direct naar inhoud van 6.4 Hoofdstuk 2: Bestemmingsregels
Plan: Schalkwijk-Midden
Plannummer: BP9080004
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP9080004-0003

6.4 Hoofdstuk 2: Bestemmingsregels

6.4.1 Hoofdbestemmingen

Artikel 3 Bedrijf

Het tankstation heeft de bestemming "Bedrijf" gekregen met de aanduiding "vm", wat staat voor "verkooppunt motorbrandstoffen zonder LPG". De verkoop van LPG is dus uitgesloten.

Het benzineverkooppunt aan de Amerikaweg is voorzien van een Wro wijzigingszone. Deze wijzigszone is gekoppeld aan de ontwikkeling van Belcanto fase 2.

Artikel 4 en 5 Gemengd 3 en 5

De bestemming 'Gemengd' wordt gebruikt voor gebouwen waarin een menging van wonen en werken aanwezig of gewenst is. Voor een aantal typen Gemengd is monofunctioneel gebruik toegestaan, maar uitgangspunt blijft het stimuleren van functiemenging ter bevordering van de leefbaarheid van de buurt. Waar wonen en werken gemengd voor kunnen komen moeten de werkfuncties die toegestaan worden passen binnen de woonomgeving.

Binnen de bestemming Gemengd worden 5 standaard typen onderscheiden, varierend van woongebouwen met beperkte mogelijkheden voor economische functies tot gebouwen waarin alleen een menging van werkfuncties is toegestaan. In Gemengd 6 kan indien gewenst (nader te omschrijven) maatwerk worden toegepast. Binnen het plangebied komen de typen Gemengd 3 en 5 voor.

GD 3: (geen wonen op de begane grond): deze bestemming wordt vooral gebruikt voor (kleine) buurtwinkelcentra waar op de begane grond niet gewoond mag worden en alleen (beperkt dan wel meer verkeeraantrekkende) kleinschalige functies zijn toegestaan, zoals detailhandel, kantoor en dienstverlening. Bedrijven zijn niet toegestaan. Op de overige verdiepingen is uitsluitend wonen toegestaan al dan niet met beroepsuitoefening aan huis.

Het is mogelijk om binnen Gemengd functies toe te laten dan wel uit te sluiten door middel van een aanduiding. Op deze manier kunnen bestaande of gewenste situaties die niet binnen de systematiek passen wel positief bestemd worden.

GD 5: (geen wonen): Deze bestemming wordt gebruikt voor gebouwen waar niet mag worden gewoond maar uitsluitend werkfuncties zijn toegestaan zoals kantoor, maatschappelijke voorzieningen, dienstverlening en bedrijven. Vaak gaat het om gebouwen die (onder meer door hun ligging, grootte en/of monumentale status) een bijzonder uitstraling hebben. Detailhandel is niet toegestaan, bedrijven alleen op de begane grond.

Het is mogelijk om binnen Gemengd functies toe te laten dan wel uit te sluiten door middel van een aanduiding. Op deze manier kunnen bestaande of gewenste situaties die niet binnen de systematiek passen wel positief bestemd worden. Horecafuncties worden niet standaard binnen de bestemming gemengd toegestaan, maar altijd met een aanduiding op de verbeelding weergegeven. Waar horeca niet staat aangeduid wordt Horeca 1 door middel van een afwijkingsbevoegdheid mogelijk gemaakt binnen de bestemming GD3 en Horeca 4 binnen GD4 en GD5. Bij het toepassen van deze bevoegdheid zal een nadere afweging worden gemaakt.

