direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Media Park
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01

5.3 Verkeer

De uitbreiding van het Media Park is alleen mogelijk als tegelijk de bereikbaarheid per fiets, auto en openbaar vervoer verbetert. Daarom hebben de gemeenten Hilversum, Laren en Bussum samen met de provincie Noord-Holland en de eigenaar van een deel van het Media Park (TCN) in 2005 het ´Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o.´ (IBP) vastgesteld (bijlage 5 en bijlage 6 geeft de stand van zaken van medio 2010). In dat kader kwam 50 miljoen euro beschikbaar voor verbeteringen. Op 1 maart 2006 hebben de betrokken partijen in een overeenkomst afgesproken om in een periode van vijf jaar (2006 - 2011) maatregelen te nemen om de doorstroming op circa 40 kruispunten in (heel) Hilversum te verbeteren, files op de buitenring terug te dringen en de leefbaarheid van aangrenzende wijken te vergroten. Daarnaast voorzien de plannen in het treffen van voorzieningen voor het fietsverkeer, het verbeteren van het openbaar vervoer van en naar het Media Park en het ontwikkelen van vervoersmanagement ten behoeve van het Media Park. Zie ook bijlage 7.

5.3.1 Autoverkeer

In samenwerking met de gemeente Bussum, Laren, Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland heeft de gemeente Hilversum in 2005 een nieuw verkeersprognosemodel voor het gemotoriseerde verkeer opgesteld. In dat model zijn alle verkeersbeïnvloedende activiteiten tot 2020 geïntegreerd, zoals bouwplannen en uitbreidingen in de gehele regio, waaronder de maximale toevoeging van 170.000 m² bvo op het Media Park. Het aantal autoverplaatsingen in 2020 van en naar het Media Park is geprognosticeerd op ruim 20.000 voertuigen per etmaal. In het IBP werd de conclusie getrokken dat zonder het treffen van maatregelen het verkeer in een groot deel van Hilversum zou komen vast te staan. Die verkeersmaatregelen zijn dus opgenomen in het IBP.

Het IBP voorziet in een zodanig uitgebalanceerd pakket aan verkeersmaatregelen, dat op het totale stelsel van lokale hoofdwegen een redelijke (zo goed mogelijk) doorstroming van het verkeer wordt bereikt. Daarmee wordt niet alleen de bereikbaarheid in de stad verbeterd, maar ook de milieukwaliteit. Het maatregelenpakket richt zich niet alleen op de bereikbaarheid per auto, maar verbetert ook de mogelijkheden voor het openbaar vervoer en de fiets (zie hierna). Hiermee heeft het IBP dezelfde doelstellingen als het rijks- en provinciaal beleid (bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid). Het blijkt mogelijk om met een slim gebruik van moderne technieken de mobiliteit aanzienlijk te bevorderen binnen het beschikbare budget. Na het treffen van die maatregelen, zo verwacht de gemeente, zal het probleem van de doorstroming op het Hilversumse wegennet grotendeels zijn opgelost, op een beperkte congestie op drie toegangswegen naar Hilversum na.

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01_0014.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01_0015.jpg"

Maatregelen IBP voor gemotoriseerd verkeer

Ontsluiting

Reeds uitgevoerd zijn de routes A1 - Media Park (buitenring Noord), de nieuwe entree van het Media Park-zuid en de maatregelen op het punt van openbaar vervoer (zie hoofdstuk 3.3).

In 2009 is/wordt de buitenring west gereconstrueerd. Op het kruispunt Hoge Naarderweg - Insulindelaan wordt een z.g. voorrangspleintje aangelegd. In de Krugerbocht komen vrijliggende fietsvoorzieningen. De verkeerslichten op het kruispunt 's-Gravelandseweg - Geert van Mesdagweg - Bussumergrintweg (Quatre Bras) blijven intact, waarbij alle opstelstroken aanmerkelijk worden verlengd. De kruispunten Vaartweg - Geert van Mesdagweg - Beresteinseweg en Gijsbrecht van Amstelstraat - Nieuwe Havenweg worden samengevoegd tot één geregeld kruispunt. Hiertoe dient de brug over de Gooise Vaart te worden verbreed. Al deze maatregelen zorgen voor een flinke verbetering van de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer op de buitenring west forst, wat ook geldt voor de leefkwaliteit, verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid.

