Plan: | Bestemmingsplan Haven en Bedrijventerreinen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0406.BPHENB2010-VG01 |
Auto
Huizen kent een verkeerscirculatieplan (VCP) dat in 2007 voor het laatst is geactualiseerd. In dit VCP is tevens de wegencategorisering opgenomen. Binnen de kern Huizen wordt onderscheid gemaakt tussen gebiedsontsluitingswegen (GOW) met een maximumsnelheid van 50 of 70 km/h en erftoegangswegen (ETW) met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Het plangebied is gelegen aan de noordzijde van de kern Huizen tussen het oude dorp en de haven. Het plangebied wordt in het oosten begrensd door de Zuiderzee, welke gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom van Huizen. De Zuiderzee loopt richting het zuiden naar het centrum van Huizen en biedt, via de Huizermaatweg/'t Merk/Randweg, aansluiting op de A27. Verder doorsnijdt de Bestevaer het plangebied. De Bestevaer maakt, samen met de Karel Doormanlaan en de Crailoseweg, deel uit van de ontsluitingsroute naar de A1. Verder lopen binnen het plangebied onder andere de Baanbergenweg/Eemlandweg, Havenstraat en Ambachtsweg op het bedrijventerrein 't Plaveen, de IJsselmeerstraat en Waterbalk in de woonwijk 'Wolfskamer' en de Labradorstroom, Golfstroom en Alaskastroom in de woonwijk 'Gooierhoofd'.
Binnen de kern Huizen wordt conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig onderscheid gemaakt tussen gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. De belangrijkste gebiedsontsluitende routes zijn de Randweg/'t Merk/Huizermaatweg/Zuiderzee vanaf de A27 naar het centrum-/havengebied en de Crailoseweg/Karel Doormanlaan/Bestevaer vanaf de A1 naar het centrum-/havengebied. Voor het plangebied vormen deze routes de belangrijkste externe verkeersontsluiting. De autosnelweg A27 ontsluit in noordelijke richting naar Almere en Lelystad en in zuidelijke richting naar Hilversum, Utrecht en Breda. Via de A1 wordt in westelijke richting Amsterdam bereikt en in oostelijke richting Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Enschede. Het plangebied is dan ook centraal gelegen en goed ontsloten vanaf het landelijke snelwegennet.
Binnen het plangebied vormen de Bestevaer, de Zuiderzee en de Baanbergenweg/Eemlandweg de gebiedsontsluitingswegen met een 50 km/h-regime. Vrijwel alle bedrijfsontsluitingswegen op het industrieterrein 't Plaveen zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg, maar kennen nog wel een 50 km/h-regime. De woonwijken 'Wolfskamer' en 'Gooierhoofd' zijn opgenomen binnen een 30 km/h-verblijfsgebied waardoor de wegen zijn uitgevoerd als erftoegangswegen met een 30 m/h-regime conform het concept 'Duurzaam Veilig'.
Fiets
Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de vrijliggende fietsstructuur (fietspaden) langs de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen zoals de Bestevaer en de Zuiderzee. Op de Baanbergenweg/Eemlandweg zijn deels vrijliggende fietspaden en deels suggestiestroken voor het fietsverkeer aanwezig. De overige wegen zijn voorzien van fiets(suggestie)stroken of een gemengde verkeersafwikkeling en daarmee ook toegankelijk voor het fietsverkeer. De gebiedsontsluitingswegen zijn voorzien van duurzaam veilig uitgevoerde oversteekvoorzieningen voor fietsverkeer. De inrichting van de wegen voldoet aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De maaswijdte van het ontsluitende fietsroutenetwerk is gemiddeld kleiner dan 500 m. De ontsluiting voor het fietsverkeer is derhalve goed.
Openbaar vervoer
Er zijn binnen het plangebied langs de gebiedsontsluitende wegen bushaltes aanwezig van reguliere busdiensten die de ontsluiting van het plangebied per openbaar vervoer verzorgen. De bushaltes bevinden zich langs de Bestevaer, de Zuiderzeeweg en de Baanbergenweg/Eemlandweg. Ten zuidoosten van het plangebied bevindt zich op loopafstand vanuit het plangebied het centrale busstation van Huizen. De haltes worden bediend door busdiensten naar Naarden, Bussum, Blaricum, Laren en Hilversum. In Bussum en Hilversum kan worden overgestapt op het landelijke railnetwerk. De ontsluiting van het plangebied door het openbaar vervoer is goed.
Verder wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van hoogwaardig openbaar vervoer in Het Gooi. Hoogwaardig openbaar vervoer is een vorm van openbaar vervoer, waarbij met name aandacht is voor comfort en snelle verbindingen met omliggende plaatsen en treinstations. Voor het HOV is een buslijn beoogd die zoveel mogelijk via een vrije busbaan zal rijden en Hilversum met Huizen zal gaan verbinden. Het tracé van de HOV-lijn loopt ook door onderhavig plangebied een voert vanaf de Karel Doormanlaan langs de Bestevaer naar de Zuiderzee. Langs de Bestevaer krijgt de busbaan een zuidligging. Via de Zuiderzee biedt de HOV-lijn toegang tot het busstation van Huizen. Binnen het plangebied worden een of meerdere haltes voorzien.