Tabel 4. Gebruiksmogelijkheden Gemengd

GD1   GD2   GD3   GD4   GD5  
Begane grond  
Wonen   Wonen     Wonen    
Kantoor (zonder loketfunctie)   Kantoor (eventueel met loketfunctie)   Kantoor (eventueel met loketfunctie)   Kantoor (eventueel met loketfunctie)   Kantoor (eventueel met loketfunctie)  
Praktijkruimte/ atelierruimte   Praktijkruimte/ atelierruimte   Praktijkruimte/ atelierruimte   Praktijkruimte/ atelierruimte   Praktijkruimte/ atelierruimte  
  Dienst-
verlening  
Dienst-
verlening  
Dienst-
verlening  
Dienst-
verlening  
        Maatschap-
pelijke voorzieningen  
  Detailhandel   Detailhandel      
Bedrijven   Bedrijven   Bedrijven     Bedrijven  
Horeca (indien op
verbeelding
aangeduid)  
Horeca (indien op verbeelding aangeduid)   Horeca (indien op verbeelding aangeduid)   Horeca (indien op verbeelding aangeduid)   Horeca (indien op verbeelding aangeduid)  
Horeca cat. 1   Horeca cat. 1   Horeca cat. 1   Horeca cat. 1   Horeca cat. 1  
Parkeer-
voorzieningen  
Parkeer-
voorzieningen  
Parkeer-
voorzieningen  
Parkeer-
voorzieningen  
Parkeer-
voorzieningen  
Tuinen   Tuinen   Tuinen   Tuinen   Tuinen  
Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen  
Overige verdiepingen  
Wonen   Wonen   Wonen   Wonen    
      Kantoor (eventueel. met loketfunctie)   Kantoor (eventueel. met loketfunctie)  
      Praktijkruimte/ atelierruimte   Praktijkruimte/ atelierruimte  
      Dienstverlening   Dienstverlening  
        Maatschap-
pelijke voorzieningen  
      Horeca (indien op verbeelding aangeduid)   Horeca (indien op verbeelding aangeduid)  
Ondergrondse parkeer-
voorzieningen  
Ondergrondse parkeer-
voorzieningen  
Ondergrondse parkeer-
voorzieningen  
Ondergrondse parkeer-
voorzieningen  
Ondergrondse parkeer-
voorzieningen  
Daktuinen   Daktuinen   Daktuinen   Daktuinen   Daktuinen  
Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen   Bijbehorende voorzieningen  
Afwijkingsbevoegdheid  
  Horeca 1 (bg)   Horeca 1 (bg)   Horeca 4 (logies)   Horeca 4 (logies)  

Maatschappelijke functies zijn nader omschreven in artikel 9 Maatschappelijk.

In het bestemmingsplan Schalkwijk-Midden zijn binnen de bestemmingen Gemengd op de verbeelding enkele gebouwen aangeduid als horeca. Binnen de bestemming 'Horeca' (hotel-restaurant-café) worden binnen het plangebied de volgende drie typen onderscheiden:

H1: horecabedrijven die hoofdzakelijk overdag eenvoudige etenswaren verstrekken en als nevenactiviteit licht- en niet-alcoholische dranken verstrekken, zoals lunchrooms, ijssalons, koffie/theehuizen en gelijkwaardige horecabedrijven. Deze horecabedrijven (complementaire daghoreca) hebben openingstijden die meestal gerelateerd zijn aan winkeltijden. Dit wil niet zeggen dat de daghoreca exact ook deze tijden moet hanteren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij maatschappelijke functies zoals het Kennemer Gasthuis en verenigingen (modelracevereniging). Belangrijk aspect is dat de horeca een onlosmakelijke relatie heeft met de hoofdfunctie, hieraan ondergeschikt is en er geen publiek naar de locatie getrokken wordt specifiek voor de horecafunctie.

H2: horecabedrijven die hoofdzakelijk maaltijden verstrekken en als nevenactiviteit alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken waarbij de nadruk ligt op het verstrekken van maaltijden, zoals restaurants en eethuisjes en gelijkwaardige horecabedrijven. Deze horecabedrijven (maaltijdverstrekking onafhankelijk van winkeltijden) onderscheiden zich door aard van de functie en openingstijden, hebben in de regel vooral fiets- en voetgangersverkeer en maar een beperkte verkeersaantrekkende werking voor autoverkeer.

H3: horecabedrijven die hoofdzakelijk dranken en eten verstrekken waarbij de nadruk ligt op het verstrekken van dranken, zoals cafés en eetcafés en gelijkwaardige horecabedrijven. Horecabedrijven zoals cafés (verkoop alcohol als hoofdactiviteit, muziek/dansen en eten bijkomstig) onderscheiden zich door openingstijden (vroeg open en laat dicht), normaliter een geleidelijker instroom en uitstroom van bezoekers dan discotheken, minder verkeersaantrekkende werking (meer fiets/voetgangers verkeer), vaak een beperkte omvang, veel alcoholgebruik, potentieel zware overlast voor directe omgeving doordat alcoholverstrekking hoofddoel is.

