direct naar inhoud van 4.11 Wegverkeerslawaai
Plan: Poortwijk fase III
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0584.BPWONEN2010009-VG99

4.11 Wegverkeerslawaai

Beleid

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege het verkeer op deze wegen getoetst moet worden aan de normen van de Wgh. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is vastgesteld dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkelingen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

Niet-gezoneerde wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. De ontwikkeling Poortwijk fase III ligt binnen de invloedssfeer van een niet-gezoneerde weg. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Daarom wordt het akoestisch klimaat als gevolg van de direct aan de locaties grenzende 30 km/h-wegen onderzocht. Bij de daarvoor uitgevoerde berekeningen is voor de verkeersintensiteiten gebruikgemaakt van de verkeersgegevens, zoals beschreven in de paragraaf mobiliteit.

Bij gebrek aan wettelijke normstelling vindt beoordeling plaats op basis van de methode Miedema. Hierbij wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Ook wordt geen correctie op basis van artikel 110g Wgh toegepast. De methode Miedema is niet wettelijk voorgeschreven, maar wel algemeen geaccepteerd.

Tabel 4.4 Lden Miedema (Lden classificering milieukwaliteit)

geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   goed  
50 - 55 dB   redelijk  
55 - 60 dB   matig  
60 - 65 dB   tamelijk slecht  
65 - 70 dB   slecht  
> 70 dB   zeer slecht  

Onderzoek

De maatschappelijke voorzieningen en een deel van de nieuwe woonbestemmingen zijn gelegen binnen de geluidszone van de Kwakscheweg en de Stougjesdijk. De Kwakscheweg (inclusief nieuwe verbinding) heeft een maximum snelheid 80 km/h en heeft een geluidszone van 250 m, uitgaande van twee rijstroken en een buitenstedelijke ligging.

De Kwakscheweg (N217) tussen de Polderrotonde en de rotonde ter hoogte van de Stougjesdijk is uitgevoerd met SMA. Aangezien onduidelijk is welke fractie SMA daadwerkelijk is toegepast, is in de berekeningen voor dit weggedeelte gerekend met een ongunstige fractie SMA 0/11. Deze fractie is vergelijkbaar met DAB, daarom is gerekend met DAB. De overige wegvakken zijn eveneens voorzien DAB. In dit akoestisch onderzoek wordt gerekend met DAB en prognosejaar 2022.

Het noordelijk deel van de Stougjesdijk heeft een binnenstedelijke ligging met een maximumsnelheid in de huidige situatie van 50 km/h. Dit deel van de Stougjesdijk is ontlast van het doorgaande verkeer door de nieuwe verbinding met de Provinciale weg N217 ten oosten van Oud-Beijerland. Dit deel van de Stougjesdijk zal in de toekomst niet meer toegankelijk zijn voor doorgaand verkeer. De maximumsnelheid op dit deel van de Stougjesdijk blijft ongewijzigd en is vanwege de snelheidsregime gezoneerd. Het zuidelijke deel van de Stougjesdijk, vanaf de rotonde richting het zuiden blijft ongewijzigd en behoudt de buitenstedelijke ligging met een snelheidsregime van 60 km/h. Bij de uitgangspunten is in dit akoestisch onderzoek aangesloten.

De indeling van het plangebied wordt niet gedetailleerd in het bestemmingsplan vastgelegd. Daarom is voor de woonfuncties gerekend op de grens van de woonbestemmingen. Verder is voor de woningen gerekend met en zonder afschermende werking van de voorzieningen in de zuidelijke strook. Het kan immers voorkomen dat (een deel van) de beoogde voorzieningen in de zuidelijke strook nog niet zijn gerealiseerd, terwijl de woningen al wel bewoond zijn. De verwachting is echter dat deze voorzieningen wel (grotendeels) zijn gerealiseerd als de woningen worden betrokken, waardoor sprake is van een afschermende werking van deze woningen met bijbehorende lagere geluidsbelasting.

In de berekeningen zijn de interne 30 km/h-wegen, zoals de Polderlaan buiten beschouwing gelaten.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. Er is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de genoemde wegen. Het onderzoek is uitgevoerd met het softwareprogramma Geomilieu (versie 1.62).

De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 4. Voor de berekeningen zijn voor de betreffende wegen uitgegaan van de verkeersgegevens zoals weergegeven in bijlage 3. Het wijkwinkelcentrum wordt in de zin van de Wet geluidhinder niet aangemerkt als geluidsgevoelige bestemming en wordt derhalve in dit onderzoek achterwege gelaten.

