Plan: | Gorinchem-Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0512.BP2010105-8100 |
Het bedrijventerrein Groote Haar is ruimtelijk in twee gebieden onderverdeeld: De Haarwegzone en het Polderblok. Het karakter van de Haarwegzone (Schotdeurengebied) wordt bepaald door de noord-zuidkavels met brede en smalle poldersloten, singelbeplanting en bosstroken. Het karakter van het Polderblok: rationeel, grote kavels, brede watergangen en groene markante randen die de grens met het Groene Hart trekken.
Zonering
Inspelend op de behoefte uit de markt in combinatie met de specifieke gegevenheden van het plangebied omvat het stedenbouwkundig plan een vijftal zones.
Afbeelding 7: Zonering bedrijventerrein
Zone 1: Kwadrant
Het kwadrant is de kern van het bedrijventerrein. Rondom het kwadrant ligt de parkring. Duidelijk herkenbaar van de overige zones door zijn directe relatie met de waterstructuur en een als herkenbaar ensemble vormgegeven bebouwing. De hoofdontsluiting van het bedrijventerrein (Hoogbloklandseweg) ëindigt op het centrale ondernemersplein binnen het kwadrant. Voor fietsers kan over dit plein een doorgaande route worden gecreëerd.
De entrees van de in het kwadrant liggende bedrijven bevinden zich aan het ondernemersplein. De bebouwing is tweezijdig georiënteerd waardoor er ook een uitstraling naar buiten toe ontstaat. De vormgeving van het kwadrant biedt geen locatie voor bedrijven die afhankelijk zijn van opslag in de vorm van een loods. Enig toegestaan en afwijkend element is het Oud Swaenenburg met daarin een architectenbureau.
Binnen het blok wordt gestreefd naar het combineren van bedrijfsfuncties in de vorm van een Facilitycenter. Een dergelijk complex omvat allerlei bedrijfsgerelateerde functies als een copy- en servicecenter.
Zone 2: A27-Zone
Deze zone is een belangrijke zichtlocatie langs de A27. Aan deze zone presenteert de gemeente Gorinchem zijn bedrijventerrein naar buiten toe. Deze zone kenmerkt zich door een groen talud wat eventueel te continueren is met de daaraan gelegen bedrijven. Er is in deze zone sprake van een bouwvolume onder en boven het grasdak. Het deel dat boven het talud uitsteekt heeft een representatieve functie. Dit zou zichtbaar moeten zijn in de bijzondere architectuur van het gebouw. Hiermee profileert en presenteert de ondernemer zich langs de A27. Het continueren van het groene karakter van het talud kan plaatsvinden door middel van een vegetatiedak. Naast de isolerende werking wordt de afvoer van regenwater naar het oppervlaktewater vertraagd en verminderd.
De rand van het dak kan zo worden ontworpen dat er voor de rest van het bedrijventerrein verdere geluidsreductie optreedt. Onder het dak zijn meer de werkruimtes en productieruimtes gelegen. Op deze wijze hebben de bedrijven twee voorkanten, de ene zijde gericht naar de A27 en de andere zijde gericht naar de parkring om het kwadrant. Onder het dak kan tevens parkeren een plek krijgen. De auto's en bevoorrading zijn uit het zicht en op deze wijze ontstaat door het slim combineren van functies een kwalitatief duurzaam beeld voor zowel de A27 als het bedrijventerrein.
Deze uitstraling dient bij voorkeur te worden gecontinueerd op de erboven gelegen noordelijke rand.
Zone 3: Noordelijke Rand
Deze zone biedt een vestigingsmogelijkheid voor de zwaarste milieucategorie bedrijvigheid. Hierdoor dient er extra aandacht uit te gaan naar de overgang naar het landschap.
De brede waterzone aan de noordzijde loopt door middel van natuurvriendelijke oevers prettig over in het aangrenzende landschap. Aan de zijde van het bedrijventerrein zorgt een brede groenstrook voorzien van bomen voor een afschermende functie van de tot en met bedrijfscategorie 5 toegestane bedrijvigheid. Parkeren dient zo veel mogelijk uit het zicht te gebeuren, zeker gezien vanuit het landelijk gebied. Reclame-uitingen dienen bescheiden te zijn. Deze groenstrook is openbaar toegankelijk er kan naar wens gewandeld worden. Men heeft hieruit vrij uitzicht op het landschap.
