direct naar inhoud van 6.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Donckse Velden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0597.BPSLIK2010DoncVeld-OH01

6.3 Wegverkeerslawaai

Inleiding

De ontwikkelingen binnen het plangebied zijn deels aan te merken als geluidsgevoelige bestemmingen in het kader van de Wet geluidhinder (Wgh). Het betreft hierbij de mogelijkheid tot het bouwen van nieuwe woningen langs de Donckselaan (6 geschakelde woningen + 2 vrijstaande woningen). Een gedeelte van de woningen ligt binnen de wettelijke geluidszone van de Rotterdamseweg en de Kievitsweg enerzijds (6 woningen geschakelde woningen, locatie 5) en binnen de geluidszone van de Benedenrijweg anderzijds (2 vrijstaande woningen, locatie 4). Langs de Benedenrijweg kan 1 woning worden teruggebouwd als nieuwe situatie (1 vrijstaande woning, locatie 1). Tevens kunnen in de bebouwing behorend bij Huis Ten Donck nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) worden gerealiseerd door interne splitsing van de monumentale bebouwing (4 nieuwe woningen, binnen locatie 2 en/of locatie 3). Onderstaande figuur geeft de ligging van de locaties binnen het plangebied weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPSLIK2010DoncVeld-OH01_0009.png"

Figuur 6.1 Ontwikkelingen binnen plangebied

(bron: Notitie Donckse Velden, DCMR milieudienst Rijnmond, nr. 21018365)

Normstelling en beleid

Een deel van het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van gezoneerde wegen, zoals de Rotterdamseweg, Kievitsweg en de Benedenrijweg. Langs deze wegen dient te worden voldaan aan de normen van de Wet geluidhinder (Wgh). Nieuwe woningen langs bestaande gezoneerde wegen dienen in principe ingevolge de Wgh te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Ontheffing is eventueel onder voorwaarden mogelijk voor een geluidsbelasting tot maximaal 53 dB buiten de bebouwde kom. Deze waarden zijn inclusief aftrek conform artikel 110g Wgh.

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPSLIK2010DoncVeld-OH01_0010.png"

Foto: Benedenrijweg met zicht op Huis Ten Donck

Op grond van de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. De Donckselaan zelf is niet gezoneerd aangezien het een 30 km/h-weg betreft. Akoestisch onderzoek is wettelijk verplicht en uitgevoerd voor de geluidshinder als gevolg van verkeer op de genoemde gezoneerde wegen. Voor de Donckselaan is geen akoestisch onderzoek verplicht ingevolge de Wgh. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening is echter langs 30 km/h-wegen wel inzicht in de geluidssituatie gewenst zodat ook voor de Donckselaan geluidsberekeningen zijn uitgevoerd.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs de 30 km/h-weg wordt gebruikgemaakt van de methode uit de rapportage Cumulatie en Saldobenadering van de Regiegroep Geluid Limburg, die gebaseerd is op de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 6.1 Lden Miedema (bron Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldo-benadering) Lden classificering milieukwaliteit

geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   goed  
50 - 55 dB   redelijk  
55 - 60 dB   matig  
60 - 65 dB   tamelijk slecht  
65 - 70 dB   slecht  
> 70 dB   zeer slecht  

Conform het bouwbesluit dient een binnenwaarde van 33 dB te worden gegarandeerd in de woningen. Langs 30 km/h-wegen zal ook beoordeeld moeten worden of dit binnenniveau haalbaar is.

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPSLIK2010DoncVeld-OH01_0011.png"

Foto: Donckselaan

Akoestisch onderzoek en conclusies

Ten behoeve van de nieuwe woningbouwontwikkeling binnen het plangebied is onderzoek uitgevoerd naar de toekomstige geluidsniveaus als gevolg van verkeer op de gezoneerde wegen (Rotterdamseweg en Benedenrijweg). Hierbij is uitgegaan van de Geluidscontourkaart 2020 van de gemeente Ridderkerk, 'geluidscontouren wegverkeerslawaai ten behoeve van geluidsbeleid en toetsing aan de normen van de wet geluidhinder' (RBOI, 11 maart 2008). Hierbij is uitgegaan van het rapport met Geonoisemodel vervaardigd door DGMR (rapportnummer V.2005.1427.00.R004, 15 juni 2007).

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPSLIK2010DoncVeld-OH01_0012.png"

Figuur 6.2 Geluidscontourkaart 2020 (geluidscontouren cumulatief inclusief aftrek 110g Wgh)

Op basis van de Geluidscontourkaart 2020 zullen de 6 geschakelde nieuwe woningen langs de Donckselaan (locatie 5) een geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de Rotterdamseweg ondervinden van meer dan 48 dB. Ten gevolge van verkeer op de gezoneerde Kievitsweg en de Benedenrijweg zal de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet worden overschreden aan de gevels van de 6 geschakelde nieuwe woningen (locatie 5). Hetzelfde geldt voor de geluidsbelasting als gevolg van verkeer op de niet-gezoneerde Donckselaan waardoor sprake is van een 'goed' akoestisch klimaat op basis van het beoordelingskader en sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau langs deze 30 km/h-weg. Dit geldt zowel voor de 6 geschakelde nieuwe woningen (locatie 5) als de 2 nieuwe vrijstaande woningen (locatie 4) langs de Donckselaan.

