direct naar inhoud van 4.5 Luchtkwaliteit
Plan: Spaarndamseweg e.o.
Plannummer: BP5080003
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP5080003-0003

4.5 Luchtkwaliteit

Wettelijk kader

De luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van mens en dier en voor de kwaliteit van het milieu. In de Europese Unie zijn daarom grenswaarden afgesproken waaraan de concentraties van een aantal stoffen vanaf bepaalde ingangsdatums moeten voldoen. Die grenswaarden, en regelgeving om ze tijdig te bereiken, zijn in Nederland opgenomen in de Wet milieubeheer, (titel 5.2 luchtkwaliteitseisen). Indien een bestemmingsplan vastgesteld of gewijzigd wordt, dient vast te staan dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit passen binnen die regels. Die gevolgen worden bepaald door de verandering in gebruik en functies die door het bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt ten opzichte van de bestaande (toegestane) functies. Maatgevend is de door de veranderingen veroorzaakte groei van het autoverkeer en de bijbehorende uitstoot van de stoffen stikstofdioxide (NO2 ) en Fijn stof (PM10 ).

Spaarndamseweg en omgeving

Binnen het bestemmingsplangebied bevinden zich een aantal gebieden waar ontwikkelingen in gang gezet zijn of worden voorzien. Een nauwkeurige toetsing of beoordeling van de door dit bestemmingsplan mogelijk gemaakte uitbreidingen is pas mogelijk wanneer de functies nader uitgewerkt zijn. Op dit moment wordt daarom volstaan met een globale beoordeling aan de hand van beschikbare onderzoekgegevens. Het bestemmingsplangebied wordt daartoe in drie delen onderverdeeld.

  • 1. Jachthaven Schoteroog en omgeving

Het meest noordelijke gebied is het gebied waar nu de Jachthaven van de HJC is gevestigd. Ten behoeve van planvorming voor een niet gerealiseerde jachthaven op Schoteroog zijn de effecten van de Jachthaven op de luchtkwaliteit nader onderzocht (Royal Haskoning, november 2009, 9V2921.01/R0001/Nijm, zie bijlage 3) In het onderzoek is zowel met de emissie door het wegverkeer (naar en van de Jachthaven) als met de emissie van het gegenereerde waterverkeer (gemotoriseerde boten) rekening gehouden. Het onderzoek toont aan dat de luchtkwaliteit geen belemmeringen oplevert voor het bestemmingsplan voor wat betreft het plangebiedsdeel omgeving Jachthaven Schoteroog.

  • 2. Spaarndamseweg noordelijk van de Jan Gijzenkade

Voor wat betreft dit deel zijn geen afzonderlijke onderzoeksresultaten beschikbaar. De verkeersintensiteit in dit deel van het plangebied is dermate gering dat voldaan wordt aan de wettelijke normen.

  • 3. Spaarndamseweg ten zuiden van de Jan Gijzenkade

Voor de rest van het plangebied vormt de Spaarndamseweg de maatgevende locatie voor een beoordeling van de luchtkwaliteit. Op de andere wegen in dit gebied zijn de intensiteiten en lokale omstandigheden dusdanig dat de concentraties lager zijn dan langs de Spaarndamseweg.

De huidige en te verwachten concentraties langs de Spaarndamseweg zijn onderzocht in het kader van de vaststelling van Bestemmingsplan Bedrijventerrein Waarderpolder. In het onderzoek (zie bijlage 4) zijn, voor zover bekend, de te verwachten ontwikkelingen tot en met 2020 verwerkt, inclusief de herstructurering van de Waarderpolder en projecten nabij de Spaarndamseweg (waaronder Deli, Sonneborn en Land in Zicht).

Uit het onderzoek blijkt dat ook in dit plandeel de luchtkwaliteit binnen de wettelijke normen blijft.

Conclusie

De conclusie op basis van deze voorlopige beoordeling is daarom dat overal in het plangebied wordt voldaan en ruim zal worden voldaan aan de grenswaarden luchtkwaliteit uit de Wet milieubeheer. De luchtkwaliteit zal dus naar verwachting geen belemmeringen opleveren voor de vaststelling van bestemmingsplan Spaarndamseweg e.o. (inclusief Schoteroog).

Voor de gebieden waar een uitwerkingsbevoegdheid wordt opgenomen in het bestemmingsplan geldt dat ten tijde van het concretiseren van de uitwerking onderzocht zal moeten worden of voldaan wordt aan de grenswaarden.

In bijlage 3 en 4 zijn de technische gegevens aangaande de luchtkwaliteit weergegeven.