Samen met de gemeente en provincie dient een goede inrichting en overgang te worden ontworpen naar de noordelijker gelegen natte ecologische zone.
De brede waterzone wordt doorsneden door de Hoogbloklandseweg, de hoofdroute naar het bedrijventerrein. Bij de entree van het bedrijventerrein is een ruimtelijk accent (te benutten voor bijvoorbeeld een horecafunctie of hotel/zalencentrum) met uitzicht op natuurgebied en Groene Hart.
Zone 4: Waterstrips
Deze zone is duidelijk doorsneden door de waterstructuur van het bedrijventerrein en bestaat uit een drietal oost-west georiënteerde uitgeefbare stroken. In deze stroken is een grote variatie aan kavelgroottes mogelijk. De stroken zijn goed ontsloten door in het verlengde van de parkring gelegen infrastructuur.
De grote mate van vrijheid van verkaveling biedt voor een breed scala aan bedrijvigheid een vestigingsmogelijkheid. De bedrijven zijn tevens gelegen aan brede groenstroken die openbaar toegankelijk zijn.
Zone 5: Haarweg
De Haarwegzone staat voor de overgang naar de dichter bebouwde kavels van de overige zones binnen het bedrijventerrein. Deze zone kenmerkt zich door een gepaste kleinschaligheid. Dit karakter ontstaat door het ritme tussen smalle en brede kavels die naar wens zijn te begrenzen met poldersloten en inheemse beplantingl. Het percentage groen op de kavels is hier duidelijk groter dan de overige kavels van het bedrijventerrein.
Gedacht wordt in deze zone aan kleinschalige bedrijvigheid aan huis als werkateliers, kleine onderzoeksinstituten of milieu gerelateerde bedrijfjes.
Tussen het bedrijventerrein en de kavels aan de Haarweg is een ruimtelijke scheiding (water en kade) aangebracht. Hierdoor is inhoud gegeven aan de overgang van het meer kleinschalige karakter van bedrijvigheid aan de Haarweg naar het grootschalige bedrijventerrein ten noorden daarvan. De nieuwe bebouwing aan de Haarweg moet passen binnen het kleinschalige karakter van de Haarweg waardoor sprake blijft van een herkenbaar lint. Aan de zuidzijde van de Haarweg zijn ook enkele kavels voor dezelfde type ontwikkeling aangegeven.
Ontsluiting en parkeren
De centrale ontsluiting van het bedrijventerrein loopt via de Hoogbloklandseweg die vervolgens aansluit op de parkring. Daarnaast is voorzien in een calamiteitenontsluiting die aantakt op de Haarweg. Ontsluiting van het bedrijventerrein via deze zijde naar Gorinchem is niet mogelijk omdat de Haarweg, de Mollenburgseweg en de Kleine en Grote Haarsekade niet berekend zijn op extra verkeer. Bovendien moet sluipverkeer tussen Gorinchem en de nieuwe aansluiting op de A27 worden voorkomen. Nooddiensten kunnen gebruik maken van deze calamiteitenontsluiting.
Parkeren op eigen terrein is het uitgangspunt, waarbij de normen van de CROW worden gehanteerd. Echter, om rekening te houden met het feit dat bedrijven groeien en uitbreiden is ruimte gereserveerd voor centraal parkeren op een of twee locaties. In het bestemmingsplan wordt een algemene bedrijfsbestemming opgenomen waarmee de eventuele realisatie van de centrale parkeerplaatsen mogelijk is.
Verkeersveiligheid
Uiteraard zal verkeersveiligheid bij de inrichting van het bedrijventerrein inclusief aan- en afvoerroutes centraal staan, zeker gezien de nabijheid van het scholencomplex. Op het bedrijventerrein zelf wordt het (vracht)autoverkeer gescheiden van de fietsers en wandelaars. De Haarweg wordt verkeersluw gemaakt en daarmee ook de verbinding voor langzaamverkeer vanaf de nieuwe stationshalte naar het scholencomplex. De verkeersveiligheid word nog meer verbeterd door de aanleg van een nieuwe weg tussen de Haarbrug en Vlietskade. Het bestemmingsplan voorziet in die mogelijkheid. Dat geldt uiteraard ook voor de aanleg van een vrijliggend fietspad aan de Vlietskade.
