Plan: | Schilderswijk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0174ESchildersw-70OH |
Zoals al werd aangegeven heeft het bestemmingsplan als eerste doel om de bestaande ruimtelijke structuur juridisch-planologisch zodanig te regelen, dat deze wat betreft functie, bouwvorm, ligging en afmetingen in een goede ruimtelijke ordening worden ondergebracht.
In eerste instantie worden aan de hand van de bestaande situatie worden de bestemmingen afgewogen. Als leidraad of als toetsingskader dienen het beleidskader en de milieukwaliteitseisen.
Beleidskader | Vertaling in het bestemmingsplan | |
Ruimtelijk beleid | ||
De Structuurvisie Den Haag 2020 bepaalt dat langs doorgaande wegen en groen bij herstructurering in principe wordt uitgegaan van een bouwhoogte van minimaal vijf lagen. |
In paragraaf 5.3 is uitgewerkt of de bebouwing langs de doorgaande wegen in Schilderswijk in aanmerking komt voor een bouwhoogte van minimaal vijf lagen. | |
De woningmarkt is de Schilderswijk is kwetsbaar. De gemeente hanteert er een gebiedsgerichte aanpak waardoor het woonklimaat blijvend op een hoger peil wordt gebracht. Door verbouwen en aanpassen, consolidatie en een kleine toename van het aantal woningen kan het woonmilieu tot 'centrumstedelijk plus' worden opgewaardeerd. | Onder de bestemming Wonen zijn alle woningen geschaard. Dit betekent dat binnen het bouwvlak en de bouwhoogte die op de plankaart zijn aangegeven, verschillende typen woningen mogelijk, al dan niet een verbetering van de bestaande. | |
Kantoren, bedrijven, beroep- en bedrijf aan huis, detailhandel en horeca | ||
In het gemeentelijk beleid ten aanzien van functiemenging wordt aangegeven dat praktijk- en bedrijfsruimte kleiner dan 100 m2 bruto vloeroppervlak (bvo) langs de woonstraten in de wijk en kantoorruimte tot aan 500 m2 bvo langs de doorgaande wegen een plaats kunnen krijgen. In bestemmingsplannen dient hieraan de ruimte gegeven te worden. | In het gebied Schilderswijk komen op diverse plekken kleinere praktijk- en bedrijfsruimten voor. Deze zijn specifiek op de plankaart aangeduid, veelal met een functieaanduiding binnen de bestemming Wonen of een gemengde bestemming. | |
Milieuzonering zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen en dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven worden gesitueerd. | Solitaire bedrijfsvestigingen zijn onder de bestemming Bedrijf geschaard. Hier zijn bedrijfsactiviteiten in de categorieën A en B toegestaan, zowel activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd als activiteiten met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden; Bedrijfsvestigingen in de bestemmingen Gemengd - 2 en Wonen – met een funcieaanduiding op de plankaart – zijn alleen in categorie A toegestaan. |
|
In de detailhandelsnota is als uitgangspunt gesteld dat detailhandel op bestaande locaties geconcentreerd moet blijven, er worden geen nieuwe winkelcentra en concentraties van grootschalige solitaire detailhandel toegevoegd | Detailhandel wordt mogelijk gemaakt binnen de bestemming Gemengd - 1. Concentraties zijn te vinden aan de Hobbemastraat (inclusief Hobbemaplein en Paletplein) als stedelijke winkelstraat en binnen de kleine winkelcentra Hoefkade en Vaillantlaan.Solitaire detailhandel is op de plankaart aangeduid met een functieaanduiding en uitsluitend toegestaan op de begane grondlaag. | |
De Horecastructuurvisie heeft als doel de horeca meer ruimte te geven voor nieuwe initiatieven en nieuwe formules. Centrale doelstelling is concentratie en optimalisatie van horeca. |