H4: horecabedrijven die hoofdzakelijk logies per nacht verstrekken met als nevenactiviteit het verstrekken van maaltijden en dranken en het houden van bijeenkomsten/vergaderingen/congressen. Horecabedrijven zoals hotels en pensions onderscheiden zich door verkeersaantrekking (af en aanrijden van taxi's en/of bussen, gebruik van de hotelfunctie vooral door gasten, verder weinig publiekaantrekking, in de regel minder overlast dan bij cafés of discotheken mede door een beperkter alcoholgebruik ter plaatse en geen grote bezoekersaantallen.

H5: horecabedrijven die hoofdzakelijk dranken verstrekken en gericht zijn op dansen en beluisteren van muziek, zoals dancings en discotheken en gelijkwaardige horecabedrijven. Horecabedrijven zoals discotheken en bar-dancings onderscheiden zich door late openingstijden, instroom van bezoekers in nachtelijke uren, een plotselinge en grote uitstroom rond sluitingstijd, in de regel een hogere verkeersaantrekkende werking dan bij bijvoorbeeld cafe's, grotere bezoekersaantallen, en potentieel zware overlast door de verstrekking van grote hoeveelheden alcolhol in combinatie met afwijkende openingstijden.

Binnen het plangebied is Horeca 2 toegestaan op de begane grond van het voormalige belastingkantoor.

Om binnen de horeca een functiewisseling naar minder overlast gevende typen horeca mogelijk te maken is functiewisseling van Horeca 3 naar Horeca 2 en Horeca 1 toegestaan, en van Horeca 2 naar Horeca 1.

Gemengd 3

Dit deelgebied omvat de buurtwinkels aan de Ierlandstraat en een klein deel van de Venkelstraat. Ze zijn in dit bestemmingsplan bestemd als "Gemengd - 3", waarbinnen diverse functies mogelijk zijn, zoals praktijk- en atelierruimten, dienstverlening, maatschappelijke functies en kleinschalige bedrijven. Dit past bij het huidige gebruik.

Gemengd 5: Toekanweg e.o.

In het bestemmingsplan heeft het gebouw van Rijkswaterstaat de bestemming "Gemengd - 5" gekregen, waarbinnen kantoren, dienstverlening en maatschappelijke functies zijn toegestaan.

Gemengd 5: Surinameweg e.o.

De bestemming "Gemengd - 5" is - met uitzondering van specifieke locaties - tevens toegekend aan het kantorengebied langs de Surinameweg. Dit is inclusief het voormalige belastingkantoor.

Het huidige gemengde gebruik van het belastingkantoor als broedplaats en bedrijfsverzamelgebouw past binnen de bestemming "Gemengd - 5". Binnen deze bestemming zijn kantoren, dienstverlening, atelierruimtes en maatschappelijke functies toegestaan. Het aan de zijde van de Surinameweg gelegen entreegebouw is in gebruik als horeca-voorziening. Daarom is hiervoor de aanduiding 'horeca' opgenomen op de verbeelding en in de regels.

Artikel 6 Groen

De (openbare) groengebieden van structurele aard zijn specifiek bestemd als 'Groen'; bermen en bomen langs wegen maken onderdeel uit van de bestemming 'Verkeer'.

Binnen de bestemming 'Groen' is de bouw van gebouwen ten behoeve van groenvoorzieningen toegestaan, waaronder nutsgebouwtjes, abri's, (ondergrondse) afval- en recyclebakken, lichtmasten, reclameborden en andere bouwwerken zoals fietsenrekken. De oppervlakte van gebouwen mag per gebouw niet meer bedragen dan 10 m2 en de hoogte niet meer dan 3 meter.

Binnen de bestemming 'Groen' zijn speelvoorzieningen toegestaan en is ruimte voor waterlopen, zoals slootjes.

In dit bestemmingsplan is onder andere het bosje aan het begin van de Venkelstraat, op de hoek met de Europaweg, bestemd als "Groen". Net als de grashelling voor de grasdakwoningen. Daarnaast is deze bestemming nog opgenomen langs de Amerikavaart.

Binnen het plan is een aanduiding Groen opgenomen om de specifieke waarden aan te geven. Aan de aanduiding is ook een vergunningenstelsel gekoppeld.

Artikel 7 Horeca

Het Van der Valk hotel is bestemd als "Horeca" met de mogelijkheid om een bedrijfswoning te realiseren.

Binnen de bestemming Gemengd 5 is een aanduiding Horeca opgenomen om deze functie ook binnen deze bestemming mogelijk te maken.

