Plan: | Bedrijventerrein Valkenburgseweg/'t Ambacht/Katwijkerbroek |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0537.bpKATbedrijventrn-va01 |
Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu
In het bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt of nieuwe bronnen gerealiseerd.
Toetsingskader
Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidsgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld.
Onderzoek
Wegverkeersgeluid
Bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dient aandacht geschonken te worden aan het wegverkeersgeluid. Dit bestemmingsplan is echter een zogenaamd beheersplan. Er zijn geen nieuwe bouwlocaties voor geluidgevoelige bestemmingen opgenomen.
Binnen het plangebied zijn de Valkenburgseweg en de Sandtlaan de doorgaande wegen. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom en hebben een maximaal toegestane snelheid van 50km/uur en zijn hierbij zonering plichtig met een zone van 200 m. Ook ligt direct langs het plangebied de provinciale weg N206.
In het geluidbeleid is de ambitie opgenomen in woongebieden te streven naar een geluidsbelasting van maximaal 63 dB ten gevolge van het wegverkeer op de eerstelijns bebouwing. Voor het omgevingsgeluid achter die eerstelijns bebouwing geldt een streefwaarde van 43 tot maximaal 48 dB. Dit streefbeeld is vooral van belang voor die locaties waar veranderingen aan de eerstelijns bebouwing worden beoogd.
Industriegeluid
Binnen het plangebied zijn geen grote lawaaimakers (zie art. 2.1 lid 3 Besluit omgevingsrecht) toegestaan. Ook ligt het plangebied niet binnen een geluidzone rond een industrieterrein (artikel 41 Wet geluidhinder). Het industriegeluid bij overige bedrijven is behandeld in het hoofdstuk omtrent bedrijvigheid.
Conclusie
Het plangebied ligt binnen zones langs wegen als bedoeld in de Wet geluidhinder. Er is door onderzoek vastgesteld dat de geluidsbelasting op gevels van geprojecteerde woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder. De geluidbelasting op de gevel vanwege het wegverkeer verandert niet.