Plan: | Mijlpolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0585.BPMijlpolder2012-VG01 |
Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-gebieden. Binnen het plangebied zijn nieuwe gezoneerde wegen voorzien. Bovendien worden nieuwe wegen aangesloten op bestaande wegen. Vanuit dat oogpunt dient op grond van de Wet geluidhinder onderzoek te worden gedaan naar de aanleg van de nieuwe weg en de reconstructie van bestaande wegen.
Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wgh). De wegen die op grond van dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt hebben een geluidszone van 200 m, vanwege de binnenstedelijke ligging en het wegprofiel van maximaal 2x1 rijstrook.
Nieuwe wegaanleg
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor bestaande woningen binnen de geluidszone van een nieuwe weg bedraagt deze 48 dB. De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen), maatregelen aan de geluidsontvanger (bijvoorbeeld geluidsdove gevels) of het vergroten van de afstand tussen de geluidsbron en de ontvanger. Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Binnenmaas een hogere waarde vaststellen. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde van 63 dB niet te boven gaan.
Reconstructieonderzoek
Volgens de Wet geluidhinder is er sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. De aansluiting van een nieuwe weg op een bestaande weg wordt gezien als een fysieke wijziging aan een weg, waardoor reconstructieonderzoek noodzakelijk is. De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Het gaat dus niet per definitie om iedere weg waar een aanpassing plaatsvindt. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen én indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.
De geluidsbelasting aan de gevels van bestaande woningen mag in principe niet met meer dan maximaal 5 dB toenemen. Ook hierbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging berekend moet worden vanaf 48 dB. Een toename met meer dan 5 dB is in uitzonderingsgevallen mogelijk, onder meer in de situatie wanneer als gevolg van de reconstructie de geluidsbelasting van een tenminste gelijk aantal woningen langs andere wegen met een tenminste gelijke waarde daalt. Het reconstructieonderzoek is wettelijk alleen van toepassing op woningen die binnen de geluidszone van het te reconstrueren wegvak liggen. De geluidszone wordt door het feitelijke werk begrensd. In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient echter ook onderzocht te worden wat het uitstralingseffect van de reconstructie is. In dat onderzoek worden de wegen in de omgeving van de reconstructie betrokken, waar de intensiteit als gevolg van de reconstructie significant toeneemt. Alleen de wegen waar sprake is van een toename van de intensiteit met > 20% worden in dit onderzoek betrokken. Bij een lagere toename is de geluidstoename beperkt tot circa 1 dB, waardoor er geen sprake is van een significant uitstralingseffect. Voor de beoordeling van het uitstralingseffect wordt aangesloten bij de normstelling voor reconstructiesituaties.
Aftrek artikel 3.4 RMG 2012
Op basis van artikel 3.4 uit het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2012 (RMG 2012) mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor wegen met een snelheid lager dan 70 km/h geldt een aftrek van 5 dB. Voor wegen met een maximumsnelheid van 70 km/h of meer geldt een aftrek van 2 dB. Op alle in deze rapportage genoemde geluidsbelastingen is deze aftrek toegepast, tenzij anders vermeld.
Referentiesituatie
In de referentiesituatie wordt de wegenstructuur met name gedragen door de Mijlweg, die vanaf de Maasdamseweg in een lusvorm over het bedrijventerrein loopt. In het westen vormt de Industrieweg een doodlopende straat. In de plansituatie wordt de Industrieweg doorgetrokken.
De geluidsbelasting voor de referentiesituatie is berekend op basis van de Standaard Rekenmethode II (SRM II) uit het RMG 2012. De berekeningen zijn uitgevoerd voor de Mijlweg, omdat daar formeel sprake is van een reconstructiesituatie. Verder is de Maasdamseweg in het onderzoek betrokken, omdat daar als gevolg van de reconstructiesituatie sprake is van een intensiteittoename van > 20%. Conform de methodiek voor reconstructieonderzoek is de geluidsbelasting 1 jaar voor reconstructie bepaald. Dit jaar is gesteld op 2012.
Plansituatie
De berekeningen voor de plansituatie worden onderverdeeld in de berekeningen ten behoeve van reconstructie en de berekeningen ten behoeve van de nieuwe weg. Het akoestisch onderzoek is opgenomen in de rapportage 'Bedrijventerrein Mijlpolder, Akoestisch onderzoek', RBOI 2012 en opgenomen in Bijlage 1.
Nieuwe wegaanleg
Uit de geluidsberekeningen blijkt dat geen sprake zal zijn van het overschrijden van de voorkeursgrenswaarde (48 dB) aan de gevels van de woningen als gevolg van de aanleg van de nieuwe weg. De maximale geluidsbelasting bedraagt 42 dB. Hierbij is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Reconstructieonderzoek
Het weggedeelte waar sprake is van een fysieke wijziging aan de weg betreft een smalle strook van het aansluitingsvlak binnen de zone van de weg. Bij het aansluitingsvlak van de verbindingsweg met de Industrieweg zijn in dit reconstructiegebied geen woningen gelegen. Bij het aansluitingsvlak van de nieuwe verbindingsweg met de Mijlweg zijn in het reconstructiegebied 4 woningen gelegen (Mijlweg 4a, 6, 25 en 27). Aangezien deze woningen op meer dan 100 m van de Mijlweg zijn gelegen en tussen de Mijlweg en deze woningen afschermende bedrijfsbebouwing is gelegen, is de geluidsbelasting bij deze woningen ten gevolge van de Mijlweg na de realisatie van de aansluiting van de nieuwe verbindingsweg lager dan 48 dB.
Er is daarom ten gevolge van de nieuwe aansluitingen van de verbindingsweg geen sprake van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.
Uitstraling van de reconstructie
Uit de geluidsberekeningen blijkt dat op de wegvakken die in het verlengde liggen van de aansluitingsvlakken, de geluidsbelasting met ten hoogste 6 dB zal toenemen ten gevolge van de uitstraling van de reconstructie bij de Industrieweg. Dit betreft 1 woning (Industrieweg 1).
De toename ten gevolge van de uitstraling van de reconstructie bij de Mijlweg bedraagt ten hoogste 4 dB. Het betreft 8 woningen aan de Pasmanstraat 6-20 (aan de overzijde van de kruising met de Maasdamseweg) en de woning Mijlweg 4.
Langs de Maasdamseweg is vanaf de Mijlweg in westelijke richting tot aan de N217 bij de eerstelijnsbebouwing sprake van een toename van de geluidsbelasting van afgerond 2 dB ten gevolge van de uitstraling van de reconstructie. De geluidsbelasting blijft in alle gevallen onder de uiterste grenswaarde voor woningen.
Conclusie
Ten gevolge van de aanleg van de nieuwe wegen en de reconstructie van de Mijlweg en Industrieweg zijn geen vervolgprocedures in het kader van de Wgh vereist. Wel is er sprake van een uitstralingseffect. De uiterste grenswaarde voor woningen wordt echter niet overschreden. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar.