Plan: | Fruitweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0029EFruitweg-50VA |
Het bedrijfsterrein Fruitweg valt grotendeels binnen de bestemming Bedrijf. De bestemmingsregeling is vergelijkbaar met de huidige regeling in het bestemmingsplan Groothandelsmarktterrein. In 'De Staat van inrichtingen bedrijven' die als bijlage bij de regels van onderhavig bestemmingsplan is toegevoegd, is te vinden tot welke milieucategorie een bedrijf wordt gerekend. In het gebied is een onderscheid aangebracht tussen de locaties waar bedrijven in de categorieën 1 en 2, de categorieën 1 tot en met 3, en de categorieën 4, zijn toegestaan. Dit onderscheid is aangebracht in verband met de bestaande woningbouw. De bedrijven in de categorie 3 zijn binnen een contour op een afstand van ca. 50 m van de woningbouw toegestaan, bedrijven in de categorie 4 zijn alleen toegestaan daar waar dit op de plankaart staat aangegeven. Per bedrijf is het, voor zover het perceel daarvoor ruimte biedt, toegestaan één bedrijfswoning met een daarbij behorende berging of garage op te richten.
Ook de voormalige HTM-garage is opgenomen in de bestemming Bedrijf. Hier zijn bedrijven van beperkte omvang mogelijk gemaakt. De bestemming heeft tevens betrekking op het voormalig Philipsgebouw. Het uitgangspunt voor dit gebouw is het mogelijk maken van verschillende kleinere bedrijven, dienstverlenende bedrijven, ondergeschikte kantoren en ondergeschikte horecavoorzieningen.
Boven een aantal bedrijven aan de Viaductweg zijn (etage)woningen gelegen. Aan deze locatie in het noordelijk deel van het gebied dat bekend staat als de 'Banaan', is de bestemming Gemengd gegeven.
Omdat deze bestemming ook wonen mogelijk maakt, zijn hierbij slechts bedrijven in de categorieën 1 en 2 toegestaan. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen voor bedrijven die niet voorkomen op in de Staat van bedrijfsactiviteiten, maar die naar aard, omvang en invloed op het leefmilieu vergelijkbaar zijn met deze bedrijven.
Gebieden met de bestemming Groen zijn bestemd voor grasvelden, gazons en plant- en boomvakken, speelvoorzieningen en uitingen van kunst.
Ten behoeve van een Partycentrum is aan het pand Fruitweg 28 de bestemming Horeca gegeven.
De bestemming Maatschappelijk is breed opgezet zodat alle soorten maatschappelijke voorzieningen zich kunnen vestigen in de gebouwen die hiervoor zijn bestemd: buurt- en wijkcentra, overheidsvoorzieningen als een stadsdeelkantoor en een politiebureau, kerken en moskeeën, scholen, peuterspeelzaalwerk, buitenschoolse opvang en kinderopvang. De ene maatschappelijke voorziening is uitwisselbaar met een andere maatschappelijke voorziening. Zo kan een school gebruikmaken van de ruimte die een buurtcentrum achterlaat.
Artikel 8 Verkeer - hoofdverkeersweg (V-1)
Wegen met de bestemming Verkeer - hoofdverkeersweg (V-1) zijn in hoofdzaak bedoeld voor de afwikkeling van het doorgaande verkeer en vormen de hoofdontsluiting van wijken en grote delen van de stad en zijn tevens de verbinding met het Rijkswegennet. De intensiteiten van het verkeer zijn relatief hoog. De toegestane maximum snelheid is in de meeste gevallen 50 km/uur, incidenteel 70 of 100 km/uur. Vaak zijn deze wegen ook onderdeel van het openbaarvervoer netwerk van tram- en busbanen in de stad en onderdeel van de routes voor brandweer en andere hulpdiensten. Het langzame verkeer wordt op eigen voorzieningen, gescheiden van het gemotoriseerde verkeer, afgewikkeld en de directe ontsluiting van aanliggende bestemmingen via in- en uitrit(ten) dient net als het langs parkeren, te worden vermeden. Parallelwegen kunnen onderdeel zijn de bestemming hoofdverkeersweg.
Artikel 9 Verkeer - verblijfsstraat (V-2)
Wegen met de bestemming Verkeer - verblijfsstraat (V-2) zijn bestemd voor de afwikkeling van lokaal, gebiedsgebonden verkeer en dienen voor de ontsluiting van buurten en de direct aangelegen bestemmingen. Deze wegen zijn niet bedoeld voor het doorgaande verkeer over grotere afstanden.