Het plangebied kent geen concentratiegebieden. Wel is een horeca-inrichting (tot maximaal categorie III van de staat van horeca-inrichtingen als opgenomen in de bijlage van de regels) uitsluitend op de begane grond - binnen de bestemming Gemengd - 1 en met een functieaanduiding binnen andere bestemmingen toegestaan. | |
Wonen | ||
In het Regionaal Structuurplan wordt Schilderswijk getypeerd als bestaand stads- en dorpsgebied. Het behoort daarmee niet tot de ontwikkelingsgebieden binnen Haaglanden. In het plangebied is 'beheer en behoud van woongebieden' het uitgangspunt. | In het belang van het woonklimaat zijn de woningen in de woonwijk in de bestemmingen Wonen en de vier gemengde bestemmingen ondergebracht. De hoofdgebouwen in de bestemming zijn in bouwvlakken ondergebracht. Op de plankaart is de maximale dakhoogte, en voor huizen met kap ook de goothoogte, opgenomen. | |
In de Woonvisie wordt voor de wijk Schilderswijk versterking van het woongebied voorgestaan. De benodigde versterking gebeurt door het benutten van aanwezige potenties. De strategie is “verbouwen en aanpassen” om daarmee de kwaliteit van de woningen en, indien noodzakelijk, de woonomgeving te verbeteren. Daarnaast kan de strategie “verdichten” of “verdunnen” worden toegepast. |
Onderhavig bestemmingsplan is een conserverend bestemmingsplan. Wel wordt de uitbreiding van bestaande woningen met een dakopbouw mogelijk gemaakt (zie paragraaf 5.3). In de bouwregels in de bestemmingen Gemengd - 1, Gemengd - 2 (artikel 5 en 6) en Wonen (artikel 18) is de dakopbouwenregeling uitgewerkt. | |
Het belang van de leefbaarheid maakt het noodzakelijk om in het bestemmingsplan de uitsluiting van hennepkwekerijen en drugsdealpanden op te nemen. Dit was tot nu toe in een leefmilieuverordening geregeld. | De Opiumwet verbiedt de vestiging van hennepkwekerijen en drugsdealpanden, zodat in het plan van de uitsluiting daarvan is afgezien. | |
Verkeer | ||
Het Verkeersplan (zie paragraaf 3.3.3) hanteert een rangorde in haar wegenstructuur. Naast de hoofdwegen voor het doorgaande verkeer zijn er de wegen van een lagere orde die het verkeer tussen wijken en het buurtgebonden verkeer moeten afwikkelen: buurtontsluitingswegen (straten) en erfontsluitingswegen (verblijfs- en woonstraten). Verblijfsgebied tenslotte is openbare ruimte waar geen autoverkeer is toegestaan en waar de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie | De bestemming Verkeer - Hoofdverkeersweg is gegeven aan de Vaillantlaan, de Parallelweg tussen Hoefkade en Vaillantlaan, De Heemstraat, Monstersestraat, de Loosduinsekade en de Hobbemastraat tussen Hobbemaplein en Paletplein. De vrijliggende trambaan langs de Parallelweg en het deel van de Fruitweg binnen het plangebied is bestemd als Verkeer - Openbaar vervoer. Onder de bestemming Verkeer - Straat vallen de Ruijsdaelstraat, van der Vennestraat, Hoefkade, Wouwermanstraat, Parallelweg tussen Vaillantlaan en Stationsplein, Koningstraat, Hobbemastraat tussen Vaillantlaan en Om en Bij, Om en Bij en Spinozastraat/Oranjeplein/Fannius Scholtenstraat. Een aantal pleinen (bijvoorbeeld het Westlandseplein en Meester de Bruinplein) zijn bestemd als Verkeer - Verblijfsgebied. De overige straten in het plangebied zijn bestemd als Verkeer - Verblijfsstraat. | |
Onderwijs, Cultuur en Welzijn, Sport, Zorg en Maatschappelijke voorzieningen | ||
De handhaving van de bestaande schoollocaties in het plangebied is het uitgangspunt. Vervangende nieuwbouw of uitbreiding op eigen terrein dient daarbij mogelijk te worden gemaakt. | De scholen in het plangebied zijn ondergebracht in de bestemming Maatschappelijk. Binnen de regels en de op de plankaart aangeduide bouwvlakken is vervangende nieuwbouw en beperkte uitbreiding mogelijk. Door het opnemen van bebouwingspercentages in plaats van bouwvlakken is voor veel maatschappelijke bestemmingsvlakken flexibiliteit mogelijk gemaakt. | |
