwelijke en publieke voorzieningen verstaan. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie. Dit is op de plankaart met "Maatschappelijk - 1" bestemd, waarbij de geluidsgevoelige voorzieningen toegestaan zijn; de bestemming "Maatschappelijk - 2" houdt in dat er geen geluidsgevoelige voorzieningen zijn toegestaan.

Het betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie.

In een enkel geval is een meer specifieke bestemming "Maatschappelijk - Religie" gebruikt, omdat een meer globale bestemming hier tot een niet gewenste flexibiliteit leidt.

In een aantal gevallen (bv. GD-5 ) is ervoor gekozen om maatschappelijke functies, zoals opvang van sociaal-maatschappelijke aandachtsgroepen of kinderdagverblijven uit te sluiten. Deze keuze is ingegeven door het actieprogramma Dijkversterking (zie 4.4) en is toegepast in situaties waarin in de bestaande situatie geen maatschappelijke voorzieningen aanwezig zijn.

In sommige gevallen wordt met een bebouwingsgrens aangegeven waarbinnen de bebouwing moet plaatsvinden. Op deze wijze zijn de stedenbouwkundige randvoorwaarden aangegeven die de belangen van de omgeving van het gebouw, zoals het uitzicht en de bezonning van de bestemmingen veiligstellen. In andere gevallen is met een getal voor een terrein het maximum percentage te bebouwen oppervlakte aangeduid. Dit geeft voor de toekomst de nodige flexibiliteit bij sloop- en nieuwbouwplannen.

In de bestemming "Tuin" is het niet toegestaan een tuin te gebruiken voor maatschappelijke doeleinden, zoals een speelgelegenheid voor (onder andere) een kinderdagverblijf. Een dergelijk gebruik van de tuin is alleen toegestaan op de in de planregels aangegeven adressen.

4.6.6 Werken aan huis

In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.

4.6.7 Seksinrichtingen

Het schrappen van het algemene bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht maakt het mogelijk de exploitatie van seksinrichtingen aan gemeentelijke regelgeving te onderwerpen. In de nota "Het Rotterdams prostitutiebeleid" (juni 2000) staat hoe dit in de gemeente Rotterdam is geregeld. Het beleid is gericht op het tegengaan van uitbreiding van het aantal seksinrichtingen.

Eén van de criteria waar de vergunningaanvraag voor een seksinrichting aan wordt getoetst is het bestemmingsplan. Nieuwe vestigingen zijn niet toegestaan als dit niet past in het bestemmingsplan. Voor de bestaande vestigingen, seksinrichtingen die bestonden vóór 1-2-2000, geldt dat zij gevestigd mogen zijn in strijd met het bestemmingsplan (overgangsrecht). Deze vestigingen worden als zij ook aan de andere criteria voldoen, positief bestemd in nieuwe bestemmingsplannen. Zie ook Ontwikkeling dijkversterking 's-Gravendijkwal / Henegouwerlaan.

Binnen dit bestemmingsplan zijn 7 seksinrichtingen bestemd. Op de plankaart zijn deze aangegeven met de functieaanduiding "seksinrichting" op de volgende adressen:

  • 's-Gravendijkwal 92;
  • 's-Gravendijkwal 124;
  • 's-Gravendijkwal 130;
  • 's-Gravendijkwal 156A;
  • Henegouwerlaan 48A;
  • Nieuwe Binnenweg 171;
  • Rochussenstraat 99A.
4.6.8 Belhuizen (bij winkels)

De aanwezigheid van belwinkels (ook wel belhuizen genoemd) wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Voor belwinkels die alleen de mogelijkheid bieden om (goedkoop) te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week, mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.

Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.

Het bestemmingsplan bestemt hiertoe dergelijke bestaande belwinkels positief. Op de plankaart en in de planvoorschriften wordt hiertoe op adres de nadere aanduiding 'belwinkel toegestaan' opgenomen. In het overige plangebied is verder geen belwinkel toegestaan. In gebieden waar een bestemmingsplan geldt, zijn belwinkels doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die dienstverlening mogelijk maken. Nu het bestemmingsplan in de omschrijving van het begrip "dienstverlening" expliciet een "belwinkel" uitsluit, is op een locatie zonder de functieaanduiding "belwinkel", geen belwinkel toegestaan.

Het opnemen van een regeling voor "belwinkels" is overigens ook noodzakelijk omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van een leefmilieuverordening.

