direct naar inhoud van 2.4 Regionaal beleid
Plan: buitengebied Oostzaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0431.BP2012003001-0401

2.4 Regionaal beleid

2.4.1 Beleidsnotitie paardenbakken / 2011/ Landschap Noord-Holland

Landschap Noord Holland heeft een Beleidsnotitie paardenpakken opgesteld. Hierin is aangegeven hoe kan worden omgegaan met paardenbakken. Uitgangspunt is dat wanneer het gaat om het hobbymatig houden van paarden, de buitenbak binnen het bouwvlak aangelegd moet worden en de bebouwing voldoet aan de voorschriften van het geldende bestemmingsplan, de gemeente medewerking zal verlenen. De aanvraag is in zo'n geval passend binnen het geldende bestemmingsplan. Het op een andere manier dan hobbymatig houden (pensionstalling, manege, e.d.) van paarden is niet toegestaan binnen de 'woonbestemming'.

Vergunningaanvragen voor buitenbakken en bijbehorende bebouwing buiten bouwvlakken dienen altijd getoetst te worden aan het bestemmingsplan. Dit heeft tot gevolg dat voor buitenbakken die aangelegd worden op gronden met een 'agrarische bestemming' schriftelijke omgevingsvergunning van burgemeester en wethouders vereist is voor het aanleggen van een buitenbak. Alvorens een omgevingsvergunning verleend wordt zal deze getoetst worden aan een aantal criteria.

2.4.2 Waterbeheersplan HHNK 2010 - 2015

De missie van hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is erop gericht om ook de komende jaren, ondanks klimaat- en weersveranderingen, Noord-Holland boven het Noordzeekanaal veilig te houden tegen overstromingen en te zorgen voor droge voeten en schoon water. Het kerndoel is vierledig:

  • 1. Het op orde houden van het watersysteem en dit onder dagelijkse omstandigheden doelmatig en integraal beheren.
  • 2. De verontreiniging van het watersysteem door directe en indirecte lozingen voorkomen en/of beheersbaar houden.
  • 3. Het op orde houden van de primaire waterkeringen en overige waterkeringen met een veiligheidsfunctie en deze onder dagelijkse omstandigheden doelmatig beheren.
  • 4. Het in stand houden en ontwikkelen van een calamiteitenorganisatie die onder bijzondere omstandigheden onmiddellijk operationeel is en die beschikt over actuele calamiteitenbestrijdingsplannen voor veiligheid, wateroverlast en waterkwaliteit.

Het hoogheemraadschap hanteert daarbij de volgende uitgangspunten:

  • Het beheersgebied van het hoogheemraadschap is beveiligd tegen overstromingen.
  • Dijkversterking blijft altijd mogelijk.
  • Alle inwoners van het beheersgebied hebben recht op het afgesproken beschermingsniveau tegen wateroverlast.
  • Watersystemen zijn gezond voor mens, plant en dier.
  • Problemen worden opgelost waar ze ontstaan.
  • Met de watervoorraad wordt zorgvuldig omgegaan.
  • Niet alles kan overal.
  • Samenwerking staat centraal.
  • Water is een ordenend principe in de ruimtelijke inrichting.
  • Het waterbeheer is toekomstgericht.

Het hoogheemraadschap adviseert verder in het kader van de watertoets over de functiegeschiktheid en de inrichting van het watersysteem en over maatregelen die nodig zijn om het watersysteem op orde te houden. Het waterplan is een integraal plan waarin het hoogheemraadschap en een of meerdere gemeenten afspraken vastleggen over diverse waterthema's. In de planperiode worden met alle gemeenten afspraken gemaakt over het opstellen van waterplannen. De eerste ervaringen met de waterbank, een boekhoudkundig instrument om gebruik te maken van een overmaat aan waterberging elders in het peilgebied, worden geƫvalueerd. Ook stelt het hoogheemraadschap een beleidskader op voor bouwen op water.