Artikel 8 Kantoor

De bestemming 'Kantoor' is bedoeld voor gebouwen die geheel worden gebruikt ten behoeve van de functies kantoren en dienstverlening/praktijkruimte. Binnen het voorliggende bestemmingsplan is deze bestemming toegekend aan de kantoren aan de Surinameweg. Het voormalige belastingkantoor en de minder markante gebouwen hebben, als gevolg van het feitelijke gebruik, een ruimere bestemming gekregen.

Het huidig kantoorvolume in het gebied rondom de Surinameweg is aanzienlijk. Ten aanzien van de kantorenmarkt moet worden vermeld dat deze sterk in beweging is. Op dit moment geeft de markt aanleiding tot herbezinning van een aantal gemaakte keuzes in bijvoorbeeld de gebiedsvisie. De gemeente is derhalve gestart met het opstellen van specifiek kantorenbeleid. Om geen onomkeerbare situatie te creëren zijn bijzondere gebouwen in het deelgebied Surinameweg overeenkomstig de vigerende bestemming bestemd. Derhalve is gekozen voor de bestemming Kantoor.

Artikel 9 Maatschappelijk

Met de bestemming 'Maatschappelijk' wordt gedoeld op activiteiten, gebouwen of terreinen met een functie op het gebied van onderwijs, openbaar bestuur, cultuur, welzijn, religie, maatschappelijke opvang en/of gezondheid(szorg). De bestemming 'Maatschappelijk' is bedoeld voor gebouwen die geheel worden gebruikt ten behoeve van maatschappelijke voorzieningen. Per voorziening zijn, voor zover ruimtelijk mogelijk en wenselijk, onder voorwaarden uitbreidingen toegestaan. Binnen deze bestemming bestaat flexibiliteit om andere maatschappelijke functies toe te staan. Het soort maatschappelijke voorzieningen is gelimiteerd in de regels.

In dit bestemmingsplan is de bestemming Maatschappelijk opgenomen voor het Kennemer Gasthuis e.o., Sint Jacob en de locatie van het voormalige Damiate college. Naar verwachting zullen binnen de planperiode de laatste twee locaties in een zelfstandig bestemmingsplan worden opgenomen zodat uitvoering gegeven kan worden aan de gebiedsvisie (Poort van Boerhaave). Deze ontwikkelingen zijn onvoldoende concreet om al in dit bestemmingsplan opgenomen te worden.

Artikel 10 Verkeer

De in het plangebied voorkomende wegen, met bijbehorende bermen, parkeerplaatsen, bomen, fiets- en voetpaden en alle andere bijbehorende voorzieningen zijn ondergebracht in de verzamelbestemming 'Verkeer'. Binnen de bestemming 'Verkeer' zijn groen-, water- en speelvoorzieningen toegestaan evenals bouwwerken ten behoeve van de verkeers- en verblijfsfunctie, waaronder nutsvoorzieningen, abri's, (ondergrondse) afval- en recyclebakken, verkeers- en lichtmasten, reclameborden en andere bouwwerken zoals fietsenrekken. Tenzij anders aangegeven op de verbeelding mag de hoogte van gebouwen niet meer bedragen dan 3 meter en mag de oppervlakte (met uitzondering van autostalling) niet meer bedragen dan 10 m2.

Binnen de bestemming 'Verkeer' wordt ruimte gelaten worden om zonodig veranderingen te kunnen aanbrengen in de inrichting van de openbare ruimte, afgestemd op wijzigende behoeften. Gedacht kan worden aan ruimte voor diverse verkeerstechnische aanpassingen (zoals veiligere inrichtingen), goede inrichting voor fietsers en voetgangers, goede en voldoende parkeervoorzieningen, verkeersremmende maatregelen in woonstraten (drempels, 30-kilometer zones), stallingmogelijkheden voor fietsen en aanleg van kleine groen- en speelvoorzieningen. Bij de inrichting van de openbare ruimte moeten gebruik, veiligheid en beeldkwaliteit samengaan. In de regels wordt de bestemming 'verkeer' zodanig ruim omschreven dat deze wijzigingen in de openbare ruimte doorgevoerd kunnen worden zonder dat het bestemmingsplan gewijzigd hoeft te worden.