De intensiteiten en de snelheden van het verkeer (maximaal 30 km/uur) zijn laag. Vrijliggende openbaarvervoer voorzieningen zijn niet uitgesloten maar maken slechts bij uitzondering deel uit van het profiel. Fietsers maken gebruik van de normale rijweg; fietspaden komen slechts voor indien ze ook onderdeel zijn van langere, doorgaande routes. Voetpaden en parkeervoorzieningen maken deel uit van het wegprofiel.
Artikel 10 Verkeer - Spoor (V-3)
Gronden met de bestemming Verkeer - Spoor (V-3) zijn bestemd de afwikkeling van treinverkeer en bouwwerken ten behoeve van railverkeer. Voor de openbare gebieden zijn de hiervoor gebruikelijke bestemmingen opgenomen.
Het in het bestemmingsplan gelegen Laakkanaal heeft de bestemming Water. In de bestemmingen zijn tevens bepalingen opgenomen omtrent de woonschepen en de omvang van de bebouwing op de kades ten behoeve van de schepen.
De bestemming Wonen heeft betrekking op de woningen op het voormalig AT&T-terrein, op het voormalige Groothandelsterrein en aan de Groenteweg. De werkwoningen aan de Lau Mazirellaan zijn eveneens in de bestemming Wonen opgenomen. Uitgangspunt van de bestemming is het handhaven van de bestaande situatie.
Om overlast van de bedrijven voor de woningen te voorkomen is een milieuzonering aangebracht. Het uitgangspunt is dat bedrijven in een hoge milieucategorie alleen mogelijk zijn op de locaties die het verst van de woningen gelegen zijn. In de stroken waar werkwoningen gelegen zijn, worden bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 toegestaan.
Op het aangrenzende bedrijventerrein is een zone van 50 meter vanuit de bestemmingen Wonen en Gemengd aangegeven, waar bedrijven in de milieucategorieën 1 tot en met 3 zijn voorzien, met een mogelijke vrijstelling tot categorie 4. Dit geldt voor bedrijven die door het treffen van voorzieningen qua overlast vergelijkbaar zijn met een bedrijf in de milieucategorie 3. De zone is met een 'B(3)' op de plankaart aangeduid.
Verderop op het terrein zijn alle bedrijven in categorie 4 mogelijk.
Binnen de zone met de aanduiding 'B(3)' is een bedrijf gevestigd dat valt in categorie 4. Dit bedrijf is met een 'B(4)' op de plankaart aangeduid. Dit bedrijf heeft een zogenaamde maatbestemming gekregen. Dat wil zeggen dat dit bedrijf, zoals op kaart S 9884 aangegeven, positief bestemd is. Bij eventuele beëindiging van dit bedrijf is alleen een bedrijf mogelijk in de categorieën 1 tot en met 3.
Toelichting op de regels voor een extra bouwlaag:
In het bestemmingsplan is in artikel 12.2.1 de mogelijkheid opgenomen om m.b.t. daarvoor aangewezen bouwblokken c.q. percelen een extra bouwlaag aan te brengen. De maximaal toegelaten oppervlakte van deze bouwlaag is uitgedrukt in een percentage van het dakvlak. Om aan de architect ontwerpruimte te bieden is in het voorschrift een maximale gemiddelde hoogte opgenomen. Het voorschrift behelst ook een z.g. nadere eisenregeling. Indien een aanvraag m.b.t. een extra bouwlaag daartoe aanleiding geeft kunnen nadere eisen worden gesteld. Deze nadere eisen kunnen alleen worden gesteld ten aanzien van de situering en de opbouw van het bouwvolume.
De hieraan ten grondslag liggende redenen worden ingegeven door het aspect bezonning en dat van de stedenbouwkundige inpasbaarheid.
De welstandscommissie toetst of het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk zowel op zichzelf als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan in overeenstemming is met redelijke eisen van welstand. Deze beoordeling vindt plaats aan de hand van criteria, die zijn opgenomen in de Haagse welstandsnota, onderdeel “Extra bouwlagen”.
Ter illustratie van de reikwijdte van het voorschrift en de ontwerpmogelijkheden, die in principe binnen die regeling qua afmeting toegelaten zijn, zijn enige schetsjes opgenomen. Zie Voorbeelden extra bouwlaagals opgenomen in de regels.
Deze aanduiding op de plankaart heeft betrekking op de gastransportleiding langs de Fruitweg, de ondergrondse hoogspanningsleiding in het noorden van het plangebied, en de afvalwatertransportleiding in het zuiden van het gebied. Uitgangspunt is dat binnen een strook van 4 m, respectievelijk 5 m van de leidingen geen bebouwing is toegestaan.
De aanduiding op de plankaart heeft betrekking op de waterkering aan de Troelstrakade.