direct naar inhoud van 2.2 Verkeer
Plan: Houtwegen, Waterwegen en Westertuinen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0396.BPhoutwegen2012-VA01

2.2 Verkeer

Ontsluiting

De huidige ontsluitingsstructuur van het onderhavige plangebied is weergegeven in figuur 2.6. Binnen het plangebied zijn de Rijksstraatweg (ten noorden van de westelijke randweg) en de westelijke randweg aangewezen als gebiedsontsluitingsweg type 1. Dit type ontsluitingsweg heeft als doel het verkeer in Heemskerk te ontsluiten. De Rijksstraatweg (ten zuiden van de westelijke randweg) is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg type 2. Dit type ontsluitingsweg heeft de functie van wijkontsluitingsas. De overige wegen in het plangebied zijn erftoegangswegen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0396.BPhoutwegen2012-VA01_0007.png"

Figuur 2.6: Huidige ontsluitingsstructuur plangebied conform Verkeersstructuurplan 2009-2015 (bron: Verkeersstructuurplan)

Snelheid

De wegen in en rondom het industriegebied (behoudens de Kleine Houtweg) zijn 50 km/u wegen. De wegen in het woongebied en de Kleine Houtweg, het deel langs de woningen, betreffen 30 km/u wegen.

Openbaar vervoer

Langs de westrand van het plangebied lopen diverse buslijnen waarvan in totaal 3 haltes in het plangebied liggen. Ook in de nabijheid van het plangebied lopen diverse buslijnen. I

Parkeren

Binnen het plangebied wordt zowel langs de straat als op eigen terrein geparkeerd. Diverse woningen hebben de beschikking over een eigen garage. De parkeerdruk op delen van bedrijventerrein is hoog. Dit blijkt uit parkeertellingen die in het voorjaar van 2010 zijn uitgevoerd (Mobycon, 11 mei 2010, kenmerk: 3932). In verband met de hoge parkeerdruk wordt ook op relatief veel plaatsen 'fout' geparkeerd.