In 2010 wordt de buitenring zuid gereconstrueerd. Op vijf kruispunten worden z.g. voorrangspleintjes gesitueerd. Alle rotondes worden omgebouwd tot meerbaans turborotondes. Tevens wordt er een bypass aangelegd van de Diependaalselaan-west naar de Kerkelandenlaan en wordt een aparte rijstrook bij voor de linksafbeweging van de Diependaalselaan -oost naar de Hilvertsweg-zuid. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de doorstroming voor het gemotoriseerde verkeer op de buitenring zuid fors verbetert, alsmede de leefkwaliteit, verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid.

In 2011 wordt het laatste deel van het IBP ten uitvoer gebracht. Het gaat om het maken van een ongelijkvloerse oplossing voor het kruispunt Soestdijkerstraatweg - Oostereind. De buitenring west wordt onder dit kruispunt in een tunnel afgewikkeld, terwijl bovenop de tunnel een meerbaans turbo rotonde wordt aangelegd. Vanaf deze rotonde naar het ArenaPark komt een extra rechtsafstrook. Daarbij wordt de hoofdontsluiting van het Monnikenbergterrein verplaatst naar de Soestdijker-straatweg, ongeveer ter hoogte van de Surinamelaan. Er komen extra rijstroken bij op de Van Riebeeckweg vóór het kruispunt met de Oosterengweg. Op het kruispunt Kamerling Onnesweg / Jan van der Heijdenstraat wordt een voorrangspleintje aangelegd. Verwacht wordt dat de aan te leggen voorzieningen, samen met het reeds in 2007 gerealiseerde voorrangspleintje op het kruispunt Kamerling Onnesweg / Minckelersstraat, leiden tot een verbeterde doorstroming op de buitenring oost, met een positief effect op de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid.

In 2011 wordt een begin gemaakt met het verdubbelen van de op- en afritten van de A1 naar de Hilversumseweg. Dit speelt zich af op grond van Rijkswaterstaat en Domeinen, op grondgebied van de gemeente Laren. De provincie Noord-Holland is te trekker van dit project, als onderdeel van het IBP.

Snelheid

Er bestaat geen aanleiding om in de nieuwe situatie verandering te brengen in de snelheden die zijn toegestaan voor autoverkeer.

Parkeren

In samenhang met de ontwikkelingen op het Media Park is onderzoek gedaan naar de benodigde parkeerbehoefte op het park (bijlage 14).

Op het Media Park zijn voornamelijk mediagerelateerde bedrijven en studio's gevestigd. Voor deze functies wordt momenteel beschikt over 2.487 parkeerplaatsen, waarvan er 889 zijn verhuurd en 1.382 beschikbaar zijn als openbare parkeerplaatsen op het parkeerdek. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste parkeerplaatsen thans op werkdagen (overdag) in gebruik zijn. Uit recente tellingen blijkt dat 83% van het aantal parkeerplaatsen bezet is. De lege parkeerplaatsen liggen deels in het beveiligde gedeelte, die worden verhuurd aan bijvoorbeeld de studio's, en deels op het openbare parkeerdek. Het parkeerdek heeft nu een restcapaciteit van 105 parkeerplaatsen. Zie ook paragraaf 3.3.

In de periode tot 2020 is voorzien in een toevoeging aan het Media Park van ca. 150.000 m² bvo, voornamelijk kantoorachtige ruimten. Voor deze functies zijn 1.533 parkeerplaatsen benodigd (1.070 plaatsen in het beveiligde deel en 463 plaatsen in het openbare deel op het parkeerdek). De beoogde nieuwbouw gaat gepaard met het vervallen van een deel van de bestaande parkeercapaciteit. Dit heeft tot gevolg dat in de periode tot 2020 in totaal 1.599 parkeerplaatsen dienen te worden gerealiseerd (1.241 parkeerplaatsen in het beveiligde deel en 358 parkeerplaatsen in het openbare deel op het parkeerdek). Het aantal toe te voegen parkeerplaatsen kan echter worden beperkt door het optimaliseren van het gebruik van de bestaande parkeerplaatsen. Als 'kantoren' gebruik gaan maken van de (verhuurde) parkeerplaatsen bij de studio's, behoeven 170 plaatsen minder te worden gerealiseerd. In dat geval kan het aantal toe te voegen plaatsen worden beperkt tot 1.429 (1.071 plaatsen in het beveiligde deel en 358 plaatsen op het parkeerdek).

