Plan: | Bestemmingsplan Haven en Bedrijventerreinen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0406.BPHENB2010-VG01 |
Normstelling Wgh en onderzoeksplicht
De nieuwe ontwikkelingen binnen het bestemmingsplan zijn deels aan te merken als geluidsgevoelige bestemmingen in het kader van de Wet geluidhinder (Wgh). Het betreft hierbij de mogelijkheid tot het bouwen van nieuwe woningen.
Woningbouw is voorzien (middels een wijzigingsbevoegdheid) op de locaties 'Fase 2 en Fase 3, Oude Haven' ten noorden van de Bestevaer tussen de IJsselmeerstraat en de Havenstraat. Op de locatie 'Lucentterrein' ten zuiden van de Bestevaer, begrensd door de Baanbergenweg, Botterstraat en Havenstraat zijn woningen (wonen en woon-werkcombinaties) en maatschappelijke voorzieningen voorzien. Woningen en bepaalde maatschappelijke voorzieningen zijn ingevolge de Wgh als geluidsgevoelige bestemmingen aangemerkt.
Nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen langs bestaande gezoneerde wegen dienen in principe ingevolge de Wgh te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde mag de gemeente zelf onder voorwaarden een hogere grenswaarde toestaan. Deze hogere grenswaarde wordt vastgesteld door het bevoegd gezag. Vaststelling van hogere waarden is ingevolge de Wgh eventueel onder voorwaarden mogelijk voor een geluidsbelasting tot de uiterste grenswaarde van maximaal 63 dB binnen de bebouwde kom. Ingeval van afwijken dienen de eisen van het Bouwbesluit in acht te worden genomen (maximaal toelaatbare binnenniveau van 33 dB). Voordat men ertoe overgaat een omgevingsvergunning ter afwijking aan te vragen, moet eerst onderzoek worden verricht naar maatregelen om de geluidsbelasting te reduceren.
Op grond van de Wgh bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. De locaties liggen binnen de geluidszones van gezoneerde wegen. De breedte van de geluidszones is voor alle gezoneerde wegen 200 m aan weerszijden van de wegas (artikel 74 Wgh). Deze gezoneerde wegen zijn:
Akoestische toetsing is voor beide locaties wettelijk verplicht en uitgevoerd voor de geluidshinder als gevolg van verkeer op de genoemde gezoneerde wegen.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting langs de 30 km/h-weg wordt gebruikgemaakt van de methode uit de rapportage Cumulatie en Saldobenadering van de Regiegroep Geluid Limburg, die gebaseerd is op de 'methode Miedema'. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 4.2 Lden Miedema (bron Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldobenadering) Lden classificering milieukwaliteit
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 54 dB | redelijk |
55 - 59 dB | matig |
60 - 64 dB | tamelijk slecht |
65 - 69 dB | slecht |
= 70 dB | zeer slecht |
Akoestisch onderzoek
Ten behoeve van de ontwikkeling van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen binnen het plangebied is onderzoek uitgevoerd naar de toekomstige geluidsniveaus als gevolg van verkeer op de gezoneerde wegen in de omgeving. Hierbij is uitgegaan van de uitgangspunten conform de recent in 2009 geactualiseerde “Verkeersmilieukaart Huizen” (Technische rapportage, 15 december 2009) met prognosejaar 2020.
Met behulp van het verkeersmodel zijn in de Verkeersmilieukaart Huizen de verkeersintensiteiten berekend voor het basisjaar 2009 en het prognosejaar 2020. Belangrijke inputgegevens hiervoor zijn het netwerk (en de hierin opgenomen routekeuze) en de ruimtelijke vulling van de verkeersgebieden (inwoners en arbeidsplaatsen). In de Verkeersmilieukaart is dan ook rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen in en rondom Huizen. De verkeersstromen voor het basisjaar zijn uitgebreid getoetst aan de hand van verkeerstellingen. Op basis hiervan worden de parameters van het verkeersmodel dusdanig bijgesteld dat het verkeersmodel voor het basisjaar een realistische weergave is van de verkeersstromen zoals die buiten op straat worden waargenomen. Op basis van het gekalibreerde verkeersmodel voor het basisjaar zijn vervolgens de prognosemodellen voor onder andere 2020 opgesteld. In de Verkeersmilieukaart Huizen zijn alle infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen meegenomen die de komende jaren zijn voorzien.
