direct naar inhoud van 4.2 Wegverkeerslawaai
Plan: De Vesting
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0530.BPDeVesting2011-VG01

4.2 Wegverkeerslawaai

Wettelijk kader

De Wet geluidhinder (Whg) is op 1 januari 2007 in werking getreden. De Wgh is alleen van toepassing binnen de wettelijk vastgestelde zone van de weg. De breedte van de geluidzone langs wegen is geregeld in artikel 74 Wgh en is gerelateerd aan het aantal rijstroken van de weg en het type weg (binnenstedelijk of buitenstedelijk). De betreffende zonebreedtes zijn in tabel 4.1 weergegeven.

Tabel 4.1 Zonebreedte wegverkeer

aantal rijstroken   zonebreedte [m]  
  stedelijk gebied   buitenstedelijk gebied  
5 of meer   -   600  
3 of meer   350   -  
3 of 4   -   400  
2   200   250  

Het stedelijk gebied wordt in de Wgh gedefinieerd als 'het gebied binnen de bebouwde kom doch voor de toepassing van de hoofdstukken VI en VII met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen de zone van een autoweg of autosnelweg'. Dit laatste gebied valt onder het buitenstedelijk gebied.

Binnen de zone van een weg dient een akoestisch onderzoek plaats te vinden naar de geluidsbelasting op de binnen de zone gelegen woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen. Bij het berekenen van de geluidsbelasting wordt de Lden-waarde in dB bepaald.

De Lden-waarde is het energetisch en naar de tijdsduur van de beoordelingsperiode gemiddelde van de volgende drie waarden:

  • 1. het geluidsniveau in de dagperiode (tussen 7.00 en 19.00 uur);
  • 2. het geluidsniveau in de avondperiode (tussen 19.00 en 23.00 uur) + 5 dB;
  • 3. het geluidsniveau in de nachtperiode (tussen 23.00 en 07.00 uur) + 10 dB.

Geluidsbeleid Hellevoetsluis

In het Milieustructuurplan 2002-2006 wordt gebruik gemaakt van gebiedstypering waarvoor streefwaarden, richtwaarden en grenswaarden voor geluid waren aangegeven. In het huidige geluidbeleidsplan 2008-2017 is de gebiedsindeling en typering van het huidige milieustructuurplan gehandhaafd. In dit geluidbeleidsplan wordt het begrip streefwaarde (na te streven basiskwaliteit geluid in een bepaald gebied) gehanteerd. De streefwaarden zijn per geluidssoort weergegeven met de geluidsbelasting vanwege wegverkeer in Lden (in dB) en de geluidsbelasting vanwege industrielawaai in Letmaal (in dB(A)). Als de aangegeven streefwaarden per geluidssoort niet kan worden gerealiseerd of gehandhaafd, dan zal ook de gecumuleerde geluidsbelasting inzichtelijk dienen te worden gemaakt. In de onderstaande tabel zijn de streefwaarden per gebiedstype weergegeven.

Tabel 4.3 Streefwaarden

gebieds typering   naam   Streefwaarde wegverkeer [dB]   Streefwaarde industrie [dB(A)]   optredende geluid- belasting wegverkeer [dB]   optredende geluid- belasting industrielawaai [dB(A)]  
gemengd gebied   - historisch centrum
- stedelijk centrum
- hoofdverkeers wegen  
48 dB (HWB)   50   43-68   < 40-65  

(HWB) = Afwijkingen van de voorkeursgrenswaarde mogelijk op basis van afwegingen volgens het Hogere Waarden Beleid

Geluidsbelastingskaart 2011

Oranjewoud heeft het wegverkeerslawaai berekend in de Geluidsbelastingskaart 2011 voor de gemeente Hellevoetsluis op basis van de verkeersintensiteiten in 2021. Deze kaarten zijn berekend op basis van de RVMK Hsluis-V2.4. (variant 3). Ruimtelijke ontwikkelingen als Groote Dok Oost, Opzoomerlaan, jongerenwoningen aan de Molenstraat en Marinehospitaal zijn daarin meegenomen. Voor de situatie in 2021 is met alle relevante ontwikkelingen en de effecten daarvan op de verkeersintensiteiten rekening gehouden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0530.BPDeVesting2011-VG01_0011.png"

Figuur 4.1. Geluidsbelastingkaart 2020 Hellevoetsluis

In het figuur is te zien dat de geluidsbelasting binnen het plangebied maximaal 53 dB bedraagt.

Binnen het plangebied is uitsluitend sprake van 30 km/h-wegen. Voor dergelijke wegen dient – in het geval van nieuwe geluidgevoelige functies in de nabijheid van deze wegen – op grond van de Wet geluidhinder geen akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd.

In het plangebied is overigens geen sprake van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, anders dan ontwikkelingen die reeds zijn onderbouwd in een afzonderlijke planologische procedure. Ook de ontwikkeling aan de Hoofdwachtstraat is reeds onderbouwd, zie bijlage 2.