4.5 Resultaten verkeersonderzoek
De verkeerskundige gevolgen van het afsluiten van de Hoogbloklandseweg zijn in beeld gebracht ten opzichte van het omringende wegennet (Grontmij, 2010). Uit het onderzoek blijkt dat:
- als gevolg van de autonome ontwikkelingen er een verschuiving plaatsvindt van verkeer van de route via Kerkeind en Onderweg naar de route via de Vlietskade en de Haarweg;
- het afsluiten van de Hoogbloklandseweg een duidelijke toename van het verkeersaanbod tot gevolg heeft op de westelijke route (via de Nieuweweg en het westelijk deel van de Haarweg). Voor de Haarweg levert dit naar verwachting niet of nauwelijks problemen op; het oostelijke deel van de Haarweg heeft een vergelijkbaar of hoger verkeersaanbod;
- het afsluiten van de Hoogbloklandseweg slechts een geringe toename van het verkeersaanbod tot gevolg heeft op de oostelijke routes (via Kerkeind en Onderweg). De toename op deze route is relatief zeer gering (slechts circa 100 tot 200 mvt/etm) en zal op de bestaande wegenstructuur niet tot extra problemen leiden;
- het toekomstige verkeersaanbod op de Haarweg nabij het nieuwe treinstation van dien aard is, dat het wenselijk is de Haarweg vanaf de Haarbrug in noordelijke richting te verleggen. Hierdoor komt de bestaande route beschikbaar om het fietsverkeer van en naar het treinstation vlot en veilig af te wikkelen.
De resultaten zijn opgenomen in de rapportage Onderzoek verkeerskundige consequenties
afsluiten Hoogbloklandseweg (Grontmij, 2010).
Zodra er duidelijkheid is over de definitieve ontsluiting van het plangebied op de A27 (dit na capaciteitsuitbreiding) zal onderzoek worden gedaan naar de verkeerssituatie in en om het plangebied. Dit kan aanleiding geven tot aanpassingen van het omliggende wegennet. Het opstellen van een verkeersplan is een voorwaarde om tot ontwikkeling van een bepaald gebied te komen. Hiervoor zal een afzonderlijke planologische procedure worden gevolgd.