Plan: | Vrederust |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0223BVrederust-50VA |
Zoals al werd aangegeven heeft het bestemmingsplan als eerste doel om de bestaande ruimtelijke structuur juridisch-planologisch zodanig te regelen, dat deze wat betreft functie, bouwvorm, ligging, afmetingen in een goede ruimtelijke ordening worden ondergebracht.
In eerste instantie worden aan de hand van de bestaande situatie de bestemmingen afgewogen. Als leidraad of als toetsingskader dienen het beleidskader en de milieukwaliteitseisen.
Beleidskader | Vertaling in het bestemmingsplan | |
Ruimtelijk beleid | ||
De Structuurvisie Den Haag 2020 bepaalt dat langs doorgaande wegen en groen bij herstructurering in principe wordt uitgegaan van een bouwhoogte van minimaal vijf lagen |
Zoals in paragraaf 5.2.3 is aangegeven bestaat de bebouwing langs de doorgaande wegen in het plangebied grotendeels al uit meer dan vijf bouwlagen. Daar waar dat nog niet het geval is wordt bebouwing in vijf bouwlagen mogelijk gemaakt door de mogelijkheid om een dakopbouw te realiseren. | |
Structuurvisie Den Haag Zuidwest | De verschillende functies in deze dynamische zone worden door middel van de bestemmingen vastgelegd. Daarnaast zijn op onderdelen ontwikkelingen toegestaan die aansluiten bij de uitgangspunten van deze structuurvisie. | |
De Monumentenverordening Den Haag verplicht de gemeenteraad van Den Haag een bestemmingsplan vast te stellen ter bescherming van het gemeentelijk beschermd stadsgezicht. | De cultuurhistorische waarden van het gemeentelijk beschermd stadsgezicht Vrederust-West worden in dit bestemmingsplan beschermd. In onderstaande tabel is aangegeven op welke wijze de in de aanwijzing benoemde waarden zijn vertaald in dit bestemmingsplan. Het aanwijzingsbesluit met bijbehorende toelichting is als bijlage bij deze toelichting opgenomen. | |
Wonen | ||
Herstructurering | De gerealiseerde en nog te bouwen plannen leveren een bijdrage aan de doelstelling om in Haag Zuidwest een meer gevarieerd woningbestand te realiseren. | |
Horeca | ||
De Horecastructuurvisie heeft als doel de horeca meer ruimte te geven voor nieuwe initiatieven en nieuwe formules. Centrale doelstelling is concentratie en optimalisatie van horeca. | Zoals in hoofdstuk 3 is aangegeven is de 70/30%-regel overgenomen in het nieuwe bestemmingsplan. Hierdoor wordt ruimte geboden aan de ontwikkeling van de horecafunctie. Horeca is mogelijk binnen de bestemmingen 'Gemengd-1', 'Gemengd-3' (Zwaardvegersgaarde) en 'Gemengd-4'. | |
Detailhandel | ||
De detailhandelsvisie, beschreven in het actieprogramma Den Haag winkelstad (2011), heeft als doel behoud van de sterke winkelkwaliteit in buurten- en wijken. | De versterking van winkelcentrum Ambachtsgaarde en de omvorming van voormalige winkelstrips naar bedrijvenstrips dragen bij aan dit doel. | |
Bedrijven | ||
Uit verschillende onderzoeken (zie par. 3.3.3.2) blijkt dat de bedrijfshuisvestingsbehoefte in Vrederust relatief groot is. Er is met name behoefte aan kleinschalige bedrijfsruimte. In de functiemengingsstrategie is een regeling opgenomen voor de vestiging van praktijk-, bedrijfsruimte- en kantoorruimte-units. Units kleiner dan +/-100 m2 kunnen een plaats krijgen langs de woonstraten. Units tot aan +/-500 m2 krijgen een plaats langs de doorgaande wegen. | Het bestemmingsplan Vrederust biedt juridisch-planologische ruimte aan praktijk-, bedrijfsruimte- en kantoorruimte. Zo zijn de voormalige winkelstrips voorzien van ruime bestemmingsmogelijkheden (bestemming Gemengd - 3). Ook bij de nieuwe ontwikkelingen rond de Ambachtsgaarde wordt ruimte geboden voor de vestiging van kleinschalige bedrijven (bestemmingen Gemengd - 2 en Gemengd - 4). | |
Maatschappelijke voorzieningen, sport en recreatie | ||
OCW | Dit bestemmingsplan geeft voldoende ruimte aan de ontwikkeling van maatschappelijke voorzieningen. Dit vindt onder andere plaats door de ruime bestemmingsomschrijving bij de bestemming Maatschappelijk, mogelijkheden binnen de verschillende gemengde bestemmingen. | |
Sport | De bestaande sportvoorzieningen zijn in het bestemmingsplan opgenomen. | |
Verkeer | ||
Het Verkeersplan (zie paragraaf 3.3.7) hanteert een rangorde in haar wegenstructuur. Naast de hoofdwegen voor het doorgaande verkeer zijn er de wegen van een lagere orde die het verkeer tussen wijken en het buurtgebonden verkeer moeten afwikkelen: buurtontsluitingswegen (straten) en erfontsluitingswegen (verblijfs- en woonstraten). Verblijfsgebied ten slotte is openbare ruimte waar geen autoverkeer is toegestaan en waar de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie. | De bestemming Verkeer-Hoofdverkeersweg is gericht op de Lozerlaan, Melis Stokelaan, Dedemsvaartweg en Erasmusweg. De bestemming Verkeer-Straat ziet op verschillende straten in het plangebied. Alle straten in het plangebied die niet als hoofdverkeersweg of straat kunnen worden geclassificeerd, vallen onder de bestemming Verkeer-Verblijfsstraat. Ook Verblijfsgebieden zijn apart bestemd.
