Plan: | Gorinchem-Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0512.BP2010105-8100 |
Zoals eerder aangegeven loopt de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein niet via de Haarweg, maar juist vanaf de A27 in het noorden via de Hoogbloklandseweg. Vanaf 2008 is intensief overleg gevoerd met Rijkswaterstaat over een mogelijke ontsluiting op rijksweg A27 van het bedrijfsterrein Groote Haar. Indertijd is afgesproken dat er een tijdelijke aansluiting (zie afbeelding 9) zal zijn tot het moment de definitieve aansluiting van Gorinchem-Noord op de vernieuwde Rijksweg A27 zal zijn gerealiseerd.
Afbeelding 9: Tijdelijke ontsluiting op de A27
Deze tijdelijke aansluiting takt aan op het noordelijk gedeelte van de parkring. Gedurende de periode dat van deze tijdelijke aansluiting gebruik moet worden gemaakt, kan dit deel van de parkring niet worden benut als ontsluiting voor de aanliggende bedrijfspercelen. Om het rondritprincipe mogelijk te maken is aan de westkant van de parkring een keerlus opgenomen. De maatvoering van de tijdelijke ontsluiting, parkring en keerlus zijn van voldoende omvang, om zorg te dragen voor een goede verkeersafwikkeling. De gevolgen van de tijdelijke ontsluiting op de A27 zijn meegenomen in het verkeersonderzoek, opgenomen in paragraaf 4.5. Op het moment dat de definitieve aansluiting op de A27 is gerealiseerd, vervalt de tijdelijke aansluiting en wordt het betreffende deel van de parkring qua inrichting en dimensionering in overeenstemming gebracht met het overige deel van de parkring.
Hoogbloklandseweg
Naar aanleiding van het overleg met Giessenlanden en waterschap is afgesproken dat de Hoogbloklandseweg in de situatie van de tijdelijke aansluiting van het bedrijventerrein op de A27 niet afgesloten wordt. In deze situatie wordt de tijdelijke aansluiting op de A27 niet verbonden met het onderliggend wegennet (sluipverkeer is niet mogelijk). Omdat de parkring, die wel verbonden is met de tijdelijke aansluiting, de Hoogbloklandseweg twee keer kruist wordt de uitwisseling op deze twee kruisingen fysiek onmogelijk gemaakt. De uitwisseling fietspad – parkring zal wel in de tijdelijke situatie mogelijk gemaakt worden.
Ook in de definitieve situatie mag het bestemmingsverkeer voor het bedrijventerrein niet op het onderliggend wegennet komen. Ook in de definitieve situatie zal het sluipverkeer onmogelijk worden gemaakt en zal de Hoogbloklandseweg voor veiligheidsdiensten bereikbaar blijven.
De tijdelijke situatie zal pas worden opgeheven, op het moment dat de definitieve aansluiting op de A27 gerealiseerd zal zijn, na gezamenlijke overeenstemming tussen de gemeenten Giessenlanden en Gorinchem (zie ook het convenant in bijlage 1).
Daarnaast wordt de bestaande doorgaande busverbinding tussen Gorinchem, Arkel en Noordeloos behouden. De ontsluiting van het plangebied voor openbaar vervoer wordt verbeterd door de realisering van de halte aan de MerwedeLingelijn, met aansluiting op de busverbindingen.