Daarmee wordt voldaan aan de door de gemeente gehanteerde parkeernormen.

Openbaar vervoer

In paragraaf 3.3 is aangegeven, welke verbeteringen al in verband met de voorgenomen uitbreiding van het Media Park zijn doorgevoerd. Voor de toekomst staan nog meer verbeteringen op het programma.

Om voor medewerkers en bezoekers van het Media Park het reizen per trein aantrekkelijker te maken, zal de bestaande loopbrug over de sporen op station Hilversum Noord worden vervangen door een traverse voor langzaam verkeer (voetgangers) tussen de wijk Hilversum Noord, het station Hilversum Noord en het Media Park. Aldus wordt het mogelijk om vanaf de perrons, via de nieuwe traverse over de Mies Bouwmanboulevard, direct naar het hart van o.a. het publieksdeel van het Media Park te lopen. Naast looptrappen zal deze traverse tevens worden voorzien van liften voor minder mobiele werknemers en bezoekers van het Media Park.

5.3.2 Langzaam verkeer

Fietser en voetganger

Het plan is om het bestaande tweerichtingenfietspad langs de Mies Bouwmanboulevard / Lage Naarderweg (tussen de Witte Kruislaan en de Sumatralaan) te verlengen tot aan station Hilversum Centraal. Met deze werkzaamheden zal eind 2009 worden begonnen. Door dit fietspad, dat de naam 'langs de lijn' heeft gekregen, ontstaat een rechtstreekse, hoogwaardige fietsroute tussen het station Hilversum Centraal en het Media Park.

Verder wordt in 2010 een begin gemaakt met de aanleg van een vrije, ongelijkvloerse kruising voor fietsers, voetgangers en schapen bij het St. Jans Kerkhof, onder de Hilversumseweg, op het grondgebied van de gemeente Laren.

Voor een overzicht van reeds gerealiseerde en nog uit te voeren verkeersmaatregelen wordt verwezen naar de bijlagen.

Het Dievenpaadje is een onverhard pad. Het is wenselijk dit pad op termijn onderdeel te laten uitmaken van een recreatieve fietsroute. Het pad dient dan wel te worden verhard.

Mobiliteitsmanagement

In de periode na 2009 zullen de NOS (als grote mede-eigenaar op het Media Park) en TCN, als uitvloeisel van de "samenwerkingsovereenkomst Media Park" het mobiliteitsmanagement voortzetten en betalen. Het gaat om de volgende voorzieningen resp. maatregelen:

  • mobiliteitspas (in combinatie met lease auto);
  • persoonsgebonden mobiliteitsbudget;
  • thuis-, tele- en flexwerken of een andere regeling die leidt tot minder reisdagen en minder reizen in de spits;
  • gelijke aandacht voor auto en openbaar vervoer in interne en externe communicatie van bedrijven;
  • thuiskomgarantie (verder vorm te geven);
  • videoconferenties;
  • uitbreiding routebegeleiding op het Media Park;
  • dynamische reisinformatie op Media Park, proactief communiceren. 'Nu 15 minuten verliestijd tot snelweg. Verliestijd om 18.00 uur 5 minuten';
  • fiets van de zaak;
  • onderhoudsregeling voor fietsen;
  • fietskilometervergoeding;
  • zuilen met fietsrouteplanner en routekaarten;
  • het creëren van Park and Bike transferia;
  • P+B-locatie: Park en Bike locatie waar de auto kan worden geparkeerd en een fiets kan worden meegenomen voor het laatste gedeelte van de route.
  • fietskluizen op P+B-locaties;
  • douche-en kleedruimtes;
  • Van pools (busjes);
  • zuiniger en schoner wagenpark;
  • aangeven milieueffect van reis op website;
  • vergoeden autokosten tot maximaal 30 km;
  • stimuleren carpoolen, aanleg speciale carpoolparkeerplaatsen;
  • cursus 'het nieuwe rijden';
  • verhuiskostenregeling als je dichterbij werk gaat wonen;
  • aannamebeleid gericht op bevorderen van werken in woonplaats of wonen in buurt van OV-locatie;
  • verstrekken OV-abonnement door werkgevers;
  • bij het verlenen van nieuwe concessies rekening houden met overstaptijden naar Media Park;
  • het onderweg geven van reisadvies (zoals 'Eileen');