direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Het Zand en De Gorzen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0597.BPZANDENGORZ-VG01

4.4 Geluid

Het gedetailleerde akoestisch onderzoek is opgenomen in Bijlage 5 . Hieronder volgt een samenvatting en conclusies.

Wet en normstelling

In het plangebied worden woningen mogelijk gemaakt. Woningen zijn op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidsgevoelig. De locatie ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Vlietlaan en de Donkerslootweg/Vondellaan. Deze wegen hebben een geluidszone van 200 m. Akoestisch onderzoek is op grond van de Wgh noodzakelijk. Verder liggen diverse 30 km/h-wegen rondom de locatie, zoals de Erasmuslaan en de Hugo de Grootlaan. In het kader van jurisprudentie en een goede ruimtelijke ordening dient ook het akoestisch klimaat van 30 km/h-wegen inzichtelijk te worden gemaakt.

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe situaties bedraagt deze 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger. Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk een hogere waarde vaststellen. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Deze bedraagt 63 dB.

30 km/h wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter wel inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Indien dit niet het geval is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en/of doelmatig zijn.

Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan een wettelijk kader aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB als richtwaarde gehanteerd en geldt de uiterste grenswaarde van 63 dB als maximaal aanvaardbare waarde. Tevens wordt de correctie op basis van artikel 3.4 uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2012 (RMG 2012) toegepast. Bij geluidsbelasting boven de richtwaarde wordt onderzocht of met maatregelen de geluidsbelasting kan worden beperkt en of dit doelmatig is. Vervolgens wordt op basis van dit onderzoek onderbouwd of er sprake is van een acceptabel akoestisch klimaat. Overigens is het daarnaast altijd van belang dat zodanige gevelmaatregelen worden genomen dat voldaan wordt aan de normen voor de binnenwaarde, zoals vastgelegd in het bouwbesluit. Toetsing hierop vindt plaats bij de aanvraag van de omgevingsvergunning voor het bouwen en is voor de belangenafweging in dit ruimtelijk plan daarom niet relevant.

Resultaten

In het kader van het bestemmingsplan zijn contourenplots gemaakt voor de Donkerslootweg/Vondellaan, Vlietlaan, Erasmuslaan en Hugo de Grootlaan. Uit deze plots blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de Vlietlaan en de Donkerslootweg/Vondellaan binnen het plangebied wordt overschreden.

Uit de berekeningen blijkt dat:

  • de geluidsbelasting ten gevolge van de Donkerslootweg/Vondellaan in het plangebied de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. Op de eerstelijns bebouwing bedraagt de geluidsbelasting maximaal 58 dB, op de tweedelijns bebouwing maximaal 54 dB. Daarachter wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet meer overschreden, met uitzondering van enkele woningen binnen de aanduiding sba-2 waar een maximale geluidsbelasting van 50 dB optreedt.
  • de geluidsbelasting ten gevolge van de Vlietlaan in het plangebied de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. Op de dijkwoningen bedraagt de maximale geluidsbelasting 61 dB ter plaatse van het wegvak Donkerslootweg-Vogelvliet en 58 dB ter plaatse van het wegvak Vogelvliet-Molenvliet. Op de bebouwing achter de Middenmolendijk bedraagt de geluidsbelasting maximaal 56 dB. Daarachter wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet meer overschreden, met uitzondering van de gestapelde bebouwing binnen de aanduiding sba-2. De maximale geluidsbelasting bedraagt hier 50 dB.

30 km/h-wegen

Ten gevolge van de Erasmuslaan (30 km/h) ligt de contour van 48 dB deels in het plangebied. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 58 dB. De maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB wordt echter niet overschreden. Ten gevolge van de Hugo de Grootlaan ligt de contour van 48 dB niet over de nieuwe woningen.

Aanvaardbaarheid akoestisch klimaat

Geconcludeerd wordt dat maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting niet mogelijk, doelmatig of wenselijk zijn. De geluidsbelasting ten gevolge van de Donkerslootweg/Vondellaan en Vlietlaan overschrijdt de voorkeursgrenswaarde. Er is echter geen sprake van overschrijding van de uiterste grenswaarde. Bovendien is in het bestemmingsplan geborgd dat de bebouwing langs de Donkerslootweg/Vondellaan op enige afstand van de weg wordt voorzien en is langs de Vlietlaan een geluidsafschermende voorziening aanwezig in de vorm van de Middenmolendijk. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar.

Ten gevolge van 30 km/h-wegen is er geen sprake van overschrijding van de maximaal aanvaardbare waarde van 63 dB. Als gevolg van de Erasmuslaan wordt de richtwaarde van 48 dB overschreden. De maximale geluidsbelasting bedraagt 58 dB. Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting zijn niet mogelijk, omdat reeds asfaltverharding is toegepast op de Erasmuslaan, daar waar klinkerverharding gebruikelijk is op dergelijke wegen. Gezien de ontsluitingsfunctie van de weg voor Het Zand kan ook de verkeersintensiteit niet worden verlaagd. Ten gevolge van de Hugo de Grootlaan is geen sprake van overschrijding van de richtwaarde van 48 dB. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar.

Conclusie

Het bestemmingsplan is globaal van aard. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De uiterste grenswaarde wordt niet overschreden. Er is sprake van een acceptabel akoestisch klimaat. Omdat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden, dient het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk hogere waarden vast te stellen. Op grond van het maximum aantal nieuwe woningen dat wordt toegestaan en de ligging van de geluidscontouren, is het aantal woningen waarvoor een hogere waarde noodzakelijk is geschat. Voor de dijkwoningen is aangesloten bij de woningaantallen zoals weergegeven op de verbeelding bij het bestemmingsplan.

In onderstaande tabel zijn de woningaantallen en de bijbehorende hogere waarden samengevat.

Tabel 4.1 Hogere waarden

Hogere waarde   aantal woningen hogere waarde   bestemming/aanduiding   geluidsbron  
50 dB   10   sba-2   Vlietlaan  
50 dB   10   sba-2   Donkerslootweg/Vondellaan  
54 dB   50   WG   Donkerslootweg/Vondellaan  
56 dB   50   WG   Vlietlaan  
56 dB   10   sba-4   Vlietlaan  
58 dB   75   sba-4   Donkerslootweg/Vondellaan  
58 dB   5   dijkwoningen - sba-1   Vlietlaan  
61 dB   6   dijkwoningen - sba-1   Vlietlaan  

Deze hogere waarden dienen in het kadaster te worden vastgelegd. Het Besluit Hogere Waarden is opgenomen in Bijlage 4.

De invoergegevens, resultaten en het maatregelonderzoek zijn opgenomen in Bijlage 5.