Plan: | Houtwegen, Waterwegen en Westertuinen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0396.BPhoutwegen2012-VA01 |
Structuurvisie Heemskerk 2020, Kiezen voor Kwaliteit
Conform de Wet ruimtelijke ordening dient de structuurvisie digitaal raadpleegbaar te zijn. Om deze reden en de gewijzigde ruimtelijke inzichten binnen de gemeente is de structuurvisie uit 2003 geactualiseerd. De structuurvisie is op 26 januari 2012 door de gemeenteraad vastgesteld.
Het plangebied is grotendeels aangeduid als Bedrijventerrein en deels als bebouwde kom (zie figuur 5.2). De delen in de bebouwde komen maken onderdeel uit van zowel 'van Acker tot Burcht' als 'Duin tot Dorp'. Woningbouw en de realisatie van voorzieningen zullen in de toekomst vooral binnenstedelijk en op herstructureringslocaties moeten plaatsvinden. Voor het bedrijventerrein geldt dat wordt ingezet op regionale samenwerking in vraag en aanbod. Dit resulteert in de herstructurering van De Houtwegen. De zuidzijde van het bedrijventerrein mag worden herontwikkeld. Het gebied 'De Houtwegen Noord' mag ingericht worden als wonen/werken met een bufferzone naar het landelijk gebied. Hiervoor is een goed onderbouwd plan nodig dat recht doet aan de gewenste ruimtelijk-functionele kwaliteiten. Verduurzaming is op alle bedrijventerrein een ambitie voor de komende jaren.
Figuur 5.2 - Integrale structuurvisiekaart Heemskerk
Dit bestemmingsplan is een conserverend plan, wat inhoudt dat nieuwe bebouwingsmogelijkheden niet zijn opgenomen. Op het moment dat afgeweken wordt van dit bestemmingsplan, zal de structuurvisie handvatten kunnen bieden. Als een bepaalde ontwikkeling passend is, kan een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld. Wel zijn in het bestemmingsplan flexibiliteitsbepalingen opgenomen waarmee beperkte functionele wijzigingen in het gebied kunnen worden gefaciliteerd.
Plan van Aanpak revitalisering De Houtwegen
Omdat het bedrijventerrein kampte met verouderingsverschijnselen heeft de gemeente Heemskerk samen met het bedrijfsleven het 'Plan van Aanpak Revitalisering De Houtwegen' gemaakt. De doelstelling van het project is het verbeteren van de kwaliteit van het bedrijventerrein De Houtwegen op zo kort mogelijke termijn en het behoud van deze kwaliteit in de toekomst. Gestreefd wordt naar een bedrijventerrein met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor gevestigde en toekomstige bedrijven dat de concurrentie met andere soortgelijke bedrijventerreinen in de omgeving nu en in de toekomst aan kan. Dit bestemmingsplan is in hoofdzaak een conserverend plan, wat inhoudt dat nieuwe bebouwingsmogelijkheden niet zijn opgenomen. Op het moment dat afgeweken wordt van dit bestemmingsplan, kan het plan van aanpak handvatten bieden. Wel zijn in het bestemmingsplan diverse afwijkingsmogelijkheden opgenomen waarmee beperkte functionele wijzigingen in het gebied kunnen worden gefaciliteerd.
Welstandsnota Heemskerk 2009
De Welstandsnota Heemskerk 2009 is door de gemeenteraad vastgesteld op 18 december 2008. Een belangrijke pijler van de welstandnota is het gebiedsgerichte welstandsbeleid. Het gemeentelijk grondgebied is daartoe onderverdeeld in gebieden met een grote samenhang en gelijkenis in bebouwing, functie en openbaarheid. In paragraaf 2.1.2 is een beschrijving van het plangebied opgenomen, zoals beschreven in de Welstandsnota van 2009.
Groenbeleidsplan Heemskerk 2009
Het groenbeleidsplan Heemskerk is door de gemeenteraad van Heemskerk op 28 mei 2008 vastgesteld. Gemeente Heemskerk heeft het credo: 'Heemskerk, mooi groen in de IJmond'. Heemskerk is een groene gemeente. De gemeenteraad heeft dan ook uitgesproken dat ze dit zo wil houden.
Het rijk heeft gesteld dat het in het stedelijk gebied wenselijk is dat het 'stand-still' principe gehanteerd wordt. Dit houdt in dat er geen achteruitgang mag plaatsvinden van de kwaliteit en kwantiteit van het groen.
De gemeente Heemskerk geeft in haar beleidsplan aan hoe invulling wordt gegeven aan dit 'stand-still principe'. Voor het weghalen van openbaar groen binnen het stedelijk gebied, bijvoorbeeld voor het realiseren van bebouwing, wegen of parkeerplaatsen, is het uitgangspunt dat dit op of in de directe nabijheid van de locatie gecompenseerd moet worden.
In de nota wordt de lijn Westelijke randweg beschreven als een groene verbinding binnen de gemeente Heemskerk (zie ook paragraaf 2.3).