Tevens is gebruikgemaakt van economische groeiscenario's zoals die zijn opgesteld door het CPB. De gebruikte verkeersintensiteiten zijn ontleend aan het regionale verkeersmodel, waarin gedetailleerd de verkeersstromen worden gemodelleerd voor de gemeenten Baarn, Blaricum, Bussum, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren. Dit regionale verkeersmodel is ingebed in het NRM Randstad: het verkeersmodel dat wordt gebruikt door Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland. Ten behoeve van de Verkeersmilieukaart Huizen heeft een omrekening plaatsgevonden van de verkeersintensiteiten en prognoses naar weekdagetmaalintensiteiten.
Voor het berekenen van de geluidshinder door wegverkeer zijn per wegvak de volgende omgevingskenmerken gebruikt:
Figuur: Uitsnede plangebied Verkeersmilieukaart Huizen 2020
Figuur 4.1 Uitsnede plangebied Verkeersmilieukaart Huizen 2020
Bron: Verkeersmilieukaart Huizen 2020 (geluidscontouren inclusief aftrek 110g Wgh).
Met behulp van het verkeersmodel zijn in de Verkeersmilieukaart Huizen de verkeersintensiteiten berekend voor het basisjaar 2012 en het prognosejaar 2020. Belangrijke inputgegevens hiervoor zijn het netwerk (en de hierin opgenomen routekeuze) en de ruimtelijke vulling van de verkeersgebieden (inwoners en arbeidsplaatsen). In de Geluidskaart is dan ook rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen in en rondom Huizen. De verkeersstromen voor het basisjaar zijn uitgebreid getoetst aan de hand van verkeerstellingen. Op basis hiervan worden de parameters van het verkeersmodel dusdanig bijgesteld dat het verkeersmodel voor het basisjaar een realistische weergave is van de verkeersstromen zoals die buiten op straat worden waargenomen. Op basis van het gekalibreerde verkeersmodel voor het basisjaar zijn vervolgens de prognosemodellen voor onder andere 2020 opgesteld. In de Verkeersmilieukaart Huizen zijn alle infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen meegenomen die de komende jaren zijn voorzien.
Nieuwe geluidscontourenkaart
Daarnaast is recent een nieuwe geluidscontourenkaart voor de gemeente Huizen verschenen (Geluidsituatie 2011, gemeente Huizen, dB Vision, 10 mei 2012). Deze geluidscontourenkaart beschrijft de heersende geluidsbelasting binnen de gemeente voor het gecumuleerde wegverkeerslawaai en zonder aftrek artikel 110g Wgh. Omdat deze kaarten geen prognoses weergeven, is voor het bestemmingsplan aangesloten bij de Verkeersmilieukaart (zie figuur 4.1). De geluidscontourenkaarten geven op hoofdlijnen hetzelfde beeld als de Verkeersmilieukaart van de gemeente Huizen. Beperkte afwijking hangt samen met de verschillende jaren waarvoor gerekend is.
Lucentterrein
Deze locatie, waar geluidsgevoelige maatschappelijke bestemmingen en woningen mogelijk worden gemaakt is, gelegen binnen de geluidszones van een aantal gezoneerde wegen. Op basis van de Verkeersmilieukaart is de ligging van geluidscontouren van de omliggende wegen Bestevaer, Havenstraat, Baanbergenweg en Botterstraat berekend. Hieruit komt naar voren dat de contour van de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de Bestevaer op 67 m uit de wegas ligt. De geluidsgevoelige functies worden op een grotere afstand mogelijk gemaakt. De voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de overige wegen ligt deels over de wijzigingsbevoegdheid waar woningen worden toegestaan. Door het aanhouden van voldoende afstand uit de omliggende wegen kan voorkomen worden dat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Dit zal echter niet overal mogelijk zijn. De ligging van de 48 dB-contouren voor- het 'Lucentterrein' bedraagt in meters uit de wegas:
wegvak | 48 dB-contour in meters uit de wegas |
Bestevaer | 67 m |
Baanbergenweg | 35 m |
Havenstraat (zuidelijk deel) | 20 m |
Botterstraat | 60 m |
Ten gevolge van de Havenstraat (zuidelijk deel) zal de voorkeursgrenswaarde niet worden overschreden door het aanhouden van voldoende afstand conform de 48 dB-contour. Middels de planregels dan wel het opnemen van de uiterste bouwgrenzen op de verbeelding in combinatie met de toegestane functie binnen de verschillende deelgebieden op het Lucentterrein, is dit verzekerd.