Berekeningsresultaten

Voor de nieuwe woningen is gerekend met en zonder de afschermende werking van de voorzieningen in de zuidelijke strook. Zoals is aangegeven, kan het voorkomen dat (een deel van) de beoogde voorzieningen in de zuidelijke strook nog niet zijn gerealiseerd, terwijl de woningen al wel bewoond zijn. De verwachting is echter dat deze voorzieningen wel (grotendeels) zijn gerealiseerd als de woningen worden betrokken, waardoor sprake is van een afschermende werking van deze woningen met bijbehorende lagere geluidsbelasting. Vandaar dat voor de woningen is gerekend op de grens van de woonbestemmingen zonder afschermde werking van de nieuwe voorzieningen (worst case). Dit vormt eveneens de basis voor de hogere waarden die worden aangevraagd. Daarnaast is gerekend aan het stedenbouwkundig plan om een realistisch beeld te kunnen geven van de toekomstige geluidssituatie.

Geluidsbelasting woonbestemmingen ten gevolge van gezoneerde wegen

De maximale geluidsbelasting op de bebouwingsvlakken met woonfunctie ten gevolge van verkeer op Kwakscheweg is in tabel 4.5 opgenomen. Van iedere sectie wordt de maximale geluidsbelasting op de bebouwingsvlakken weergegeven. In het kader van een worst-case scenario is dit gedaan zonder de afschermende werking van de maatschappelijke voorzieningen. De maximale geluidsbelasting met de wegdekverhardingen DAB bedraagt 54 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De uiterste grenswaarde wordt echter niet overschreden.

Tabel 4.5 Resultaten akoestisch onderzoek 2022 met DAB

    maximale geluidsbelasting  
locatie 1)   waarneempunt 2)   excl. voorzieningen 3)  
Sectie 1   WNP 071   43 dB  
Sectie 2   WNP 080/083   41 dB  
Sectie 3   WNP 089   42 dB  
Sectie 4   WNP 027/028   52 dB  
Sectie 5   WNP 047   52 dB  
Sectie 6   WNP 052   52 dB  
Sectie 7   WNP 061   54 dB  
Sectie 8   WNP 015   53 dB  

1) Sectie-indeling overeenkomstig rapportage Parkeerbalans Poortwijk III opgesteld door Mobycon d.d. 19 januari 2010 (zie ook figuur 4.4).

2) Deze waarneempunten zijn weergegeven in bijlage 4.

3) Voorzieningenstrip tussen Kwakscheweg en woonbebouwing.

Ten gevolge van het verkeer op het binnenstedelijke deel van de Stougjesdijk (ten noorden van de rotonde) is de berekende maximale geluidsbelasting 42 dB en op het buitenstedelijke deel (ten zuiden van de rotonde) maximaal 39 dB. In geen van deze gevallen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden.

Geluidsbelasting woningen ten gevolge van gezoneerde wegen met afscherming van maatschappelijke voorzieningen.

Om een indicatie te krijgen van de geluidsbelasting aan de gevels van de woonbestemmingen in beoogde situatie (beoogd stedenbouwkundig plan), is met SRM II de geluidsbelasting berekend met afscherming van maatschappelijke voorzieningen. De maximale geluidsbelasting voor alle woningen bedraagt in dat geval maximaal 52 dB. In bijlage 4 zijn de geluidscontouren met de berekende waarden weergeven. Hieruit blijkt dat het aantal woningen dat een lagere geluidsbelasting heeft dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB toeneemt.

Geluidsbelasting maatschappelijke voorzieningen ten gevolge van gezoneerde wegen

Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de bebouwingsvlakken met een maatschappelijke functie in sectie 9 de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt ten gevolge van het verkeer op de provinciale weg N217 (Kwakscheweg). De berekende maximale geluidsbelasting met de wegdekverhardingen DAB bedraagt 61 dB. De geldende uiterste grenswaarde van 63 dB wordt hierbij niet overschreden. De geluidsbelastingen als gevolg van het verkeer op de Kwakscheweg is weergegeven in tabel 4.6.

Tabel 4.6 Resultaten akoestisch onderzoek 2022 met DAB

locatie 1)   waarneempunt   maximale geluidsbelasting  
West (Multifunctionele school)   WNP001   60 dB  
Oost (Expertisecentrum)   WNP003   61 dB  

1) Volgorde (deel)gebouwen maatschappelijke voorzieningen van west naar oost in sectie 9 (zie ook bijlage 4).

Ten behoeve van het verkeer op het binnenstedelijke deel van de Stougjesdijk bedraagt de maximale geluidsbelasting op de bovenstaande maatschappelijke voorzieningen 30 dB en buitenstedelijk deel van de Stougjesdijk 20 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hierbij niet overschreden.

