direct naar inhoud van 4.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Nieuwe Duinstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0576.BP200900004-0003

4.3 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

In het plangebied worden nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Een woning is volgens de Wet geluidhinder een geluidsgevoelige functie waarvoor akoestisch onderzoek dient te worden uitgevoerd. Omdat er geen sprake is van een ingrijpende verandering aan de stedenbouwkundige structuur en er geen toename is van het aantal geluidsgehinderden, is in onderhavige situatie sprake van vervangende nieuwbouw.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidsbelasting op de gevel van geluidsgevoelige objecten vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging (het buitenstedelijke gebied is het gebied buiten de bebouwde kom en het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen de zone van een autoweg of autosnelweg). Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidsbelasting wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde ontwikkeling, waarbij sprake is van 'vervangende nieuwbouw', geldt een uiterste grenswaarde van 68 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid geluidsgevoelige bestemmingen te realiseren met een dove gevel (een gevel met slechts incidenteel te openen delen) een blinde gevel (een gevel zonder te openen delen of ramen) of een vliesgevel. De geluidswaarde binnen de woningen (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g Wgh mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

30 km/h-wegen

Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruikgemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB, zie tabel 4.1. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 4.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema

geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   goed  
50-54 dB   redelijk  
55-59 dB   matig  
60-64 dB   tamelijk slecht  
65-69 dB   slecht  
>70 dB   zeer slecht  

Onderzoek

De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszone van de N206 en de Herenweg. De N206 heeft een geluidszone van 250 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een buitenstedelijke ligging. De Herenweg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. De ontwikkeling is eveneens gelegen in de nabijheid van verschillende 30 km/h wegen, zoals de Koninginneweg, de Havenstraat en de Schoolstraat. Deze wegen zijn op basis van het snelheidsregime gedezoneerd. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet-gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op deze wegen, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, berekend. De Nieuwe Duinstraat is een woonerf. Om ook ten gevolge van het verkeer op deze weg de aanvaardbaarheid aan te tonen, is eveneens de geluidsbelasting berekend. Hierbij is uitgegaan van een maximumsnelheid van 30 km/h omdat een lagere snelheid in de berekeningen niet mogelijk is.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 1, 2, 3 en 4.

De verkeersintensiteiten die ten grondslag liggen aan dit akoestisch onderzoek staan beschreven in paragraaf 2.2 (Verkeer). Op de N206 bestaat de wegdekverharding uit SMA en op de Herenweg ligt asfalt. Op de overige wegen liggen klinkers. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de N206 is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een provinciale weg. Voor de Herenweg en de Havenstraat is uitgegaan van een standaardverdeling van het verkeer op een wijkverzamelweg en voor de overige wegen van een standaardverdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg.

Resultaten gezoneerde wegen

Ten gevolge van het verkeer op de Herenweg bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen 40 dB. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden en is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van alle nieuwe woningen binnen het plangebied.

De maximale geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van het verkeer op de N206 bedraagt 65 dB. Deze hoge geluidsbelasting van 65 dB komt voor op de appartementen langs de Koninginneweg direct parallel aan de N206. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Ook op diverse andere woningen binnen het plangebied wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. De uiterste grenswaarde van 68 dB wordt in geen van de gevallen overschreden.

Maatregelen bij overschrijding grenswaarden

De geluidsbelasting aan de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen ten gevolge van het verkeer op de N206 kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.

Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid is het beperken van de verkeersomvang, de snelheid of wijziging van de samenstelling van het verkeer. Deze maatregelen zijn alleen mogelijk als de functie van de weg wordt gewijzigd. Dit stuit op overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard. De N206 heeft een doorgaande verkeersfunctie. De functie als gebiedsontsluitingsweg dient ten behoeve van een goede bereikbaarheid te worden behouden.

Een andere maatregel aan de bron is het herasfalteren met geluidsreducerend asfalt (ZOAB/ZSA-sd of een akoestisch vergelijkbaar wegdektype). In 2007 is de N206 echter opnieuw geasfalteerd met een geluidsarmere laag asfalt (nu steenmastiekasfalt, SMA0/11 type 2, in plaats van het dichtasfaltbeton (DAB)).

Een maatregel in het overdrachtsgebied is het plaatsen van geluidsschermen. Om de geluidsbelasting tot onder de uiterste grenswaarde terug te brengen, dient een scherm gerealiseerd te worden met een lengte van 120 m en een hoogte van 4 m. Deze maatregel is zowel om stedenbouwkundige redenen als om financiële redenen niet gewenst.

Resultaten 30 km/h-wegen

Uit de berekeningen blijkt dat de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Nieuwe Duinstraat 57 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh) bedraagt aan de gevels van de nieuwe woningen. Hierbij is sprake van een matig akoestisch klimaat. Ten gevolge van het verkeer op de Koninginneweg bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen 61 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh), waarbij sprake is van een tamelijk slecht akoestisch klimaat. De maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de Havenstraat en de Schoolstraat bedraagt respectievelijk 60 dB en 53 dB (exclusief aftrek artikel 110g Wgh). Hierbij is sprake van een tamelijk slecht en een redelijk klimaat.

Maatregelen

Voor de nieuwe woningen is sprake van een 'tamelijk slecht' akoestisch klimaat ten gevolge van het verkeer op de Koninginneweg en de Havenstraat. Eveneens is ten gevolge van het verkeer op de Nieuwe Duinstraat sprake van een 'matig' akoestisch klimaat.

Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een denkbare mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient echter behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging van de functie en daarmee de samenstelling van het verkeer is dan ook geen mogelijke maatregel om een verdere geluidsreductie te bewerkstelligen.

Een mogelijke andere maatregel is toepassing van een sterkere geluidsreducerende wegdekverharding. Het toepassen van asfalt is echter niet gewenst, klinkers horen bij de inrichting van een erftoegangsweg. Bij de herbestrating van de Nieuwe Duinstraat is ervan uitgegaan dat de klinkers in keperverband zullen worden gelegd.

Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar en om stedenbouwkundige en financiële redenen ongewenst.

Conform het Bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 33 dB te bedragen. Het akoestisch klimaat binnenshuis is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd1. Een standaardgevel dient in het kader van het bouwbesluit 20 dB te reduceren. De nieuwe woningen zullen voldoen aan het Bouwbesluit en daarmee een minimale gevelreductie kennen van 20 dB. Aangezien het nog nieuw te bouwen woningen betreft kan voor de woningen met meer dan 53 dB aan de gevel zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting in de woningen niet meer bedraagt dan 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de N206 wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevels van de nieuwe woningen en appartementen overschreden. Omdat verdere maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevels van de woningen en appartementen ten gevolge van het verkeer op de N206 te reduceren niet mogelijk/ ongewenst zijn, dient aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordwijkerhout een verzoek tot vaststelling van hogere waarde te worden gedaan. Een en ander is opgenomen in tabel 4.2.

Voor het verlenen van een omgevingsvergunning dient een gevelweringsonderzoek te worden uitgevoerd. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de gecumuleerde geluidsbelasting als gevolg van wegverkeerslawaai.

Tabel 4.2 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   aantal woningen/
appartementen  
ontheffingswaarde   geluidsbron  
appartementen   9   65 dB   N206  
woningen   4   61 dB   N206  
  3   57 dB   N206  
  13   54 dB   N206  
  3   52 dB   N206  
  10   51 dB   N206  
  6   50 dB   N206  

De betreffende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.