Plan: | Hoofddorp De Hoek en omgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001 |
In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen:
Antidubbeltelregel
Een antidubbeltelregel wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld.
De formulering van de antidubbeltelregel wordt bindend voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.2.4 Bro).
Uitsluiting aanvullende werking bouwverordening
Deze bepaling geeft invulling aan de afstemmingsbepaling tussen de bouwverordening en het bestemmingsplan ingevolge artikel 9 van de Woningwet. Artikel 9 van de Woningwet regelt primair dat de bouwverordening buiten toepassing blijft voor zover deze niet overeenstemt met het desbetreffende bestemmingsplan. Voor zover het bestemmingsplan geen regels bevat ten aanzien van een onderwerp dat in de bouwverordening is geregeld, is de bouwverordening wel van toepassing, tenzij het bestemmingsplan anders bepaalt. De bepaling dient als uitwerking van de laatste zinsnede en voorkomt dat de bouwverordening onbedoeld aanvullend werkt bij onderwerpen die in het bestemmingsplan bewust niet zijn geregeld, bijvoorbeeld omwille van globaliteit. De relevante onderwerpen staan allemaal in paragraaf 2.5 van de bouwverordening.
Algemene aanduidingsregels
Luchtvaartverkeerszone
In het bestemmingsplan is een gebiedsaanduiding Luchtvaartverkeerzone opgenomen. Rondom de luchthaven Schiphol ligt een zone waarbinnen beperkingen zijn opgenomen ten aanzien van gebruik, bebouwing en vogelaantrekkende werking. Zo mogen er geen gevoelige functies worden gerealiseerd in de in Bijlage 6 weergegeven gebieden, mogen bouwwerken hierbij niet hoger zijn dan in Bijlage 7 van de regels is aangegeven en mag er binnen de aanduiding geen voorzieningen worden gerealiseerd die een vogelaantrekkende werking hebben, in het gebied zoals aangegeven in Bijlage 8.
Het bevoegd gezag bij omgevingsvergunning afwijken en een hogere bouwhoogte toestaan mits een verklaring van geen bezwaar is verleend door de hiervoor in de Wet Luchtvaart aangewezen minister. Zonder deze verklaring van geen bezwaar is hoger bouwen dan het Lib niet toegestaan.
Middels deze regeling is bepaald dat voor nieuwe bouwwerken die hoger zijn dan voorgeschreven in het Lib altijd een verklaring van geen bezwaar nodig is, ook al is volgend uit de aanduidingen op de plankaart vanuit het bestemmingsplan een hogere bouwhoogte is toegestaan.
Wro-zone - verwerkelijking in naaste toekomst
Voor de bedrijfswoningen aan de Rijnlanderweg, het ruimtebeslag voor de aanpassingen van de Rijnlanderweg en de gronden ten behoeve van de oostelijke ontsluitingsweg geldt dat deze gronden niet in eigendom zijn van de gemeente of de initiatiefnemer. Omdat de uitvoering van het bestemmingsplan afhankelijk is van deze gronden, is het van belang dat deze gronden op korte termijn beschikbaar komen voor realisatie.
Dit zal in eerste instantie via minnelijke weg dienen te gebeuren. Mocht het zo zijn dat er geen minnelijke oplossing gevonden kan worden, kan de gemeente overgaan tot onteigening van deze gronden. De aanduiding 'Wro-zone - verwerkelijking in naaste toekomst' maakt op grond van artikel 3.4 Wro en artikel 3.36a een zogenoemde versnelde onteigeningsprocedure mogelijk.
Algemene afwijkingsregels
In dit artikel wordt een opsomming gegeven van de regels waarvan afgeweken kan worden. Het gaat hierbij om de bevoegdheid om bij omgevingsvergunning af te wijken van regels die gelden voor alle bestemmingen in het plan. Dit betreft bijvoorbeeld de vrijstelling ten behoeve van afwijking van de voorgeschreven maten en percentages. Afwijking is overigens alleen mogelijk wanneer hiermee geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan aspecten als de woon- en milieusituatie van aangrenzende percelen.
Algemene wijzigingsregels
In dit artikel wordt een opsomming gegeven van de regels waarmee door middel van een wijzigingsbevoegdheid ex artikel 3.6 Wro het mogelijk is enige flexibiliteit in het plan aan te brengen.