Ten aanzien van het plangebied is de inzet gericht op handhaving van bestaande welzijnsvoorzieningen en, waar dat inpasbaar is, potenties te bieden voor nieuwe voorzieningen. | De wijk Schilderswijk kent verschillende welzijnsvoorzieningen in de vorm van (onder meer) buurtcentra, bewonersorganisatie en een jongerencentrum. Daar waar deze voorzieningen zich bevinden, zijn zij positief bestemd in de bestemming Maatschappelijk, binnen de gemengde bestemmingen of binnen de woonbestemming met een functieaanduiding op de plankaart. Uitwisseling met andere maatschappelijke voorzieningen is mogelijk door de bestemminglegging en het opnemen van de brede doeleindenomschrijving 'welzijnsvoorzieningen' op te nemen. | |
Sinds de invoering van de Wet Kinderopvang in juni 2005 zijn de sturingsmogelijkheden van de gemeente ten aanzien van de spreiding en huisvesting van de kinderopvang beperkt. | Door kinderopvang in de bestemming Maatschappelijk uitdrukkelijk mogelijk te maken, ondersteunt de gemeente de realisatiemogelijkheden van kinderopvang. | |
De gemeente streeft ernaar voldoende goede sportaccommodaties te realiseren die betaalbaar, toegankelijk, bereikbaar en voor sportdoeleinden geschikt zijn. | Sportvoorzieningen zijn mogelijk binnen de bestemmingen Gemengd - 2, Gemengd - 3 (de Houtzagerij) en Sport. Daarnaast is de Sporttuin bestemd met een functieaanduiding “sport” binnen de bestemming Maatschappelijk. Het gebruik van gymzalen bij scholen behoort tot de schoolbestemming. Om deze gymzalen buiten schooltijden ook te kunnen gebruiken door sportverenigingen hebben, is voor de bestemmingsvlakken van scholen een functieaanduiding "sport" op de plankaart opgenomen. | |
Een deel van de religieuze organisaties heeft te maken met huisvestingproblematiek. Voor de periode van 5 tot 10 jaar bestaat een behoefte van uitbreiding van de huisvesting voor religieuze organisaties met circa 20.000 m2. | Binnen het plangebied worden voorzieningen voor verschillende religies met inbegrip van daarbij horende culturele en maatschappelijke activiteiten conform het gebruik bestemd in de bestemming Maatschappelijk. Vestiging van voorzieningen ten behoeve van levensovertuiging is mogelijk door de brede doeleindenomschrijving van de bestemming Maatschappelijk |
|
Speelbeleid | Schilderswijk is een bestaand woongebied, Speelvoorzieningen zijn opgenomen als doeleind in de bestemmingen Groen, Maatschappelijk, Verkeer - Verblijfsstraat en Verkeer - Verblijfsgebied. | |
Groenvoorzieningen | ||
Flora- en Faunawet | Aangezien het hier een conserverend bestemmingsplan betreft, gericht op het beschermen van bestaande kwaliteiten en kenmerken, wordt verwacht dat de voorschriften uit de Flora- en Faunawet niet worden overtreden. Er is dan ook geen aanleiding voor nader onderzoek. Indien toch ruimtelijke ontwikkelingen gepland worden, dient onderzoek plaats te vinden naar de effecten op beschermde soorten en dient zonodig ontheffing aangevraagd te worden. | |
Beschermd stadsgezicht | ||
De cultuurhistorische waarden van het deel van het rijksbeschermd stadsgezicht 's-Gravenhage Centrum dat in het plangebied ligt, worden in dit bestemmingsplan beschermd. | Ten behoeve van de bescherming van beide beschermde stadsgezichten is in artikel 22 van de regels een regeling opgenomen: de dubbelbestemming Waarde-Cultuurhistorie Hieraan is de toelichting op de aanwijzing tot rijksbeschermd stadsgezicht gekoppeld. Deze is opgenomen als Bijlage 4 bij de regels. Naast de regels die dit bestemmingsplan stelt, worden bouwwerken in het beschermd stadsgezicht getoetst aan redelijke eisen van welstand. In dit kader hanteert gemeente Den Haag de Welstandsnota. |