Langs de Benedenrijweg kan 1 woning worden teruggebouwd als nieuwe situatie (1 vrijstaande woning, locatie 1). Tevens kunnen in de monumentale bebouwing Huis Ten Donck nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen (zoals woningen) worden gerealiseerd door interne splitsing van bebouwing (4 nieuwe woningen, locatie 2 en/of locatie 3). Voor deze 5 potentieel mogelijke nieuwe woningen kan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB worden overschreden als gevolg van verkeer op de Benedenrijweg op basis van de Geluidscontourkaart 2020.

Ten behoeve van het bestemmingsplan zijn aanvullende berekeningen met de SRM I-methode uitgevoerd en is de ligging van de 48 dB- en 53 dB-contouren (inclusief aftrek artikel 110g Wgh) berekend (zie Bijlage 5 en tabel 6.2). Tevens zijn de geluidsbelastingen aan de gevels van de nieuw te ontwikkelen woningen berekend op de uiterste bouwgrens uit de wegassen (zie Bijlage 5 en tabel 6.3).

Tabel 6.2 Ligging geluidscontouren in meters uit wegas

weg (maximumsnelheid)   gezoneerd ingevolge Wgh (in meters uit wegas)   48 dB-contour   53 dB-contour  
Kievitsweg (50 km/h)   ja   9 m   1 m  
Benedenrijweg (50 km/h)   ja   57 m   27 m  
Rotterdamseweg (80 km/h)   ja   420 m   220 m  
Donckselaan (30 km/h)   nee   10 m   3 m  

Tabel 6.3 Geluidsbelasting op uiterste bouwgrens

weg (maximumsnelheid)   afstand uit wegas   geluidsbelasting in dB  
Rotterdamseweg (80 km/h)   235 m   52 dB (zuid kopgevel locatie 5)  
Rotterdamseweg (80 km/h)   235 m   49 dB (west/oostgevel locatie 5)  
Kievitsweg (50 km/h)   200 m   28 dB (zuid kopgevel locatie 5)  
Benedenrijweg (50 km/h)   27 m   53 dB (noordgevel locatie 1)  
  40 m   51 dB (noordgevel locatie 2)  
  66 m   47 dB (noordgevel locatie 3)  
Donckselaan (30 km/h)   12 m   47 dB (oostgevel locatie 4 en 5)  

Uit de geluidsberekeningen blijkt dat de nieuwe woningen in het plangebied ten aanzien van wegverkeerslawaai vanaf de Kievitsweg en Donckselaan (30 km/h) een geluidsbelasting ondervinden van minder dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Hiermee wordt voldaan aan de normen en eisen ingevolge de Wgh voor de gezoneerde Kievitsweg en is langs de 30 km/h-weg Donckselaan een aanvaardbaar geluidsniveau aanwezig.

Als gevolg van verkeer op de Rotterdamseweg is dit niet het geval en wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB met 4 dB overschreden aan de zuidelijke kopgevel van de eerste van de 6 geschakelde nieuwe woningen (maximale geluidsbelasting 52 dB, locatie 5). Aan de voor- en achtergevels van de 5 overige geschakelde woningen bedraagt de maximale geluidsbelasting 49 dB (locatie 5).

Onderzocht is of geluidsbeperkende maatregelen mogelijk zijn. Hierbij kan worden gedacht aan maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet mogelijk of doelmatig. De Rotterdamseweg is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg met een verkeersfunctie ter ontsluiting van geheel Ridderkerk. Omdat deze functie niet kan worden overgenomen door een andere weg, maar vanuit bereikbaarheidsoogpunt gehandhaafd moet blijven, is het beperken van de verkeersomvang, wijzigen van de samenstelling van het verkeer niet gewenst. Een verlaging van de maximumsnelheid is eveneens niet wenselijk, aangezien de gebiedsontsluitende weg buiten de bebouwde kom gelegen is en een belangrijke ontsluitingsfunctie vervult. Een maximumsnelheid lager dan 80 km/h is voor dergelijke wegen niet wenselijk en stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype. Het wegdektype van de Rotterdamseweg bestaat uit fijn asfalt. Gezien de ligging van de ontwikkeling zal het asfalt over een lengte van honderden meters moeten worden vervangen. De kosten van het vervangen van het asfalt door geluidsreducerend asfalt bedragen circa € 160.000,- per 500 m weglengte. Een dergelijke maatregel stuit vanwege de kosten op overwegende bezwaren van financiële aard en is uit oogpunt van kostenefficiency ongewenst.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren landschappelijke aard en financiële aard. De kosten van een scherm zijn € 450,- tot € 750,- per m² scherm. Dit houdt in dat een geluidsscherm met volledige afscherming (minimaal 1 m hoog en minimaal 500 m lang) ongeveer € 225.000,- tot € 375.000,- kost. Het vergroten van de afstand tussen de weg en de ontwikkeling is niet mogelijk. Het bouwplan is dan niet meer in te passen.