Geluidsbelasting ten gevolge van niet-gezoneerde wegen

Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting van niet-gezoneerde wegen te beoordelen, is voor de ontwikkeling de geluidsbelasting van direct aan de locatie grenzende niet-gezoneerde wegen berekend. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op basis van de gedetailleerde Standaard Rekenmethode II (SRM II). Uit dit onderzoek blijkt dat voor de woningen alsmede de maatschappelijke voorzieningen een redelijk tot matig akoestisch klimaat geldt, de maximale geluidsbelasting bedraagt 58 dB.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

De geluidsbelastingen kunnen worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied. Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Een snelheidsverlaging is voor de provinciale weg N217 niet mogelijk gezien de gebiedsontsluitende functie in het buitengebied van Oud-Beijerland.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een geluidsreducerend wegdekverharding op de Kwakscheweg. Het toepassen van een geluidsreducerende wegdekverharding over lengte van minimaal 1.250 m bedraagt circa € 200.000. Bezien vanuit een kosten/baten perspectief, stuit deze maatregel op overwegende bezwaren van financiële aard.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsafschermende voorzieningen (scherm) stuiten op overwegende bezwaren van landschappelijk aard. Wel wordt een wal (met een beperkte hoogte) aangelegd in de vorm van een dijklichaam. Deze zal een beperkte invloed hebben op de geluidsbelasting. Bovendien zijn de geluidsafschermende voorzieningen onvoldoende doeltreffend, doordat de geluidsafschermende voorziening dient te worden onderbroken ter plaatse van de wijkontsluiting, daardoor wordt het effect van de afscherming voor een belangrijk deel teniet gedaan. Ook stuit een (grotere) geluidsafschermende voorziening op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundig (uitzicht), landschappelijk (inpassing) en financiële aard.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de provinciale weg N217 (Kwakscheweg) bedraagt de hoogste geluidsbelasting op de woningen exclusief afschermende werking van de maatschappelijk voorzieningen 54 dB. Voor de onderwijsgebouwen gelegen aan de rand van Poortwijk III, bedraagt de maximale geluidsbelasting 61 dB. De uiterste grenswaarde (63 dB) die geldt voor woningen en onderwijsgebouwen wordt in geen enkel geval overschreden.

Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde dienen voor zowel de woningen en de onderwijsgebouwen hogere grenswaarden worden vastgesteld. Wordt ook de uiterste grenswaarde overschreden dan dienen de gevels te worden uitgevoerd met een dove gevel. Het aantal woningen en onderwijsgebouwen waarvoor een hogere waarde vastgesteld dient te worden staan weergegeven in de onderstaande tabellen.

In tabel 4.7 zijn de hogere waarden opgenomen indien de voorzieningen in de zuidelijke strook nog niet zijn gerealiseerd. De geluidsbelasting zal in de reële situatie (met afscherming van maatschappelijke voorzieningen en geluidsreducerend verhardingsmateriaal asfalt op de Kwakscheweg) lager zijn. Omdat de gevellijnen van de woningen en van de onderwijsgebouwen nog niet exact bekend zijn, wordt voor de overschrijdende woonbestemmingen en maatschappelijk voorzieningen binnen de betreffende sectie, de maximale optredende ontheffingswaarde aangehouden die ligt op de grens van het bouwvlak.

De ondervonden geluidsbelasting van niet-gezoneerde wegen is als matig tot redelijk beoordeeld, hierdoor staat de geluidsbelasting de ontwikkelingen in dit bestemmingsplan niet in de weg.

Tabel 4.7 Verzoek hogere waarden woningen wegdekverharding DAB

locatie1)   Aantal2)   maximaal optredende ontheffingswaarde:
(excl. voorzieningen)  
bron  
Sectie 4: Rijwoningen   20   52 dB    
Sectie 5: Rijwoningen   15   52 dB    
Sectie 5: Appartementen   12   52 dB   Provinciale weg N217  
Sectie 6: Rijwoningen   20   52 dB   (Kwakscheweg)  
Sectie 7: Rijwoningen   20   54 dB    
Sectie 8: Appartementen   25   53 dB    

1) Sectie-indeling overeenkomstig rapportage Parkeerbalans Poortwijk III opgesteld door Mobycon d.d. 19 januari 2010 (zie ook figuur 4.4).

2) Maximaal aantal woningen waarvoor de maximale optredende ontheffingswaarde geldt.

Tabel 4.8 Verzoek hogere waarden onderwijsgebouwen wegdekverharding DAB

locatie1)   Aantal2)   maximaal optredende ontheffingswaarde:   bron  
Sectie 9: Multifunctionele school   1   60 dB   Provinciale weg N217  
Sectie 9: Expertisecentrum   1   61 dB   (Kwakscheweg)  

1) Sectie-indeling overeenkomstig rapportage Parkeerbalans Poortwijk III opgesteld door Mobycon d.d. 19 januari 2010 (zie ook figuur 4.4).

2) Aantal maatschappelijk voorzieningen waarvoor de maximale optredende ontheffingswaarde geldt.