Plan: | Hoofddorp De Hoek en omgeving |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001 |
In deze paragraaf wordt de ruimtelijke structuur van de ontwikkelingen beschreven, die middels dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt.
Aan het concept van het Undercoverpark liggen twee randvoorwaarden ten grondslag: de structuur van de Haarlemmermeerpolder en de maximale bouwhoogte als gevolg van de hoogtebeperkingen van Schiphol. Het concept is als volgt opgebouwd.
Figuur 4.1 Concept Undercoverpark
Ontsluiting
De ontsluiting van Undercoverpark vindt plaats via een ring om het gebied, die in het oosten aansluit op de Hoeksteen en in het westen op de Rijnlanderweg. De Rijnlanderweg zal hiertoe opnieuw worden ingericht. De ontsluiting door het Undercoverpark kan in de toekomst worden uitgebreid naar het gebied aan de noordzijde van het spoor (de 'Groene Hoek'). Vanaf deze ontsluitingsring worden de bouwclusters via lussen ontsloten. Door deze verkaveling is sprake van een heldere ontsluiting, waarbij de clusters maar via één zijde benaderd kunnen worden. Dit biedt de mogelijkheid het terrein goed te beveiligen. De verbinding naar 'De Groene Hoek' is doorgeschoven naar 2040. In dit bestemmingsplan is de reservering voor deze verbinding echter geborgd, zodat deze te zijner tijd eenvoudig kan worden ingepast. Het Undercoverpark wordt beheerd door een Parkmanagementorganisatie. Voor een uitgebreidere beschrijving van de ontsluiting van het gebied wordt verwezen naar Hoofdstuk 5.
Bebouwing
De bebouwing van het Undercoverpark vindt plaats binnen een vijftal clusters. Deze clusters worden ruimtelijk gescheiden door de watergangen (de 'tochten') en het tracé van de Zuidtangent. Het meest noordelijke cluster wordt op de tunnel van de Zuidtangent gebouwd. Dit cluster heeft een driehoekige vorm en wordt omgeven door water. Voor dit cluster, in de bocht van de snelweg A4, spreekt het masterplan een hoge ambitie uit wat betreft architectonische uitwerking.
De clusters hebben drie typen gevels. De voorgevel is de zijde vanwaar het gehele cluster wordt ontsloten. De voorgevel is ook de zijde waar het cluster zich presenteert. Doordat deze zijde zich op de ontsluitingsring oriënteert, presenteren de gebouwen zich manifest richting de vervoersassen (rijkswegen, spoorlijn).
De zijgevel van de clusters staan aan het water of in het groen. In de zijgevels wordt geen entree gerealiseerd, wel kunnen hier gevelopeningen gerealiseerd worden.
De achterzijde van het cluster, langs het tracé van de Zuidtangent, wordt zo vormgegeven dat een soepele overgang wordt gecreëerd tussen de busbaan en het dak van de bebouwing.
Het dak wordt gezien als de vijfde gevel. Deze wordt groen ingezaaid. Door de nabijheid van de banen van Schiphol, zijn de daken goed zichtbaar voor passagiers. Naast de presentatie naar de snelwegen en het spoor, presenteert het gebied zich dus ook naar de lucht.
De bouwhoogte kan als gevolg van Schiphol op plaatsen niet hoger zijn dan 2,5 m. Met de bouwhoogte is in het bestemmingsplan dan ook rekening gehouden met de hoogtematen die gegeven zijn in het LIB. De bouwhoogte van het Undercoverpark varieert hierbij van 9 m bij de noordelijkste punt tot 18 m bij het bestaande bedrijventerrein De Hoek.
Figuur 4.2 Overzicht Undercoverpark
Undercoverpark kenmerkt zich door de beveiligingsstructuur die is onderdeel uitmaakt van de ruimtelijke structuur. In de gebiedsopbouw zijn meerdere beveiligingsniveau's aan te wijzen. Het eerste niveau is de toegangspoort bij de ingang van het bedrijventerrein, hierdoor is het bedrijventerrein niet toegankelijk voor onbevoegden. Daarnaast is er per blok een gemeenschappelijke beveiliging mogelijk. Ten slotte is er nog op perceelsniveau beveiliging mogelijk.
Het stedenbouwkundig concept Business Garden gaat uit van de realisatie van een hoogwaardige kantoorlocatie, gesitueerd in een groene parkachtige omgeving. De totale ontwikkeling, exclusief de geplande kantoorvolumes op het AAR-terrein, gaat uit van de bouw van 8 kantoorgebouwen en een hotel met een bovengrondse parkeergarage. Het gebied direct gelegen langs de N201/Kruisweg en het spoortracé Schiphol-Leiden kan gezien worden als de toegangspoort tot Hoofddorp.
Bebouwing
De ruimtelijke structuur van de bebouwing van Business Garden sluit aan op de structuur van het bestaande bedrijventerrein. Langs de Kruisweg zal de ritmiek van de bebouwing, zoals die bestaat in De Hoek, doorgezet worden. Wel wordt hier gekozen voor gebouwen met een hogere bouwhoogte tussende 20 en 45 m. De entree van de Rijnlanderweg wordt verbijzonderd door de realisatie van twee hoekaccenten aan weerszijden van de weg. Deze gebouwen worden circa 45 m hoog.
Langs het spoor is een tweetal kantoorgebouwen gerealiseerd, die de lijn van het spoor volgen. Deze gebouwen hebben een meer langwerpige footprint en accentueren hiermee de landschappelijke lijn van het spoor. Deze gebouwen hebben een bouwhoogte variërend van circa 20 tot 45 m. Doordat deze gebouwen prominent zichtbaar zijn vanaf bedrijventerrein Kalorama, ontstaat er een sterke visuele relatie tussen beide bedrijventerreinen.
Langs de N201/Kruisweg en de Rijnlanderweg komen kantoorgebouwen die een lagere bouwhoogte hebben variërend van 15 tot 30 m. Deze gebouwen sluiten qua hoogte en oppervlak aan bij de overige bebouwing van bedrijventerrein De Hoek.
Ontsluiting en openbare ruimte
Business Garden wordt ontsloten door een ontsluitingsweg aan de zuidwest kant van het gebied, die halverwege op de Rijnlanderweg aantakt. De bestaande aansluiting van de Kruisweg op de Rijnlanderweg wordt daarbij naar het oosten verschoven.
De openbare ruimte krijgt een parkachtige inrichting met een centrale waterpartij en boomgroepen. Omdat het parkeren half- of geheel verdiept opgelost wordt, vindt er door het meervoudig ruimtegebruik minder verstening plaats van de openbare ruimte. Binnen de waterpartijen en middels groene dekken boven de parkeervoorzieningen zal de watercompensatie worden gerealiseerd.