Artikel 11 Water

De in het plangebied voorkomende waterlopen, waterwegen en waterpartijen, en bijbehorende voorzieningen zijn ondergebracht in de bestemming 'Water'. Deze gronden zijn bestemd voor verkeer over water, waterberging en de waterhuishouding, waterlopen en waterpartijen, groenvoorzieningen, oevers, kunstwerken en bijbehorende voorzieningen, zoals bruggen, sluizen, stuwen, dammen, steigers, duikers, gemalen. Op gronden met de bestemming 'Water' mag niet worden gebouwd, behoudens waar het gaat om het veranderen of vernieuwen van bestaande beschoeiingen, kaden, aanlegplaatsen, remmingen, meerpalen en dukdalven. Woonschepen, hotel- en horecaschepen zijn niet toegestaan. Deze bestemming is opgenomen voor de Amerikavaart en voor de waterberging op het terrein van het Kennemer Gasthuis.

6.4.2 Dubbelbestemmingen

In het plan is een aantal dubbelbestemmingen opgenomen, te behoeve van onder andere archeologische waarde en aanwezige kabels en leidingen in het plangebied. Naast de betreffende dubbelbestemming hebben de betrokken gronden ook altijd een hoofdbestemming, zoals Groen of Verkeer. De bepalingen van de hoofdbestemming en de dubbelbestemming zijn dan beide van toepassing. Bij strijd tussen deze bepalingen gaan de bepalingen van de dubbelbestemming voor op de hoofdbestemming. De reden hiervoor is dat de belangen van de dubbelbestemming zwaarder wegen dan die van de hoofdbestemming. Bebouwing en werken (anders dan ten dienste van de dubbelbestemming zelf) zijn op deze gronden alleen toegestaan met een Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden. Een omgevingsvergunning wordt overigens alleen verleend na advisering door de leidingbeheerder.


Artikel 12 Leiding - gas

Deze bestemming is tegekend aan de gronden waar een gasleiding ligt. De voor Leiding - gas aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming, ter plaatse van de aanduiding leiding - gas, mede bestemd voor een gasleiding.

Op deze gronden mag in principe niet worden gebouwd of werken worden uitgevoerd. Naast de leiding zelf is een veiligheidsstrook aan weerszijde van de hartlijn van de leiding opgenomen.

In verband met de stijging van het groepsrisico is een eventueel wenselijke verhoging van de leidingdruk gekoppeld aan een afwijkingsbevoegdheid. Ten behoeve van de afwijkingsbevoegdheid moet via een berekening aangetoond worden wat het effect van de voorgenomen leidingdruk op het groepsrisico is.

Artikel 13 Leiding - water

De voor Leiding - Water aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming, ter plaatse van de aanduiding leiding - water, mede bestemd voor een water. Deze dubbelbestemming is opgenomen voor de bescherming van de zich binnen het plangebied bevindende waterleidingen.

Op deze gronden mag in principe niet worden gebouwd of werken uitgevoerd. Naast de leiding zelf is een veiligheidsstrook aan weerszijde van de hartlijn van de leiding opgenomen.

Artikel 14 Waarde – archeologie

De aanwezige archeologische verwachtingswaarden worden opgenomen door middel van de dubbelbestemming 'Waarde-Archeologie'. De voor 'Waarde-Archeologie' aangewezen gronden zijn, naast de andere voor die gronden aangewezen bestemmingen, tevens bestemd voor de bescherming en de veiligstelling van archeologische waarden.

In het bestemmingsplan wordt rekening gehouden met de Archeologische Beleidskaart Haarlem. Voor categorie 1a geldt een bouwverbod tenzij ontheffing wordt verleend. Voor categorie 6 (water) gelden geen bestemmingsplanregels ten aanzien van waarde-archeologie. Voor de overige categorieën dient (behalve voor lichte bouwaanvragen) een archeologisch rapport te worden overlegd bij de volgende bodemverstorende activiteiten dieper dan 30 centimeter onder maaiveld:

Categorie   bij een oppervlak  
1b   > 0 m2  
2   > 50 m2  
3   > 500 m2  
4   > 2.500 m2  
5   > 10.000 m2  
6 (water)   archeologievrij  

 

In het bestemmingsplan Schalkwijk-Midden komt de categorie 4 voor. Het betreft de strandvlakte gelegen tussen de oudste en de op een na oudste strandwal. Ook de strandvlakte westelijk van de op een na oudste strandwal (waaronder de Leidse Buurt) valt binnen deze categorie. Archeologische vondsten hier hebben aangetoond dat in deze zones archeologische waarden te verwachten zijn in een relatief lagere dichtheid. Om die reden geldt hier een regime dat door middel van het verbinden van voorwaarden aan een bouw- en/of aanlegvergunning bij bodemroerende activiteiten met een oppervlak groter dan 2.500 m2 en dieper dan 30 cm onder maaiveld van toepassing is.