2.4.3 Keur en Beheersplan Waterkeringen HHNK 2006-2010

In november 2009 heeft het College van Hoofdingelanden van het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier een nieuwe Keur vastgesteld die van kracht is geworden met het in werking treden van de Waterwet op 22 december 2009. Hierin zijn een aantal wijzigingen ten opzichte van de vorige Keur. Een belangrijke wijziging is de verplichting tot het uitvoeren van compenserende maatregelen bij verhardingstoenames groter dan 800 m2.Voorts hanteert het hoogheemraadschap het beleidskader ten aanzien van de waterkeringen zoals vastgelegd in het Beheersplan Waterkeringen 2006-2010. Het Beheersplan Waterkeringen beschrijft het beleid en de randvoorwaarden voor het dagelijks beheer van de primaire en regionale waterkeringen van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Met dit plan geeft het hoogheemraadschap eenduidige doelstellingen en richtlijnen. Het vormt een richtinggevend document voor de uitvoering van de waterkeringstaak.

2.4.4 Beheervisie Oostzanerveld / Staatsbosbeheer/2007

Deze beheervisie is gemaakt in het kader van het project Toekomstplan Oostzanerveld. In 2007 hebben Staatsbosbeheer en de Natuurvereniging Waterland het initiatief genomen om gezamenlijk een toekomstplan te maken voor het Oostzanerveld.

Doel van het Toekomstplan is een graslandgebruiksplan te maken met als doel de natuurwaarden in het Oostzanerveld duurzaam te behouden. Samenwerking tussen Staatsbosbeheer en de locale agrariƫrs staat hierbij voorop. Het plan geeft ook inzicht in wat de rol van andere partijen, zoals gemeente en hoogheemraadschap zijn.

In deze visie zullen twee beheervarianten worden uitgewerkt. Richtinggevend hierbij zijn de beschikbare vergoedingen voor de boeren. Er zijn ook tussenvormen mogelijk. Als bekend is hoeveel het beheerbudget voor toekomstig duurzaam beheer is, kan worden bekeken of een van de twee varianten of een tussenvorm verder moet worden uitgewerkt.

2.4.5 Toeristisch Actieplan Metropoolregio Amsterdam

Versterking van de economie door extra stimulering van het toerisme is een belangrijke doelstelling voor de metropoolregio Amsterdam. Om de toeristische bedrijfstak voor de hele regio uit te breiden en optimaal te benutten is het Toeristisch Actieplan Metropoolregio Amsterdam (TAMA) met de betrokken gemeenten opgesteld. Het TAMA moet leiden tot:

  • 1. Meer internationale toeristen in de Metropoolregio;
  • 2. Betere spreiding van toeristen over de gehele Metropoolregio.

Ook moet het actieplan bijdragen aan een goed leefklimaat voor de inwoners van de Metropoolregio Amsterdam. Toeristische producten en voorzieningen hebben ook voor de eigen bewoners een recreatieve en welzijnsfunctie.). De Stadsregio Amsterdam heeft hierin de regie en is aanjager voor nieuwe ontwikkelingen op toeristisch gebied.

Wakker worden in de metropool
Hoe meer toeristen de Metropoolregio Amsterdam bezoeken, hoe meer hotelkamers er nodig zijn. De Metropoolregio Amsterdam onderneemt verschillende acties om de ambitie van 15.000 extra hotelkamers te realiseren in 2015. In de gemeente Amsterdam moeten 9.000 hotelkamers worden gerealiseerd, de overige worden gezocht in de regio.

2.4.6 Visie op verdere ontwikkelingen in het recreatiegebied het Twiske / 2006/Recreatieschap Twiske

De visie op verdere ontwikkelingen in het recreatiegebied Twiske is opgesteld door recreatieschap Het Twiske. Het recreatieschap Het Twiske heeft een tweeledige doelstelling: zorg dragen voor een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie en het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu in het gebied. Daarnaast is het belangrijk dat er een financieel gezonde bedrijfsvoering wordt gevoerd.

Bij het opstellen van de visie is in algemene zin gekeken naar de ruimtelijke ontwikkelingen. Daarnaast is op een aantal punten ook meer in detail gekeken naar mogelijkheden voor het terugdringen van het exploitatietekort door enerzijds inkomstenwerving en anderzijds kostenreductie.

In het zuidwestelijk deel worden de intensieve voorzieningen en functies geconcentreerd om hier een integrale ontwikkeling tot Recreatiecentrum te bewerkstelligen. In het zuidoostelijk deel vinden ontwikkelingen plaats op en in de directe nabijheid van de boerderij. Voor het overige blijft het huidige extensieve karakter van het gebied behouden. Hiermee vindt een continuering plaats van de historische ontwikkeling, zonder dat er sprake is van de ontwikkelingen naar een pretpark.