Plan: | Oostduin - Arendsdorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0218GArendsdorp-50VA |
Wet geluidhinder
De Wet geluidhinder stelt eisen met betrekking tot de geluidsbelasting van geluidsgevoelige objecten - van bijvoorbeeld woningen en verzorgingstehuizen - door drie verschillende geluidsbronnen: industrie, spoorwegverkeer en wegverkeer.
Industrielawaai
In en rond het plangebied zijn geen industrieterreinen waarop aangewezen inrichtingen zijn of kunnen worden gevestigd.
Spoorweglawaai
In het plangebied of in de directe omgeving zijn geen spoorwegen aanwezig. Met lawaai van railverkeer hoeft geen rekening te worden gehouden.
Wegverkeerslawaai
Op grond van de Wet geluidhinder hebben wegen en spoorwegen een geluidszone, waarbinnen bepaalde normen gelden voor de geluidsbelasting op woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen, en waarbinnen bij het opstellen van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. Die verplichting geldt niet indien op het tijdstip van de vaststelling van een bestemmingsplan de (spoor)weg reeds aanwezig of in aanleg is, met betrekking tot de daarbij in het plan of in de zone van de betreffende weg opgenomen geluidsgevoelige gebouwen die op dat tijdstip reeds aanwezig of in aanbouw zijn. Daarnaast maakt de wet een uitzondering voor wegen waar de maximaal toegelaten snelheid 30 km/uur is. De 30 km/u-wegen zijn niet onderzoeksplichtig maar moeten in het geluidsonderzoek worden betrokken ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening.
De Wet geluidhinder kent een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Voor nieuwe situaties kunnen hogere waarden worden vastgesteld. Deze bedraagt voor wegverkeerslawaai maximaal 63 dB. Een uitzondering wordt gemaakt als het gaat om vervangende nieuwbouw langs wegen. De gevelbelasting mag dan maximaal 68 dB bedragen met inachtneming van de plandrempel uit het Haags ontheffingenbeleid.
De wet bepaalt hierbij dat de vervanging niet zal leiden tot:
Reconstructie van wegen
Binnen het plangebied zullen de komende jaren naar verwachting geen straten ingrijpend gereconstrueerd worden. Wel zullen de in- en uitrit van en naar de serviceflat Arendsdorp en verzorgingstehuis Oostduin (naar verwachting) in de toekomst in relatie tot de opgenomen nieuwbouwontwikkelingen worden aangepast.
Nieuwbouwproject Arendsdorp
In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen waarin het nieuwbouwproject Arendsdorp mogelijk wordt gemaakt. Ook zal de bijbehorende inrit (naar verwachting) worden verplaatst en worden voorzien van een korte uitvoegstrook. In het kader van de Wet geluidhinder is ten behoeve van voorgenomen wijzigingen een akoestisch onderzoek verplicht waarbij onderzocht wordt of de aanpassing van de weg een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder betekent, dat wil zeggen een toename van de geluidsbelasting van 2 dB of meer. Er is een rapportage opgesteld (zie Bijlage 7 Reconstructie onderzoek uitrit Arendsdorp) waarbij is onderzocht of de fysieke aanpassingen van de weg een reconstructie in de zit van de Wet geluidhinder betekent.
Uit de berekeningen van deze rapportage blijkt dat in de huidige situatie de geluidbelasting inclusief aftrek art. 110g ten gevolge van de Wassenaarseweg maximaal 56 dB is. De etmaalwaarden is in dat geval maximaal 58 dB(A). Er is in dit geval geen sprake van verholen saneringssituaties. Verder blijkt uit de berekeningen dat er door de fysieke wijzigingen van de Wassenaarseweg en de entreeweg geen sprake is van een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De verschilberekeningen tussen de grenswaarde (peiljaar 2011) en de toekomstige geluidbelastingen (peiljaar 2022) kent een toename van maximaal 1 dB.
Procedure hogere waarden
Met de Crisis en Herstelwet (CHW) is het door wijziging van de Wgh mogelijk om voor situaties die betrekking hebben op industrielawaai en wegverkeerslawaai ook hogere waarden vast te stellen (en te toetsen) in de procedure voor een uitwerking- of wijzigingsplan. Voor deze wijziging moest bij het moederplan (waarin de uitwerkings- of wijzigingsbevoegdheid wordt opgenomen) eventueel noodzakelijke hogere waarden worden vastgesteld. In het geval dat er geen hogere waarde wordt vastgesteld bij het moederplan kan worden volstaan met een meer globale akoestische beschouwing waarin in ieder geval wordt onderbouwd dat de gewenste wijzigings- en/of uitwerkingsbevoegdheid akoestisch mogelijk is. Voor wegverkeer is de passage "de vaststelling van een bestemmingsplan" vervangen door "vaststelling van een bestemmingsplan of van een wijzigings- of uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening" in artikel 76 en 77 Wgh. In de Wgh is niet vastgelegd hoe de koppeling (in tijd) plaatsvindt tussen een ontwerpwijzigings- of ontwerpuitwerkingsbesluit en het ontwerpbesluit hogere waarde. Het ontwerpbesluit hogere waarde behoeft dus niet gelijktijdig met het ontwerpwijzigings- of ontwerpuitwerkingsbesluit ter inzage gelegd te worden. Hoewel er formeel geen koppeling is tussen beide procedures, wordt wel aanbevolen om beide ontwerpbesluiten tegelijkertijd ter inzage te leggen. Om het ontwerpbesluit hogere waarde goed te begrijpen is immers de informatie behorende bij het ontwerpwijzigings- of ontwerpuitwerkingsbesluit nodig.
In het plangebied zijn de volgende locaties bekend, waar alleen mogelijk nieuwbouw (met gebruikname van een wijzigingsbevoegdheid) in geluidsbelaste situaties voorkomen:
Nieuwbouwproject Arendsdorp
Het project betreft vervangende nieuwbouw van woningen. Er is nog geen ontwerp (bouwplan) bekend van het nieuw te bouwen wooncomplex. Er is uit gegaan van de maximale bouwmogelijkheden en een worstcase situering ten opzichte van de nabijgelegen Wassenaarseweg. Er is een rapportage opgesteld (zie Bijlage 8 Geluidsbelasting onderzoek Arendsdorp) waarin de uitvoerbaarheid van de opgenomen wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan inzichtelijk is gemaakt voor de akoestische situatie. Uit de berekeningen van het verrichte akoestische onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de zuidwest - noordoost- en de zuidoostgevels t.g.v. de Wassenaarseweg overschreden wordt. De geluidsbelasting bedraagt maximaal 56 dB ten gevolge van het verkeer op de Wassenaarseweg. De maximaal te verlenen hogere grenswaarde wordt niet overschreden. Verder dienen de woningen door het overschrijden van de voorkeursgrenswaarden, te voldoen aan de eisen welke gesteld worden in het "Haags ontheffingen beleid Wet geluidhinder". Bij verdere planinvulling zal worden bekeken of aan deze eisen wordt voldaan.
De maximaal optredende gecumuleerde geluidbelasting ten gevolg van wegverkeerslawaai zonder aftrek ten behoeve van gevelmaatregelen in het kader van het Bouwbesluit, bedraagt maximaal 61 dB op de zuidoostgevel van het blok. Deze geluidbelastingen zijn in detail in bijlage I-4 van de rapportage weergegeven. De gecumuleerde geluidbelasting voldoet aan de plandrempel van 69,5 dB zoals vastgesteld in het actieplan van de gemeente Den Haag en opgenomen in het Haags ontheffingenbeleid.