Parkeerbeleidsplan 2010
Op 23 september 2010 heeft de gemeenteraad van Heemskerk het parkeerbeleidsplan vastgesteld. Het plan kent een aantal gebiedstypen, waarvoor afzonderlijk beleid is ontwikkeld. In het parkeerbeleid worden de volgende gebieden onderscheiden:
Het plangebied is een bestaand woongebied en bedrijventerreinen. Over bestaand woongebied wordt het volgende gemeld.
Bestaande woongebieden
De bestaande woongebieden zijn over het algemeen met lagere parkeernormen ontworpen dan de nieuwbouw. De samenstelling van de bestaande woongebieden is echter ook anders en het autobezit is veelal lager. De parkeer behoefte per wijk kan als gevolg van verschillen in leeftijd van de wijk, bevolkingssamenstelling en ruimtelijke opbouw sterk variëren. Eventuele parkeervraagstukken in bestaande wijken kunnen daarom niet worden benaderd door een simpele toetsing aan parkeernormen. Er is derhalve maatwerk nodig, maar wel volgens vaste spelregels, zodat in gelijke situaties ook gelijk gehandeld wordt. Hiertoe is een 'stroomschema' opgesteld, waaruit precies blijkt welke acties ondernomen moeten worden in verschillende gevallen. Het stroomschema bestaat uit twee hoofdonderdelen, te weten:
Het komt ook voor dat bewoners zelf hun parkeerprobleem in de buurt oplossen door een parkeerplaats op eigen terrein te realiseren. In sommige gevallen is dit een wenselijke ontwikkeling, maar in andere gevallen niet, bijvoorbeeld als de bijbehorende inrit naar de parkeerplaats op eigen terrein ten koste gaat van één of meer parkeerplaatsen op de openbare weg.
Bedrijventerreinen
Het uitgangspunt is dat bedrijven hun parkeerbehoefte op eigen terrein oplossen. De parkeernormen voor bedrijventerreinen zijn gerelateerd aan het oppervlak (m2 bruto vloeroppervlak) en niet aan het aantal arbeidsplaatsen, aangezien dit aantal bij nieuwbouw van bedrijven vaak nog niet bekend is en vaak ook in de loop van de tijd toeneemt. Naast parkeerrnormen staat de parkeerkwaliteit centraal. De parkeerkwaliteit is afhankelijk van de ligging van de parkeerplaatsen en de inpassing in de omgeving. In de regels van dit bestemmingsplan (artikel 26) zijn de parkeernormen waaraan moet worden voldaan vastgelegd.
Verkeersstructuurplan 2009-2015
In 2009 is het Heemskerks Verkeersstructuurplan 2009-2015 opgesteld. De doelstelling van dit verkeersstructuurplan is het optimaliseren van het verkeersnetwerk ten behoeve van een goede leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid. Er wordt ingegaan op de huidige en toekomstige situatie en het vigerend beleid ten aanzien van verkeer. Er wordt uitgebreid ingegaan op het principe Duurzaam Veilig. Dit principe staat centraal bij de aanpak van de verkeersonveiligheid. In dat kader is de categorisering van wegen in erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en stroomwegen van belang. De (veilige) inrichting van wegen wordt afgestemd op de categorie van een weg.
Voor de diverse wegen in Heemskerk is de categorisering uitgewerkt. Hierin is rekening gehouden met de verwachte mobiliteitsgroei en de mogelijke aanleg van de verbinding A8-A9. In paragraaf 2.2 is hier al op ingegaan inzake het plangebied Woongebied II.
Vervolgens is een visie op de verkeersstructuur gegeven die gevisualiseerd is in een visiekaart (zie figuur 5.3). Voor het plangebied betekent dit dat de Jan Ligthartstraat Zuid, Starweg en Rijksstraatweg gezien worden als wegen die van belang zijn voor de hoofdstructuur voor autoverkeer. De Rijksstraatweg is tevens belangrijk als onderdeel van het Sternet voor fietsverkeer. De Jan Ligthartstraat Zuid maakt deel uit van het Regionet. Regionet heeft voorrang op alle andere verkeersstromen in de gemeente Heemskerk. Dit om de dienstverlening van Regionet de mogelijkheid te geven zo snel en comfortabel mogelijk het hoogwaardig openbaar vervoer in Heemskerk te faciliteren.
Figuur 5.3 - Visiekaart verkeersstructuur
De uitvoering van het beleidskader uit het Verkeersstructuurplan is geregeld in het Uitvoeringsprogramma Verkeersstructuurplan Heemskerk, dat als afzonderlijk rapport is opgesteld (januari 2010). In het Uitvoeringsprogramma zijn bijvoorbeeld de herinrichting van de Rijksstraatweg Zuid, de Starweg, de Jan Ligthartstraat Zuid en de Jonkheer Geverslaan genoemd als relevante projecten voor het plangebied Woongebied II.
Conclusie
Het voorliggende bestemmingsplan betreft een conserverend bestemmingsplan voor stedelijk gebied. Binnen het bestemmingsplan worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het plan is van dien aard dat het voldoet aan het gemeentelijk beleid.