Het plangebied Oude Westen kent momenteel 3 belwinkels en wel op de volgende adressen:

  • 1e Middellandstraat 36 B;
  • 1e Middellandstraat 56-58;
4.6.9 Cultuurhistorie

Binnen het plangebied wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee soorten cultuurhistorie. "Waarde - Cultuurhistorie - 1" gaat over beschermd stadsgezicht. "Waarde - Cultuurhistorie - 2" wordt toegepast voor beeldbepallende objecten en ensembles. Deze laatste is bedoeld om zodanige objecten voor sloop te beschermen. In het bestemmingsplan worden deze objecten en ensembles in de regels en op de plankaart opgenomen onder de dubbelbestemming "Waarde - Cultuurhistorie - 2".

Ten aanzien van beschermde stadsgezichten en beeldbepalende objecten zijn juridische consequenties verbonden in de voorschriften.

4.6.10 Uitbreiding/bebouwing op het achtererfgebied

Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.

De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).

Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die toegestaan zijn op grond van artikel 3 van het Bor is bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.

4.6.11 Verkeers- en verblijfsgebied

De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Verkeersweg" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor verkeerswegen met de bijbehorende bruggen, viaducten, tunnels, tramlijnen met bovenleidingen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen de bestemming "Verkeer - Verkeersweg" zijn de 50-km wegen opgenomen die, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig, ook in de toekomst 50-km wegen zullen blijven.

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de ontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. En daarnaast voor pleinen, snippergroen, speeltoestellen en dergelijke. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk, bijvoorbeeld indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd, zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).

4.6.12 Voorzieningen van openbaar nut

Deze bestemming is toegekend aan gebouwen ten behoeve van de elektriciteitsvoorziening (trafohuizen) of gemalen en dergelijke. Kleine bouwwerken van openbaar nut zijn niet bestemd en kunnen na het voeren van een vrijstellingsprocedure overal worden gerealiseerd. Het gaat hierbij om gebouwtjes met een inhoud van minder dan 80 m3. Op gronden met als hoofdbestemming "verblijfsgebied" of "groen" die tevens vallen binnen de dubbelbestemming "Waarde - Cultuurhistorie - 1", zijn in het belang van behoud en bescherming van de aanwezige cultuurhistorische waarden in principe geen bouwwerken toegestaan. Evenwel kunnen krachtens omgevingsvergunning voorzieningen van openbaar nut wel worden gebouwd. Het vergunningereiste in artikel 38.3.1 van de regels is meer bedoeld om dergelijke bouwwerken op oordeelkundige wijze in te passen binnen de ter plaatse geldende bestemming, met inachtneming van de aanwezige cultuurhistorische waarden. Advisering door de Commissie voor Welstand en Monumenten maakt deel uit van deze vergunningprocedure.

4.6.13 Hoogtebeperkingen door toetsingsvlakken Luchtverkeersleiding

Over het plangebied zijn toetsingsvlakken gelegen t.b.v. communicatie- en navigatieapparatuur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om de kwaliteit hiervan te waarborgen. Enkele van de kegelvormige toetsingsvlakken liggen ter hoogte van het bestemmingsplan op circa 70 tot 80 meter NAP. De toetsingsvlakken worden als volgt uitgelegd: als de bebouwing lager is dan de hoogte van de toetsingvlakken, dan is er geen verdere toestemming van Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL) of Rijkswaterstaat nodig. Zodra de bebouwing hoger is dan de toetsingvlakken dienen LVNL en Rijkswaterstaat te beoordelen of de bebouwing een belemmering is voor respectievelijk de apparatuur en de vliegbewegingen.

In het bestemmingsplan zijn geen bouwhoogten toegestaan die deze toetsingsvlakken doorkruisen.

Aandacht gaat uit naar het obstakelvrij houden van de aanvliegroutes. Door provincie en gemeenten wordt al gewerkt met de "obstakelvrije zones" (ook wel Runway-End Safety Areas (RESA) genoemd). Een wettelijke verplichting ontbreekt echter nog. Momenteel is echter een aanpassing van de Luchtvaartwet in voorbereiding, waardoor in de toekomst ook voor regionale en kleine luchthavens een Luchthavenindelingsbesluit zal worden opgesteld. Het plangebied ligt binnen de aanvliegroute van Rotterdam Airport. In verband met de vliegveiligheid geldt er binnen de aanvliegroute een hoogtebeperking voor gebouwen en andere bouwwerken.

Het straatpeil in het plangebied varieert tussen enkele decimeters beneden NAP tot circa 1 meter beneden NAP. Bij de Rochussenstraat ligt het straatpeil hoger: tot 1,65 meter boven NAP.

In de regels zijn nergens bouwhoogten toegestaan die hoger zijn dan de 70 meter. De aanvliegroutes en de toetsingsvlakken vormen geen belemmering voor dit bestemmingsplan. In de regels zijn geen nadere voorwaarden opgenomen.