Het bestemmingsplan biedt de ruimte om de Erasmusweg in de toekomst te wijzigen van een weg met 2 x 1,5 rijstrook en parkeerstrook in een weg met 2 x 2 rijstroken. |
|
Milieuzonering | ||
Milieuzonering zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen en dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven worden gesitueerd. | Solitaire bedrijfsvestigingen zijn onder de bestemming Bedrijf (B) geschaard. Hier zijn bedrijfsactiviteiten in de categorieën A en B toegestaan, zowel activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd als activiteiten met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden. Langs doorgaande wegen zijn bedrijfsactiviteiten in categorie C toegestaan. | |
Bezonning | ||
Binnen de gemeente Den Haag zijn bezonningsnormen vastgesteld. De effecten van het toelaten van dakopbouwen op de bezonning binnen het plangebied zijn onderzocht. Daarbij is getoetst aan de bezonningsnormen. | De vertaling van het bezonningsonderzoek naar het bestemmingsplan is beschreven in paragraaf 5.2.4. | |
Parapluherzieningen | ||
Naast bestemmingsplannen die op een specifiek plangebied van toepassing zijn, kent de gemeente Den Haag een aantal parapluherzieningen die op het hele gemeentelijke grondgebied van toepassing zijn en die door dit bestemmingsplan voor wat betreft het plangebied worden vervangen: | ||
Detailhandel Vuurwerk | erk In het bestemmingsplan Parapluherziening Detailhandel Vuurwerk (2004) is het beleid van de gemeente Den Haag neergelegd ten aanzien van de vestiging van detailhandelsbedrijven die zich bezighouden met de verkoop en opslag van consumentenvuurwerk. Dit beleid is vertaald in het onderhavige bestemmingsplan. | |
Seksinrichtingen | De regeling in de gemeentelijke leefmilieuverordeningen die seksinrichtingen verbiedt, is geïntegreerd in en vervangen door het bestemmingsplan Parapluherziening Seksinrichtingen (2003) waarmee aan alle geldende bestemmingsplannen in de gemeente Den Haag een regeling werd toegevoegd ten aanzien van seksinrichtingen. Deze regeling is vertaald in dit bestemmingsplan. | |
Archeologie | In dit paraplubestemmingsplan wordt ter bescherming van archeologische waardevolle gebieden de dubbelbestemming 'Waarde (archeologie)' toegevoegd en worden regels opgenomen die het mogelijk maken voorwaarden met betrekking tot archeologie te verbinden aan omgevingsvergunningen. Deze regeling is middels dubbelbestemmingen opgenomen in dit bestemmingsplan. |
In onderstaande tabel is aangegeven op welke wijze de aanwijzing tot beschermd stadsgezicht is verwerkt in het bestemmingsplan. Daarbij is uitgegaan van de typeringen in het aanwijzingsbesluit zoals die voor de verschillende onderdelen van de deelgebieden is geformuleerd. Per onderdeel wordt aangegeven op welke wijze dit is vertaald in het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan.
Typering in de aanwijzing | Vertaling in het bestemmingsplan |
Waardevol als eerste woonbuurt in Den Haag dat in zijn geheel in systeembouw werd uitgevoerd en typerend voor de innovaties in de volkshuisvesting van de naoorlogse wederopbouw | |
De samenhang tussen verkaveling, bebouwing en openbaar groen | Deze samenhang is in het bestemmingsplan vertaald middels de in het plan opgenomen bestemmings- en bouwvlakken. Hiermee wordt deze samenhang in juridisch-planologische zin geborgd. |
De bijzondere beëindiging van de stadsrand bepaald door de waterpartijen en randbebouwing langs de Lozerlaan | Voor de borging van de bijzondere beëindiging van de stadsrand in het bestemmingsplan is meer in bijzonder aandacht besteed aan het gebruik van de verschillende bestemmingen en de ligging van de bestemmingsvlakken. De groene setting van de randbebouwing is geborgd middels een bestemming Groen. De bijzondere verkaveling van de bebouwing zelf is vastgelegd middels in de bestemmingen opgenomen bouwvlakken. De waterpartijen zijn in de bestemming Water opgenomen. |
De ook in detail nog goed bewaard gebleven oorspronkelijke architectuur | Dit onderdeel laat zich niet goed vertalen in een bestemmingsplan. Voor het bewaren van de oorspronkelijke architectuur is de welstandstoets een meer geëigend instrument. Bijzondere elementen die wel ruimtelijk relevant zijn, zijn wel in het bestemmingsplan vertaald. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de bijzondere overbouwing bij voormalig winkelcentrum De Dreef. Deze 'vormentaal' is blijkens de toelichting van het aanwijzingsbesluit kenmerkend voor de wederopbouw-architectuur. |