direct naar inhoud van 6.2 Natuur en Waterbeheer
Plan: buitengebied Oostzaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0431.BP2012003001-0401

6.2 Natuur en Waterbeheer

6.2.1 Natuurbeheer

De gemeente streeft naar een verdere versterking van de natuurwaarden en wil in het bestemmingsplan hiervoor de nodige ontwikkelingsruimte opnemen. In de regels van het bestemmingsplan zijn de volgende mogelijkheden opgenomen:

  • Een algemene wijzigingbevoegdheid voor het omzetten van gronden met een Agrarische bestemming in de bestemming 'Natuur' of 'Water'. De realisatie kan alleen plaatsvinden met instemming van de betrokken eigenaren.
  • Realisatie van ecologische verbindingszones kan plaatsvinden door middel van het nemen van specifieke beheermaatregelen op agrarische gronden. De agrarische gronden worden zo beter geschikt als verspreidingsroute voor planten en dieren. Hiervoor hoeft echter geen regeling in het bestemmingsplan te worden opgenomen, zolang het hoofdgebruik agrarisch blijft.
  • De beheerdoelstellingen in het Oostzanerveld zijn gericht op het geschikt houden van het gebied voor weidevogels en het behoud van de openheid. Verdere vermoerassing van het gebied wordt tegengegaan.
  • De bestemming Natuurgebied wordt aan die delen van het Oostzanerveld en het Twiske toegekend die zijn aangewezen is in het kader van de Natuurbeschermingswet als Speciale beschermingszone op grond van de Vogel- en habitatrichtlijn..
  • Wanneer werken of werkzaamheden worden uitgevoerd in of nabij het Natura 2000-gebied, dient voor de ingreep onderzocht te zijn of er een significant effect wordt verwacht op de gestelde doelen. Wanneer een dergelijk effect, als gevolg van de ingreep, niet uitgesloten kan worden, dient een Natuurbeschermingswetvergunning aangevraagd te worden bij de provincie.
  • Extensief agrarisch beheer en extensieve recreatie is toegestaan binnen de bestemming 'Natuur'.
6.2.2 Water(paragraaf)

De implementatie en uitvoering van het waterbeleid en- beheer in het plangebied (zowel kwantitatief als kwalitatief) is een wettelijke taak en verantwoordelijkheid van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Leidraad hierbij zijn onder meer de Keur, waterkeringen beheerplan, waterbeheersplan 4 en het Provinciaal Waterhuishoudingsplan. Bij de voorbereiding van het bestemmingsplan pleegt de gemeente volgens artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening overleg met de betrokken waterschappen.

Uitgangspunten
Voor de bescherming van(de kwaliteit van het water in het plangebied worden in het nieuwe bestemmingsplan de volgende uitgangspunten worden gehanteerd:

  • Alle hoofdwaterlopen, oppervlaktewateren en tochtsloten groter dan 6 meter hebben in het bestemmingsplan een op de functie toegesneden bestemming gekregen en zijn op de plankaart opgenomen;
  • In de bestemmingsomschrijving zijn ook aanwezige natuurwaarden opgenomen. Op deze manier wordt het natuurbelang meegewogen wanneer zich ontwikkelingen voordoen Er wordt een onderscheid gemaakt tussen water met en zonder een ecologische functie. Hiervoor wordt een op maat gesneden regeling (gebruik, aanleggen) opgesteld.
  • De overige binnen het plangebied voorkomende kleinere waterlopen zijn als medebestemming worden opgenomen;
  • Onder de bestemming ten behoeve van waterstaatkundige werken (waterkeringen en watergangen) vallen ook de wettelijk aan te houden onderhouds- en beschermingszones. Het bestemmingsplan geeft aan dat deze stroken/zones, die in de Keur vermeld staan, onder andere gevrijwaard dienen te blijven van bebouwing;
  • De in het plangebied voorkomende waterkeringen evenals persleidingen van het AWKB (Afvalwater en KetenBedrijf, onderdeel van het HHNK) worden apart als dubbelbestemmng bestemd en worden op de plankaart aangegeven;
  • Er is overeenkomstig is aangegeven in het gemeentelijk Waterplan geen rekening gehouden met het realiseren van een nieuwe locatie voor waterberging (seizoensberging dan wel calamiteitenberging)
  • Bruggen en dammen
    Nieuwe bruggen worden alleen via een binnenplanse afwijking toegestaan. Hetzelfde geldt voor dammen. Als voorwaarde voor het verlenen van een vergunning geldt dat de doorvaarbaarheid en doorschaatsbaarheid van de sloten niet in het geding mag zijn en dat de kavelstructuur niet wordt aangetast.
  • In het Oostzanerveld is sprake van een groot baggerprobleem. Een baggerplicht wordt echter niet opgenomen, dit wordt immers geregeld in de Keur van het Waterschap. Wel wordt de mogelijkheid tot aanleg van baggerdepots (maximaal 1 ha groot) opgenomen in de regels via een omgevingsvergunning

Noodzaak watercompensatie
De bestemmingsplannen die vervangen worden door het nieuwe bestemmingsplan, bieden meer mogelijkheden voor verdere verstening dan het nieuwe plan. De vele percelen met bedrijfs- of woonbebouwing en de gronden in het buitengebied worden bestemd op basis van het huidige gebruik. De beperkte verhardingsmogelijkheden in verhouding tot het totale gebied, en de positieve situatie ten opzichte van de voormalige plannen leidt vooralsnog de conclusie dat het nieuwe bestemmingsplan niet hoeft te voorzien in een compensatieregeling voor extra verhardingen. (drempelwaarde = 800 m2). Een dergelijke regeling in het buitengebied leidt slechts tot versnipperde en weinig doelmatige oplossingen, die mogelijk geen recht doen aan de historisch-landschappelijke waarden van het gebied. Door het instellen van de waterbank kunnen de versnipperde oplossingen worden voorkomen. Mocht te zijner tijd blijken dat er wel compensatie nodig is (bij extra verhardingen > 800 m2), dan kunnen deze bijvoorbeeld worden gevonden binnen de ecologische oevers die binnen de kern Oostzaan gerealiseerd gaan worden.

Het nieuwe bestemmingsplan maakt in beperkte mate nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Alvorens deze nieuwe ontwikkelingen ter hand kunnen worden genomen dient in het kader van de watertoets overleg met het Hoogheemraadschap plaats te vinden. In de vrijstelling of het wijzigingsplan dient daarbij te worden ingegaan op het rioleringsbeleid, aanleg van kunstwerken, oeverinrichting en compensatie voor de toename aan verhard oppervlak (waterberging) en dempingen van oppervlaktewater en werkzaamheden binnen waterstaatswerk waterkeringen.