direct naar inhoud van 3.3 Verkeer
Plan: Utrechtseweg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.15bp00utrechtseweg-oh01

3.3 Verkeer

3.3.1 Autoverkeer

In Hilversum wordt gestreefd naar de inrichting van wegen volgens de principes van Duurzaam Veilig. Concreet betekent dit dat alle wegen in Hilversum zijn gecategoriseerd in gebiedsontsluitingswegen (50 km/u) en verblijfsgebieden (30 km/u). Door de categorisering te versterken neemt de functionaliteit, vindbaarheid en herkenbaarheid in de wijk en daarmee ook de voorspelbaarheid van het autoverkeer toe. In het plangebied zijn alle doorgaande wegen gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg. Op gebiedsontsluitingswegen wordt, in het belang van het functioneren van de stad als geheel, aan de stroomfunctie van het verkeer een hoger belang toegekend dan aan de verblijfsfunctie. Gelijkvloerse kruispunten maken een uitwisseling van verkeer met wegen van een lagere orde mogelijk. De maximum snelheid op deze wegen is 50 km/u. De gebiedsontsluitingswegen vormen ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten. De interne wegen in de wijken van het plangebied hebben een verblijfsdoel. Deze wegen hebben als hoofdfunctie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De verblijfsfunctie staat centraal en de verkeersbelasting is beperkt. De maximale snelheid op deze wegen bedraagt 30 km/u.

3.3.1.1 Integrale Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. (IBP)

De huidige infrastructuur van Hilversum was bij het opstellen van het IBP niet (meer) toegerust op de bestaande mobiliteit en de toekomstige groei daarvan. Verkeersmodellen laten zien dat (zonder het nemen van maatregelen) de huidige situatie verslechtert, zodat zowel de bereikbaarheid van belangrijke bestemmingen zoals het Media Park als de leefbaarheid langs routes en aanpalende wijken onacceptabel wordt.

Het doel van het IBP was te komen tot een uitgebalanceerd pakket verkeersmaatregelen waarmee op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo mogelijk optimaal mogelijke) doorstroming van het verkeer kan worden behaald. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket zoals voorgesteld in het IBP richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor openbaar vervoer en fiets. In het IBP stonden de volgende projecten op de planning gelegen binnen onderhavig bestemmingsplan.

Emmastraat / Soestdijkerstraatweg / Utrechtseweg

Voorheen was op deze locatie een ongeregelde kruising met voorrang op de Emmastraat - Soestdijkerstraatweg aanwezig. De aanpassing bestond uit een verkeersregelinstallatie, met op de Emmastraat en op de Utrechtseweg een apart voorsorteervak voor links afslaand verkeer. Op de Soestdijkerstraatweg geldt nu een verbod om linksaf te slaan richting Utrechtseweg.

Diependaalselaan-Eikbosserweg

Het principe van de voorrangspleintjes bevordert de doorstroming op de Diependaalselaan. Het houdt in dat vanaf de Diependaalselaan alleen rechtsaf de zijstraten in gereden kan worden en dat vanuit de zijstraten alleen door een rechtsaf beweging de Diependaalselaan opgereden kan worden. Linksaf bewegingen vanaf de Diependaalselaan kunnen via een aparte afslagstrook van het voorrangspleintje de Diependaalselaan verlaten, waardoor ze het doorgaande verkeer niet belemmeren. Kruisende bewegingen vanuit de zijstraten kunnen via dezelfde afslagstroken van de pleintjes, de Diependaalselaan in twee keer oversteken, wat de wachttijd voor het oversteken beperkt.

Landschappelijk inpassing Diependaalselaan – Eikbosserweg

Dit deel van de buitenring heeft door de groene zijbermen van glooiende grastaluds met monumentale laanbomen (zwarte noten) een groene uitstraling. Bij de inpassing van de verkeersmaatregelen is ingespeeld op herstel of versterken van deze groene karakteristiek. Daarnaast is aansluiting gezocht bij de inrichting van de zijstraten

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.15bp00utrechtseweg-oh01_0009.jpg"

Figuur 9: Landschappelijke inpassing van de Diependaalselaan

Bij de Eikbosserweg is het ontwerp zodanig ingepast dat zoveel mogelijk zwarte notenbomen zijn behouden en het plantsoen aan de zuidzijde zo weinig mogelijk wordt versnipperd. Het middeneiland van het voorrangsplein heeft een groene invulling met een wintergroene, bodembedekkende heester. De rammelstrook bestaat uit een brede betonband met hierbinnen basaltblokken. De middengeleiders aan weerszijden van het plein zijn uitgevoerd met het bekende zwart-wit blokpatroon wat kenmerkend voor de buitenring is.

3.3.2 Parkeren

Binnen het plangebied zijn verschillende vormen van parkeren aanwezig. Zo zijn er in het grootste deel van het plangebied vormen van langsparkeren en parkeergelegenheid op eigen terrein aanwezig. Op enkele delen van het plangebied zijn garageboxen aanwezig, veelal op de kenmerkende binnenterreinen.

3.3.3 Openbaar vervoer

Door het plangebied lopen meerdere openbaar vervoersroutes. Vooral de lijnen 58 en 104 zorgen voor de ontsluiting van het plangebied en omgeving. De bushalte aan de Emmastraat heeft, door de ligging nabij het treinstation Hilversum Sportpark, een aansluiting met verschillende buslijnen (3, 58, 59, 70, 100, 103, 104 en 156). Het treinstation Hilversum Sportpark en de spoorlijn Hilversum-Utrecht liggen direct buiten het plangebied.

3.3.4 Langzaam verkeer

Fietser

Naast het autoverkeer geeft het plangebied volop ruimte voor het gebruik van de fiets. De doorgaande wegen (Utrechtseweg, Diependaalselaan, Emmastraat en Schapenkamp) kennen een vrijliggend fietspad, waardoor op deze drukke wegen geen of nauwelijks conflicten kunnen ontstaan met het overige verkeer. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen, waarop gemengd verkeer plaatsvindt. Bij het station Hilversum Sportpark aan de Soestdijkerstraatweg is eveneens een fietsenstalling aanwezig voor de gebruikers van de trein. Deze fietsenstalling is echter net buiten het plangebied gelegen.

Voetganger

Voor voetgangers zijn geen bijzondere voorzieningen getroffen. Voetgangers kunnen gebruik maken van de aanwezige stoepen.