Dit betekent dat ten behoeve van de ontwikkeling van de 6 geschakelde woningen langs het zuidelijk deel van de Donckselaan hogere grenswaarden vastgesteld moeten worden. De volgende hogere waarden dienen te worden vastgesteld als gevolg van wegverkeerslawaai vanaf de Rotterdamseweg:

  • 1 woning (locatie 5) 52 dB;
  • 5 woningen (locatie 5) 49 dB.

Bij de woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform Bouwbesluit) in de verblijfsruimten worden gegarandeerd door maatregelen aan de gevel en zal sprake zijn van een geluidsluwe zijde.

Als gevolg van verkeer op de Benedenrijweg wordt eveneens de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. De overschrijding bedraagt 5 dB (geluidsbelasting van 53 dB) aan de noordelijke gevel van de terug te bouwen woning binnen de locatie 1 bij een minimale bebouwingsafstand van 27 m uit de as van de Benedenrijweg. Door de begrenzing van het bouwvlak is het terugbouwen van de woning dichter bij de wegas dan 27 m niet mogelijk. Voor de 4 binnen de bestaande monumentale gebouwen te realiseren mogelijke nieuwe woningen (locatie 2 en/of locatie 3), bedraagt de maximale geluidsbelasting als gevolg van de Benedenrijweg 51 dB bij realisatie van de 4 woningen binnen locatie 2 (afstand 40 m uit wegas). Worden de 4 woningen gerealiseerd binnen locatie 3 (afstand 66 m uit de wegas) dan zal er geen sprake zijn van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde (geluidsbelasting 47 dB). De 2 voorziene nieuwe vrijstaande woningen binnen locatie 4 liggen buiten de 48 dB-geluidscontour van de Benedenrijweg (afstand > 57 m) waardoor de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet zal worden overschreden als gevolg van verkeer op de Benedenrijweg.

Onderzocht is of geluidsbeperkende maatregelen mogelijk zijn. Hierbij kan worden gedacht aan maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet mogelijk of doelmatig. De Benedenrijweg is een gebiedsontsluitingsweg met een verkeersfunctie die de wijken Slikkerveer en Bolnes verbindt. Omdat deze functie niet kan worden overgenomen door een andere weg, maar vanuit bereikbaarheidsoogpunt gehandhaafd moet blijven, is het beperken van de verkeersomvang of het wijzigen van de samenstelling van het verkeer niet gewenst. Een verlaging van de maximumsnelheid is eveneens niet wenselijk, aangezien de gebiedsontsluitende weg een belangrijke ontsluitingsfunctie vervult. Een maximumsnelheid lager dan 50 km/h is voor dergelijke wegen niet wenselijk en stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype. Het wegdektype van de Benedenrijweg bestaat uit fijn asfalt. Gezien de ligging van de ontwikkeling zal het asfalt over een lengte enkele honderden meters moeten worden vervangen. De kosten van het vervangen van het asfalt door geluidsreducerend asfalt bedragen circa € 140.000,- per 500 m weglengte. Een dergelijke maatregel stuit vanwege de kosten op overwegende bezwaren van financiële aard en is uit kostenefficiency-oogpunt ongewenst. Daarnaast wordt toepassing van geluidsreducerend asfalt ter hoogte van kruisingen niet voorgestaan vanuit slijtage door wringend verkeer en onderhoudsoogpunt.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen stuiten op overwegende bezwaren van landschappelijke en financiële aard. De kosten van een scherm zijn € 450,- tot € 750,- per m² scherm. Dit houdt in dat een geluidsscherm met volledige afscherming (minimaal 1 m hoog en minimaal 500 m lang) ongeveer € 225.000,- tot € 375.000,- kost. Het vergroten van de afstand tussen de weg en de ontwikkeling is niet mogelijk. Het bouwplan is dat niet meer in te passen.

Dit betekent dat ten behoeve van de ontwikkeling van de vervangende vrijstaande woning binnen locatie 1 en de mogelijke 4 (door interne splitsing te realiseren) woningen binnen locatie 2, hogere grenswaarden voor wegverkeerslawaai vastgesteld moeten worden ten aanzien van de Benedenrijweg voor voorziene woningbouw. De volgende hogere waarden dienen te worden vastgesteld als gevolg van wegverkeerslawaai vanaf de Benedenrijweg:

  • 1 woning (ter vervanging te amoveren woning op locatie 1) 53 dB1;
  • 4 woningen (te realiseren binnen bestaande bebouwing op locatie 2) 51 dB.

Bij de woningen kan een binnenwaarde van 33 dB (conform bouwbesluit) in de verblijfsruimten worden gegarandeerd en zal sprake zijn van een geluidsluwe zijde.

Parallel aan de bestemmingsplanprocedure is een hogere grenswaardeprocedure doorlopen met als doel het door het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk vaststellen van hogere waarden ten aanzien van de Rotterdamseweg en de Benedenrijweg.