Langs de Botterstraat en Baanbergenweg zal geluidsgevoelige bebouwing dichter bij de weg mogelijk worden gemaakt dan de afstanden waarop voldaan wordt aan de 48 dB. Voor de mogelijkheid van realisatie van geluidsgevoelige bestemmingen langs deze wegen, zal een hogere grenswaarde dienen te worden vastgesteld door het bevoegd gezag. De maximaal optredende geluidsbelastingen langs de Botterstraat bij een minimale bebouwingsafstand van 13 m bedraagt 58 dB en langs de Baanbergenweg bij een minimale bebouwingsafstand van 14 m 53 dB. De hogere grenswaarden voor de hier te realiseren geluidsgevoelige bestemmingen dienen te zijn vastgesteld voordat het bestemmingsplan kan worden vastgesteld. Hierbij dient te worden voldaan aan de criteria en regels zoals opgenomen in het besluit 'Beleidsregel vaststelling hogere waarde geluid gemeente Huizen' welke is vastgesteld op 19 februari 2008 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen. Middels de verbeelding in combinatie met de planregels, is gewaarborgd dat het dichter bij de wegas realiseren van een geluidsgevoelige bestemming niet mogelijk is zodat voldaan wordt aan de vast te stellen hogere waarden.
Foto: Zicht op Havenstraat (zuidelijk deel) vanaf Bestevaer richting 'Lucentterrein'
Foto: Rotonde Bestevaer-IJsselmeerstraat vanaf Bestevaer-West ter hoogte van 'Lucentterrein'
Fase 2 en Fase 3 , Oude Haven
Deze locatie, waar woningbouw mogelijk wordt gemaakt, is niet gelegen binnen de geluidszone van een gezoneerde weg. De IJsselmeerstraat en Havenstraat zijn ter hoogte van de locatie ingericht als 30 km/h-wegen. Op basis van de Verkeersmilieukaart is de ligging geluidscontouren van de omliggende 30 km/h-wegen IJsselmeerstraat en Havenstraat berekend. Hieruit komt naar voren dat de geluidsbelastingen, inclusief aftrek artikel 110g Wgh, op de locatie 48 dB of minder bedragen. Dit betekent dat de geluidsbelasting, exclusief aftrek artikel 110g Wgh (zijnde 5 dB), 53 dB of minder bedragen. De akoestische kwaliteit op deze locatie wordt als 'redelijk' tot 'goed' beoordeeld bij het hanteren van het beoordelingskader zoals in voorgaande alinea beschreven. Voor de nieuw te bouwen woningen op deze locatie geldt dat een binnenwaarde van 33 dB conform het bouwbesluit gegarandeerd zal zijn aangezien de minimaal vereiste gevelreductie 20 dB dient te bedragen ingevolge het bouwbesluit. Bij een geluidsbelasting van maximaal 53 dB en een gevelreductie van minimaal 20 dB zal de wettelijke binnenwaarde van 33 dB gewaarborgd zijn. Hiermee wordt de akoestische situatie langs de 30 km/h-wegen IJsselmeerstraat en Havenstraat ter hoogte van locatie 'Fase 2, Oude Haven' als aanvaardbaar beschouwd.
Conclusies
Op de locaties waar nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt wordt, met uitzondering van het 'Lucentterrein', voldaan aan de voorkeursgrenswaarde ingevolge de Wgh. Voor de ontwikkeling van geluidsgevoelige bestemmingen op het 'Lucentterrein' wordt een hogere waardeprocedure doorlopen met het verzoek aan het bevoegd gezag tot het vaststellen van hogere waarden van maximaal 58 dB ten aanzien van de Botterstraat en 53 dB ten aanzien van de Baanbergenweg. De geluidssituatie langs de 30 km/h-wegen wordt als aanvaardbaar beschouwd vanwege een redelijk tot goed akoestisch klimaat langs deze wegen en het waarborgen van de wettelijke binnenwaarde van 33 dB conform het Bouwbesluit. Het aspect wegverkeerslawaai staat hiermee de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen binnen het bestemmingsplan niet in de weg.