Wijzigingsbevoegdheid bestemmingsgrenzen
Dit betreft de bevoegdheid de bestemmingsgrenzen, in geringe mate, te wijzigen. Deze bevoegdheid mag nadrukkelijk niet worden gebruikt om zodanig aanzienlijke wijzigingen van bestemmingen te bewerkstelligen, dat daarmee de essentie van het plan wezenlijk wordt veranderd. De overschrijdingen mogen ten hoogste 3 m bedragen en het bestemmingsvlak mag niet meer dan 10% worden vergroot.
Wro-zone - wijzigingsgebied - 1
Ter plaatse van de aansluiting van de Vuursteen op de Kruisweg ligt op het bedrijfsperceel en de weg de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied - 1'. Burgemeester en wethouders kunnen ter plaatse van deze aanduiding het bestemmingsplan wijzigen ten behoeve van het rechttrekken van de Vuursteen. In dat geval wordt de bestaande weg bij het hotelkavel getrokken door het wijzigen van de bestemming Bedrijf ten behoeve van de ontsluitingsweg en het wijzigen van de bestemming Verkeer ten behoeve van het naastgelegen hotel. In het wijzigingsplan moet worden aangetoond dat de verkeersafwikkeling voldoende is gewaarborgd en dat er geen andere milieutechnische belemmeringen zijn voor de wijziging van het bestemmingsplan.
Wro-zone - wijzigingsgebied - 2
Op het noordoostelijk deel van het toekomstige Undercoverpark ligt de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied - 2'. De beoogde ontsluitingsweg van het Undercoverpark heeft de bestemming Verkeer gekregen, om te borgen dat een ringontsluitingsstructuur wordt gerealiseerd en dat de verbinding naar de Groene Hoek gerealiseerd kan worden. Om in het verdere verloop van het planproces meer flexibiliteit te kunnen bieden voor optimalisering van de invulling van het Undercoverpark, ligt op dit gebied een wijzigingsbevoegdheid. Hiermee kan de bestemming Verkeer worden gewijzigd in de bestemming Bedrijventerrein, en vice versa. Daarnaast kunnen de bestemmingen Groen, Verkeer - Railverkeer en Water gewijzigd worden ten behoeve van de nieuwe hoofdontsluiting. Daarbij kunnen burgemeester en wethouders ook de bestemming Water wijzigen ten behoeve van het bedrijventerrein.
Dit geeft burgemeester en wethouders de bevoegdheid om het bestemmingsplan te wijzigen om de ontsluitingsstructuur, in afwijking van het Masterplan, anders te realiseren. Voorwaarden bij toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid zijn dat te allen tijde een ringstructuur gerealiseerd wordt en een directe en logische verbinding naar de Groene Hoek mogelijk blijft. Hiermee wordt bedoeld, dat de 'Groene Hoek' zonder omwegen en afslagen, bereikbaar moet kunnen zijn. Andere randvoorwaarden voor de toepassing zijn, dat het programma kantoren dat binnen de bestemming Bedrijventerrein mogelijk wordt gemaakt, niet mag toenemen, en dat een uitvoerbare verkaveling wordt gerealiseerd. Om er voor te zorgen dat ook de toekomstige hoofdontsluiting wordt vastgelegd, dient deze te worden bestemd als Verkeer. Bij de nieuwe ontsluiting dient vooraf goedkeuring te worden gevraagd bij NS en Prorail in verband met de ontsluiting over het spoor. Bij het wijzigen van de bestemming Water in Bedrijventerrein dient ten minste 3.710 m² water of waterstaatkundige voorzieningen te worden gerealiseerd en dient goedkeuring te worden gevraagd bij het hoogheemraadschap.
Werking wettelijke regelingen
In de regels van een bestemmingsplan wordt in een (toenemend) aantal gevallen met verwijzing naar een (andere) wettelijke regeling een procedure, begrip en/of functie uit die andere regeling van toepassing verklaard. De van toepassing verklaarde wettelijke regeling geldt zoals deze luidt op het moment van de toepassing van de bestemmingsplanregels. Wijziging van de wettelijke regeling na de vaststelling van het bestemmingsplan zou anders zonder Wro-procedure een wijziging van het bestemmingsplan met zich mee kunnen brengen.