direct naar inhoud van 4.1 Inleiding
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

4.1 Inleiding

In het plangebied is een aantal ontwikkelingen beoogd, die middels dit bestemmingsplan planologisch mogelijk worden gemaakt. Dit betreft de ontwikkeling Undercoverpark, dat ten noorden van het bestaande bedrijventerrein wordt gerealiseerd, en de tweede fase van Business Garden, dat in de westhoek van het bedrijventerrein De Hoek wordt gerealiseerd. Als gevolg van deze ontwikkelingen dient de verkeersstructuur te worden aangepast.

Undercoverpark

Het plangebied van het Undercoverpark ligt ten noorden van bedrijventerrein De Hoek en wordt verder begrensd door de spoorlijn en de rijkswegen A4 en A5. Het gebied wordt doorsneden door het tracé van de Zuidtangent.

De beschrijving van de ontwikkeling Undercoverpark is gebaseerd op het Masterplan De Hoek Noord (Urhahn, 9 juni 2008, vastgesteld raad d.d. 2 oktober 2008) en het Ontwikkelvoorstel (SEGRO, januari 2010).

In paragraaf 4.2 en 4.3 worden de ruimtelijke en functionele structuur van de ontwikkeling verder toegelicht.

Business Garden

Het gebied Business Garden is begrensd door de Kruisweg, de Rijnlanderweg en de spoorlijn Amsterdam-Leiden. Ook de hotelontwikkeling aan de oostzijde van de Rijnlanderweg maakt deel uit van Business Garden. De twee gerealiseerde kantoren langs het spoor (Iris en Rose), het hotel en de bijbehorende parkeergarage, zijn al in een eerder stadium mogelijk gemaakt via een aparte planologische procedure.

De ontwikkeling van Business Garden is gebaseerd op de ontwikkelingsovereenkomst van 13 februari 2006 tussen gemeente en Ondernemerspark Hoek West C.V., waarvan het stedenbouwkundig masterplan van Khandekar d.d. 19 januari 2004 deel uitmaakt.

Dit bestemmingsplan maakt de ontwikkeling en realisatie van het stedenbouwkundig masterplan Business Garden mogelijk, met uitzondering van de geplande kantoorvolumes op het terrein van AAR Aircraft Component Services (AAR). De gronden van AAR, met een oppervlakte van 17.600 m², krijgen in dit bestemmingsplan een specifieke bestemming gebaseerd op de huidige bedrijfsactiviteiten. Op basis van de conserverende bestemming voor het AAR-terrein is het stedenbouwkundig plan aangepast en wordt op basis daarvan een aanpassingsovereenkomst gesloten

In paragraaf 4.2 en 4.3 worden de ruimtelijke en functionele structuur van de ontwikkeling verder toegelicht.

Overige ontwikkelingen

In en rondom het plangebied vinden bovendien de navolgende ontwikkelingen plaats. Deze ontwikkelingen worden niet mogelijk gemaakt in dit bestemmingsplan, maar zijn wel van invloed op de uitvoerbaarheid van dit plan.

Aanpassing verkeersstructuur

Door de realisatie van het Undercoverpark en Business Garden moet de verkeersstructuur in het plangebied worden aangepast. Aan de westzijde zal de Rijnlanderweg opnieuw ingericht worden om het extra verkeer te kunnen faciliteren. Aan de oostzijde blijft de Vuursteen de ontsluiting van het gebied. Wel zullen hier maatregelen ten aanzien van verkeersveiligheid en doorstroming worden genomen. Ook de verkeersstructuur rondom het plangebied zal worden aangepast. Onder andere zal er een nieuwe aansluiting op de A4 worden gerealiseerd. Deze nieuwe aansluiting valt buiten de plangrens van dit bestemmingsplan, maar is al wel planologisch mogelijk. Op de verkeersstructuur en de aanpassingen hiervan wordt nader ingegaan in Hoofdstuk 5.

Aardgastransportleiding Beverwijk-Wijngaarden

De Nederlandse Gasunie is voornemens tussen Beverwijk en Wijngaarden een aardgastransportleiding te realiseren. Een deel van het beoogde tracé loopt door het plangebied van dit bestemmingsplan. Hier beoogt de Gasunie de nieuwe leiding langs twee bestaande gasleidingen te leggen. In het plangebied liggen deze tegen de snelweg A4. Halverwege het plandeel De Hoek Noord buigt het tracé, en lopen de leidingen door het Undercoverpark naar het westen. Voor deze leiding is op 19 september 2012 het inpassingsplan 'Aardgastransportleiding Beverwijk' vastgesteld. De planregeling uit dit inpassingsplan is in dit bestemmingsplan overgenomen.

Tussen de Gasunie en de ontwikkelaar van het Undercoverpark heeft voorafgaand aan de vaststelling van het inpassingsplan afstemming plaatsgevonden.

Zie ook paragraaf 6.9

Randstad 380 kV-Leiding

Het Ministerie van EZ treft in samenwerking met TenneT de voorbereidingen voor de aanleg van de Randstad 380 kV-leiding. Het beoogde tracé Beverwijk-Zoetermeer (Noordring) loopt door de gemeente Haarlemmermeer. Voor het deel dat door de gemeente Haarlemmermeer zijn twee tracévarianten onderzocht: ten oosten en ten westen van Hoofddorp. De oostelijk tracévariant loopt door het plangebied. Het betreft het zuidelijk deel van de Rijnlanderweg, en buigt vervolgens ter plaatse van de centrale groene ruimte van bedrijventerrein De Hoek af naar het noorden.

Voor de komst van deze leiding is op 23 november 2010 een voorbereidingsbesluit genomen, dat op 3 december 2010 ter inzage ís gelegd. Vanaf de datum van terinzagelegging is het besluit in werking getreden. Dit voorbereidingsbesluit heeft betrekking op beide tracés. De ministers van EL&I en I&M hebben besloten het tracé aan de westkant van Hoofddorp te leggen. Dit is op 19 april 2011 bekend gemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Het voorbereidingsbesluit is op 24 november 2011 verlopen en is door de minister geen verlenging van dit besluit genomen. Hiermee komt de noodzaak voor het opnemen van beperkingen te vervallen.