Verkeersgeneratie
De nieuwe ontwikkelingen binnen het bestemmingsplan zullen verkeer genereren. Daarentegen zullen te amoveren bedrijven en voorzieningen (zoals op het Lucentterrein) geen verkeer meer genereren. In de praktijk zal er dan ook voor een groot deel sprake zijn van een uitwisseling tussen de verkeersgeneratie van nieuwe en te vervangen bestemmingen. Overige nieuwe ontwikkelingen vallen binnen de scope en uitgangspunten van het regionale verkeersprognosemodel voor het jaar 2020. In het regionale verkeersmodel zijn alle infrastructurele en ruimtelijke ontwikkelingen meegenomen die de komende jaren zijn voorzien. Tevens is gebruikgemaakt van economische groeiscenario's zoals die zijn opgesteld door het CPB. In het regionale verkeersmodel zijn de verkeersstromen gedetailleerd gemodelleerd voor de gemeenten Baarn, Blaricum, Bussum, Eemnes, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp en Wijdemeren.
Parkeren
Binnen het plangebied is zowel in het openbare gebied als bij de bedrijven op eigen terrein voorzien in de parkeerbehoefte. Nabij de haven is een grootschalig parkeerterrein aanwezig aan de Ambachtsweg ten behoeve van de zich hier manifesterende parkeerbehoefte. Binnen het plangebied is geen parkeerregulering door middel van een betaald parkeren of vergunningensysteem ingesteld. De gemeente Huizen hanteert eigen parkeernormen, welke op basis van het ASVV (CROW 2004) zijn vastgesteld. Tevens is in het kader van de planontwikkeling een onderzoek uitgevoerd naar de parkeernormen voor het bedrijventerrein (Arcadis, 14 maart 2011). Dit onderzoek levert aanvullende parkeernormen voor functies die in onderhavig bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt. Op basis van deze parkeernormen kan de benodigde parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkelingen worden berekend.
De parkeernormen die de gemeente Huizen hanteert zijn:
functie | oprichting/vergroting/verandering | |
praktijkruimten | 1 parkeerplaats per 20 m² bvo; | |
maatschappelijke doeleinden | 1 parkeerplaats per 35 m² bvo; | |
detailhandel, met uitzondering van volumineus | 1 parkeerplaats per 25 m² bvo; | |
dienstverlening | 1 parkeerplaats per 40 m² bvo; | |
horeca | 1 parkeerplaats per 15 m² bvo; | |
kantoren met baliefunctie | 1 parkeerplaats per 40 m² bvo; | |
kantoren zonder baliefunctie | 1 parkeerplaats per 63 m² bvo; | |
bouwmarkten, tuincentra | 1 parkeerplaats per 40 m² bvo; | |
overige volumineuze detailhandel | 1 parkeerplaats per 75 m² bvo; | |
arbeidsextensieve/bezoekersextensieve bedrijven | 1 parkeerplaats per 143 m² bvo; | |
arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven | 1 parkeerplaats per 50 m² bvo; | |
bedrijfsverzamelgebouw | 1 parkeerplaats per 83 m² bvo; | |
sporthal | 2,2 parkeerplaatsen per 100 m² bvo; | |
sportveld | 20 parkeerplaatsen per ha netto terrein | |
wonen | 1,4 parkeerplaats per woning indien de maximale oppervlakte 80 m² bvo bedraagt en 1,8 parkeerplaats per woning indien de maximale oppervlakte meer dan 80 m² bvo bedraagt. |
Voor functies die niet in bovenstaande tabel opgenomen zijn, wordt verwezen naar publicatie 317 (CROW, 2012). Daarbij wordt uitgegaan van de parkeerkencijfers voor rest bebouwde kom in matig stedelijk gebied.
De parkeernormen van de gemeente Huizen (indien niet hierin opgenomen, de parkeerkencijfers van het CROW) zijn maatgevend voor het aantal te realiseren parkeerplaatsen bij ontwikkelingen binnen het bestemmingsplan. De ontwikkelingen dienen in deze parkeerbehoefte te voorzien door de aanleg van parkeerplaatsen op bij voorkeur eigen terrein. Voor een beperkt deel van de parkeerbehoefte kan gebruik worden gemaakt van parkeervoorzieningen in de openbare ruimte indien hier voldoende capaciteit aanwezig is.
Verkeersveiligheid
Het plangebied is ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig. De wegen voldoen aan de richtlijnen die op basis van het concept Duurzaam Veilig worden gesteld aan de verschillende wegcategorieën. Op kruisingen van gebiedsontsluitende wegen, zoals de Ambachtsweg-Bestevaer, de Zuiderzee-Bestevaer en de Zuiderzee-Eemlandweg, is (of zal op korte termijn worden) voorzien in een uitvoering van de kruising met een duurzaam veilige rotonde. Fietsers en voetgangers kunnen hier de gebiedsontsluitingswegen veilig oversteken. Erftoegangswegen binnen de bebouwde kom dienen in principe een 30 km/h-regime en inrichting te hebben. De algehele verkeersveiligheidssituatie binnen het plangebied is als goed te kwalificeren.