Oppervlakteverdeling grondgebruik bedrijventerrein
In de volgende tabel is voor het bedrijventerrein de verdeling van het grondgebruik gegeven. Daaruit blijkt dat het uitgeefbaar terrein uitkomt op circa 38 ha. Ten behoeve van een hoger kwaliteitsniveau van de buitenruimte (veel water, groen en natuurvriendelijke oevers) bedraagt het oppervlak aan groen en water circa 19 ha.
De in de tabel weergegeven oppervlakteverdeling betreft de situatie zoals weergegeven op de bestemmimngsplankaart (verbeelding). Deze situatie wijkt af van het verkavelingsplan (zoals opgenomen in het beeldkwaliteitsplan en weergegeven in afbeelding 8 van deze toelichting) en van het watertoetsrapport. Deze afwijking komt doordat op dit moment (najaar 2010) nog niet duidelijk is wat het exacte ruimtebeslag zal zijn van de verbreding van de A27. Het verkavelingsplan is een inrichtingssuggestie, die nog verder moet worden uitgewerkt. Dat geldt ook voor het watertoetsrapport in de vorm van een waterhuishoudingsplan. Voordat met de realisatie van het bedrijventerrein wordt begonnen dient eerst een waterhuishoudingsplan te zijn opgesteld. Dit is opgenomen in de regels van het bestemmingsplan.
Tabel 1: Oppervlakteverdeling bedrijventerrein Groote Haar in de eindsituatie, exclusief de tijdelijke ontsluiting op de A27
Aspect | Oppervlak (ha) | % |
Uitgeefbaar terrein | 37,8 | 56 |
Ontsluitingsweg * | 3,9 | 6 |
Groen (incl. berm en onderhoudstrook) | 8,0 | 12 |
Water | 11,3 | 16 |
Natuur | 3,4 | 5 |
Agrarisch | 3,2 | 5 |
Totaal | 67,6 | 100 |
* inclusief fiets-/voetpad
Inrichtingssuggestie
Voor een indruk van de beoogde planontwikkeling voor het bedrijventerrein Groote Haar wordt verwezen naar de in afbeelding 8 weergegeven inrichtingsschets. Met deze suggestie worden overigens andere binnen het juridische deel van het bestemmingsplan passende opties, zoals bijvoorbeeld een andere situering van voorzieningen en gebouwen niet uitgesloten.
Afbeelding 8: Inrichtingsuggestie Bedrijventerrein Groote Haar
Beeldkwaliteit
Voor een kwalitatief hoogwaardige uitstraling van het bedrijventerrein zijn ten aanzien van de beeldkwaliteit regels opgesteld. Deze regels hebben betrekking op de openbare ruimte, de kavels en de bebouwing van de bedrijven.
Openbare ruimte
Ten aanzien van de openbare ruimte gelden de volgende kwaliteitsregels:
Kavels
Ten aanzien van de kavels gelden de volgende kwaliteitsregels:
In het beeldkwaliteitsplan zijn de eisen per zone aangegeven.
Windturbines
Gezien het ruimtebeslag (hindercirkels van de windturbine zelf) in combinatie met de hindercirkels van de bedrijvigheid en gastransportleiding is plaatsing van windturbines op het bedrijventerrein Groote Haar zelf niet mogelijk. Dit kan wel eventueel aan de noordelijke rand van de water- en groenzone grenzend aan het bedrijventerrein, haaks op de A27 langs de noordgrens van het onderhavige plangebied. In de regels is de maatvoering van de turbines opgenomen. Bij de ontwikkeling van de windenergie zal de mogelijkheid van maximale participatie voor burgers worden meegenomen in de planontwikkeling. Met het bieden van de mogelijkheid tot plaatsing van de windturbines wordt invulling gegeven aan de beleidsafspraken, zoals vastgelegd in de eerder genoemde Transformatievisie Merwedezone en de rapportage Windenergie in de Merwedezone (Grontmij, 2008).
Hotelaccommodatie en horecavoorziening
In verband met de hierboven genoemde mogelijke plaatsing van windturbines in de noordelijke rand binnen de bebouwingscontour is hotelaccommodatie met separaat een horecavoorziening toegestaan binnen het op de Verbeelding aangegeven deel van het bedrijventerrein, westelijk van de Hoogbloklandseweg. Daarbij is rekening gehouden met de veiligheidscontouren van de beoogde windturbines.