Plan: | Wonen Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0450.10BPWonenZuid-VS01 |
Inleiding
In deze paragraaf wordt de huidige verkeersstructuur beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) als het openbaar vervoer. Eveneens is de huidige parkeersituatie in het buurtschap Assum beschreven.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer
De belangrijkste ontsluitingsroute voor de wijk De Kleis wordt gevormd door de Anna van Renesselaan. In Waldijk vormen de Breekamplaan en de Aan De Kromme Sloot de belangrijkste ontsluitingen. Deze wegen sluiten aan op de Jacoba van Beierenlaan. Deze doorgaande verbinding geeft in noordelijke richting verbinding met het centrum van Uitgeest, de provinciale weg N203 en de rijksweg A9. In zuidelijke richting heeft deze route een belangrijke verbindingsfunctie met Heemskerk. Via de Gorskamplaan is Waldijk verbonden met de Anna van Renesselaan en daarmee met De Kleis. Met de aansluiting aan de Jacoba van Beijerenlaan wordt de wijk eveneens ontsloten. In figuur 2.3 zijn deze hoofdwegen weergegeven evenals de belangrijkste interne ontsluitingswegen.
Figuur 2.3 Verkeersstructuur
Ontsluiting langzaam verkeer
De Jacoba van Beierenlaan is conform de inrichting van Duurzaam Veilig (gescheiden verkeersstromen) voorzien van een hoofdrijbaan voor gemotoriseerd verkeer met een vrij liggend fietspad. Op de overige wegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer op dezelfde rijbaan afgewikkeld. Via een fiets- en voetgangerstunnel kan vanuit het Anna van Renesseplein het treinstation (dat gelegen is aan de noordzijde van het spoor) direct worden bereikt. Van daaruit is ook het centrum van Uitgeest bereikbaar. De langzaam verkeerroutes zijn voldoende fijnmazig dat de wijken goed zijn ontsloten.
Ontsluiting openbaar vervoer
Binnen het plangebied zijn bushaltes gelegen aan de Tolweg en de Kleis. Deze bushaltes is gelegen langs de Kleis ter hoogte van de Anna van Renesselaan. Hier halteert de openbaarvervoersdienst in de richtingen Haarlem en Uitgeest. Deze dienst heeft een frequentie van vier keer per uur per richting. Even buiten het plangebied is aan de noordkant het treinstation Uitgeest gelegen. Hier halteren de treinen tussen Amsterdam en Alkmaar en Haarlem en Alkmaar.
Parkeren
In het plangebied wordt voornamelijk geparkeerd in het openbaar gebied langs wegen en straten. Bij een groot aantal woningen wordt op eigen terrein geparkeerd. Voor nieuwe toekomstige ontwikkelingen waarvoor een parkeerbehoefte bestaat zal worden aangesloten bij het dan geldende parkeerbeleid van de gemeente. In ieder geval geldt dan als uitgangspunt dat de parkeerbehoefte op eigen terrein moet worden opgelost.
Conclusie
De bereikbaarheid van de wijken voor het gemotoriseerd verkeer is goed. Dit komt mede doordat de Anna van Renesselaan, die deel uitmaakt van de hoofdwegenstructuur van Uitgeest, het plangebied doorkruist. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Het wegennet is voldoende fijnmazig.